Kalibrering av passbiter ved komparering:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Advertisements

Strømmen 3. januar 2013 Beate Børresen Høgskolen i Oslo og Akershus
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Ronny Klæboe Transportøkonomisk institutt
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
SOSIAL KAPITAL.
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Problemløsning Per Holth HiAk.
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Writing essays 24. August Eli Støa. Contents What kind of text? What are the characteristics of a good text? –Addressing a question –Using knowledge.
The bicyle is a simple solution to some of the words most complicated problems.
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
Misjon – å krysse grenser
Turbomaskiner TEP 4195 Kårstø Hydraulikk Termiske Strømningsmaskiner
INTERNASJONALT KARRIERESENTER ICC Ann-Mari Haram 1.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
COPD Chronic obstructive pulmonary disease By Espen Gavin and Zabihulla Mirzai.
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Terje Aven Universitetet i Stavanger
Find Fraud B4 it Finds You!
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
GNP per Capita in 1971 Index USA = 100
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Nanomaterialer.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
Telemark Kan ledere lære?
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Vaccine Delivery in Developing Countries
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Kalibrering av passbiter ved komparering: Toleranser 00 1 2 L = 50 mm 0,10 0,20 0,40 0,80 L = 100 mm 0,14 0,30 0,60 1,20 ∆ 𝑙 x = 𝐿 𝛼 x ( 𝑡 x − 𝑡 0 ) ∆ 𝑙 s = 𝐿 𝛼 s ( 𝑡 s − 𝑡 0 ) ∆ 𝑙 x =0,1 𝑚 ∙ 11,5 µ/K ∙ 0,5 K = 0,58 µm ∆ 𝑙 s =0,1 𝑚 ∙ 4,25 µ/K ∙ 0,5 K = 0,21 µm ∆𝑙=0,37 µ𝑚 pumpe Målefunksjonen: 𝑙 𝑥 +𝐿 𝛼 𝑥 𝑡 𝑥 − 𝑡 0 = 𝑙 𝑠 +𝛿 𝑙 𝐷 +𝛿𝑙+𝛿 𝑙 𝐶 −𝛿 𝑙 𝑉 +𝐿 𝛼 𝑠 𝑡 𝑠 − 𝑡 0 𝑙 𝑥 = 𝑙 𝑠 +𝛿 𝑙 𝐷 +𝛿𝑙+𝛿 𝑙 𝐶 −𝛿 𝑙 𝑉 −𝐿 𝛼 𝛿𝑡−𝐿 𝛿𝛼 ∆ 𝑡 Se også målefunksjonen i EA-4/02 S4 http://www.european-accreditation.org/publication/ea-4-02-m-rev01-september-2013

Usikkerhet pga temperatur: Toleranser 00 1 2 L = 50 mm 0,10 0,20 0,40 0,80 L = 100 mm 0,14 0,30 0,60 1,20 𝑙 𝑥 = 𝑙 𝑠 +𝛿 𝑙 𝐷 +𝛿𝑙+𝛿 𝑙 𝐶 −𝛿 𝑙 𝑉 −𝐿 𝛼 𝛿𝑡−𝐿 𝛿𝛼 ∆ 𝑡 𝑢 1 (𝐿 𝛼 𝛿𝑡) 𝑢 2 (𝐿 𝛿𝛼 ∆ 𝑡 ) 𝐸(𝛿𝑡)=0 𝑢 𝛿𝑡 = 50 𝑚𝐾 3 =29 𝑚𝐾 𝐸 ∆ 𝑡 =0 𝑢 ∆ 𝑡 = 0,5 𝐾 3 =0,29 𝐾 𝑢 1 =𝐿 𝑢 𝛼 𝛿𝑡 = 𝐿 𝛼 𝑢 𝛿𝑡 =0,033 µ𝑚 𝛼 𝑥 = 𝛼 𝑠 = 𝛼 𝑠𝑡å𝑙 𝑢 2 = 𝐿 𝑢 𝛿𝛼 ∆ 𝑡 =0,024 µ𝑚 𝐸(𝛿𝛼)=0 𝛼 𝑥 ≠ 𝛼 𝑠 : 𝑢 1 =𝐿 𝑢 𝛼 𝛿𝑡 =𝐿 𝛼 𝑢 𝛿𝑡 =0,023 µ𝑚 𝐸 𝛿𝛼  0 𝑢 2 =𝑢 𝐿 𝛿𝛼 ∆ 𝑡 =𝐿 𝛿𝛼 𝑢 ∆ 𝑡 =0,21 µ𝑚 Å bruke forskjellig materiale i bitene i komparatoren medfører stor usikkerhet i lengdemålingen pga denne usikkerhetskomponenten!

Målekapabilitet for passbiter med like a eller forskjellig a : 𝐶 𝑚 = 𝑇𝑜𝑙𝑒𝑟𝑎𝑛𝑠𝑒 𝑈(95%

Termoelement, klassisk konfigurasjon Materiale 1 Materiale 2 T21 V+ V- Copper T21 = T22 T1  T2 T+ = T- V+  V- V21  V22 V = V+ - V- = (V+ - V21) + (V21 – V1) + (V1 - V22) + (V22 - V-) = SCu(T+ - T21) + SM1(T21 - T1) + SM2(T1 - T22) + SCu(T22 - T-) Seebeck coefficient, µV/K Constantan: -35 µV/K Copper: +6,5 µV/K = SM1(T2 - T1) – SM2(T2 - T1) = EType T(T2 - T1) “The underlying solid-state physics is rather complicated but the phenomenon is well understood. The magnitude and sign of the Seebeck coefficient are related to an asymmetry of the electron distribution around the Fermi level. For example, the theory explains not only the different signs for metals but also why the Seebeck coefficient is much larger in semiconductors than in metals.” I beregningene forutsettes homogent materiale (samme S) langs hele lederen, og vi får: V = 𝑇 1 𝑇 2 𝑆 𝑀 𝑑𝑇 = 𝑆 𝑀 ( 𝑇 2 − 𝑇 1 )

Måling av temperaturforskjell, dT = Ts – Thm, med termoelement type T Konstantan, Ø 0,25 mm Kopper Kopper, Ø 0,25 mm Elektrisk (og termisk) isolasjon mot et elektrisk ledende bord Ts Thm Vs Vhm V = V+ - V- = (V+ - Vhm) + (Vhm - Vs) + (Vs - V-) = SCu(T+ - Thm) + SC(Thm - Ts) + SCu(Ts - T-) Bommull = SCu(Ts - Thm) – SC(Ts - Thm) Latex V- V+ = EType T(Ts - Thm) Nanovoltmeter Papir Tilkoplingsledninger, også koppertråd. Sensitivitet nær 20 °C, type T-element: 40 µV/K Det vil si: 25 mK/µV Takk til Max Sievert ved Lars Gulliksen og Finn Enger!

Typisk temperaturendring for stål, 30 s oppvarming Bar hud: 316 mK Latexhanske: 282 mK Papir: 151 mK Bommullshanske: 97 mK

Typisk temperaturendring for hardmetall: Bommullshanske: 206 mK Latexhanske: 525 mK Bar hud: 590 mK Papir: 208 mK

Bestemmer tidskonstanten, t, for stål: ∆𝑇=∆ 𝑇 𝑂𝑓𝑓𝑠𝑒𝑡 +( 𝑇 𝑆𝑡𝑎𝑟𝑡 − ∆ 𝑇 𝑂𝑓𝑓𝑠𝑒𝑡 )∙ 𝑒 − 𝑡 𝜏 ∆𝑇 𝑆𝑡𝑎𝑟𝑡 =102 𝑚𝐾 ∆ 𝑇 𝑂𝑓𝑓𝑠𝑒𝑡 =−14 𝑚𝐾 𝜏=11,3 𝑚𝑖𝑛 Gjennomsnitt, t = 10,91 min Stdav til gj.snitt, s/3 = 0,22 min

Bestemmer tidskonstanten, t, for hardmetall: ∆𝑇=∆ 𝑇 𝑂𝑓𝑓𝑠𝑒𝑡 +( 𝑇 𝑆𝑡𝑎𝑟𝑡 − ∆ 𝑇 𝑂𝑓𝑓𝑠𝑒𝑡 )∙ 𝑒 − 𝑡 𝜏 ∆𝑇 𝑆𝑡𝑎𝑟𝑡 = −90 𝑚𝐾 ∆ 𝑇 𝑂𝑓𝑓𝑠𝑒𝑡 =10 𝑚𝐾 𝜏=7,2 𝑚𝑖𝑛 Gjennomsnitt, t = 6,70 min Stdav til gj.snitt, s/3 = 0,55 min

Hvor lang tid tar temperaturstabiliseringen? Lord Kelvin (1824 – 1907): «I often say that when you can measure what you are speaking about, and express it in numbers, you know something about it; but when you cannot measure it, when you cannot express it in numbers, your knowledge is of a meagre and unsatisfactory kind.»