Prosjektgruppen RPS Anders Stensby Widgren - Finn Christian Brøndal - Nurettin Yarar - Sigurd.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Posisjonering om natten
Advertisements

Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Spill og fiksjon. En ekte eller fiktiv labyrint? Er Tetris virkelig?
Kirkenes – hett og sentralt.
06 Mobile enheter Læreplanmål:
Samtaler i Den hemmelige hagen
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Klient - server nettverk Et nettverk består (ofte) av en (eller flere) server(e), og mange klienter. Klientene bruker tjenester levert av servere(ne).
Telenor Mobil Audio Sampler Hovedprosjekt nr 60 våren Applikasjon for miksing av wav- filer til bruk på mobilsvar og MMS (Multimedia Message Service)
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Web på mobile enheter Thomas Flemming, Webseksjonen.
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Tanker rundt bil- og kontorregistrering
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
BlindernLive Anders Evenstuen Henrik Wingerei Jon Torstein Dalen Øyvind Hoff Midtbø.
Mobil turistguide Suman & Siril. Mobil turistguide Prosjektidé Prosjektmål Undersøkelser Teknologier Status.
Sanntids værdata på mobiltelefon
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
TILSTEDEVÆRELSESINFORMASJON (PRESENCE AWARENESS) VENN ELLER FIENDE? Moscito 2 Presentasjon av sluttrapport.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Mobilitet og organisatorisk endring Tom Erik Julsrud *Telenor Research & Development/University of Trondheim
Matbestilling. Plan Kort introduksjon Artikkel Prosjektet.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Misjon – å krysse grenser
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
Livslogg (aka Lifelog) INF5261 – Utvikling av mobile informasjonssystemer Gruppemedlemmer: Eivind Austad Hovet Kristoffer Joachim Sivertsen Rupinder Bains.
By Steve Silberman.  Fra september 1999  Kultur i finland  Allemannseie  Extension of the hand  SMS.
Livslogg (aka Lifelog) INF5261 – Utvikling av mobile informasjonssystemer Gruppemedlemmer: Eivind Austad Hovet Kristoffer Joachim Sivertsen Rupinder Bains.
Lifelog INF5261 – Utvikling av mobile informasjonssystemer
Livslogg (aka Lifelog) INF5261 – Utvikling av mobile informasjonssystemer Gruppemedlemmer: Eivind Austad Hovet Kristoffer Joachim Sivertsen Rupinder Bains.
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Luetooth Distribusjon av musikk over bluetooth av Morten Bakken, Sander Johansen, Mili Orucevic.
# Mobilitet Morten Torp Avis Budget Group Norway Sales & Marketing Director Ruters strategi­dokument M2016 tar steget fra kollektiv­trafikkstrategi til.
Bruk av Kahoot! Og Padlet i Historieundervisning Noen (små) erfaringer.
FASE 3 BEVISSTGJØRE VEIEN TIL LEDELSE. Ledermobilisering Side 2 Lederkandidat-forløpet.
Prosjektgruppen RPS Anders Stensby Widgren - Finn Christian Brøndal - Nurettin Yarar - Sigurd.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
SmartSwap.
sporing av barn med klokke
Kristoffer Joachim Sivertsen
CAMPAIGNING From vision to action.
Distribusjon av musikk over bluetooth
The world acquires: 2010: PointCarbon (2000) acquired by Thomson Reuters for NOK 1100 million. 2008: FAST (1997) acquired by Microsoft for NOK 6600 million.
SPØRSMÅL GJENSTÅR: Question remains: G
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Ketil Melhus Datatjenesten AS
Misjon – å krysse grenser
Metodikk og praktiske tips Godt Grep bolk
Hva er det gode liv for universitetet eller høgskolen?
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
-Et kritisk blikk på kollektiv omsorg
FIBER og OTT – Et marked i endring
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Hca revisjon & rådgivning
Together, we see a world where people unite and take action to create lasting change — across the globe, in our communities, and in ourselves. Together,
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektgruppen RPS Anders Stensby Widgren - Finn Christian Brøndal - Nurettin Yarar - Sigurd Salvesen - Øyvind Volden - INF Utvikling av mobile informasjonssystemer Presentasjon av prosjekt Presentasjon av artikkelen Just say Nokia

Presentasjon av prosjektet

Prosjektbeskrivelse Fokus: Mobile spill. Grunnidé: Lage spillet RPS (”Stein Saks Papir”). Hvordan mobilteknologi blir / kan bli brukt i vårt og andre spill. Trend: Lokasjonsbaserte spill

1989: Nintendo Gameboy – mulig å bytte ”kassetter”. Gameboy - synonym til mobile spill ? Historisk utvikling 1970-tallet: Mobile spillkonsoller. 1980: Nintendo introduserte ”Games & Watch”. 4 Game & Watch - Donkey Kong JR (1982) Gameboy

Historisk utvikling 1997: Nokia lanserte spill på mobiltelefonen. Spillene var lagret fast i telefonens minne. Snake. Første versjon av Snake på Nokia.Andre versjon av Snake på Nokia

Mobilteknologi Mobilspillindustrien utvikler seg raskt. Større krav til mobile spill. 2006: 850 mill. personer bruker mobilen til spilling. SMS-basert spilling og Java-spill vil trolig generere en omsetning over 9.7 mill. $ innen 2008 (2004)

Egne spilltelefoner Ønske om å bedre spillopplevelsen. 2003: Nokias N-Gage-plattform. ▫Spillkonsoll med smarttelefonfunksjonalitet. ▫Trådløse flerspillermuligheter. ▫”Kassett”-system. ▫Flopp - egnet seg verken til spilling eller telefonbruk (unaturlig ”taco”-form). 7 Nokia N-Gage

Teknologiske begrensninger Typiske begrensninger: ▫Treg CPU  Typisk mellom 100Mhz og 500Mhz (2004).  Liten cache. ▫Begrenset båndbredde på interne busser. ▫Mangel på floating-point arithmetic. Forskjeller fra modell til modell - vanskelig å forutse kvaliteten på fremvisningen. Etterspørselen stimulerer produsenter

Eksempel - Berøringsskjerm 9 En berøringsskjerm oppfatter berøring fra ”pekepinne” eller finger. TapTapRevolution

Eksempel - Lokalisering 10 Lokasjonsbaserte spill. ▫Brukers bevegelser påvirker spillets utvikling. ▫Langvarige inntekter pga. datatrafikk Lokaliseringsteknologier: ▫GPS (mest nøyaktig) ▫Triangulær ▫Bluetooth PAC-Manhattan “For urban gamers are harnessing the power of global positioning systems (GPS), high-resolution screens and cameras and the latest mobile phones to play games across our towns and cities, where they become spies, vampire slayers, celebrities and even Pac-Man.”. (New Scientist, juni 2005).

Funn og midlertidige konklusjoner Mange foretrekker enklere spill som Tetris og Snake. Posisjonering av mobiltelefonen er hot. ▫Øker nøyaktigheten ved å ta i bruk GPS. Ønske om langvarige inntekter (datatrafikk) er en av årsakene til at lokasjonsbaserte spill er populært

Fremover Studere flere spill. Jobbe med spillet RPS. ▫Hvordan bruke telefonens hardware i spillet? Sluttrapport

Presentasjon av Just say Nokia

Introduksjon Skrevet av Steve Silberman. Wired Magazine september Den mobile verden i Litt om Nokia og Deres visjoner. Er vi der i dag? - Den mobile verden i 2008.

Den mobile verden i 1999 Punkt

Nokia 1998: Flere solgte mobiltelefoner enn biler og PCer samlet. ▫Ca. 25% av solgte mobiltelefoner på verdensbasis var Nokia. ▫Ca. 75% av solgte mobiltelefoner i Finland var Nokia. ▫165 mill. mobiltelefoner i Mobiltelefoner > fasttelefoner i Finland i : ▫Ca. 22% av solgte mobiltelefoner på verdensbasis var Nokia. ▫295,7 mill. mobiltelefoner i 2007.

Nokia Finland har blitt anerkjent pga. Nokia. Stolte. Respons ved nevning av Nokia. ▫Eks.: Se for deg at skatere i et Seattle kjøpesenter slår ”high five” når Microsoft nevnes. Nokia er blitt mer kjent enn Finland. ”A surprising number of savvy people still think that Nokia is a Japanese company”

Finland Kultur i Finland ▫Mobiltelefonen gir makt ved at man kan nåes Kultur i mange andre land ▫Mobiltelefonen gir makt ved at man kan nå andre Allemannseie Extension of the hand ▫”Kännykkä – slang for mobile phone – means an extension of the hand” SMS

Makt og frihet Fleksibilitet ▫USA vs. Finland Makthierarki Internett i lomma ”The desktop isn’t going to die, but many services will happen in a wireless environment”

Sammarbeid Samarbeidsvillige ▫Symbian ▫3G ▫VHF ▫Hotell og flyplasser ”In a holy war of standards, Nokia is an arms dealer selling to all sides”

Visjon Personlig boble (personal Bubble) ▫Blir med deg hvor du går, bare det finnes (telefon)nettverk. Langtidsvisjonen til Nokia ▫Tilknytningspunkt, individ og globalt nettverk. Why stop there?! ▫Nokia vil også ta opp alt du hører og sier.

Bringe ting nærmere WAP ▫Hente informasjon om ting rundt ”oss”. SMS-tjenester ▫”City Art”  Info om historiske minnes merker når du går forbi. ▫Blondinevitser og chatting med fremmede  Hot!

The Sauna Nokia slipper folk inn i sauna ▫Lytter til alle. ▫Små bedrifter + $$ = sant.  Ringetoner  Skjermsparere WAP the next best thing ▫WAP vil gi enda større fortjeneste. ”Mobile is the Internet with billing built in”.

Er vi der i dag ? Punkt

Oppsummering Punkt 1 Punkt 2 Punkt