Stall Warning Prosess. Kjepphest «Kjepphest, leketøy i form av en kjepp med hode, til å «ri» omkring på. I overført betydning brukes ordet om en oppfatning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
Advertisements

”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Landinger og Avganger.
Trygge organisasjoner
Landingsteknikker.
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Sommervikar i Blend.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Programmering av radio (oppsett for War-birds) 6. November 2012 Thore.
1. Politikeren har vært den drivende kraft til å få nedlagt stedets største industribedrift, noe som vil betyr arbeidsløshet for mange hundre mennesker.
Breathe Easy Gruppe 4 Kåre Ydsti Kristian Aaslund Peter Dew Øystein Fjellheim.
Krav til modellflybevis
Bruk bilen med glede!! Bilfører 65+ Bruk bilen med glede! Bilfører 65+
På vei mot likevekt! Likevekt!.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Konstruksjoners sikkerhet
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Hva vil du? Hva tror du? Har du ideer?. Hva tenker du ? Det er en utfordring til daglig for styret å få tak i hva meningmann egentlig ønsker seg Forumet.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
Våre kunnskaper er de gode nok?
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 en tillitssak Rapportering av hendelser Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen Flytryggingsseminar ’12 Kan vi unngå ulykker? Vi skal her snakke litt om: Holdninger At vi må tørre å bry.
Videregående kurs i skjermkjøring.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Cake Q3 Storulykke 1.
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Problemløsning.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Pårørende til pasienter med (alders)demens Hvordan ivareta en forsømt gruppe bedre? Sigurd Sparr Geriatrisk Avdeling UNN. Leder Nasjonalforeningen demensforbundet.
Argumenterende tekster
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Kvalitet, risiko og avvik
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Kursdeltakerundersøkelsen Deltakernes opplevelse av oss
Bilbelte Læringsmål: Naturfag
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
CAKE Q2 Dønn tilstede/ TOTAL Awareness
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Vi har følgende temaer:
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Stall Warning Prosess

Kjepphest

«Kjepphest, leketøy i form av en kjepp med hode, til å «ri» omkring på. I overført betydning brukes ordet om en oppfatning eller idé som man er opptatt av og stadig snakker om.» Store norske leksikon:

Kjepphest

Sikkerhet Legge inn gode marginer Gode holdninger Planlegge – Ingen impulsive handlinger – Sjekke vær – Dagsform – Fuel – Flyets tilstand - DI – etc.etc.etc

Sikkerhet Alle disse tingene har påvirkningskraft på. De kan vi til stor grad bestemme selv. De er konkrete

Hvorfor skjer ulykkene? Teknisk årsaker Vær Mennskelig svikt – Human Factors

Hvorfor skjer ulykkene? Vi har jo mange hjelpemidler Instrumenter – Høydemåler – Fartsmåler – Radio – Transponder – Kompass – Fallskjerm? – etc.etc.etc. – til og med «Auto Landing System»!

Hvorfor skjer ulykkene? Vi har jo lært oss å fly, så det kan vi? Vi har bra holdninger? Vi legger inn gode marginer? Vi sjekker vær og teknisk stand?

Hvorfor skjer ulykkene? Ettersom teknikken blir bedre og bedre, er hendelser basert på tekniske feil færre og færre. De aller fleste hendelser skjer i lav høyde. De aller fleste ulykker skjer i forbindelse med takeoff og landing De aller fleste hendelser kan klassifiseres under begrepet «Loss of Control»

Årsaker 2014: 23 Hendelser – 13 Take off Landing 57% – 8 Teknisk 34% – 2 Andre årsaker 9% 2015:45 Hendelser! – 23 Take off Landing 54% – 13 Teknisk 30% – 7 Andre årsaker 16%

Hendelser take off - landing Mangelfull trening Loggbok: 1 tur – 1 landing T&G på nærmeste tilgjengelige flyplass

Ulykker med fatal utgang Siden 2010 har vi mistet 8 personer – 6 piloter og 2 passasjerer (1 brudgom) – Kamerater, ektemenn, samboere, fedre, sønner osv Alle i ulykker som skyldes tap av kontroll med brutalt møte med bakken som resultat. 6 av de omkommne høyst sannsynlig som et resultat av stall/flikk/spinn Kunne disse tapene vært unngått? Hva kan vi gjøre for å unngå slike ulykker i framtiden?

Hvordan skal man unngå spinnulykker? Legge inn gode marginer. Fokusere på god teoretisk kunnskap om aerodynamik. Trene på sakteflygning. Rompefølelse? Ryggmargsrefleks? Nei, dessverre – det er ikke noe en gjennomsnittlig mikroflyger kan påberope seg!

Stall Warning – Steile Varsling Dr. Leonard Greene oppfant et stall warning system mot slutten av andre verdenskrig

Stall Warning Etter at Stall Warning ble mandatory i GA, sank stall induserte ulykker drastisk. Men Eksperimental eller amatørbygde fly har ikke sett den samme nedgangen i stall ulykker. Tvert i mot: Stall-spin ulykker er overlegent den største årsak til dødsfall i E-AB. E-AB har absolutt ingen krav til stall warning, hverken naturlig buffeting, eller annen varsling.

Hva forårsaker en stall? Inngangen til en stall mest sannsynlig på grunn av en hastighetsreduksjon. For å kompensere for en reduksjon i lufthastigheten – vi vet jo at løftet endres med kvadratet av hastigheten, hever piloten nesen på flyet for på den måten å kompensere for tap av løft. Det resulterer i økende angrepsvinkel, og dersom flyet når kritisk angrepsvinkel (ofte rundt 16 grader) med lite eller ikke noe løft, vil flyet stalle. Vingedropp i stallen (flikk) er inngang til spinn, og uten tilstrekkelig høyde, er sannsynligheten for en fatal ulykke stor.

Hva forårsaker en stall? For høy angrepsvinkel. Punktum. Stallhastighet er kun et mål på når stall inntreffer ved en bestemt konfigurasjon. Stallhastigheten påvirkes av: – G -lastfaktor – Bank – Turbulens – Øket vekt

Hvordan fungerer Stall Warning Et enkelt og effektivt system som gir piloter advarsel i tide til å unngå stall. Mange forskjellige systemer. Alle har det til felles at de skal gi piloten et tydelig forvarsel i tide om at en stall er forestående, og gir piloten muligheter til å ta sine forhåndsregler slik at han/hun unngår stall. Signalet kan gis med lyd eller lys eller lyd og lys eller vibrasjon i stikke.

Medlemsundersøkelse NLF Mikroflyseksjonen Q6 Tror du økt fokus på kritiske momenter (sakteflygning, stall i takeoff/landing, avbrutt takeoff/landing etc) i opplæring vil medvirke til å senke ulykkesraten blant mikroflygere? Besvart: 401 Hoppet over: 1 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% SvarvalgSvar Ja, det tror jeg91,27%366 Nei, det tror jeg ikke4,99%20 Vet ikke3,74%15 Totalt401

Medlemsundersøkelse NLF Mikroflyseksjonen Q7 Tror du bruk av steilevarsling med lydsignal i headset eller cockpit vil kunne medvirke til å senke antallet steilerelaterte ulykker med mikrofly? Besvart: 401 Hoppet over: 1 Nei, det tror jeg ikke Vet ikke 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% SvarvalgSvar Ja, det tror jeg70,57%283 Nei, det tror jeg ikke15,21%61 Vet ikke14,21%57 Totalt401 Ja, det tror jeg

Medlemsundersøkelse NLF Mikroflyseksjonen Q8 Tror du bruk av steilevarsling med lydsignal i headset eller cockpit vil kunne medvirke til unnga fatale ulykker med mikrofly? Besvart: 401 Hoppet over: 1 Ja, det tror jeg Nei, det tror jeg ikke SvarvalgSvar Ja, det tror jeg66,83%268 Nei, det tror jeg ikke16,71%67 Vet ikke16,46%66 Totalt401

Hamarulykken 14 Juli Anbefalinger 4.4 Vurdere å påby alle norskregistrerte mikrofly å installere steilevarsel med lydsignal. Ansvar: NLF / Mikroflyseksjonen

Luftfartstilsynet Luftfartstilsynet har bedt om en redegjørelse for hvordan vi håndterer anbefalingene fra GK i Mikroflyseksjonen NLF. Nodeland og hans menn – og kvinner, forventer at vi seriøst vurderer disse anbefalingene.

0 Visjon NLF langtidsplan 01 Sikkerhet. Mål: Ingen alvorlig skadde eller omkomne som følge av utøvelse av våre luftsportsaktiviteter.

0 Visjon Virkemidler: Økt fokus og krav til opplæring/erfaring – Instruktører – Elever Innfasing av stall warning i alle norske mikrofly

Spørsmålet må ikke være OM det skal innføres påbud om stall warning, men Når? Hvordan? Eventuelle dispensasjonsmuligheter – LSA – Ikke anbefalt av produsent – Alder – Etc.

Konklusjon Hvis vi tror at ved innføring av påbud om stall warning i Norske mikrofly kan medvirke til å redde ett menneskeliv de neste 10 årene, må NLF gjennom Mikroflyseksjonen være sitt ansvar bevisst. Vi må vise gjennom handling at vi tar dette ansvaret gjennom å iverksette tiltak nå! Handlekraft er det ene ordet som gjør en organisasjon god! (Lee Lacocca)

Vedtak Alle fabrikknye 3-akse fly som har en importgodkjenning etter skal være utstyrt med stall warning fra produsent som gir akustisk signal. Dispensasjon kan søkes. Seksjonen arbeider videre med utfordringene knyttet til installasjon av SW på eksisterende og bruktimporterte 3-akse fly. Det opprettes en arbeidsgruppe, som legger fram et forslag til styret senest

En billig livsforsikring Har 2 ganger på 350t hatt bruk for den…..

Stall 1 på Kløv Sky Arrow 2 ombord Opptatt med banetilstand Lenge siden jeg hadde flydd flytypen Eier satt i baksetet Stallet ut 2 m over banen Masse bryderi og 8000 kr..

Sky Arrow med slagside

Stall 2 på Gjerstad Zenair om bord Tok av i motbakke Lite snølag på bakken Tok av for tidlig med liten hastighet Flikk på høyre ving Ingenting lystret Sideror og så til værs igjen Billig lærepenge……

Kunne fort ha endt slik

Vidunderet

Utpakket

Under montering

2800 kr ferdig levert Mysen

Montering 3 timer Hvorav 1,5 er sosialt samvær Grilling Enkelt og trekke ledning 5 små hull 9 volts rv batteri God lyd i cockpit

Testflight

Resultater og kalibrering Vekt på flyet 270 KG + 44 KG FUEL 404/ 409 KG Flap up: Sw gir signal på 78 km stall 59 km Flap 1: Sw gir signal på 75 km stall 59 km Flap 2: Sw gir signal på 70 km stall 55 km PHB sier stall på 65 km uten flaps 450 kg Stall på 60 km med flap 2

Oppsummering