Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Advertisements

VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Fra læreplanen i norsk:
Lingvistikk på biblioteksfag
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Språksystem og språkbruk
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Internasjonalisering - et strategisk valg for å heve kvalitet Mette Halskov Hansen Pro-dekan for forskning HF, UiO.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
Minoritetsspråklige Bodø 8 april 2015 Foto: Bjørn Erik Olsen.
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Sammenligning av morsmål, målspråk og mellomspråk
Norsk som andrespråk LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Morfologi A1A.
Språk og språkpolitikk i Norden
Nynorskkurs - Substantiv.
Språk og kultur. Flerspråklighet Typisk for vår tid: Økt kontakt mellom mennesker fra ulike deler av kloden. Økt innvandring til Norge. Konsekvens: Større.
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Urnordisk. Hva sier LK06 – =710976&visning=5http:// =710976&visning=5.
FRÅ MELLOMTRINN TIL UNGDOMSTRINN Du ska få en dag i mårå som rein og ubrukt står og med blanke ark og farjestifter tel, ……. FORELDREMØTE FOR 7. TRINN ORSTAD.
1 Tema vg1, kap 11. Del 2: Seks språk – seks ulike system Læreplanen seier at du skal kunne forklare grammatiske særtrekk ved norsk språk, samanlikna.
 Dialekt = talemålet innanfor eit avgrensa geografisk område  Høge fjell og djupe dalar skapte ulike dialektar  Betra kommunikasjon har skapt færre.
DIALEKTOLOGI Petter Bjellås, HiT, GLU 5-10, NOR 503.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Substantiv Substantiv er namn på noko eller nokon: F.eks: Ein bil, ei seng, eit hus, Petter, Trondheim, osv. Substantiv har tre kjønn: Hankjønn:Ein bil.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mykje som er likt med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå både på det som er likt.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likskapar med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå på både likskapar og skilnader.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
Arbeid på skulen Norsk Tekstskaping, finskrift, grammatikk. Vekas mål: - Vurdera og samanlikne eigne og andre sine tekstar. -Beskriva språk og språkbruk,
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Nynorsk grammatikk Åmot ungdomsskole.
Forskrift til Opplæringslova
Grammatikk.
Dialektar og sosiolektar
Kap.5 Folketalet aukar i Europa
SUBSTANTIV Nynorsk grammatikk.
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
VOLDA VIDAREGÅANDE SKULE
Kapittel 13 Dei nordiske språka
Fister skule 3-delt skule, 54 elevar.
Nynorsk grammatikk Åmot ungdomsskole.
Elevenes valg av fremmedspråk Gerard Doetjes
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Kapittel 5: Språket før og no Det fleirspråklege Noreg
Fremmedspråk og matematikk
Talemålsvariasjon Panorama Vg3 Kapittel 5 Læreplanmål
Innlegg på ”Språk åpner dører” Oslo ved Inge Kvamme
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Tre skoler i en gate Tanks videregående skole Bergen katedralskole
Omsetjing og vurdering
Mål: Kunne forklare kva eit substantiv er. Kunne bøyge substantiv
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Morsmålsdagen 2018 på Nygårdslien skole QUIZ QUIZ.
V/ Leder av Fremmedspråksenteret Steinar Nybøle
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Utskrift av presentasjonen:

Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk ved norsk språk, sammenliknet med andre språk © MorgueFile.com

Gjennomgang Panorama Vg1 Kap. 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Innleiing – Det norske språket har mange likskapar med andre språk, spesielt med dei andre nordiske – Her skal vi ta for oss både likskapar og skilnader mellom norsk og andre språk = Samanliknande (komparativ) språkvitskap -Innleiing -Ei samanliknande beskriving av norsk språk -Særtrekk ved norsk syntaks -Morfologi -Fonologi

Gjennomgang Panorama Vg1 Kap. 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Ei samanliknande beskriving av norsk språk – Språket er sett saman av ulike språklege sektorar Fonologi = lydforholda i språket Morfologi = grammatiske formene i språket Syntaks = setningsbygnaden Leksikon = orda i språket (ordlæra) Semantikk = innhaldet i orda og i den språklege framstillinga Prosodi = trykket i orda, lengda av stavingane og setningsmelodien -Innleiing -Ei samanliknande beskriving av norsk språk -Særtrekk ved norsk syntaks -Morfologi -Fonologi

Gjennomgang Panorama Vg1 Kap. 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Særtrekk ved norsk syntaks – Meining i setningar blir skapa ved at setningsledda har ulike oppgåver eller funksjonar – Plasseringa av ledda i setninga Funksjonen orda har kjem ofte fram gjennom den plasseringa dei har i setninga Ledda i norske setningar har difor ei nokså fast plassering -Innleiing -Ei samanliknande beskriving av norsk språk -Særtrekk ved norsk syntaks -Morfologi -Fonologi

Gjennomgang Panorama Vg1 Kap. 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk – Tre leddmønster vanleg i ulike språk SVO-språk: Guten kjøper eple – F.eks. norsk, fleste europeiske språk, thai, vietnamesisk, kinesisk, malayisk/indonesisk SOV-språk: Guten eple kjøper – F.eks. hindi/urdu, bengali, tamil, persisk, tyrkisk, japansk, koreansk, somali og eskimoisk VSO-språk: Kjøper guten eple – F.eks. hebraisk, klassisk arabisk, irsk og polynesiske språk Fleire språk kan og ha fri ordstilling -Innleiing -Ei samanliknande beskriving av norsk språk -Særtrekk ved norsk syntaks -Morfologi -Fonologi

Gjennomgang Panorama Vg1 Kap. 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Morfologi – Formlære/morfologi handlar om korleis orda er bygde opp – Vi skil mellom bøying og ordlaging Bøying: f.eks. grammatiske endingar til eit ord Ordlaging – To hovudmåtar » Nye ord lagast på grunnlag av eldre ord, f.eks. ugras av gras » Nye ord lagast ved å setje saman to eller fleire ord, f.eks. seikakeboks -Innleiing -Ei samanliknande beskriving av norsk språk -Særtrekk ved norsk syntaks -Morfologi -Fonologi

Gjennomgang Panorama Vg1 Kap. 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Bøyningstyper på norsk Tal – Skilnad på eintal og fleirtal – Talbøying finst i substantiv, artikkel, adjektiv og pronomen – Eks: jente – jenter Kjønn – Substantiv, artikkel, adjektiv og pronomen blir bøygde i kjønn – Eks: ei jente – ein gut Bunden/ubunden – Substantiv, adjektiv og talord blir bøygde i bunden og ubunden form – Eks: hus – huset, sol – sola, bil - bilen -Innleiing -Ei samanliknande beskriving av norsk språk -Særtrekk ved norsk syntaks -Morfologi -Fonologi

Gjennomgang Panorama Vg1 Kap. 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Kasus – Gjeld substantiv og pronomen – Eks: han – han, honum Gradbøying – Knytt til adjektiv – Eks: stor – større – størst Tempus (tid) – Knytt til verb – Eks: gjera – gjer – gjorde – gjort Modus (måte) – Knytt til verb – Eks: Det beste laget vinn – Måtte det beste laget vinne Diatese (aktiv-passiv) – Knytt til verb – Eks: Bente bulka bilen – Bilen vart bulka (av Bente) -Innleiing -Ei samanliknande beskriving av norsk språk -Særtrekk ved norsk syntaks -Morfologi -Fonologi

Gjennomgang Panorama Vg1 Kap. 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Fonologi – Vokalar, konsonantar og trykk – Talet på vokalar og konsonantar varierer mykje frå språk til språk Ingen kjende språk har færre enn tre vokalar, få har fire Mange språk har eit femvokalsystem (f.eks. spansk, gresk, russisk og kinesisk) Engelsk har seks, italiensk har sju Norsk og svensk har heile ni vokalar, dansk har ti, vietnamesisk har 12 – U-lyden i gut og gult er ein vanskelig lyd for mange utlendingar, og også y, æ og ø -Innleiing -Ei samanliknande beskriving av norsk språk -Særtrekk ved norsk syntaks -Morfologi -Fonologi

Gjennomgang Panorama Vg1 Kap. 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk – Konsonantsystem Skarre-r er ikkje særleg vanleg i språka i verda (stort sett berre i fransk, tysk, dansk og norsk) Kj-lyden er og sjeldan i språkverda, stort sett berre i norsk, svensk, tysk, bengali og mandarin – Trykk I norsk er hovudtrykket på den første stavinga I mange tostavingsord vi har lånt inn i norsk, ligg hovudtrykket på den andre stavinga eller den siste – Eks: betala, fortelja, gevær, restaurant -Innleiing -Ei samanliknande beskriving av norsk språk -Særtrekk ved norsk syntaks -Morfologi -Fonologi