Flest mulig - lengst mulig - best mulig PRESTASJON…..(latin pre-stasjon: Stå foran, yte) Ytelse, en bedrift, det som er fullført, virkelig, her og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trenerforum 17.desember 2007 Innhold i kveld:
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
utnytte ledg rom/medløpspasning
CSK G02 Foreldremøte Tirsdag 29.april 2014
RØA IL’S RØDE TRÅD I FOTBALLTRENINGEN FRA BARN TIL VOKSEN SPILLER
LYDIGHETSØVELSEN FRI VED FOT
CSK Håndball J-2000 Foreldremøte kl
Varegg Nordnes Guttelagene & -91.
DFI fotball gutter 2000 Spillermøte 30. oktober 2013
Antonio Ordinas Stabæk/NTG G19 «Possesion and positional play» • Stillingsinstruks for Stabæk/NTG G19: – Utvikle spillere som kan dominere kampen – Utvikle.
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
Langhus G97 «Play what you see»
Fotballkompetanse Grunnleggende innspill Oppdal, november 2005
NFFs Modulkurs Ferdighetsutvikling i ungdomsfotballen Modul 4: Gå i press! Om 1. forsvarerferdigheten.
Læring i fotball. Hva kjennetegner de beste og hvordan legge til rette for en optimal læringsprosess?
Sonemodell AFK.
Norsk toppfotball Retningslinjer Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Norsk toppfotball Retningslinjer Presiseringer er tatt inn. Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
Sonemodell AFK.
Lagoppstilling (förutom 2 sista åren)
NORDSTRAND IF FOTBALL Niffen
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
dekke opp innenfor egen 16-meter
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
Fokusområder i SKF spillestil – alle aldersgrupper 1 mot 1 offensivt – stort repertoar. 1 mot 1 defensivt – gå for å vinne ball – rett på motstanderen.
Årgangsmålsetting for Ready`s 8 åringer
Skedsmo FK etablert angrepsspill v/ Kim Andre Pedersen
Utviklingsplaner for gutter og jenter Ferdighetsutviklingen
Skedsmo Fotballklubb Treneren og klubbens filosofi
Oransj 1 Pensum: rødt 1, 2, 3 Ballkontroll * Spille med partner med definert retning (cross/rett) * Kunne spille både kort og langt med forflytning (partner)
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Spillermøte 7 mai G2000. Agenda Spillestil i Nordstrand Fotball Personlig utvikling og lagquiz G2000 kultur Seriestart.
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Bjørn Erik Korum Hansen & Knut Slatleim
Stag Gutter 2004 Visjon – samhold til 20…. Barnefotballen i Stag Lengst mulig, flest mulig, best mulig! Alle er like mye verdt! Alle skal oppleve mestring.
Bjørn Hansen Trenerkurs Oppdal, 21 januar 2006
Forledremøte G13 Tysdag 25. jan.. Tema for kvelden Mål for sesongen Treningar Vinterserien Serien Turneringar Informasjon gjennom sesongen.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Bjørn Erik Korum Hansen & Knut Slatleim.  På klubbhus(30 min):  Nyheter  Formasjoner og småspill teori  Ordet åpent erfaringer til nå:  Fornøyd med.
K Målsettinger. Plan til seriestart.. Målsettingen for sesongen Målsettingen for sesongen er å komme høyere på tabellen enn i fjor. Vi skal spille.
Hasle/Lørens Fotball 5-åringer Jeg og ballen! Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 1 trening ute i uka fra.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Todelt mål for tilbudet: -Tilby de mest ivrige spillerne et ekstra tilbud med svært høy kvalitet i treningshverdagen - Gi spillerne gode forutsetninger.
Prestasjonsrettet hurtighetstrening Hvordan trene hurtighet på en effektiv måte? Hurtighetstrening i lagballspill og friidrett Av: Espen Tønnessen.
Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 2 treninger ute hele året, og 1-2 treninger inne i vinterhalvåret. Deltagelse.
BANDY AVDELINGEN Skøytetrening Forslag til skøyteøvelser som kan benyttes eksempelvis ved første trening på rink eller stor bane: 1.Ta fart og gli. Pararlelle.
Løvenstad FK -på lag med lokalsamfunnet for et bedre oppvekst-og nærmiljø Spilleren i fokus – laget i sentrum - klubben i hjerte.
Hdhd En blå tråd, del to. Fra14 årslag og oppover. Rollekrav/kravspesifikasjon;
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Trener tips 10 bud, spillestil, hospitering, læremomenter og nominering sone/krets Sist oppdatert 11. November 2013 Utdrag fra Sportsplan.
Infomøte Agenda Kick-off Amfi - medlemskort Dugnader Kamp- og dommeroppsett Mottak av andre lag Sport og organisering barnefotball Prøving av tøy.
Hospitering i barnefotballen.. Hospiterings modellen i ungdomsfotballen. Tekst her. A-lag U22 U17 U15 G19 Utf. G16 Utf. G14 Utf. = Hospitering = Kamper.
Kråkerøy junior sesongen Sportslige planer og opplegg.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Hva skal til for å bli god i tennis
Sportslig Plan Fossum Fotball 5er fotball.
Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball.
Klubben for alle.
SPILLERUTVIKLING Løvenstad 2013
Regionsnavn vs. Motstander
Treninger 2017 G2006 Årsklassen G11/12 er fortsatt definert som barnefotball etter NFFs regler. Treningsinnholdet er ganske likt det som gjaldt for siste.
G/J & 2005 Trenerforum 9feb..
”blir´u med å spille fotball?”
Trenerrollen i UllKisa
Treningslære på NIAK Emne: Taktikktrening Av: Espen Tønnessen.
Utskrift av presentasjonen:

Flest mulig - lengst mulig - best mulig

PRESTASJON…..(latin pre-stasjon: Stå foran, yte) Ytelse, en bedrift, det som er fullført, virkelig, her og nå. POTENSIAL (latin - av pot’ens : evne, kraft): Evne, kapasitet eller ressurs som finnes, men som ennå ikke er tatt i bruk, realisert, utviklet. Potensiale sier noe om muligheten til at noe kommer til å skje

Persepsjon Antesipasjon Handlingsvalg Visuelle søk Mønstergjenkjenning Signaloppfatning Prestasjon Potensial

HVA HAR VI SETT ETTER? STOR HANDLINGSFLEKSIBILITET STOR HANDLINGSFLEKSIBILITET I SPILLSITUASJONEN TEKNISK REPERTOAR Bredt repertoar Spisskompetanse til rolle Høy treffprosent Handlingshurtighet med ball FOTBALLFYSIOLOGI Atlet med spisskompetanse ut fra genetiske forutsetninger Atlet med spisskompetanse ut fra genetiske forutsetninger Evne til å gjenta eksplossive fotballhandlinger med realtivt korte pauser Evne til å gjenta eksplossive fotballhandlinger med realtivt korte pauser “Naturlig” kroppskontroll i møte med ball “Naturlig” kroppskontroll i møte med ball MENTALITET Utforsker spillet /Visuelle søk Håndterer tid og rom hurtig og effektivt Mønstergjenkjenning Ofrer kortsiktig komfort Selvregulerer 180 % tilstedeværelse FOTBALLFORSTÅELSE Ser spillet – er i forkant Ser seg selv i spillet Stor evne til å forutse spillutviklingen Skaffer seg selv og laget gode betingelser for effektive valg Skaffer seg selv og laget gode betingelser for effektive valg

Spillet og spillets krav til spilleren

INTENSIVT/FYSIKK Høyt tempo, rundt 10% av tiden skjer i topphastighet for spilleren, intense handlinger, sprinter, hvert 3-4 sekund av aktiv spilletid er det en angrepshandling med ball, snitt tid med ball er under 2 sekunder. Tid og rom presses. Mye av spillet foregår fra 30 meter og inn. Spillere bør kunne gjenta eksplosive fotballhandlinger med realtivt korte pauser Spillere bør beherske ”å være i spillet” enten proaktivt, oppdagende eller reaktivt Spillet og spillets krav til spilleren

EIE BALLEN Færre og lengre angrep med flere trekk mot lag som er i mer eller mindre god balanse i stor grad gjennom kampen De beste lagene har et høyt antall angrepshandlinger (pasning, medtak, føring, dribling, avslutning..) med ball i kampene og med stor grad av vellykkethet Pasningsspillet domineres av pasning til fot på mottager og det spilles noe mer sentralt enn i korridor De beste lagene oppnår et høyere antall gjennombrudd i farlige rom enn sine motstandere og søker mer gjenvinning etter balltap Spillere bør beherske å ha ballen mye under pressede rom- og tidsforhold for gradvis å bryte ned god balanse med og uten ball Spillere bør beherske spill på fot i lite rom sentralt i banen Spillere bør beherske undertalls- og liketalls situasjoner individuelt og relasjonelt Spillere bør beherske gjenvinning etter balltap og bør beherske å spille seg ut av gjenvinningspress Spillet og spillets krav til spilleren

KVALITET De beste lagene har en kvalitativ og selektiv tilnærming til møte med noe mindre god balanse, og velger hvilke situasjoner som har mest potensialet for å lykkes. De beste lagene er tålmodige i bearbeidelsen mot ”de gode situasjonene” De beste lagene ”eksploderer” når de fornemmer situasjoner med potensialet De beste lagene fokuserer enten på å sette sin(e) mest skapende spillere i gode situasjoner, eller på å sette opp sterke angrepsrelasjoner for å utnytte oppdagede svakheter i motstanderen De beste lagene har spillere som er både rollespesialister og som behersker kravene til lagets spillestilstilnærming Spillere bør mestre identifisering og utnyttelse av situasjoner med potensialet og oppdage hvilke signaler som er sentrale i ”de gode spillsituasjonene” Spillere bør utvikle kvalitet i bevegelser uten ball og skape samtidighet for å mestre situasjoner med potensialet Spillere bør utvikle evnen til å forløse riktig øyeblikk med og uten ball Spillere bør beherske rollekrav til spesifikke angrepstilnærminger Spillere bør identifisere svakheter hos motstandere og søke og utnytte dem Spillet og spillets krav til spilleren

 FØRSTE KLAVERKONSERTER SOM 6 ÅRING OG BEGYNTE Å «TURNERE» RUNDT PÅ ØSTERIKSKE HOFF.  SKREV SIN FØRSTE SYMFONI SOM 8 ÅRING  PAPPA SOM VAR KAPELLMESTER, MUSIKKLÆRER, SKREV LÆREBØKER OG VAR EN AV DE ALLER FREMSTE KONSERTPIANISTER i ØSTERRIKE  REGNER MED HAN HADDE 3500 ØVINGSTIMER FØR HAN VAR 6 ÅR

”Han trener mer enn noen andre. Han kan holde på dag og natt. Og så er han også ti ganger så god som alle de andre. Han befinner seg på en egen planet!” (Suzann Pettersen om treningskamerat Tiger Woods, VG, 18. april 2009)

«Talent» er alt Læring er alt

 ”Alle” kan i utgangspunktet bli gode i noe, men det krever minst timer med trening

 Myelin, er av sentrale nevrologer nå sett på som læringens «hellige gral».  Når vi fyrer nervecellene på «rette» måten vil det bygges tykkere lagre av myelin. Jo tykkere, dess hurtigere og mer koordinerte blir våre bevegelser og våre ferdigheter.

 Mye øving med kvalitet ( timer)  Mentalt, fysisk, sosialt, teknikk, forståelse  timer pr. uke  Tid og rom presses  Unike situasjoner  Skape forutsetning for læring  De beste må trene sammen

Analyse eget lag og motstander