Innsamling via telefon 27. april 2016 Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
TRYGG HANDEL PÅ NETT 23. april 2014 • IDA SMÅGE BREIDABLIKK.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Service i ordnede former Servicebedriftenes Landsforening Lagrede personopplysninger i Bemanningsbransjen Anbefalte rutiner for sletting.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Informasjonsplikt og uttalerett
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
E-post l Raskt l Oversiktlig? l Uformelt l Kan nå mange l Raskt l Uformelt l Upersonlig l Informasjons- oversvømmelse l Søppelmail l Overvåking.
Personalsaksarbeid i lokallagene
Forbrukerne taper Bjørn Erik Thon forbrukerombud.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Personopplysningsloven
Forslag til Helseforskningslov Blir det enklere for forskere som bruker biobankmateriale? Forslag til Helseforskningslov Blir det enklere for forskere.
Rutiner vedr. lønn eller næring Brukerforum 12. og 25. mai 2009 Økonomiavdelingen Ellen Marit Ribland.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Dag Wiese Schartum, AFIN
Ny markedsføringslov - Muligheter og begrensninger
Spørsmål om journalføring med mer 25. november 2014
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Retting og sletting mv av personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Diskriminerings lovgivningen
Sikker digital posttjeneste Digital postkasse til innbyggere Kontakt- og reservasjonsregisteret Kunnskapsfrokost, 15 april 2015 Difi er i ferd med å.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Norsk mal: Startside engelsk mal Velg BLD engelsk mal under ”oppsett”. Evalueringen av forbrukerapparatet (2015) Avd.dir. Eivind Gram-Johannessen Nettverksmøte.
Markedsføringsloven ● Av 16. juni ● Skal sikre at markedsføring skjer under ærlige og sunne forhold. ● Beskytte forbrukerne.
Krav til rekrutteringsprosessen Må stillinger lyses ut? Hovedregel = JA Hjemmel: ikke lovfestet, men følger av hensyn til potensielle søkere og allmennheten.
Hva sier samelovens språkregler Konferanse om bruk av diakritiske tegn i offentlig forvaltning mars 2005 v/ Per Edvard Klemetsen.
Utenomrettslig klagebehandling i de nordiske land Linda Olsen.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Oppfølging av etterlatte
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Effektiv rente ved kjøp på avbetaling
Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom
Dag Wiese Schartum, AFIN
Hvordan møte pårørendes behov?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Innsamling via telefon 27. april 2016 Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør

Om Forbrukerombudet Statlig forvaltningsorgan Fører hovedsakelig tilsyn med markedsføringsloven Ombudsrollen innebærer å være talsperson for forbrukerinteresser

Om Forbrukerombudet Gry Nergård er forbrukerombud Ca. 30 ansatte – nesten alle er jurister Jobber for et enklere og tryggere marked for forbrukerne

Telefonsalgsregelverket Markedsføringsloven: Utgangspunktet: telefonsalg er tillatt Unntak: forbud mot å ringe reserverte forbrukere

Reservasjon i Reservasjonsregisteret Reservasjonsregisteret: – reservert mot frivillige organisasjoner –Oppdatere ringelister opp mot Reservasjonsregisteret –Organisasjonen ansvarlig! –Callsenter vil også kunne holdes ansvarlig –Livslang

Direkte reservasjon Direkte hos organisasjonen: –Går foran et evt. giverforhold –Fordrer gode rutiner (interne sperrelister) –Kan gjøres både muntlig og skriftlig –Må ikke uttrykkelig be om å bli slettet fra ringelister –Livslang

Når kan forbrukere kontaktes på tross av reservasjon? Reserverte forbrukere kan likevel kontaktes dersom: –Uttrykkelig anmodning fra forbruker –Eksisterende giverforhold

Uttrykkelig anmodning Forbrukeren uttrykkelig anmoder den næringsdrivende om å bli kontaktet til tross for reservasjon –Svært snevert –Anmodning mer enn et samtykke –Utgangspunktet: forbrukers initiativ –Organisasjoner kan ikke innhente anmodninger over telefon

Eksisterende kunde/giver-forhold Problematisk Utgangspunkt: lik tolkning som ved kommersiell virksomhet Giverforhold når: –Fast giveravtale –Medlemskap

Eksisterende kunde/giver-forhold forts. Ellers konkret vurdering: –Naturlig med videre kontakt? –Forbrukerens forventning avgjørende –En rekke bidrag: kan etter omstendighetene tilsi et ønske om videre kontakt –Innen rimelig tid? Ikke giverforhold når: –Ett eller to bidrag (med mindre har ytret et ønske om å bli kontaktet igjen). –Forbruker ikke ønsker videre kontakt –Lenge siden sist gitte bidrag

Eksisterende kunde/giver-forhold forts. Dersom eksisterende giverforhold: –Kun egne varer og tjenester tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på NB! Direkte reservasjon trumfer uansett

Opplysningsplikt Presentasjon av navn og formål –Hvis callsenter: opplyse om hvem oppringingen skjer på vegne av Opplysning om forbrukerens reservasjonsrett –Innledningsvis –Før salgsfremstøt

Telefonsalg – en uønsket salgsform Salgsformen genererer flest klager til FO på årsbasis –Klager 2015: 1265 klager SIFOs telefonsalgsundersøkelse –93 % misliker å bli oppringt av en bedrift de ikke har kundeforhold til –83 % misliker å bli oppringt fra frivillige organisasjoner de ikke har gitt bidrag til Reservasjonsregisteret – reserverte mot telefonsalg – reservert mot henvendelser fra frivillige organisasjoner

Klager og svar fra organisasjonen

Utforming av faktura fra frivillige organisasjoner Foreligger betalingsforpliktelse Foreligger ikke betalingsforpliktelse –Må fremgå tydelig at betaling er frivillig –Skal ikke inneholde betalingsfrist –Bør ikke inneholde forhåndsutfylt beløp

FOs anbefalinger Hvis tvil – ikke ring! Gode rutiner for: -Interne reservasjoner -Dokumentasjon av avtaleforhold Unngå å spille på samvittighet Les FO’s telefonsalgsveiledning

ENKLERE OG TRYGGERE MARKED FOR FORBRUKERNE