Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risikostyring i staten
Advertisements

Internkontroll i kommuner
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Oppfølgingsmøte Alnabru prosjekt Alnabru 8. november 2007.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Prosjekt tidlig innsats
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Utredning kommunesammenslåing 2014
Veileder i Trepartssamarbeid
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Veiledning Beslutningsprosess
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
Strategiprosess HiST og AITeL. Styrevedtaket 1.Høgskolen skal utarbeide en strategisk plan for perioden 2010 – Rektors planforslag legges fram for.
Informasjon og status i 3 utvalgte prosjekter Narvik kommune 22. mai 2015.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Referansegruppemøte Lycksele oktober s. 2 Bakgrunn Kontakt mellom tannhelsetjenesten i Västerbotten og Helgeland ble etablert i 2007.
KRAFTSENTERET ASKIM Presentasjon av nærværsprosjektet i Askim kommune.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Tanker om ledelse i kommunal sektor.. Bestillingen 1 Adm.dir for den kommunale tjenesteyting med fokus på økonomistyring og kvalitet i tjenestene. Synlig.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt – Informasjon om prosjektet og oppsummering frå kartlegging.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Utviklingsprogrammet for byregioner (ByR)
«Region-kommunen Ålesund»
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Interkommunal eierstrategi
Forventningene fra Fylkesmann
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Regionalisering i NAV Erfaringer
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Utviklingsplan HMR HMR 2035
utfordringer i en ny region
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Standard prosjektfaser (hovedprosesser)
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Kontorlokaler for sentraladministrasjonen
Årets norske Leanvirksomhet
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Informasjonsmøter for ansatte
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Formannskap
Utskrift av presentasjonen:

Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013

Mål for driftstilpasning  I Økonomiplan 2013 – 2016:  Redusere netto driftsutgifter med totalt ca 35 mill kroner  For 2013 er det identifisert 9,8 mill i nedtrekk  Driftstilpasningsprosjektet har som mål å identifisere tiltak for ca 20 mill, hvor 2,9 mill skal realiseres i 2013

Prosjektmodell

Analysemodell

Organisering av prosjektet  Prosjektet organiseres som et trepartssamarbeid  Styringsgruppe: Tre politikere, to hovedtillitsvalgte og to fra administrasjonen  Rådmannen er prosjekteier (som har fått i oppdrag å gjennomføre bestillingen fra kommunestyre)  Intern prosjektleder og prosjektmedarbeider  Ekstern prosjektleder og prosjektmedarbeider fra MU

Hovedaktiviteter i prosjektet – fase 1 -februar 2013  Oppstart og kontinuerlig kontakt med styringsgruppa  Intervjukartlegging (grupper og individuelt)  Gjennomgang av eksisterende data  Oppsummering og analyse  Definere områder/tema for arbeidsgrupper i fase 2  Sette sammen arbeidsgrupper  Lage mandat for hver arbeidsgruppe  Styringsgruppa beslutter

Hovedaktiviteter i prosjektet – fase 2 mars –juni 2013  Felles oppstartsmøte med styringsgruppa og arbeidsgruppene  Styringsgruppemøter underveis  Fellesmøter underveis  Arbeidsgruppemøter  Aktuelle undergrupper  Eventuelle befaringer i andre kommuner  Dialogmøter med brukerne  Utarbeidelse av sluttrapport  Høringsrunde  Beslutning og styringsgruppas anbefaling  Politisk behandling

Aktuelle tema i intervjukartleggingen Organisering Ledelse Kultur Kapasitet Kompetanse Arbeidsprosesser - måten å jobbe på Samhandling på tvers Mål og strategiarbeid Ressursutnytting og kostnad

Ressursramme Ønsket ramme Søkelys og energibruk på det vi ikke har Tilgjengelig ramme Mangel på søkelys og energibruk på utvikling og forbedring

Handlingsrom Ressursbruk 100% Omstilling - forbedring 1.år 2.år3.år4.år Handlingsrom Etter 4 år

Kartlegge prosesser Overordnet mål: Riktig styringsinformasjon God økonomistyring Eksempel – inngående fakturabehandling: Til hver kjerne- og støtteaktivitet – identifisere suksessfaktorer for å realisere mål Identifisere kjerne- og støtteaktiviteter Omformulering av suksessfaktorer til risikoer som grunnlag for rangering / prioritering

Suksessfaktor 1 – medvirkning i prosessen forankre gjennom medvirkning og bygging av tillit involvere tillitsvalgte etablere et godt klima for endring tid til egenavklaring (hver virksomhet for seg) tid til fellesavklaringer (kommunen samlet)

Suksessfaktor 2 – realisme i forbedringstiltak Tiltak som har: Høy effekt Stor konsekvens for ansatte Stor konsekvens for brukere Lav politisk aksept Effekt Tiltak som har: Lav effekt Stor konsekvens for ansatte Stor konsekvens for brukere Lav politisk aksept Tiltak som har: Høy effekt Liten konsekvens for ansatte Liten konsekvens for brukere Høy politisk aksept Tiltak som har: Lav effekt Lav konsekvens for ansatte Lav konsekvens for brukere Høy politisk aksept Gjennomførbarhet Fokus på forbedringer som er gjennomførbare – i minst mulig grad negative konsekvenser for ansatte og brukere – og gir effekt som realiserer organisasjonens kortsiktige og langsiktige utfordringer.

Grunnleggende forbedring krever Bevisst arbeid med kultur og atferd 70% Fokus på plan og strategi 30%