Direktoratet for naturforvaltning - en støttespiller for kommunen i strandsoneforvaltningen? Nils-Yngve Berg Direktoratet for naturforvaltning Friluftslivsseksjonen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
AVLASTNING Melhus
Verktøy for kommunene Direktør Janne Sollie 28. mars 2011.
8 Det politiske systemet i Norge
Prosessuell Materiell Personell
Informasjonsplikt og uttalerett
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
BEHANDLING AV BYGGESØKNADER I MARKA
Forsøksordning med snøscooterløyper Gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Ny plan- og bygningslov
Sikring av friluftslivsområder Seniorrådgiver Morten Thaulow Molde, 17 juni 2011.
Status eksisterende datagrunnlag
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Reguleringsplaner.
Planbestemmelser.
1 Statens naturoppsyn Håndheving innen naturvernlovgivningen gjennom forebygging, tilsyn og kontroll Utviklingen av SNO og forholdet til fjellstyrene K.E.
Miljøinformasjon og skogbruksplanlegging Hva bør vektlegges i utformingen av nye metoder og tilrettelegging av miljødata?
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Regler om offentlighet og åpenhet
Asle Bogen, Orientering om skrotnisseprosjektet i Lenvik Plan og utvikling.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Allemannsretten v/ Arild Sørensen. Kunnskapsstatus  Kunnskapsbasert forvaltning Folks kunnskap om allemannsretten Forvaltningens kunnskap om hva folk.
Vilkårlighet, tilfeldighet, forskjellsbehandling - sosialhjelpssatsene i kommunene Innspill til Fagforbundets Fattigdomskonferanse den 22. oktober 2008.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Allemannsretten i strandsonen Vestby kommune Lars Grimsgaard Plansjef.
Kommune-og fylkestingvalg høsten 2007 – hva gjør vi? generalsekretær Harald Tronvik FRIFO.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Distriktenes/siidaenes roller og rettigheter i arealforvaltningen
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Dispensasjonspraksis i Tromsø kommune
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Kurs i forvaltningsrett
5 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Markarådet 5. mai 2015 Bjørn Bugge 2015 Markarådet Mai 2015.
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Prof. Dag Wiese Schartum
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Seksjon byggesak.
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Direktoratet for naturforvaltning - en støttespiller for kommunen i strandsoneforvaltningen? Nils-Yngve Berg Direktoratet for naturforvaltning Friluftslivsseksjonen Friluftskonferansen 2008 Kystfriluftslivet

Stort tema - fokus på; Kommunens sentrale rolle som myndighet etter pbl og friluftsloven, herunder; –Kunnskapsbasert forvaltning –Kommunens ansvar ihht friluftsloven Sikring av friluftslivsområder

Status, jf innlegg dag en Store regionale forskjeller, men også klare likhetstrekk vedr. utfordringene i strandsoneforvaltningen Stort lokalt press om utbygging, - samtidig etterspør befolkningen tilgang til strandsonen (mer penger – mer fritid) Fokus på kunnskapsbasert forvaltning Nedbyggingen skrumper langsomt inn (SSB)

Strandsonesatsing på DN Tydeligere fokus på kommunenes ansvar DN som støttespiller (sammen med FM) Kunnskapsbasert forvaltning i kommunene Ulovlighetsoppfølging i kommunene, økt fokus fra FM Jussbistandsordningen Nytt nøkkeltall fra SSB, tilgjengelig strandsone fra 2008 Friluftsloven som virkemiddel

Kunnskapsbasert forvaltning Hvor godt kjenner kommunen sin egen situasjon? –Vi har så mye strandsone i vår kommune! Kommuner som registrerer stengsler i strandsona, kommer overrasket tilbake En kommune har registrert at 90 % av søknadspliktige tiltak var ukjent for kommunen.

Kunnskapsbasert forvaltning Nye beslutningsstøtteverktøy –Nytt nøkkeltall tilgjengelig strandsone i 2008 –Tilgjengelighetsanalyse er en vekker for mange Jussbistand Håndbøker

Jussbistand erfaringer: 18 kommuner fikk bistand i 2006 Noen flere i 2007 Tradisjonelle pressområder bruker ordningen. Kun få saker i strandsonen i innlandet. Ordningen er en politisk prioritering fra regjeringen. 1,5 mill i 2008

Kommunenes ansvar å kartlegge tilstanden i egen strandsone Noen kommuner har fått støtte til arbeidet En gjennomgående erfaring; Oj det var mye mer ulovlige tiltak enn vi trodde! Fjerning av ulovlige stengsler

Fjerning av ulovlige stengsler i strandsonen DN- Håndbok nr.14, 2000 Juss i strandsonen DN Håndbok nr. 20, 2002.

Målsetningen med DN – håndbok er å presentere en metode som; kommunene kan nytte i praktisk arealplanlegging og områdeforvaltning, skal være enkel og lite ressurskrevende, skal bygge på et likt kriteriesett for hele landet. Kartlegging og verdsetting

Finansiere kartlegging og verdisetting av friluftslivsområder. Bruk av skjønnsmidler? Tatt med i eksempelsamling bruk av skjønnsmidler for å ivareta miljøhensyn (kommer i 2008) Oppgave for friluftsrådene? Kartlegging og verdsetting

Kommunens ansvar ihht friluftsloven Kommunen skal utføre de oppgaver som direkte er tillagt dem etter loven, og har ellers et generelt ansvar for å fremme allmennhetens friluftsinteresser. Kommunen skal arbeide for å fremme friluftsformål innen sitt område, og har rett til å opptre, klage og i tilfelle reise søksmål for å ivareta allmennhetens interesser i alle saker av interesse for friluftslivet.

Kommunens vedtaksmyndighet (1) § 14 (avgift for adgang til friluftsområde) § 18 første ledd (krav om innløsning av særlig utsatte områder, jf § 16) § 35 første ledd (inngrepstillatelse for kommuner og friluftslag) § 40 (stansing og fjerning av ulovlig byggverk) Følger reglene om enkeltvedtak, og kommunens vedtak kan påklages til fm.

Kommunens vedtaksmyndighet (2) § 2 annet ledd (forbud mot ridning og sykling) § 15 (atferdsregler) § 16 (sperring av særskilt utsatt område) Følger reglene om forskrifter i forvaltnings- lovens kapittel VII, og Fylkesmannen må stadfeste vedtaket

Kommunens uttalelses- ”plikt” etter § 20 §§ 1a, 3 og 4 annet ledd (om areal er innmark eller utmark) § 9 annet og tredje ledd (om rasting/telting er tillatt) § 13 (om stengsler eller skilt er lovlig) Det følger kun en plikt til å avgi uttalelser etter § 20 og de er ikke påklagbare. Bestemmelsen gir ikke myndighet til å gi bindende avgjørelser, det kan bare domstolene i disse sakene.

Sikringsarbeidet 2007 Sum tilsagn: 69 mill Nye områder: 60 Passerte område nr 2000 Tilrettelegging: 4,5 mill Overføringer: 110 mill

Sikringsarbeidet 2008 Tilsagnsramme: 31 mill Tilsagn hittil: 25 mill Bundet storbysamarbeid: ca 8 mill Rest 2008: ca 6 mill, men vi er ikke i mål med søknadsbehandlingen… Hva gjør vi nå? –Grunnleggende tilrettelegging = 0? –Trekke gamle tilsagn?

Utdrag fra sikringsstrategien Prioritering av områdetyper Prispolitikk Stimulering til sikring Sikring av bebygde eiendommer Rammetilsagn Gjennomføring av saker