Innkjøpsavdelingen IT-avdelingen Dialogkonferanse Printere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
Advertisements

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
INVESTERING I SKRIVERE Analyse Kjøp/leie Garantier Driftsavtale Support/organisering Rekvisita Fleksibilitet Trykkeøkonomi Verdi brukt utstyr Finansiering.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
INVESTERING I SKRIVERE Analyse Kjøp/leie Garantier Driftsavtale Support/organisering Rekvisita Fleksibilitet Trykkeøkonomi Verdi brukt utstyr Finansiering.
Case mellomstor bedrift
Superbrukerforum – velkommen!
Innovative offentlige anskaffelser
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
UNDERSØKELSE BRUK AV HP LASERJET 4730FSX MULTIFUNKSJONSSKRIVER PRINTER har gjennomført en undersøkelse hvor mye utskrifter det er blitt gjort på et utvalg.
HP MONO 5035XS MFP A3 format multifunksjons skriver + HP COLOR LASERJET 5550DN A3 format Leie til sammen kr. 890,- per måned eks. mva. (pris kan endres.
Veileder for energisparingskontrakter Marianne H. Dragsten Mobil
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Mulighetenes Oppland ÅPNING AV TILBUD Tilbud som mottas for etter tilbudsfristen er gått ut skal avvises Åpning skal skje på oppgitt tidspunkt av min.
MORTEN RIISE Anskaffelser: Hvordan kommunisere med leverandører samtidig som man utøver god forretningsskikk og ivaretar regelverket.
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – Dekk og tilhørende tjenester, DL nr
IT-utstyr 2015 Tilbudskonferanse Agenda for møte Presentasjon av prosjektgruppa Kort gjennomgang av de mest relevante punkter i konkurransegrunnlag.
Nye nettsider Elvur Thorsteinsdottir Dialogmøte.
Tilbyderkonferanse fredag 8. mai kl Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale matvarer produksjonskjøkken.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
1 IKT – prosesser før innflytting Teknisk løsning – PC Alle får en ny PC (ref. policy for kjøp av IKT utstyr) To ulike konfigureringer, ”NTNU-tanket” og.
IKT 2012 Tilbyderkonferanse 6. juni Deltakere fra Skatteetaten Atle Johnsen – Kategoriansvarlig IKT og prosjektleder for anskaffelsen Olav B Myhre.
Dialogkonferanse Datalagring og backup/recovery tjenester Agenda Presentasjon av Bergen kommune/ IKT Drift Dagens avtale:  Datalagring – SAN  Backup.
Dialogkonferanse Helsevikarer. Dialogkonferanse Konkurransen som kommer Rammer for dagen og dialogen Presentere våre behov, diskutere utfordringer og.
Anbudskonferanse Rammeavtale for kjøp av Rengjøringsmidler kl Fylkeshuset, Erling Skakkes gt. 14 Møterom Kleberstein 5 etg.
Åpen anbudskonkurranse NOR Rammeavtale for kjøp av Taktekker- og blikkenslagerarbeider Tilbudskonferanse 6. april 2016, kl
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – Dekk og tilhørende tjenester, DL nr NB! Tilbyderkonferansen ble ikke avholdt, da ingen potensielle.
Innkjøp fra A til Å Hva gjør vi fra vi lager et konkurransegrunnlag til vi evaluerer og avslutter en anskaffelsesprosess? Ser spesielt på forbedringspunkter.
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse IKT-utstyr EØS Rammeavtale (
Tilbudskonferanse 8. mai 2013 Oslo UniversitetssykehusNytt Østfoldsykehus /15.
Tilbyder konferanse Konvertering til vannbåren varme M-blokk Haugesund sjukehus §
Tilbyderkonferanse EØS Mobile C-buer til Bergen kommune.
Anskaffelse synstekniske hjelpemidler Leverandørmøte
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Tilbyderkonferanse Rammeavtale for vaktmestertjenester Møterom Deichmann.
Tilbyderkonferanse Rammeavtale for kjøp av post- og kopitjenester kl Fylkeshuset, Erling Skakkes gt. 14 Møterom Skifer, 5. etg.
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – 4x4 Pickup patruljebil, varebil og personbil DL nr:
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – produksjon og levering av blanketter Ref
Tilbyder konferanse/ befaring Rehabilitering av 3. etg ved Stord sjukehus §
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Leverandørkonferanse om etiske krav Lin Helliesen, rådgiver anskaffelser og fagansvarlig etisk handel, Stavanger kommune, Konkurranse om rammeavtale.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Kjøkkeninnredning til Bergen kommune Tilbudskonferanse 13. mai 2015, kl
Standpunkt; Den ideelle anskaffelsesprosessen - dialog og samhandling.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Rørinspeksjon Tilbudskonferanse 5. april 2016, kl
Etiske krav i offentlige anskaffelser - en veileder for innkjøpere i offentlig sektor Magne Paulsrud, rådgiver IEH.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Anskaffelse av uniformsprodukter
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
Tilbudskonferanse 7. april 2016, kl
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Offentlige anskaffelser
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Tilbudskonferanse Anbud 2014/1030 Diatermiapparater
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Offentlige anskaffelser
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utskrift av presentasjonen:

Innkjøpsavdelingen IT-avdelingen Dialogkonferanse Printere

STAVANGER KOMMUNE Agenda ■ Rammer ■ Hva vil vi ha ■ Hva er viktig? ■ Hva kan dere levere? ■ Hvordan bør konkurransen være? ■ Etisk handel

STAVANGER KOMMUNE Ramme ■ Konkurransen som kommer ■ Rammer for dialogen ■ Presentere våre behov, diskutere utfordringer og muligheter. ■ Referat ■ Innspill i etterkant (1 uke etter referat) ■ 1 til 1 samtaler

STAVANGER KOMMUNE Volum ■ Dagens antall printere ■ Utvikling ■ Hvor er disse plassert? ■ Utskriftshistorikk ■ S/H ■ Farge ■ En- eller tosidig utskrift

STAVANGER KOMMUNE Hvilke produkter ■ Dagens produktmatrise ■ Multifunksjonsskrivere vs. Skrivere med tanke på volum ■ Hvordan skal vi betale for dette? ■ Kjøpe ■ Leie ■ «Klikkpris» ■ Leieperiode

STAVANGER KOMMUNE TEKNISKE KRAV Liten s/h skriver Liten farge skriver Stor s/h skriver Stor farge skriver Liten s/h multifunksjo ns skriver Liten farge multifunksjo ns skriver Stor farge multifunksj ons skriver Stabil månedlig minimumskapasitet Utskrifts hastighet sort/hvitt (side per minutt) 35 spm40 spm 50 spm20 spm50 spm Utskrifts hastighet farge (side per minutt) 40 spm 20 spm35 spm Utskrifts kvalitet 600 x 600ppt 1200 x 1200ppt 1200 x 2400ppt 600 x 600ppt 1200 x 2400ppt PapirformatA4 A3, A4 SRA3, A3, A4 Papir kapasitet500 ark600 ark700 ark600 ark 1000 ark2000 ark Skal ha tosidig utskriftJa StiftingNei Ja HullingNei Ja Skann funksjonNei Skann til epost System Kortleser sikker utskriftNei Ja Tastepanel for sikker utskrift Nei Ja Skal ha støtte for følgende skriverspråk PCL6, PS2, PS3 PCL6, PS2, PS3, og HTML Systemminne256 MB 512 MB 1 GB2 GB Harddisk 40 GB Oppstartstid fra hvilemodus til klar Maks 5 min Antatt volum – kjøp totalt – 4 år Antatt volum – leie (totalt antall nye avtaler inngått over 4 år) Dagens produktmatrise

STAVANGER KOMMUNE Produktkategorisering

STAVANGER KOMMUNE Miljø ■ Strømforbruk ■ Støy ■ Tonere ■ Refill ■ Annet?

STAVANGER KOMMUNE Tjenester ■ Sikker utskrift – praktisk modell for dette? ■ Oversikt og kontroll over printerparken ■ Utskrift fra mobil og nettbrett ■ Betalingsløsning på enkelte lokasjoner ■ F.eks. biblioteket ■ Annet?

STAVANGER KOMMUNE Fremtidens printer?

STAVANGER KOMMUNE Servicenivå ■ Administrasjonsløsning ■ Oppe- og nedetid ■ Logistikk ■ Bytte av tonere og lignende

STAVANGER KOMMUNE Anskaffelsesprosessen ■ Innspill? ■ Tildelingskriterier ■ Kravspesifikasjon

STAVANGER KOMMUNE Hvorfor etiske krav? ■ Kommunene ønsker ikke å kjøpe varer av leverandører som ikke tar arbeids- og miljøforhold på alvor ■ Klare føringer i regelverket og anskaffelsesstrategier om at vi skal aktivt samfunnsansvar ■ Risikoanskaffelse ■ Hvorfor etiske kvalifikasjonskrav? ■ Ønsker å kjøpe varer av ”samfunnsansvarlige leverandører ” ■ Letter kommunenes oppfølging av etiske kontraktskrav ■ (Egnet ved enkeltanskaffelser)

STAVANGER KOMMUNE De etiske kravene ■ Manglende oppfyllelse av kvalifikasjonskrav gir grunnlag for avvisning ■ Krever innsats utover papirarbeid – kontraktskrav følges opp i kontraktsperioden ■ Les kravene nøye ■ Men: ■ Kravene er ikke spesielt strenge ■ Informasjon og veiledning fra IEH og Oppdragsgiver

STAVANGER KOMMUNE Oppfølging av krav ■ Utgangspunkt: Leverandøren(e) ble kvalifisert, blant annet på bakgrunn av etisk handel ■ Etter inngåelse av kontrakt: Leverandør må fylle ut egenrapporteringsskjema ■ Risikoanalyse og tilbakemelding til leverandør ■ Hva ser vi etter? ■ Leverandørens system for oppfølging av CoC i leverandørkjeden for å se om kontraktsvilkåret etterleves ■ På bakgrunn av informasjon fra leverandør – vurdere kontroll av produksjonssteder ■ Kontroll av lønns- og arbeidsvilkår

STAVANGER KOMMUNE Hva er konsekvensene av ikke å følge opp kravene? ■ Brudd på kontraktskrav gir grunnlag for sanksjoner ■ Kommunene ønsker samarbeid ■ Forventer at leverandør følger opp i tråd med anbefalinger fra ekspertise

STAVANGER KOMMUNE Hva bør vi tenke på? ■ Noe vi bør gjøre annerledes?

STAVANGER KOMMUNE Takk for oppmerksomheten!