Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kasus Mannen elsker mannen. Der Mann liebt den Mann. Die Frau gibt ihn dem Tiger. Die Frau gibt ihm den Tiger.
Advertisements

Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
ADVERB.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Fra læreplanen i norsk:
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Frase: ei gruppe ord som henger sammen ut fra grammatiske bindinger. En frase er gjerne ei gruppe ord som utgjør et setningsledd eller del av et setningsledd.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Leddenes syntaktiske funksjoner
Ordklasser.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Ordklasser Inndelingen
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
VELKOMMEN TIL LONE SKULE. SKULESTART INFORMASJON OM SKULEN GODE RÅD TIL FORELDRE FØR SKULESTART.
Morfologi ALU1.
Syntaks 1 ALU1,
Morfologi – formlære - ord
Morfologi LUB
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Om grammatikkens stilling
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Morfologi Astrid Granly
Morfologi A1A.
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
Sommerkurs 17. juli Gruppe B. I dag Indirekte tale Avhengige interrogativer Ingen av delene Diskusjonsoppgaver om befolkning Rollespill med utgangspunkt.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
1 Du Sensor Ivar Aasen. 10 tips for å skrive betre nynorsk Tips til eksamen i norsk. Marita Aksnes og Åsmund Ådnøy, mai 2015.
Tentamen i nynorsk Førebuing. Organisering Del 1: Grammatikk – Substantiv – Verb – Pronomen – Adjektiv – Genitiv (eigedomsord) Del 2: Tekstforståing –
| Norsk og andre språk Det norske språket har mykje som er likt med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå både på det som er likt.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
MORFOLOGI A1B, Morfologi:  Formlære. Læren om morfemer.  Omhandler: hvordan ord er bygd opp, hvordan ord bøyes, hvordan ord dannes, hvordan.
Samfunnsfag, kap.2 Hugsar du?.
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
Nynorsk grammatikk Åmot ungdomsskole.
Økt 2 Analyser ei lampe.
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Grammatikk.
ARTIKLENE ~ Analyse ~.
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Setninger 9/
SLIK VERT DU FLINK TIL Å FRAMFØRE FOR ANDRE
Lær å logge inn til offentlege tenester med BankID på mobil
Forelesning i RUS februar 2006.
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Norsk Grammatikk .
Vel digital postkasse på Noreg.no
Kapittel 16 På fotballtrening.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Gjer greie for nasjonalromantiske trekk
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Utskrift av presentasjonen:

Grammatikk

Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb

1 Verb Verba uttrykkjer tilstand eller handling. Døme på ein tilstand er å sørgje, og døme på ei handling er å sykle. infinitiv: å danse / å syngje presens (notid): dansar / syng preteritum (fortid): dansa / song presens perfektum: har dansa / har sunge

2 Substantiv Substantiv er namn på personar og stader, gjenstandar, omgrep osv.

3 Adjektiv Adjektiva skildrar korleis substantiva er eller ser ut.

4 Pronomen Pronomen tyder eigentleg «i staden for eit namn». Eit pronomen peikar som regel tilbake på eitt eller fleire substantiv. Vi deler pronomena inn i tre typar: Spørjepronomen: kven, kva Personlege pronomen: eg, du, han, ho, vi osv. Andre viktige pronomen er kvarandre og seg

5 Determinativ (bestemmarord) Determinativ er ord som bestemmer substantivet nærmare (bilen min, den bilen, tre bilar, nokre bilar, hennar eigen bil). Det finst tre typar determinativar: 1 Eigedomsord: min, din, vår osv. 2 Peikeord: den, denne osv. 3 Mengdeord I mengdeord finst alle tala, og ord som ingen, alle, nokre, ein og fleire.

6 Preposisjonar Preposisjonane fortel om kvar noko eller nokon er i forhold til noko anna: Jan stod på bordet, mens Ida lå under det. Dei sat andsynes kvarandre. Huset låg på høgda ovanfor dei andre husa. Dei vanlegaste preposisjonane: av, bak, blant, etter, for, framfor, forbi, før, gjennom, hos, i, med, mellom, mot, om, ovanfor, over, overfor, på, til, under, utan, ved

7 Konjunksjonar (sideordningsord) Konjunksjonane bind saman sjølvstendige setningar: og, eller, men, for Eg gjekk, og ho kom. Du kan gjere det, eller du kan la vere.

8 Subjunksjonar (underordningsord) Subjunksjonane innleier ei leddsetning: Då eg gjekk, kom ho. At spegelen knuste, er di skuld. Dei vanlegaste subjunksjonane er: at, då, når, dersom, mens, etter at, fordi og som. Infinitivsmerket å er også i denne ordklassen: Per likar ikkje å svare på dumme spørsmål.

9 Interjeksjonar Interjeksjonar er utropsord. Døme: Hurra! Fy! Æsj! Svarord som «ja», «jo» og «nei» høyrer òg med til interjeksjonane.

10 Adverb Adverb tyder «til verb» og skildrar først og fremst verba: Eg kjem straks. Andreas sette seg lynraskt. Adverba kan delast inn i desse typane: Tidsadverb: no, då, nettopp osv. Stadadverb: her, der, heime osv. Måtesadverb: annleis, korrekt osv. Gradsadverb: mykje, ganske, veldig osv. Ein annan type adverb er setningsadverba: Daniel kom ikkje for seint. Camilla skulle berre ete først. Viktige setningsadverb: berre, ikkje, nemleg, egentleg, likevel, elles, kanskje, gjerne, dessverre, også

Analyse av setningsledd Det er viktig å skilje mellom setningsledd og ordklassar. Setningsledda kan bestå av fleire ord. Når vi skal analysere ei setning, set vi namn på setningsledda. Vi går fram i denne rekkjefølgja:

Rekkjefølgje ved analyse av setningsledd 1.Verbalet i setninga finn vi ved å finne verba. 2. Vi finn subjektet ved å stille spørsmålet: Kven/kva + verbalet. 3. Vi finn eit eventuelt direkte objekt ved å stille spørsmålet: Kven/kva + verbalet + subjektet. 4. Så finn vi eit eventuelt indirekte objekt ved å stille spørsmålet: Til kven/kva + verbalet + subjektet + det direkte objektet. 5. Eit eventuelt predikativ karakteriserer eigenskapane til eit subjekt eller eit objekt. 6. Eit adverbial fortel oss noko om stad, tid, måte, årsak eller følgje.