Hvordan lykkes med arbeidsgiverpolitikken? Hamar, 13.10.2015 Leif Moland, Fafo: Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Ufrivillig deltid (AD, NAV, VOX) Partene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Advertisements

Fra modellkommune til kvalitets- kommune - og ny kamp "Ta tjenestene tilbake" - konferanse Sørmarka Dag Christiansen, rådgiver.
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Retten til hel stilling Sammen om en bedre kommune Siv Karin Kjøllmoen Rådgiver Gardermoen 13.februar 2013.
Saman om ein betre kommune
Nordisk tilsynskonferanse
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Hva var utgangspunktet?
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Lokale forhandlinger for arbeidere og funksjonærer - noen praktiske tips Advokat Thomas Scheen, BNL.
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Side 1 Sammen om en bedre kommune Mari Frogner Ruud – Prosjektleder Kongsberg kommune.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Heltid – hvorfor det? Det store heltidsvalget Stokmarknes 2.april.
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
HF-B. Hovedorganisasjones Fellestiltak- Bedriftsutvikling få til økt verdiskaping gjennom bred medvirkning fra de ansatte i bedriftene. HF-Bs målsetting.
- Den gode utviklingssamtale
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Veileder i Trepartssamarbeid
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Medarbeiderundersøkelsen 2015
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Best på kommunal sektor KS-Konsulent as Mer fleksibilitet – mindre uønsket deltid - jakten på attraktive løsninger både for arbeidstaker og arbeidsgiver.
PSU Tariff 2015 Lønnsoppgjør Orientering.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Fagforbundet - ulike roller og oppgaver "Sammen om en bedre kommune" - opplæring Omstillingsenheten, Fagforbundet.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
Arbeidstid – hvor utfordres Norsk Sykepleierforbund i 2011 Kan det gå på forsvarligheten løs?
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
For: KS, YS kommune, LO kommune, UHO og Helse & sosialdirektoratet.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte.
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Årets norske Leanvirksomhet
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
For: KS, YS kommune, LO kommune, UHO og Helse & sosialdirektoratet.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Effekter av en heltidskultur:
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Grunnbemanning - Sykefravær
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Årets norske Leanvirksomhet
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Heltidskultur Utfordringer og muligheter
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan lykkes med arbeidsgiverpolitikken? Hamar, Leif Moland, Fafo: Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Ufrivillig deltid (AD, NAV, VOX) Partene … Trepartssamarbeid Mest KMD

s 142 f. s 31 f.

Stor oppslutning om nettverkene Og alle var fornøyde med kunnskapspåfyll og erfaringsutveksling Vanskelig å dokumentere innovasjon og bedre tjenester Lang inkubasjonstid + prosjekter avsluttes før tiltak iverksettes Prosjekter fullføres med «måloppnåelse», blir likevel ikke videreført og slett ikke spredt. Hvorfor? Sju større program (pluss div lokale nettverk) 1.Arbeidsmiljøprogrammet (1999 – 2002) 2.Flink med folk (2003 – ”3-2-1 Sammen for et godt arbeidsmiljø” 4.Kvalitetskommuneprogrammet (2007 – Effektiviseringsnettverkene (2001-pågår fortsatt) 6.Flink med folk i første rekke ( Samarbeid om etisk kompetanseheving

47 prosjekter, 92 tiltak + div støttetiltak Deltakere: Kommuner35 Fylkeskommune1 Sykehus8 Sykehus/kommune 1 Privat sektor 2 Sum, prosjekter 47 Store ressurser er nedlagt. Resultatene har latt seg måle ! Mange suksesshistorier Også mange som har brent seg Hva er de vanligste tabbene og hva kjennetegner suksesshistoriene?

Arbeidsgiverpolitikk: Organisere og utvikle arbeidstakerressursene (i henhold til planer, lov og avtaleverk) slik at kommunen kan realisere produksjonsmål (brukerdefinert/opplevd) Nesten som organisasjonskultur.. KS i 20 år ønsket å endre arbeidsgiverpolitikken fra personalforvaltning til mer aktiv utviklingsvirksomhet Dere: Et dokument vi kanskje har. Men vi må få det ut. Men inneholder det riktig resept? Hvis ja: hva da? Hvorfor ut på dato?

Hvordan skjer ønskede endringer? Der vedtakene fattes? På hvilket grunnlag blir viktige beslutninger tatt? Tilstrekkelige analyser på forhånd? Kunnskap om hvordan det gikk sist? Vet man hva man setter i gang? Hvem har nøkkelen til å gjøre endringer, til å realisere planer, formulere mål og skape måloppnåelse? Hvem eller hva kan effektivt sette en stopper for et prosjekt? Rådmann? Ordfører? Et eller annet sted i linja? Kommunalsjef? Tjenesteleder? I HR-avdelingen? Tillitsvalgte? Ansatte? Hvem og hvor drives det med arbeidsgiverpolitikk?

Noen forutsetninger for at arbeidsgiverpolitkken skal kunne bidra til innovasjoner

HVPU-reformen Da RTV fikk IA-oppdraget 100-talls kommuneprosjekter Regionalisering i Tollvesenet BIM + Lean i Byggebransjen Involverende plan Ubåter Klare (operasjonelle) mål som blir forstått (i tillegg til verdigrunnlag og visjoner) Informasjon Forankring Formelt, reelt. Eiere – lokale ledere Oppfølging, Støtte, evaluering konsolidering Ressurser Tid, kompetanse, utstyr, økonomi Behov og hensikt diagnose, legitimitetsgrunnlag Samarbeid og medvirkning Ledelse – Tillitsvalgte / Ledelse - Ansatte Utvikling, omstilling, reformer Elementene som skiller Resultat/effekt / gevinst Eks: Økt/redusert Verdiskaping Innovasjon Bærekraft Produksjonsflyt Samarbeid Bedre tjenestekvalitet Produktivitet Trivsel, arbeidsmiljø Inkludering, sykefravær Fullverdig ansettelse Faglig utvikling Myndiggjorte ledere/medarb Tverrfaglighet Større stillinger. Type utvikling / omstilling / virkemiddel Regionalisering, nedbemanning, nye eiere, nye produkter, fusjon/fisjon; nye kunde/brukergrupper, flatere struktur, outsourcing, osv Omfordeling av ansvar og oppgaver, endring av roller, Etablere arbeidslag, individuell plan, ny turnus, osv Lean-metodikk Annet Seks prosesselementer

Eksempler fra Bedrifter Etater Kommuner Klare (operasjonelle) mål som blir forstått (i tillegg til verdigrunnlag og visjoner) Informasjon Forankring Formelt, reelt. Eiere – lokale ledere Oppfølging, Støtte, evaluering konsolidering Ressurser Tid, kompetanse, utstyr, økonomi Behov og hensikt diagnose, legitimitetsgrunnlag Samarbeid og medvirkning Ledelse – Tillitsvalgte / Ledelse - Ansatte Utvikling, omstilling, reformer Type utvikling / omstilling / virkemiddel Regionalisering, nedbemanning, nye eiere, nye produkter, fusjon/fisjon; nye kunde/brukergrupper, flatere struktur, outsourcing, osv Omfordeling av ansvar og oppgaver, endring av roller, Etablere arbeidslag, individuell plan, ny turnus, jobbe på tvers osv Lean-metodikk Annet Seks prosesselementer Resultat/effekt / gevinst Eks: Økt/redusert Verdiskaping Innovasjon Bærekraft Produksjonsflyt Samarbeid Bedre tjenestekvalitet Produktivitet Trivsel, arbeidsmiljø Inkludering, sykefravær Fullverdig ansettelse Faglig utvikling Myndiggjorte ledere/medarb Tilretteleggende ledelse Tverrfaglighet Større stillinger. X Elementene som skiller

Klare (operasjonelle) mål som blir forstått (i tillegg til verdigrunnlag og visjoner) Informasjon Forankring Formelt, reelt. Eiere – lokale ledere Oppfølging, Støtte, evaluering konsolidering Ressurser Tid, kompetanse, utstyr, økonomi Behov og hensikt diagnose, legitimitetsgrunnlag Samarbeid og medvirkning Ledelse – Tillitsvalgte / Ledelse - Ansatte Utvikling, omstilling, reformer Type utvikling / omstilling / virkemiddel Regionalisering, nedbemanning, nye eiere, nye produkter, fusjon/fisjon; nye kunde/brukergrupper, flatere struktur, outsourcing, osv Omfordeling av ansvar og oppgaver, endring av roller, Etablere arbeidslag, individuell plan, ny turnus, jobbe på tvers, osv Lean-metodikk Annet X 1 1 Elementene som skiller HVPU-reformen Da RTV fikk IA-oppdraget 100-talls kommuneprosjekter Regionalisering i Tollvesenet BIM + Lean i Byggebransjen Involverende plan Ubåter Resultat/effekt / gevinst Eks: Økt/redusert Verdiskaping Innovasjon Bærekraft Produksjonsflyt Samarbeid Bedre tjenestekvalitet Produktivitet Trivsel, arbeidsmiljø Inkludering, sykefravær Fullverdig ansettelse Faglig utvikling Myndiggjorte ledere/medarb Tverrfaglighet Større stillinger.

Er deres prosjekter på rett vei? Klare (operasjonelle) mål som blir forstått (i tillegg til verdigrunnlag og visjoner) Informasjon Forankring Formelt, reelt. Eiere – lokale ledere. HR-linje Oppfølging Støtte, evaluering konsolidering Ressurser Tid, kontinuitet, endringskompetanse, fagkompetanse, utstyr, økonomi, ildsjel Behov og hensikt diagnose, legitimitetsgrunnlag Samarbeid og medvirkning Ledelse – Tillitsvalgte / Ledelse - Ansatte Bedre på mål ? Noen tema mer målbare. Mål kan endres Ofte for svak. Hvorfor? Etter flere år: Stadig bedre opp, men Sårbare for turnover og tid Videreføre.. Her går de ivrigste i fella Undervurderer motdriverne Hvem er interessert i hvordan det går? Sjelden «ledelsen» HVORFOR ???? !!!!!! Prosjektgruppa : Kanskje. Men hva med resten av HF/kom./bedriften?

Arbeidsgiverpolitikken må kunne drive fram gjennomgripende endringer Stiller store krav til endringsledelse. i en organisasjon med sterke motkrefter. De fleste undervurderer «de seks prosesselementene» De som lykkes kjapt ser dette tidlig De som lykkes til slutt, har tilpasset seg

Nye arbeidstidsordninger en av de viktigste innovasjonene i deler av kommunesektoren Mange tjenesteder er inne i en negativ sirkel Kommunen sparer på shillingen, men lar daleren gå Ledere er redd for faste lønnskostnader Slitne ansatte, høyt sykefravær og svekket tjenestekvalitet Hva skjer med de ansatte og med brukerne på en avdeling der alle ansatte har utdanning, jobber selvstendig og er tilstede (heltid)?

Kompetente medarbeidere, Kjente medarbeidere Økt faglighet Få vikarer, lite ekstraarbeid Bedre miljø for godt arbeid Trygge brukere Aktive brukere Tilfredse brukere Rolige brukere Tilfredse pårørende Bedre arbeidsmiljø Roligere vakter Meningsfylte vakter Godt omdømme Lav turnover Bedre tjenestekvalitet Attraktiv arbeidstidsordning Store stillinger, færre ansatte En god sirkel HVA SLAGS ARB.G.- POLITIKK DUGER HER? Hvor ville dere satt inn støtet?

Klare (operasjonelle) mål som blir forstått (i tillegg til verdigrunnlag og visjoner) Informasjon Forankring Formelt, reelt. Eiere – lokale ledere Oppfølging Støtte, evaluering konsolidering Ressurser Tid, kontinuitet, kompetanse, utstyr, økonomi, ildsjel Behov og hensikt diagnose, legitimitetsgrunnlag Samarbeid og medvirkning Ledelse – Tillitsvalgte / Ledelse - Ansatte Innovasjon er omstillinger på upløyd mark. De fleste prosjektene vil støte på utfordringer. 6 prosesselementer som skiller: 1.Arbeidsgiver må forstå hvorfor tiltaket er en forbedring. 2.Arbeidsgiver og fagforening må forstå at løsningene ofte ligger i endret arbeidsorganisering. (Kan ikke bare gå for et mål.) 3.Alle ansatte på arbeidsplassen må involveres. 4.Bred medvirkning er nødvendig. s 142 f. s 31 f.