Framtidas legeutdanning i Nord-Norge Status revisjon studieplan per 2016 Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2016 Inger Njølstad Prodekan utdanning medisin.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Legers turnustjeneste i kommunene
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Dagen Medisin Arena 2011 Samhandling sett fra fastlegene: Muligheter og utfordringer Kjell Maartmann-Moe Fastlege i bydel Grünerløkka siden 1983 Spesialist.
Velkommen til seminar for mentorer
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Delprosjekt i LAU Tverrprofesjonell samarbeidslæring innen helse- og sosialfagutdanningene.
Gjennomgang av medisinstudiet
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Helse Finnmark HF Eva Håheim Pedersen Samhandlingskonferanse 26. mai 2010.
ICF i undervisning og forskning.
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Langsgående tema Legerollen og Pasientmøtet (Profesjonell kompetanseutvikling) Kommunikasjon og konsultasjonsferdigheter.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Reformtider Arne Flaat Sykehusdirektør, Helse Nord-Trøndelag.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Bestått/ikke-bestått
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Utfordringer knyttet til praksisplasser i helsefaglige utdanninger Dekanmøtet Oslo, 6-7. juni 2011 Arnfinn Sundsfjord, dekan
Studieplanarbeid.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Mer praksis – bedre lærere?
Inngår samhandlingskompetanse?
5.og 6.studieår i ny studieplan
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
HelseOmsorg21: Utfordringer i samhandling mellom universitet, høgskole og sykehus og samarbeid med kommune. UH-rådet, nasjonal fagstrategisk enhet for.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Med fokus på læringsutbytte siden 1996 "Oslo' 96" - en omlegging av profesjonsutdanningene i medisin og odontologi Per Brodal Institutt for medisinske.
Psykologer i sykehus Bjarte Bønes Bruntveit, psykologspesialist.
Praktisk klokskap i legeutdanningen Hva, hvorfor og hvordan? Sylvi Stenersen Hovdenak.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Oslo 2014 – status (juni 2016) Ingrid Os Dekanmøtet,
Felles ferdighetsliste: Prosedyrer S Davis ISM. Bakgrunn Siden februar medisinske fakulteter samarbeidet Felles prosedyreliste for medisinstudenter.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
Helseledere – framtidens endringsagenter? - om proaktiv ledelse i et begrenset handlingsrom Thomas Hoholm Førsteamanuensis, Institutt for innovasjon og.
Delprosjekt 3 Endring av praksis på lang sikt Siri A. Devik
Profesjonsstudiet i medisin ved NTNU Ny studiemodell nord i Trøndelag
Jan Frich, professor/prosjektleder Det medisinske fakultet, UiO
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Trondheim = samhandling
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Undervisning (PKU) i infeksjonsmedisin ved UiT (ny studiemodell)
Kartlegging akuttmedisinforskriften Kommuneoverlegemøte 14. juni 2017
Petter Brelin Fastlege -Fastlege -Nestleder i styret i NFA
Gjennomføring av tilsynet
Forslag til felles MA-struktur
Helsefakultet en mulighet?
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Dyrepleier Dyrepleierstudiet
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Presentasjonsmøte nytt dekanat
Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2015 Inger Njølstad
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Mentorordning ved profesjonsstudiet i medisin – profesjonell kompetanse UiT Norges arktiske universitet Unni Ringberg Førsteamanuensis, spesialist i allmennmedisin.
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Framtidas legeutdanning i Nord-Norge Status revisjon studieplan per 2016 Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2016 Inger Njølstad Prodekan utdanning medisin og odontologi

Nye strukturelle betingelser Før: –Profesjonseksamen i medisin –+ gjennomført turnustjeneste 18 mnd klinisk praksis –= autorisasjon som lege Nå: –Profesjonseksamen i medisin – = autorisasjon som lege

Revidert studiemodell Fortsatt fagintegrasjon og spirallæring «pensum»: Det vanlige og det farlige PROFKOM og VITKOM Beholde 5. år: –lokalsykehus 16 uker, fastlegekontor 8 uker Nytt: psykiatripraksis i 5. studieår –Masteroppgave (20 stp) Beholde 6. år med kliniske moduler, men –mer trening i (selvstendig) praktisk klinisk arbeid –trening i samhandling med andre studentgrupper –læringsarenaer i og utenfor universitetsklinikken –Desentralisert studieforløp for deler av kullet - Bodø fra «Finnmarksmodellen» Hfest/Alta/Karasjok 2017

Primærlege-praksis og TPS i medisinstudiet Pilot studieåret 2014/15: konsultasjoner på daglegevakta i Tromsø Plan for praksis i alle studieår: under utarbeiding (allmennlegeseksjon ISM) –Simulerte pasienter –Reelle konsultasjoner fra 3. studieår –Tverrprofesjonell praksis særlig i siste studieår Piloter tverrprofesjonell samarbeidslæring 2014/2015 –Kommuner Midt-Troms (5.årsstudenter) –Smertehåndtering (sykehjem Tromsø, 5. årsstudenter) Nye arenaer i framtida (6. årsstudenter) –Sykehjem –Helsehus –Universitetshelsesenter

6. studieår – delemner Barn og unge Bevegelse Eldre, sykehjem og sykestue BUP og rus Kreft og palliasjon Sanser Når det haster Finnmarksmodellen (12 studenter) –Minoritetshelse –Kulturkompetanse –Akuttmedisin

Følgeforskning viser….. Prof II: Sylvi Hovdenak Kvalitativ studie –Intervju og dokumentanalyse –20 informanter 2011-kullet –20 informanter 2012-kulle –Årlig intervju i 6 år Hovdenak, Sylvi Stenersen & Risør, Torsten (2015). Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. UNIPED. ISSN (3), s UNIPED