MESTRING MED FUNKIS Å Leve et Friskere Liv oppstart i Norge 2004 Starten på den første nettutgaven 2013 Funkis forlater ÅLFL, arbeidsgruppe etablert.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
22 tips for den faglitterære forfatteren
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Mestring og forebygging av depresjon
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Mestring og forebygging av depresjon
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva er aktivitet og deltakelse?
Mestring og forebygging av depresjon
Å LEVE ET FRISKERE LIV SELVHJELPSPROGRAM UTVIKLET VED
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Bokpresentasjon Oslo.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Forekomst av Diabetes.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Valgfag på Kastellet skole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grunnleggende pedagogikk,
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Livsstilsending - uke 5 -
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hovedpunkter Hva er et Studieforbund? Hva er Funkis? Betydningen av samarbeid Felles kurs og kompetanse.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
KURSDAG 1 1 Målet: Bedre søvn Veien:Kunnskap og innsikt V eiledning Gruppestøtte Avslapningsøvelser Bedre vaner VELKOMMEN TIL KURS.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Astma - kurs Kursinformasjon
Bli med! Barn.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Roede-kurs på arbeidsplassen
TA STYRING! FRISKLIVSKURS
MediYoga på Pusterommet - en metode for stressmestring
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Presentasjon for Lokalsjukehuskonferansen
Hjelp og bistand fra Norsk Landbruksrådgiving, NLR øst
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Ledelse av læringsprosessen
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Kognitiv terapi ved utmattelse Psykolog Torkil Berge Gamle Logen 13
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

MESTRING MED FUNKIS

2002 Å Leve et Friskere Liv oppstart i Norge 2004 Starten på den første nettutgaven 2013 Funkis forlater ÅLFL, arbeidsgruppe etablert 2014 ExtraStiftelsen gav midler til nytt kurs Mestring med Funkis 2016 Nettkurs og ansikt-til-ansikt-kurs i gang HISTORIEN OM MESTRINGSKURS I FUNKIS

Prosjektledelse og arbeidsgruppe: Thor Einar Holmgard, Ryggforeningen i Norge og styret Funkis Grethe Lunde, Norsk forening for Slagrammede Wenche Steenstrup, Mental Helse Harald Clausen, NRF Elin Sollid og Marianne Ween, Funkis Takk også til John Thoresen for illustrasjoner, Kim Haugen for stemme til Fantasireisen, Silje Liahagen og Digital Empati for design og Christine Mathiesen for biblioteket PROSJEKT MESTRING MED FUNKIS

Innsamling av ideer og erfaringer – Penger fra ExtraStiftelsen – høst 2014 – en stor mulighet! Utforming av nettkurs Utprøving av nettkurs – høst 2015 og vår 2016 Utforming av ansikt-til-ansikt-kurs – vår 2016 Utprøving av ansikt-til-ansikt-kurs – vår 2016 Produksjon av kursmateriellet – høst 2016 Nettkurs drives av Funkis – fra høst 2016, ca hvert halvår ATA-kurs tilhører alle medlemsorganisasjonene i fellesskap ARBEIDSPROSESSEN

Beholde gode ting fra andre kurs: 6 kursdeler, mange av temaene, mestringsplaner og gjensidige kommentarer mellom kursdeltakerne Gjøre noen ting annerledes: For yngre deltakere, mindre rigid, mindre tekst for deltakerne Nye muligheter: Nettkurs, mange års erfaring med mestringskurs Muligheter pga ExtraStiftelsen: Profesjonell hjelp til teknikk og utforming: Illustrasjoner, Norsk Nettskole, design, bibliotek, utforming materiale. UTFORMING AV MESTRING MED FUNKIS

Alle medlemsorganisasjoner og lokalledd i Funkis kan bruke kurset Kursleder/veileder bør selv ha gjennomgått mestringskurs som deltaker Kurs meldes inn i Funkis med studieplan Mestring med Funkis Kursmateriell bestilles: Veilederperm (inkl. ppt presentasjon) og deltakerhefter) fra Funkis Pris: Veilederperm kr 250,- Pris: Deltakerhefte kr 30,- (40,-) per stk Veiledende deltakeravgift kr 500,- HVORDAN BRUKE KURSET?

MESTRING MED FUNKIS VELKOMMEN TIL KURSDEL 1

AKTIVITETER TIL KURSDEL 1 1.Velkommen 2.Presentasjon av deltakerne 3.Mestring og endring 4.Ta styring 5.Indre dialog og problemløsning 6.Mestringsplan

MESTER I EGET LIV Vær bevisst på egne ressurser og ønsker! De samsvarer ikke alltid med andres krav. Du skal lykkes i mestringsprosessen for din egen utviklings skyld, ikke for å tilfredsstille andres forventninger til deg. Vit at når en dør lukkes, åpnes en annen.

DIN INDRE DIALOG Tren systematisk på å utforske egne tanker og indre dialog. Bruk støttetanker som en motvekt. Finn den mest motiverende, støttende og vennlige måten å tenke på. Aksepter dine tanker, men fokuser på dine handlinger. Bruk mindre tid til grubling, bekymring og demotiverende tanker. Unngå å snakke til deg selv på en nedsettende og lite støttende måte. Ikke vær selvkritisk og selvbebreidende. Styr unna katastrofetanker. Gi deg selv medfølelse og forståelse.

PROBLEMLØSNING 1.Finn ut om problemet er tankespinn eller ikke. 2.Dersom problemet er virkelig, beskriv det kort og tydelig. 3.Skriv ned flere forslag til løsning og be gjerne andre om idéer. 4.Velg ett av løsningsforslagene og prøv det ut. 5.Dersom ikke første forsøk virket, prøv et annet løsningsforslag. 6.Aksepter at noen problemer ikke lar seg løse.

MESTRINGSPLAN Hva? For eksempel hvile. Hvor mye? For eksempel 1 time. Når? For eksempel etter lunsj. Hvor ofte? For eksempel 4 ganger i uken.

MESTRING MED FUNKIS VELKOMMEN TIL KURSDEL 2

HELSEFORDELER AV ET RIKTIG SAMMENSATT KOSTHOLD Mer energi og mindre utmattelse/slitenhet. Mindre risiko for å utvikle livsstilssykdommer (høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdom, overvekt, diabetes, KOLS m.m.). Større lungekapasitet og utholdenhet. Bedre kroppsfølelse og opprettholdelse av trivselsvekt.

Video Hege Schøyen: Syltynn

FØLELSER Henger sammen med tankene vi tenker Kommer ofte som impulser Styrer våre handlinger mer enn vi er bevisste på

MESTRING MED FUNKIS VELKOMMEN TIL KURSDEL 3

VANLIGE ÅRSAKER TIL UTMATTELSE Selve sykdommen gjør at kroppen blir mindre effektiv og bruker mer energi på å helbrede seg selv. Mangel på aktivitet fører til dårligere kondisjon og kroppen blir mindre effektiv. Dårlig kosthold; enten for lite søvn eller dårlig kvalitet på søvnen. Stress og engstelse for noe udefinert eller noe som er klart definert. Utmattelse og slitenhet er et hovedsymptom på motløshet. Bivirkninger av medisiner.

AVSPENNINGSTEKNIKKER Naturen. Yoga og meditasjon. Visualisering. Mindfulness. Autogen trening. Progressiv avspenning.

MESTRING MED FUNKIS VELKOMMEN TIL KURSDEL 4

Kroppsspråk. Blikk. Berøring. Handling. KOMMUNIKASJON

HINDRE FOR KOMMUNIKASJON Du gjør meg så sint når du holder på sånn! Du tar fra meg all min energi! Jeg blir så sint når du gjør dette. Jeg blir så sliten av det også, kan du være så snill og holde opp?

MESTRING MED FUNKIS VELKOMMEN TIL KURSDEL 5

ENDRINGSHJULET

MISTE MOTIVASJON: STyGGEN PÅ RyGGEN

MESTRING MED FUNKIS VELKOMMEN TIL KURSDEL 6

DET Å VÆRE MODIG Motet jeg har til å tre frem i verden. Våge å leve meg inn i andres verden, vise empati. Holdningen jeg har til kropp og kroppens behov. Tenke nye tanker, gå nye veier, finne nye løsninger.

MESTRINGSPLAN FOR FREMTIDEN Hva? For eksempel hvile. Hvor mye? For eksempel 1 time. Når? For eksempel etter lunsj. Hvor ofte? For eksempel 4 ganger i uken.

LyKKE TIL VIDERE! HUSK AT ØVELSE GJØR MESTER OG AT DU TRENGER HVILE OG REFLEKSJON PÅ VEIEN MOT MÅLET.