Høringsforslag - revidert inntektssystem Martin Skramstad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Endringer i arbeidsmiljøloven
Advertisements

FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Budsjett 2004 Rådmannens forslag til Formannskapet
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Manglende lokalt handlingsrom – kommunene drar kredittkortet Strategikonferansene 2010.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Statsråden Kommuneproposisjonen Pressekonferanse 15.mai 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Fylkesmannens time.
Levanger kommune Budsjett 2004 Regjeringens forslag til Statsbudsjettet.
Levanger kommune Rådmann Ola Stene Formannskapsmøte Inntektssystemet – kort repetisjon og oppdatering.
1 Inntektssystemet Kommunal- og regionaldepartementet - Inntektssystemet Nytt inntektssystem Jevnere fordeling av kommunenes inntekter Større.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Utredning kommunesammenslåing 2014
Fylkesmannens rolle i reformen
Telemarksforsking-Bø Er de økonomiske insentivene til sammenslutninger sterke nok? Innlegg på TBU’s seminar om effektivisering Karl Gunnar Sanda,
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
KS Strategikonferansen
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Seniorrådgiver Trond Hjelmervik Hansen, KS
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Norsk mal: Startside alt. 2 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Inntektssystemet for kommunene og økonomiske virkemidler i kommunereformen.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Ved seniorrådgiver Børre Stolp, KS
Kommunereformen i Nordland
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Høringsforslag - revidert inntektssystem Seniorrådgiver Trond Hjelmervik Hansen, Gardermoen 4. april 2016.
Høringsforslag nytt inntektssystem – eventuelle effekter kommunesammenslåing Sigmund Engdal, Fredrikstad, Hvaler, Råde, 22.. januar 2016.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
1 NYTT KOMMUNALT INNTEKTSSYSTEM «TA FRA DE SMÅ OG GI TIL DE STØRSTE OG STERKESTE» LOKALSAMFUNNSFORENINGEN BJARNE JENSEN.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Befolkningsutvikling Endring / /2010 Folkemeng den i alt år
Nytt inntektssystem Rune Bye Spydeberg, 6. januar.
Endring av inntektssystemet for kommunene: virkninger for små og spredtbygde kommuner Jan Mønnesland januar 2016.
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal:Tekst med kulepunkter Tips bunntekst: For å få sidenummer, dato og tittel på presentasjon: Klikk på.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Til beste for folk, samfunn og livsgrunnlag Status for kommunane 2015 Revidert nasjonalbudsjett 2016 Kommuneproposisjon 2017 og nytt inntektssystem. Kommunekonferansen.
Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå.
NYTT INNTEKTSSYSTEM FOR KOMMUNANE 17. FEBRUAR 2016 Lars K. Fylling Økonomisjef Skodje kommune Tlf DET HANDLAR.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Kommuneøkonomikonferansen 2016 – Trond Erik Lunder
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Kommune av Flora og Vågsøy
Om Kommunereforma Radøy kommune – torsdag 18
Husbanken og kommunene
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Hornindal og Volda økonomiske verkemiddel for ny kommune Kåre Træen
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Statsbudsjettet for 2018 – fra KMDs budsjettproposisjon til Prop
Grue - Kommunesammenslåing.
Børre Stolp, tidligere KS-økonom
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Høyringa av nytt/endra inntektssystem
Kostnadsutvikling fosterhjem
Utskrift av presentasjonen:

Høringsforslag - revidert inntektssystem Martin Skramstad

Høringsnotatet fra KMD  Rettet inn mot kommunereformen  Nye kostnadsnøkler for kommunene Ny modell der det skilles mellom frivillig og ufrivillige smådriftsulemper  Endringer i de regionalpolitiske tilskuddene  Og kun en oppsummering av skatteelementene i inntektssystemet

Nye delkostnadsnøkler Hovedsakelig en omvekting av eksisterende kriterier Ett nytt kriterium: Aleneboende år i sosialhjelpsnøkkelen Tre kriterier utgår: Urbanitetskriteriet i sosialhjelpsnøkkelen Norskfødte 6-15 år med innvandrerforeldre i grunnskolenøkkelen Dyrket areal i landbruksnøkkelen Innbyggere over 67 år erstatter dødelighet i nøkkelen for kommunehelse Lavere vekting av kriteriet psykisk utviklingshemmede 16 år og over vil berøre ordningen for ressurskrevende tjenester

Delkostnadsnøkkel barnehage Barn 1 år uten kontantstøtte vektes ned fra 0,18 til 0,10 Barn 2 til 5 år vektes opp fra 0,71 til 0,78 Utdanningskriteriet uendret vekting Alternativ kostnadsnøkkel Barn 1 – 5 år med vekt 0,8093 Antall heltidsansatte 20 – 44 år med vekt 0,1907  Antall heltidsansatte oppfattes antagelig rimeligere rent intuitivt, enn dagens modell  Den alternative delkostnadsnøkkelen gir litt lavere forklaringskraft enn en videreføring av dagens kriterier  Den alternative modellen antas å gi mindre svingninger fra år til år, da barn 1 år uten kontantstøtte kan variere mye

Psykisk utviklingshemmede 5  Nedvektingen av psykisk utviklingshemmede kriteriet berører toppfinansieringsordningen for ressurskrevende tjenester.  Innslagspunktet er nesten kroner høyere for PU’er enn andre. Dvs. at hvis innslagspunktet ikke reduseres tilsvarende som endringen i kriteriet, vil i realiteten psykisk utviklingshemmende få et høyere innslagspunkt i toppfinansieringsordningen enn andre innbyggere.  Da vil kommuner med mange psykisk utviklingshemmede tape økonomisk på omlegging.  Siden alle delkostnadsnøkler, og relativ vekting av dem, er provenynøytrale, vil det nødvendigvis også være kommuner som tjener på nedvektingen.  Innenfor en samlet provenynøytral omlegging viktig at innslagspunktet for pu’er i toppfinansieringsordningen reduseres tilsvarende nedvektingen av kriteriet for psykisk utviklingshemmede 16 år og over.  Merutgiften bør dekkes inn gjennom en reduksjon av innbyggertilskuddet i inntektssystemet.

Kommunaleveier 6  Kommunale veier er et viktig infrastrukturområde for innbyggerne og kommunene. Det brukes store ressurser på dette området, samtidig som det kan være forskjeller mellom kommunene som skyldes ufrivillige kostnadsulemper.  Det anbefales derfor at det igangsettes utredninger slik at kommunale veier kan inkluderes i utgiftsutjevningen.

Men det skjer også en oppdatering av vektene i delkostnadsnøklene (ut fra hvor mye som er brukt til tjenesteområdene i regnskapet for 2014) En kommune med delindeks >1 tjener på at sektoren vektes opp En kommune med delindeks < 1 tjener på at sektoren vektes ned Vektingen av delkostnadsnøklene bør oppdateres årlig.

8

Høringsuttalelse fra KS 9  KS mener at legitimiteten til delkostnadsnøkkel for barnehager vil styrkes dersom utdanningskriteriet avvikles. KS anbefaler at antall heltidsansatte og antallet rettighetsbarn i barnehagene erstatter utdanningskriteriet.  Innslagspunktet for psykisk utviklingshemmede i toppfinansieringsordningen for ressurskrevende tjenester må innenfor en samlet provenynøytral omlegging reduseres tilsvarende nedvektingen av kriteriet for psykisk utviklingshemmede 16 år og over i kostnadsnøkkelen.  Kommunale veger bør tas inn som en egen kostnadsnøkkel i kommunenes inntektssystem.  Vektingen av delkostnadsnøklene bør oppdateres årlig.

Nytt strukturkriterium 10  KMD foreslår et nytt strukturkriterium, der kommuner som har smådriftsulempene som ikke fullt ut kan anses som ufrivillige skal få en reduksjon i den delen av tilskuddet som knyttes til det såkalte basiskriteriet.

Innarbeiding i inntektssystemet 11  KMD fastsetter en minimums reiseavstand for når smådriftsulempene er ufrivillige  I høringen er det gitt 3 eksempler for reiseavstand til innb: – 25,4 km, 16,5 km og 13,3 km  Kommuner med reiseavstand utover dette beholder full basis  Kommuner med reiseavstand under dette får en forholdsmessig reduksjon i basis – Eksempel Søndre Land med reiseavstand 12,8 km 25,4 km: Får beholde 50 prosent (12,8/25,4) 16,5 km: Får beholde 78 prosent (12,8/16,5) 13,3 km: Får beholde 96 prosent (12,8/13,3)  Midlene som trekkes ut av basis skal tilbakeføres kommunene – KMD forslår at dette skjer gjennom en justering av kostnadsnøkkelen

Gradert basis er skjønnsmessig  Strukturkriteriet er objektivt, men – operasjonaliseringen er skjønnsmessig/politisk: Valg av antall personer det skal reises til (5 000) – Vil ha betydning for enkelte kommuner Valg av grenseverdi for når smådriftsulemper er ufrivillige – Også valg knyttet til gjennomsnittsnivå vil være skjønnsmessig Fastsettelse av grad av frivillighet i kommuner med reiseavstand under grenseverdi Hvordan dette legges inn i inntektssystemet  Gradert basis i hovedsak basert på skjønn: – Bør holdes utenfor kostnadsnøkler / utgiftsutjevning F.eks som korreksjon på samme måte som for statlige/private skoler – Vil bety enkelhet og gjennomsiktighet

Kommuner med 5 – innbyggere – netto utslag ved bruk av differensiert basis (grense 25,4 km), kroner per innb 13 Betydelige omfordelingseffekter for kommuner som ikke vurderes å ha «frivillige» smådriftsulemper.

14

15

Hva skjer i perioden  KS har tatt opp dette i sin høringsuttalelse  Kommuner som fatter vedtak om kommunesammenslåinger i 2016 men med virkning fra 2020: – kan i perioden frem til sammenslåingstidspunktet få reduserte rammetilskudd som følge av gradert basistilskudd eller omlegging av regionalpolitiske tilskudd i nytt inntektssystem.  Den nye kommunen kompenseres for disse reduksjonene gjennom inndelingstilskuddet.  De gamle kommunene må derfor garanteres et rammetilskudd på nivå med inndelingstilskuddet i perioden fram til sammenslåing

Neste revisjon av inntektssystemet 17  Inntektssystemet er svært viktig for kommunene, og det er viktig at det utformes slik at det gir høy legitimitet gjennom en revisjon preget av åpenhet og medvirkning. Det er over 10 år siden det ble nedsatt et faglig offentlig utvalg for å gjennomgå og evaluere inntektssystemet for kommunal sektor (NOU 2005:18).  KS mener at det bør settes ned et offentlig utvalg ved neste gjennomgang av inntektssystemet.

Høringsuttalelse fra KS 18  KS vil uttrykke skepsis til at det etableres ordninger i inntektssystemet som skiller mellom såkalte frivillige og ufrivillige små kommuner. Dette er en hittil ukjent måte å dele inn kommune-Norge på, og vil måtte basere seg på svært skjønnsmessige vurderinger.  KS mener at en korreksjon for «frivillige» og «ufrivillige» smådriftsulemper har så vesentlige skjønnselementer i seg at en slik korreksjonsordning bør flyttes ut av kostnadsnøklene og rubriseres som en særskilt korreksjonsordning i inntektssystemet.

Høringsuttalelse fra KS - forts 19  Gitt begrunnelsen for «strukturkriteriet», mener KS at det er en svakhet at dette også får betydelige omfordelingseffekter for kommuner som ikke vurderes å ha «frivillige» smådriftsulemper. KS anbefaler at det fram mot kommuneproposisjonen arbeides videre med andre mulige korreksjonsordninger med mindre utslag for slike kommuner.

Høringsuttalelse fra KS 20 KS mener at i lys av generalistkommuneprinsippet må ethvert inntektssystem sikre at enhver kommune uavhengig av størrelse kan yte likeverdige tjenester til sine innbyggere. Samtidig må systemet sikre muligheter for lokale prioriteringer i pakt med prinsippene om lokalt sjølstyre. KS mener at det bør settes ned et offentlig utvalg ved neste gjennomgang av inntektssystemet.