SMART MÅLSETTING DEN BESTE MÅTEN Å NÅ MÅLENE DINE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

Les mer om plan og målarbeid
Enkle regler for koking av kjøtt (1)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Vurdering for læring.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
“Tenk over dette...” Klikk med mus eller piltaster for neste bilde...
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Nettvett.
Mestring og forebygging av depresjon
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Les mer om plan og målarbeid
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
Etikk.
Åpent medlemsmøte i Ullensaker v/Franciska Vigstad og Steinar Thoresen, fylkesstyret i Akershus Noen spørsmål om forskjøvet arbeidstid:
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Overvekt Konsekvenser, årsaker, behandling Serena Tonstad, OUS
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
OVERdrive ™.  OVERdrive bidrar til å gi maksimal utholdenhet under kraftig fysisk aktivitet, øker energiproduksjonen og bedrer restitusjonstiden.
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
Mål og læring hos elever
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Målvalg Mål for hvem? …etiske og faglige vurderinger
Livsstilsending - uke 5 -
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.
Virksomhetsplan Voksenåsen Badeballklubb Arbeidsrapport for planen. Virksomhetsplanen vedtas på årsmøtet før den er et formelt gjeldene dokument.
Hvordan skrive personlig logg?
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Utvalgte resultater for SVGS
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Brøk Regneartene.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Matematikk i skole og hjem
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen i Øksnes 2015
Ungdata-undersøkelsen i Vest-Agder 2016
Digital startpakke – Nettvett 1
Ungdata-undersøkelsen i Rennesøy 2016
Mulig.
Rollespillreglene Før rollespillet begynner får kursdeltakerne som ikke er rollespillere, vite hva de skal følge med på mens rollespillet pågår. Det er.
Ungdata-undersøkelsen i Troms 2015
Video i undervisningen
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
STATUSRAPPORT/SLUTTRAPPORT Tiltakspakke:
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Velkommen til Newtonrommet
Velferdsutvalg Årsplan 2018
Fysisk og psykisk helse
Målsetninger som fungerer
Opplev Sulis! Introduksjon: Her for å snakket om et prosjekt vi har på reiselivsnæringen her i Fauske kommune – Opplev Sulis., der jeg er prosjektleder.
Utskrift av presentasjonen:

SMART MÅLSETTING DEN BESTE MÅTEN Å NÅ MÅLENE DINE

S FOR SPESIFIKKE SPESIFISERTE MÅL HAR HØYERE MÅLOPPNÅELSE ENN GENERELLE MÅL. MÅL SOM ”JEG VIL JOBBE MED ANGSTEN MIN” ER FOR DIFFUSE. SPØR DEG SELV ”DE 6 H’ENE: 1) HVA ØNSKER JEG Å OPPNÅ? 2) HVEM MÅ INVOLVERES? 3) HVOR SKAL JEG GJØRE DET? 4) HVILKET TIDSPUNKT SKAL JEG SETTE AV? 5) HVILKE KRAV MÅ JEG FYLLE(HVILKE HINDRINGER HAR JEG? 6) HVORFOR ØNSKER JEG DETTE JEG ØNSKER Å REDUSERE GRADEN AV FØLT ANGST (1), SLIK AT JEG KAN FÅ DET BEDRE (6). FOR AT JEG (2) SKAL GREIE DET, SÅ MÅ JEG BRUKE MINST 1 TIME (4) HVER DAG TIL Å KARTLEGGE ANGSTEN MIN SKRIFTLIG (5). JEG MÅ KARTLEGGE HVER GANG ANGSTEN MIN KOMMER, UAVHENGIG AV HVOR JEG ER (3).

M FOR MÅLBARE DET NYTTER IKKE Å SETTE GENERELLE MÅL SOM ”BLI BEDRE”. FOR AT MÅLOPPNÅELSE SKAL BLI MULIG, MÅ DU KUNNE MÅLE FRAMGANG. HVIS MÅLET DITT ER Å REDUSERE MENGDE FØLT ANGST, SÅ MÅ DU KARTLEGGE HVOR OFTE DU OPPLEVER ANGST OG SETTE EN MÅLSETTING. DU KAN FOR EKSEMPEL BESTEMME DEG FOR Å REDUSERE ANTALL ANGSTANFALL SOM NÅR OPP TIL 10 PÅ ANGSTSKALAEN, VED Å BRUKE PUSTETEKNIKKEN ”INN PÅ 3/UT PÅ 5”, ELLER BESTEMME DEG FOR Å REDUSERE ANTALL ANGSTANFALL PR DAG MED ET ANGITT ANTALL.

A FOR AMBISJONSRIKE FOR AT MÅLENE DINE SKAL KUNNE NÅES MÅ DE VÆRE OPPNÅELIGE, MEN NOE Å STREKKE SEG LITT ETTER. HVIS NOE ER FOR LETT, SÅ GIDDER VI IKKE. HVIS NOE ER FOR AMBISIØST, SÅ ORKER VI IKKE. DERFOR ER DET LURT Å BRYTE STORE MÅL NED I DELMÅL. SETT DEG DELMÅL, SÅ DU KAN KRYSSE AV FOR DET DU OPPNÅR.

R FOR REALISTISK IGJEN ER DET VIKTIG Å Å FORHOLDE SEG TIL DET SOM ER MULIG. DET ER BARE DU SOM KAN BESTEMME HVA SOM ER ET REALISTISK MÅL FOR DEG! FOR NOEN VIL DET Å KVITTE SEG MED ALL OPPLEVD ANGST, SOM IKKE ER ANNET ENN NATURLIGE VARSLINGER, KUNNE GJØRES I LØPET AV ET PAR DAGER, MENS ANDRE TRENGER LANG TID PÅ Å SKRU OM TANKENE SINE. AKKURAT SOM AT NOEN KAN GÅ NED 30 KG I VEKT, MENS ANDRE JOBBER BEINHARDT FOR Å GREIE 4 KG. MÅLENE MÅ VÆRE REALISTISKE FOR DEG!

T FOR TIDFESTET DET ER ALDRI LURT Å HA MÅL SOM SIER ”SÅ SNART SOM MULIG”. SETT DEG KLARE TIDSRAMMER FOR HVA DU SKAL OPPNÅ OG INNEN HVILKET TIDSPUNKT. JEG SKAL GREIE Å GÅ I BUTIKKEN ALENE, UTEN Å FÅ PANIKK INNEN UTGANGEN AV XX MÅNED.

S PESIFIKKE M ÅLBARE A MBISIØSE R EALISTISKE T IDFESTET