© 2015 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information and may not be disclosed or reproduced without the prior written.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Advertisements

Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer
Nullpunktsmåling gjennomført for ’Hold Norge Rent’
Rapport av markedsundersøkelse
Håp 17. September 2012 Steinar Juel sjeføkonom «Muddling through»
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Moderniseringedepartementet Holdninger til IT-sikkerhet TNS Gallup april 2005 Internettavdelingen TNS Gallup.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Undersøkelse foretatt av Respons Analyse
Digitale læremidler i den videregående skolen Utarbeidet for: Den Norske Forleggerforening, Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen og NFF. Utarbeidet.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Sett fra et survey-perspektiv
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
This presentation is solely for the use of Lindorff Group and companies associated with Lindorff Group. No part of it may be circulated, quoted or reproduced.
Trondheim 19. juni 2015 Norges Bank og økonomiske utsikter.
© Synovate Omdømmemåling 2011 Gjennomført for Redningsselskapet Kystbefolkningen (AdHoc) Uke 1, 2011 Project #:84058.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
© 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information and may not be disclosed or reproduced without the prior written.
Norsk Folkehjelp Medlemsundersøkelse
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Bistandsmidler og utvikling Gjennomført for: Redd Barna Gjennomført av: Ipsos MMI Dato: 4. november 2013.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
© 2012 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information and may not be disclosed or reproduced without the prior written.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
© 2016 Rolls-Royce plc The information in this document is the property of Rolls-Royce plc and may not be copied or communicated to a third party, or used.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Hægebostad kommune Opinion AS Juni 2016.
Rapport FUG - om foreldres møte med skolen september 2014 © 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Fremtidig behov for ingeniører – 2017
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Utvalg og metode Målgruppe
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Endringer, læring og robusthet
NYSGJERRIGPER Hvorfor er julebrus populært og hvorfor foretrekker noen en julebrus fremfor en annen?
Familiesegmentet Tele2
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Fremtidig behov for ingeniører
Project Honolulu - An Island or a new way to manage servers ????????
Hva er det gode liv for universitetet eller høgskolen?
Innbyggerundersøkelse 2018
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Utskrift av presentasjonen:

© 2015 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information and may not be disclosed or reproduced without the prior written consent of Ipsos. Produkt test Brelett vs Soft Flora Lett og Vita hjertego’ Lett 13 Feb 2015 Project: Responsible Ipsos MMI: Anne Sørbråten, e-post: tlf: Responsible Fjordland: Ellen Molstad Dale, e-post: Tlf:

MetodeMetode Gjennomført som en blindtest in-hall (Karl Johans gate i Oslo). MålgruppeMålgruppe Utvalg av kvinner og menn år. Alle bruker som oftest smørbrødmargarin og de har minst en av lettmargarinene i repertoaret (bruker Brelett og/eller Soft Flora Lett og/eller Vita hjertego’ Lett og/eller Vita hjertego’ Myk og/eller Vita hjertego’ Proaktiv minst av og til). Felt periode Januar UtvalgUtvalg 2 utvalg, hvert med ca 200 intervju Utvalg 1 – Brelett mot Vita hjertego’ Lett Utvalg 2 – Brelett mot Soft Flora Lett Metode og gjennomføring RapporteringRapportering Alle hovedresultatene er illustrert I rapporten. Signifikante forskjeller er vist slik. Merk at utvalget ikke er representativt for befolkningen som helhet, men for den målgruppen vi har definert for undersøkelsen, nemlig brukere av lettmargariner.  2

Mer om gjennomføringen StimuliStimuli Produktprøver testet uten merkereferanse, respondentene har kun fått vite at de skal teste smørbrødmargarin. Produktene er testet på en skive loff. Respondentene har selv smurt på ønsket mengde av begge produktprøver. SpørreskjemaSpørreskjema Begge produktene er smakt på før respondentene er spurt om alt i alt preferanse og hvilken margarin de foretrekker på en rekke produktegenskaper. Deretter ble Brelett evaluert på noen egenskaper. Smaksrekkefølge ble rotert for å eliminere rekkefølgeeffekter. Hver respondent smakte 2 smørbrødmargariner. RekrutteringRekruttering Gaterekruttering av respondenter I Oslo. Gavekort på 100 kroner ble gitt til de som deltok. 3

4 Nøkkelinnsikt og anbefalinger

Brelett er den beste lettmargarinen! I sammenlignende blindtest mot de to største konkurrentene i lettmargarinmarkedet foretrekkes Brelett totalt sett Brelett er den beste lettmargarinen! I sammenlignende blindtest mot de to største konkurrentene i lettmargarinmarkedet foretrekkes Brelett totalt sett Sammenlignet med Vita hjertego’ Lett er Brelett alt i alt preferert, og oppleves også å være bedre på salt- og smørsmak, samt å ha et bedre utseende Brelett er klart bedre enn Soft Flora Lett på alle egenskaper vi har spurt om (utsende, smak og konsistens), og foretrekkes også klart totalt sett 5 Produkttest blant kategoribrukere januar respondenter per utvalg

Brelett er den beste lettmargarinen! I sammenlignende blindtest mot de to største konkurrentene i lettmargarinmarkedet foretrekkes Brelett totalt sett Brelett er den beste lettmargarinen! I sammenlignende blindtest mot de to største konkurrentene i lettmargarinmarkedet foretrekkes Brelett totalt sett Sammenlignet med Vita hjertego’ Lett er Brelett alt i alt preferert med 58% vs 42% Brelett er klart bedre enn Soft Flora Lett på alle egenskaper vi har spurt om. 6 NØKKELINNSIKT Brelett har et potensiale i forhold til Soft Flora Lett da forbrukerne forventer at Soft Flora Lett smaker like godt som Brelett #1 #2 #3 Regelmessige Brelettbrukere har en klar preferanse for Brelett sammenlignet mot Vita hjertego’ Lett (67% preferanse). Også menn og den eldre målgruppen (33-45) foretrekker klart Brelett. Viktig fordel for Brelett er at den har noe mer smørsmak. At den er mild, favoriserer Vita hjertego’ Lett. Dette ser vi også ved at Brelett klart favoriseres på smør- og saltsmak. Fargen til Brelett er også klart bedre enn Vita hjertego’ sin. Alt i alt preferanse er klart i Brelett sin favør (61% vs 39%), og Brelett er også preferert på samtlige enkeltegenskaper vi har spurt om. Regelmessige Brelettbrukere er klart i favør av Brelett sammenlignet med Soft Flora Lett (65% preferanse). Kvinner og den eldste aldergruppen er også klart i favør av Brelett. Motivene for valg er relative like for de to merkene, men for de som vil ha en mild smørbrødmargarin, har Soft Flora Lett et fortrinn. Totalt sett forventer et flertall at Brelett smaker bedre enn Vita hjertego’ Lett når pakken vises frem, mens det ikke er forskjell mellom Brelett og Soft Flora Lett. Den positive forskjellen på smak Brelett sin favør som produkttesten avdekker, er ikke nødvendigvis noe forbrukerne ville forventet Skummelt at 32% av regelmessige Brelettbrukere tror Vita hjertego’ smaker bedre enn Brelett, og 43% tror at Soft Flora Lett smaker bedre.

7 Sammenlignet med Vita hjertego’ Lett er Brelett alt i alt preferert med 58% vs 42%

Brelett foretrekkes alt i alt fremfor Vita hjertego’ Lett Base: Alle (N=202) Hvilket av de to smørbrødmargarinene foretrekker du alt I alt?  = signifikant forskjell 8 PREFERANSE 

Menn, den eldste aldersgruppen og regelmessige Brelettbrukere har en klar preferanse til Brelett Base: Alle (N=202) Hvilket av de to smørbrødmargarinene foretrekker du alt i alt?  = signifikant forskjell 9 PREFERANSE  ALDER (N=102/100) KVINNER (N=100) MENN (N=102) 61% Brelett / 39% Vita hjertego’ Lett 56% Brelett / 44% Vita hjertego’ Lett 67% Brelett / 33% Vita hjertego’ Lett REGELMESSIGE BRELETTBRUKERE (N=92) REGELMESSIGE BRUKERE VITA (N=39*) PREFERANSE UNDERGRUPPER PREFERANSE UNDERGRUPPER år: 53% Brelett / 47% Vita hjertego’ Lett år: 64% Brelett / 36% Vita hjertego’ Lett 51% Brelett / 49% Vita hjertego’ Lett * Liten base, resultatene må kun ses som indikasjoner

At man liker smaken generelt og saltsmaken spesielt er viktigste årsak til preferanse, uavhengig av produkt 10 Base: Foretrekker Brelett (118)) / Vita hjertego Lett (84) Hvorfor foretrekker du denne smørbrødmargarinen? (åpent) FORETREKKER BRELETT FORDI FORETREKKER VITA HJERTEGO’ LETT FORDI Assosiasjoner til smør er et mer viktig motiv for Brelett, og at den er mild for Vita hjertego’ Lett Aller mest de yngste (20-32) som oppgir «mild» som årsak til å like denne (33%).

Brelett kan ha litt mye salt og smake litt mye 11 NEGATIVT VED BRELETT NEGATIVT VED VITA HJERTEGO’ LETT Base: Ikke liker ved Brelett (84) / Ikke liker ved Vita Hjertego Lett (118) Er det noe konkret du ikke liker med den andre smørbrødmargarinen? (Åpent) Først og fremst kvinner som synes denne smaker lite (25%). For mye salt en større barriere for kvinner enn menn (27% vs 8%).

Brelett er best på farge, smør- og saltsmak Base: Alle (N=202) Hvilken av disse synes du er best når det gjelder…?     12 BEST PÅ  = signifikant forskjell

Egne brukere opplever Brelett som bedre enn Vita hjertego’ Lett på alt bortsett fra konsistensen Base: Regelmessige Brelettbrukere (N=92) Hvilken av disse synes du er best når det gjelder…?     13 BEST PÅ  = signifikant forskjell BLANT BRELETTBRUKERE 

14 Brelett er klart bedre enn Soft Flora Lett på alle egenskaper vi har spurt om

Brelett foretrekkes klart fremfor Soft Flora Lett Base: Alle (N=202) Hvilket av de to smørbrødmargarinene foretrekker du alt i alt?  = signifikant forskjell 15 PREFERANSE 

Kvinner, den eldste utvalgsgruppen og regelmessige Brelettbrukere i klart i favør av Brelett Base: Alle (N=202) Hvilket av de to smørbrødmargarinene foretrekker du alt i alt?  = signifikant forskjell 16 PREFERANSE  ALDER (N=101/101) KVINNER (N=101) MENN (N=101) 55% Brelett / 45% Soft Flora Lett 65% Brelett / 34% Soft Flora Lett 65% Brelett / 33% Soft Flora Lett REGELMESSIGE BRELETTBRUKERE (N=75) REGELMESSIGE BRUKERE SOFT FLORA LETT (N=53) PREFERANSE UNDERGRUPPER PREFERANSE UNDERGRUPPER år: 58% Brelett / 42% Soft Flora Lett år: 62% Brelett / 37% Soft Flora Lett 59% Brelett / 40% Soft Flora Lett

Opplevelsen av best (salt)smak er avgjørende for hvilken man foretrekker 17 Base: Foretrekker Brelett (122) / Soft Flora Lett (79) Hvorfor foretrekker du denne smørbrødmargarinen? (åpent) FORETREKKER BRELETT FORDI FORETREKKER SOFT FLORA LETT FORDI

Brelett kan for noen smake for mye / for mye salt 18 Base: Ikke liker ved Brelett (79) / Ikke liker ved Soft Flora Lett (122) Er det noe konkret du ikke liker med den andre smørbrødmargarinen? (Åpent) NEGATIVT VED BRELETT NEGATIVT VED SOFT FLORA LETT

Brelett oppleves som bedre enn Soft Flora Lett på alle egenskaper Base: Alle (N=202) Hvilken av disse synes du er best når det gjelder…?     19 BEST PÅ  = signifikant forskjell   

Blant egne brukere er Brelett klart bedre enn Soft Flora Lett Base: Regelmessige Brelettbrukere (N=75) Hvilken av disse synes du er best når det gjelder…?     20 BEST PÅ  = signifikant forskjell    BLANT BRELETTBRUKERE

21 Brelett har et potensiale i forhold til Soft Flora Lett da forbrukerne forventer at Soft Flora Lett smaker like godt som Brelett

Brukerne forventer at Brelett skal smake bedre enn Vita hjertego’ Lett Base: Alle (N=202) Se nå på disse to produktene, hvilken forventer du har den beste smaken?  = signifikant forskjell 22 FORVENTNINGER OM BEST SMAK  Menn, de yngre og regelmessige Brelettbrukere har klare forventninger til bedre smak på Brelett Menn: 68% forventer bedre smak på Brelett år: 63% forventer bedre smak på Brelett Regelmessige Brelettbrukere: 65% forventer bedre smak på Brelett NB! 32% av regelmessige Brelettbrukere forventer at Vita hjertego’ Lett smaker bedre enn Brelett!!

Brukerne forventer ikke at Brelett skal smake bedre enn Soft Flora Lett Base: Alle (N=202) Se nå på disse to produktene, hvilken forventer du har den beste smaken?  = signifikant forskjell 23 FORVENTNINGER OM BEST SMAK Regelmessige Brelettbrukere: 56% forventer bedre smak på Brelett og 43% forventer bedre smak på Soft Flora Lett. Ingen signifikant forskjell i Brelett sin favør! Smaksforventningene er delt i alle grupper vi har sett på

24 Egenskaper Brelett

Brelett er kanskje litt myk, men har en balansert smak 25 Base: Alle (n=202/202) Og synes du denne smørbrødmargarinen har/er…..Saltsmak/Smørsmak/Hard eller myk og smøre med…. BRELETT (SAMMENLIGNET MED VITA HJERTEGO LETT) BRELETT (SAMMENLIGNET MED VITA HJERTEGO LETT) BRELETT (SAMMENLIGNET MED SOFT FLORA LETT) BRELETT (SAMMENLIGNET MED SOFT FLORA LETT)

26 Informasjon om utvalget

Om utvalget - merkebruk 27 Base: Alle (n=202/202) Hvilke av følgende merker av smørbrøsmargarin har du brukt siste 12 måneder / bruker du av og til / bruker du regelmessig? MERKEBRUK UTVALG 2 MERKEBRUK UTVALG 1

Om utvalget - Demografi 28 UTVALG 1 (202) % UTVALG 2 (202) % KJØNN Menn50 Kvinner50 AGE PERSONER I HUSSTANDEN 1 person17 2 personer personer44 5 eller flere1112 UTDANNELSE Videregående4641 Univ/høyskole 1-3 år2928 Univ/høyskole 4+ år2531 UTVALG 1 (202) % UTVALG 2 (202) % HUSHOLDNINGSINNTEKT Under 200’ ’-399’ ’-599’ ’-999’2026 Over 1.000’1821 Ønsker ikke å oppgi1510 JOBBSTATUS Heltidsansatt4853 Deltidsansatt89 Selvstendig næringsdrivende65 Student25 Hjemmeværende20 Arbeidsledig / trygdet106

© 2015 Ipsos. All rights reserved. This document constitutes the sole and exclusive property of Ipsos. Ipsos retains all copyrights and other rights over, without limitation, Ipsos' trademarks, technologies, methodologies, analyses and know how included or arising out of this document. The addressee of this document undertakes to maintain it confidential and not to disclose all or part of its content to any third party without the prior written consent of Ipsos. The addressee undertakes to use this document solely for its own needs (and the needs of its affiliated companies as the case may be), only for the purpose of evaluating the document for services of Ipsos. No other use is permitted. 29