Belastningsfaktorer i lærerrollen Professor Einar M. Skaalvik og professor Sidsel Skaalvik Pedagogisk institutt, NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Mestring og forebygging av depresjon
Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter
Lærer-elev relasjonen og psykisk helse
Konsekvensutredning Viser med tall: - hvor mange arbeidsplasser - størrelsen på skatteinngangen - økonomisk vinst for kommunen Kort sagt: Virkninger for.
Et økende problem i skolen?
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Læringsmiljø Bunntekst.
Problematferd i skolen – rådgivers rolle
11.februar 2009, Høgskulen i Sogn og Fjordane Christine Moe Hovind Profesjonsperspektivet i meldinga - lærerrolla.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
SKOGER SKOLE På samme lag respekt – mestring – samhandling.
Tiller videregående skole
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Stress, utbrenning, mobbing
Trivsel, fravær, og turnover
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
Forsker Anne Inga Hilsen, AFI
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
- Del 2 Hadelandskonferansen om resultatledelse. Hvordan bruker vi resultatene ? Styring /Rapportering Utviklingsperspektiv.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Mer praksis – bedre lærere?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Robuste organisasjoner
Velkommen til et nytt skoleår!
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Status to år etter Februar 2011 Ansvarlig for analysene: Håvard Windstad Analysesjef, MediaCom Læreryrkets status i Norge.
1 NTNU Skole- og læringsforskning Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Skolen som arbeidsplass Einar M. Skaalvik. Følelse av tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager Motivasjon for å slutte som lærer.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Utvalgte resultater for SVGS
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Relasjonskompetanse på Skeie skole
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Rådgiversamling 16. september 2016
Utvalgte resultater for SVGS
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Ledersamling Olweus- programmet
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Ungdata-undersøkelsen
Utskrift av presentasjonen:

Belastningsfaktorer i lærerrollen Professor Einar M. Skaalvik og professor Sidsel Skaalvik Pedagogisk institutt, NTNU

Prosjekt Skolen som arbeidsplass: trivsel, mestringsforventning, stress og utbrenthet blant lærere.

Kvalitative intervju Lærere fra barne- og ungdomsskoler i Midt-Norge De fleste lærere nevner flere belastningsfaktorer Noen faktorer omtales av nesten alle lærerne, mens noen nevnes av noen få lærere

Oppsummering av lærernes utsagn om utfordringer og belastninger i læreryrket Lav status og negativ offentlig omtale. Stadige endringer og omstillinger. Endringer i arbeidet uten skolering. Mangel på autonomi. Verdikonflikt. Bekymring for elevenes sosiale og faglige utvikling. Arbeidsmengde og tidspress. –Krav til dokumentasjon Mangel på medbestemmelse for lærerkollegiet. Relasjonelle forhold –Samhandling med elever –Samhandling med foreldre –Samhandling med kollegaer –Samhandling med ledelse Sykefravær på skolen

Kvantitativ registrering av belastningsfaktorer Spørsmål: I hvilken grad opplever du følgende faktorer som en belastning i ditt arbeid som lærer? Ikke om faktorene er til stede i arbeidet, men i hvilken grad de er en belastning Svaralternativer Ikke i det hele tatt I liten grad I noen grad I stor grad I svært stor grad

Prosentandel som svarte i ”stor” eller ”svært stor” grad Tidspress og arbeidsmengde 70,4 % Krav til dokumentasjon og rapportering 70,4 % Stadige endringer og omstillinger 45,6 % Atferdsproblemer/ disiplin 41,2 % Bekymring for enkelte elever 39,8 % Endringer i arbeidet uten skolering 35,0 % Sykefravær på skolen 33,3 % Negativ offentlig omtale 31,9 % Teamsamarbeid som ikke fungerer godt 22,7 % Kritiske og krevende foreldre 22,6 % Akkord ved egne verdier (verdikonflikter) 18,8 % Mangel på medbestemmelse for kollegiet 18,2 % Mangel på egen handlefrihet 14,6 %

Sammenheng mellom arbeidsrelaterte forhold og Følelse av tilhørighet ved skolen Utmattelse Trivsel i arbeidet Ønske om å skifte jobb

Tilhørighet Utmattelse Trivsel Ønske om å skifte jobb -.06 Støttende ledelse Tidspress Autonomi Figur 1. Eksempel på SEM-analyse av relasjoner

Tilhørighet Støttende ledelse Forhold til kolleger Forhold til foreldre Atferds- problemer Tidspress Utmattelse Trivsel Skifte jobb Figur 2 Foreløpig prinsippmodell