Studentombudets rolle og oppgaver. Oppgavene Påse at saker får en forsvarlig og korrekt behandling Sikre rettssikkerhet Bidra til å løse saker Adgang.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Advertisements

Cristin-rapportering 2011
Informasjon fra styret. Året som gikk •Internett •E-postliste/diskusjonsforum •Henvendelser •spørreundersøkelse.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) ‘Erfaringer fra årets rapportering’ Fagskolekonferanse 2012,
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
1 Kan vi trykke på knappen for å få god PhD-statistikk ut av nasjonale registre? Mette Handler Det psykologiske fakultet Tema: Forskarutdanning – utfordringar.
Tilpassede helsetjenester
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
eksempler på HMS-faktorer:
Enhet for intern revisjon, 1.februar 2010 EIRs rolle i varslingsregimet EIR = Enhet for intern revisjon.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Om semesteroppgaven Krav til den avhengige variabelen
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) Presentasjon av Databasen for statistikk om fagskoleutdanning.
Brukere per årsverk i biblioteket Indikator A2. brukere per årsverk Mål Vise hvor store personalressurser som stilles til disposisjon for bibliotekets.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS
Moderne kvinner og frie alkoholtøyler
Publiseringssituasjonen ved HF Publiseringsanalysen 2010 Denne analysen gir en oversikt over publiseringssituasjonen ved HF i Den peker.
Brukerundersøkelsen Om brukerne spm. 1,2,3,6,7 Om bruk av dbh spm. 4,5,12,11 Om datakvalitet spm. 8,9 Om brukertilfreds. spm. 13 Forslag og kommentar spm.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) Benedicte Løseth Arbeidsgruppen for studentflyt og frafall.
IKT-verktøy for boligsosialt arbeid
Innsikt om din gruppekultur og hvordan dette påvirker ditt team
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering.
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Vold mot barn Pressekonferanse
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Vilkårlighet, tilfeldighet, forskjellsbehandling - sosialhjelpssatsene i kommunene Innspill til Fagforbundets Fattigdomskonferanse den 22. oktober 2008.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
Bruk av universitetslektorer ved UiT Utvidet ledermøte , sak
Prosjekt Elektronisk system for HMS-avvik Orientering til AMU 7.mars 2016.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
NRØA møte Karakterrapport for bachelorstudiene i økonomi og administrasjon 2008 NRØA møte 2-09 Stavanger, NRØA arbeidsutvalg Theo Schewe.
UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Janne Beate Utåker Rådgiver ved Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap Representant i utdanningsutvalget.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
Rekrutteringstall.
Kartlegging av tilretteleggingsfeltet ved UiO
Kartlegging av tilretteleggingsfeltet ved UiO
Program Karrieredagen 8. januar Program Vg3 Kl Hvem Hva
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Utdanning som sprenger grenser
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Ceres/UiB.
Lederforum Tilstandsrapport FoU
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
«Viktige valg i en verden av endring»
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Studentombudets årsrapport 2014
Studentombud – en oppsummering så langt
Resultater for Rettsvitenskap &
IT-ledernettverket 18. april 2018
Studentombudets halvårsrapport 2014
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
TP-nettverket Utvikling høst 2018.
Studentenes Si fra-systemet 2018 Læringsmiljøutvalget 22.april 2019
Utskrift av presentasjonen:

Studentombudets rolle og oppgaver

Oppgavene Påse at saker får en forsvarlig og korrekt behandling Sikre rettssikkerhet Bidra til å løse saker Adgang til å fremme saker for styret 3

Årsrapport SV Uavhengighet, profesjonalitet og integritet Vi tilstreber objektivitet i tilnærmingen til oppgavene, slik at vi bidrar til rettferdighet, ikke fordel for studentene. Studentene skal ha en grunn for å ta kontakt med oss fremfor den enheten studenten tilhører. Involvering skjer kun etter selvstendig vurdering, og ikke etter instruks/ønske fra studenter. Vi gir studenter informasjon om muligheter, fremfor anbefalinger om hva de burde gjøre.

Årsrapport SV Årsrapport 2015:  172 henvendelser  27 % økning sammenlignet med 2014  77 % økning i kategorien «Læringsmiljø»  Konflikt mellom studenter  Konflikt mellom student og veileder Nytt i årets rapport:  Skiller mellom «uavhengig bistand» og «involvering overfor aktuell enhet»

Årsrapport SV

Anbefalinger overfor UiO 1.Studentenes adgang til forvaltningspraksis 2.Saksbehandling av tilretteleggingssaker 3.Innhold i sensurbegrunnelser etter omlegging til blind omsensur 4.Obligatorisk undervisning og ansvar for informasjon

Årsrapport SV Utviklingen i Norge studentombud (UiO) studentombud (UiO) 2015 – 5 studentombud (UiS, HiOA, UiT og UiB) 2016 – 6 studentombud (NHH) Til nå har 33% av studentmassen i Norge tilgang på et studentombud Basert på tall fra Database for statistikk om høgre utdanning (DBH)