IT-strategi 2007-2011 v/ Arild Sandnes. Strategihierarki IT Nasjonale mål (eNorge) Nasjonale mål for kommunesektoren (eKommune 2006- 2009) Regionale mål.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
E-handel.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Innovative offentlige anskaffelser
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
STATUS PR Innherred samkommune
ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Oppsummering av FOU - prosjekt
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL. SAMARBEIDSAVTALEN. Seminar
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Vedlegg 2 Organisasjonsendring
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
IT-strategi , ”Metode for samordning av IT-systemer ” v/ Arild Sandnes (versjon 0.4)
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Henry Ford ( ) ” Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess! ”
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Dialogkonferanse Behovene
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Rekommunalisering eller en entreprise?
Gjennomføring av felles IT-strategi for Knutepunkt Sørlandet
Oppsummering av FOU - prosjekt
Henry Ford ( ) ”Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess!”
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Direktoratet for forvaltning og IKT
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Langtidsplan og budsjett
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
KS FoU - Vedlikeholdsetterslep for kommunale veger, oppdatering av rapport for ASSS v/Bendik Drevvatne, Oslo kommune ASSS – Samferdsel
Standardisering av IT-virksomheten
Seminar med partiene 14. november 2018
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

IT-strategi v/ Arild Sandnes

Strategihierarki IT Nasjonale mål (eNorge) Nasjonale mål for kommunesektoren (eKommune ) Regionale mål (Knutepunkt Sørlandet) Lokale mål (den enkelte kommune i Knutepunkt Sørlandet)

Sammenhengen mål / tiltak Mål –Tilstand (at vi har fått felles økonomisystem) –Felles brukerstøtte Tiltak –Prosjekt for å utrede forutsetninger for felles økonomisystem (teknologisk, organisatorisk, økonomisk) –Etablert en infrastruktur som muliggjør felles økonomisystem –Anskaffelse / installasjon / opplæring / konvertering til nytt økonomisystem ++ –Organisasjonsprosess for å etablere felles brukerstøtte

Behandling av strategidok. En har tenkt seg følgende operasjonalisering av IT- strategidokumentet: –Målene er fastlagt for perioden –Tiltakene iverksettes i den rekkefølge og det tempo som kommunenes økonomi tillater. Det forutsettes at det utarbeides kost/nytte analyser for hvert tiltak.

Hva med ting som dukker opp i planperioden ? Med den utviklingen det er på IT- området er det naturlig at IT- strategien gir rom for å sette inn nye tiltak – derfor bør det være en årlig revisjon av tiltaksplanen.

Hvilke mål og tiltak hører hjemme i et IT- strategidokument? Både eNorge og eKommune , har elementer som berører både teknologi, organisasjon og tjenestemottakere. Det betyr at vi i vårt arbeid med IT- strategi for Knutepunkt Sørlandet har tenkt strategisk også utover det teknologiske.

Utfordringer ? Har vært mange (bl.a. tolkning av styrende vedtak i KnpS) Vi kommer fra 7 ulike bedriftskulturer Å være stor medfører ofte et ”unødvendig” byråkrati, og det er blir ikke enklere at vi er 7 selvstendige virksomheter. Vi har prøvd å gjøre målene konkrete (og målbare) Tiltakene tenkes organisert som delprosjekter.

IT-strategi (0) Følgende modell beskriver sammenheng mellom investering og gevinst. Den beskriver med enkle streker hvor og når gevinster tas ut og hva som må være på plass før jakten begynner:

IT-strategi (1) Innledes med forutsetninger Om felles IT-plattform og hvorfor. Finansiering av felles IT-plattform Mål og tiltak, oppfølging av nasjonale krav. Mål og tiltak som støtter opp om KnpS

IT-strategi (2) 5 hovedområder: –Digitale tjenester –Digital forvaltning –Infrastruktur og standardisering –IKT og lokaldemokrati –Planlegging og styring

IT-strategi (3) Alle områdene er viktige, fordi de forteller om mål og tiltak for å møte fremtiden og nødvendige å ta med som forutsetninger når det skal bygges en felles IT-plattform i KnpS. Men det finnes også andre minst like viktige forutsetninger når felles IT- plattform skal etableres – de IT- systemer og den infrastruktur som den enkelte kommune allerede har.

IT-strategi (4) En felles IT-plattform må totalt sett gi et bedre ”IT-tilbud” for KnpS, enn summen av det kommunene har i dag. Det tror vi at denne strategien gir mulighet til. Men det må trolig ”svelges noen kameler” og ”begraves noen babyer”, og det vil kreves noen investeringer.

IT-strategi (5) Hva er ”kameler” og ”babyer”? –At noen av oss må skifte IT-system eller rutine, kanskje til noe som oppfattes som dårligere enn det man har i dag, men som gir best totaløkonomi for KnpS. –At noen må skifte arbeidssted. –Det er her at Arbeidsgivernettverket har en viktig rolle - endringsledelse!

Endringsledelse ” Endringsledelse i IT-prosjekter er virksomhetens evne til å omsette strategiske beslutninger fra ideer til realiserte prosjekter. Det handler om å overvinne motstand i organisasjonen, og skape de rette betingelser for endring hos medarbeidere. Dette legger grunnlag for organisatoriske endringer slik at virksomheten oppnår de ønskede resultater” (Rambøll Management ”IT i praksis 2006”)

Endring gir resultater: Undersøkelsen IT i praksis 2006 viser at det er en klar sammenheng mellom virksomhetens evne til å gjennomføre de nødvendige organisatoriske endringer, parallelt med innføring av IT-løsningen, og de effekter man oppnår som følge av en slik implementering. Endringsarbeid er ressurskrevende, både i form av arbeidsinnsats og direkte kostnader. Men undersøkelsen viser at det å la være å gjøre endringer i høyeste grad også har en kostnadsside i form av urealisert gevinstpotensialet.

Det skremmende er at ved å unnlate å utfordre dagens organisasjon og fortsette med de velkjente arbeidsmetodene og arbeidsfordelingene, unngår problemer og hindringer under implementeringen. Problemene dukker imidlertid opp når systemet er satt i daglig drift. Brukerne opplever da at systemet ikke støtter deres arbeidsprosesser, de har ikke nødvendig kompetanse, og alt var stort sett bedre før.

Eksisterende strukturer utfordres Virksomheter som oppnår de største gevinstene ved implementering av IT-systemer må overkomme en rekke barrierer og problemer. Det er imidlertid ingen direkte sammenheng mellom opplevde problemer og virksomhetens resultater. Problemene er bare forskjellige. Lederne i de virksomhetene som oppnår gevinster har både vilje og mot til å utfordre organisasjonens nåværende strukturer, arbeidsprosesser og verdier. Det er også en slik vilje til å utfordre og endre dagens organisasjon, når endringen er gjennomført, som fører til at virksomheten oppnår de positive resultatene.

IT-strategi (6) Konkret: –Utstyr og IT-systemer samles i ett felles driftsmiljø –IT-personell i kommunene organiseres som en IT-enhet –IT-systemer samordnes, dvs. å samles om felles IT-systemer for de ulike fagområdene.

IT-strategi (7) Hva oppnår KnpS kommunene? –Totalt sett rimeligere IT-drift –At det vil være mulig å etablere felles støttetjenester for kommunene. –Samarbeid betyr at ressurser samles, konsentreres, og at det blir rom for å dekke mer krevende oppgaver innen samme arbeidsfelt. –Kompetanse utvikles, dyktige medarbeidere rekrutteres, og kvaliteten sikres i takt med voksende krav. –Samarbeid kan gi bedre arbeidsplasser og større muligheter for de ansatte.

IT-strategi (8) Hvis strategien gjennomføres vil den kunne bringe KnpS helt i teten i Norge på samarbeid.

Kommunenes vanligste motiver for IT-samarbeid er: (IKT-samarbeid mellom kommuner, Kommunenes Sentralforbund 2006) –Direkte økonomiske besparelser av samordning og stordrift –Bedre evne til å oppfylle lovpålagte krav –IT-samordning gir nye muligheter innen tjenesteområdene –Enklere rekruttering av IT-personell til et større IT-driftsmiljø.

Kommunene trenger robuste IT-tjenester. Effektivitetskravene innen pleie og omsorg, helse og sosial og teknisk sektor fordrer mer IT. De IT-ansatte må tilby profesjonelle tjenester etter hvert som teknologien blir mer ”forretningskritisk” og brukernes forventninger vokser. Døgnåpen tilgang til innholdsrike portaltjenester krever sikker infrastruktur og robuste IT-løsninger. Særlig for små kommuner kan dette være vanskelig å innfri. Samarbeid mellom kommuner gir profesjonalitet, leveringsevne og stordriftsfordeler. (KS: IKT-sanarbeid mellom kommuner – en veileder)

Gevinstene: Reduserte kostnader for kommunikasjon og internettaksess Større innkjøpsvolumer gir rimeligere utstyr og programvare Reduserte løpende drifts- og vedlikeholdskostnader Mer profesjonalitet, bedre driftskvalitet og – stabilitet Felles avtaler reduserer kostnader for eksterne tjenester Mulighet for å tilby utvidede driftstjenester utenom arbeidstid Mindre kompleksitet; mer effektiv bruk av IT-personellressurser Bedre utnyttelse av eksisterende IT-faglig kompetanse Enklere å imøtekomme behov for spesielt krevende IT-systemer Større IT-miljø – enklere å rekruttere kvalifiserte medarbeidere IT-driftsoppgaver formaliseres og dokumenteres, slik at de senere lettere kan vurderes å outsourcet Muligheter for arbeidsdeling og spesialisering på ulike tjenesteområder (lønn, regnskap, skatt osv.) gir effektivitet og muliggjør omprioritering og frigjøring av ressurser Bedre og flere digitale tjenester til innbyggere og næringsliv ( KS: IKT-sanarbeid mellom kommuner – en veileder)

Milepælsplan 1.Det etableres felles datanett mellom KpnS kommunene i Innen april 2007 utarbeides en samordningsplan for IT- systemene som grunnlag for budsjettering og implementeringsrekkefølge i planperioden 3.Det etableres en felles IT-plattform i KnpS i 2007, datanett, sikkerhetssystemer, servere og driftsrutiner. 4.Det forhandles med leverandørene om å utvide bruksområdet for systemer slik at disse kan bli tilgjengelige i hele knutepunktet. 5.Innen utgangen av 2008 skal felles elevnett inkl. felles programvaretilbud være etablert. 6.Innen utgangen av 2008 skal alle kommunene kjøre felles økonomi og personalforvaltning. 7.Innen utgangen av 2009 skal alle kommunene kjøre felles sak/arkiv løsning, inkl. digitale tjenester.

Finansiering og driftutgifter Innenfor de prosjektmidler som er stilt til rådighet i KnpS, pluss de midler den enkelte kommune har avsatt i budsjettet for 2007 til oppgradering og kapsitetsøkning ol. kan trinn 1 i milepælsplanen gjennomføres Samordning av IT-systemer, dvs. trinn 2 til 4 gjennomføres etter felleskapsmodellen for fordeling av engangskostnader. Driftsutgifter fordeles etter modellen for prising som er skissert i vedlegget til IT-strategien ”PC-driftsavgiften og prising av tjenester i Knutepunkt Sørlandet”.

Lykke til !