MEDBESTEMMELSE MEDBESTEMMELSES MØTE Innledning Framgangsmåte i prosjektarbeidet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Rolleavklaring Nedbemanning er ikke en enmannsjobb og ved planlegging forutsettes samarbeid med PO-senter/etat PO –senteret skal ha en veileder og kvalitetssikringsfunksjon.
Tar utgangspunkt i formuleringene i KS avtalen, men det er samme gjelder for de andre avtaleområdene. Vil underveis gi henvisninger til aktuelle avtaleområder.
Sommervikar i Blend.
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
HOVEDAVTALEN - Et rammeverk for godt samarbeid -
Oppgaver for tillitsvalgte
Utfordringer på arbeidsplassen
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Hovedavtalen.
Velkommen til felles opplæring, 2008
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Personalsaksarbeid i lokallagene
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Bokpresentasjon Oslo.
Cafédialog – elevmedvirkning
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Medbestemmelse1 Prinsipper for medbestemmelse for ansatte, tillitsvalgte og vernetjenesten.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Augustbrev for FROSKENE 2104 Viktig info for dere som er tilbake fra ferie VELKOMMEN TILBAKE -VI GLEDER OSS TIL SNART ET NYTT BARNEHAGEÅR Månedsbrev blir.
Tillitsvalgtsrollen Kurs ATV, 3.feb
Cafédialog – elevmedvirkning
Medbestemmelse på arbeidsplassen
Dårlig økonomi, omorganiseringer og nedbemanninger på Forskningsinstituttene Hvilke erfaringer har vi?
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Veiledning prosjektroller
Kurs nye HT.
KURS FOR NYE TILLITSVALGTE
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Medbestemmelse Drøftingskultur- og struktur i Bergen kommune
Krav eller kompromiss? Praktisk tillitsvalgtarbeid ATG-kurs november 2010 Mathea Ruud McGhie.
Bør private skoler ha lokale forhandlinger? Noen sider ved saken!
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Forhandlinger Grunnopplæring del 2. Bedriftsavtalen (litt repetisjon) Enhver bedrift i Finans Norge-området skal ha en bedriftsavtale (BA) Regulerer sentrale.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Lov, avtaler, veiledere mm
Rammevilkår for medbestemmelse
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Intern opplæring for nye tillitsvalgte i bedriften
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Samarbeid og medbestemmelse
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

MEDBESTEMMELSE MEDBESTEMMELSES MØTE

Innledning Framgangsmåte i prosjektarbeidet

 Vi har snakket sammen og blitt enige om temaet  Vi har diskutert ulike metoder for belysning av temaet  Vi bestemte oss for PowerPoint og rollespill  Dette for å belyse ulike former for medbestemmelse og det å være tillitsvalgt  Temaet vi valgte var medbestemmelse med fokus på medbestemmelsesmøte Drøfting

 Vi ser at medbestemmelse er viktig i dagens arbeidsliv  Vi ser på utfordringene knyttet til det å være tillitsvalgt.  Lov og avtaleverk og en felles forståelse av hovedavtalen  Viktig at ledelsen ser på de tillitsvalgte som en ressurs og ikke en belasting.  Vi ønsker å bruke medbestemmelsesmøte som utgangpunkt for våre drøftinger.  Vi vil gjennom rollespill vise tre forskjellige utfall/vinklinger av hvordan dette kan se ut/arte seg. Problemformulering

 Betyr: samarbeid, medinnflytelse, medvirkning i beslutninger som fattes av arbeidsgiver  Utøves av : tillitsvalgte fra arbeidsgiver organisasjonene på vegne av ansatte og vernetjenesten(verneombud)  Gjelder: saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte  Utøves gjennom ulike former for samarbeid, samspill og dialog mellom partene Medbestemmelse, innsamling av informasjon

 Tillitsvalgte og arbeidsgiver møtes til drøftinger  Der lytter man til hverandres meninger om de ulike temaer  Man bør nødvendigvis ikke bli enig  Det skal skrivers referat  Arbeidsgiver har styringsrett  Drøftingsreferatet underskrives av begge parter Hva er drøftinger

 Forhandlingsbestemmelsene er hjemlet i hovedavtalen og hovedtariffavtalen  Når det gjelder forhandlinger, skal alltid organisasjonens HTV trekkes inn  TV og arbeidsgiver møtes for å forhandle som for eksempel om:  Lønn og lokale særavtaler  Kommer partene frem til enighet blir det underskrevet protokoll  Forhandlinger kan også føre til at partene ikke blir enige, og da skrives det en bruddprotokoll  Hvis man i hovedsak har blitt enig med arbeidsgiver, men det er noe i forhold til protokollen man ønsker å si noe om, kan man lage en protokolltilførsel  Hvis begge partene er enige i protokolltilførselen, benevnes denne som en tosidig protokolltilførsel, denne står anført foran underskriften  Hvis en av partene er uenig i protokolltilførselen, benevnes denne som en ensidig protokolltilførsel, og denne står anført bak underskriftene Hva er forhandlinger

 Alle arbeidsplasser/avdelinger SKAL ha samarbeidsmøter med sine plasstillitsvalgte  Her møter:  Arbeidsgiver  Representanter for alle organisasjoner  Hovedavtalen Del B § 1  Hovedavtalen skal innenfor rammen av det lokalpolitiske demokrati bidra- gjennom godt samarbeid, medbestemmelse og medinnflytelse- til en omstillingsdyktig og serviceinnstilt kommunesektor til beste for innbyggerne Organisering av medbestemmelse

 Ny turnus  Kommer plutselig i fredagslunsjen  Denne må godkjennes i løpet av dagen  Tillitsvalgte må ringe rundt til de ansatte det gjelder og informere om den nye turnusen som starter på mandag  Slik skal ikke ting fungere formidler TV  Leder formidler at her er det jeg som er sjef, og har uansett styringsrett  Tv henviser til hovedavtalen  Leder sier at da må vi gjøre dette om 15 min, slik at vi blir ferdige  Leder formidler at hun har stort arbeidspress og press fra videre ledere høyere opp i systemet Et eksempel på at ledelsen ikke ser på de tillitsvalgte som en ressurs

 TV fra Fagforbundet blir innkalt til møte fredag formiddag P.G.A. turnusendring  Unnlatt og innkalle de andre TV fordi det skal «gå raskt og effektivt»  TV prater sin egen sak – storveis fornøyd med turnusendring slik at hun blir fornøyd med sin egen turnus  Skriver under i «vilden sky»  Blir ikke helt ferdig- kom hjem til meg over ei flaske vin  Ringer rundt på lørdag, hvem skal på jobb på mandag TV og ledelsen har litt nære relasjoner

 Ledelsen innkaller TV er fra alle organisasjoner på et tidlig tidspunkt i forhold til å drøfte forslag til ny turnus  Ledelsen har i god tid før dette, sagt opp gjeldende turnus  Alle TV har fått skriftlig beskjed  TV har fått god tid til å sette seg inn i prosedyrene ved å utforme/konstruere/være kreativ / ta alle med i personale/ sine ønsker med på råd  Her er det veldig liten tvil om at det har vært en meget demokratisk vurdering og prosess i forkant  Vi møter i medbestemmelsesmøte  Tema i dag er ikke veldig overaskende ny turnus  Hei og vel møtt alle sammen sier ledelsen  Hei hei alle sammen sier TV,  Ledelsen sier: HER ER KAFFE OG LITT Å BITE I  TV sier: har u ikke fløte eller  Ledelsen: Det fikser vi vettu  Ledelsen: Nå har det seg slik at vi har sagt opp gjeldende turnus.  Vi må i felleskap utarbeide ny turnus og arbeidstider/planer  Tv sier at de har drøftet dette med sine medlemmer og kommer med følgende forslag  Forhandlingen fortsetter i en god tone  Partene skriver under og er enige og vel forlikte. Sånn ska det værra

 Gruppen prøvde seg på rakfisk fra Hol  Stor utfordring å rense faenskapet  Mye latter å moro les aquavitt  Fokus på oppgaven/prosjektet nådde nye høyder ved inntak av store mengder flambert creme brulee  Utallige røykepauser blant damene i gruppa, medførte stor frustrasjon blant hanen  Hanen har ellers kost seg i flokken og kommer plutselig tilbake når det gjelder kilder Konklusjon

 Hovedavtalen § 1 Del B  Internett for øvrig  Veileder for medinnflytelse i Hol kommune  Sunt bondevett og god oppdragelse  Vi trenger nå en stor applaus Kilder

 Framdriften har vært bra  Tross store geografiske avstander  Arbeidsfordelingen har vært meget skjev  Store deler av gruppa har store nikotin behov  Alle har vært oppdatert på oppgavene  Kun Anita har levert til avtalt tid  Vi presterer best under press og leverer deretter varene Vurdering

 Her tenker vi først på samhandling i gruppa  Vi har vært på bølgelengde  Vi har møttes i hyggelig lag i koselige omgivelser hos Thomsen  Vi har knyttet varige bånd som TV  Vi har hatt mye moro på andres bekostning Sosialt klima

 …………………..?  Vi er ikke veiledbare Veiledning

 Vi har kommet i mål  Vi har nådd våre forventninger  Vi har knyttet varige bånd  Vi er helt konge  Restengruppa «ruler»  Vi føler at vi har truffet, og at vi på et hvert tidspunkt kan ta i mot en hver problemstilling fra alle mulige synsvinkler Resultatvurdering