Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
En lærende organisasjon?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Velkommen til felles opplæring, 2008
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Omstillingsprosesser i staten
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Veileder i Trepartssamarbeid
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Dårlig økonomi, omorganiseringer og nedbemanninger på Forskningsinstituttene Hvilke erfaringer har vi?
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kommunereformen Noen tips til tillitsvalgte. Sørg for å bli med i prosessen! Dersom du som tillitsvalgt hører om lokale prosesser og arbeidsgiver ikke.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Modellkommunene Hva er unikt?
Medbestemmelse Drøftingskultur- og struktur i Bergen kommune
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Tillitsvalgtes ved under omstilling Sørmarka 20. april 2016 Thomas Sandvik.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Ønske om endring av stillingskategori.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nøklene til handlingsrommet
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
AMU, EA og Byggesaker Tema: EAs rolle knyttet til byggesaker og avtaleverk m.m. De store prosjektene (LVS osv) og forhold knyttet til hoved- og tilpasningsavtale.
Virksomheten din skal effektivisere
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Samarbeid og medbestemmelse
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Samarbeid og medbestemmelse
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
12. Organisasjonsutvikling
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
12. Organisasjonsutvikling
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Mål og dagsorden for seminar om medarbeiderskap og omstillingskompetanse Mål for dagen Mål for kurset er økt forståelse, kunnskap og innsikt i hva som.
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring

Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring. TEMANOTATER Bakgrunn: Denne etaten er stor med åtte regionskontorer. Det er satt i gang en stor omstillingsprosess for å effektivisere driften og forbedre tjenestene til brukerne. Prosessen er godt forankret hos de hovedtillitsvalgte, og alle bestemmelser er fulgt. Hovedtrekkene i endringen dreier seg om implementering av ny strategi, digitalisering av tjenester, effektivisering av arbeidsprosesser samt brukerorientering. Selve omstillingsprosessen er organisert gjennom en egen prosjektorganisering med programstyre og en rekke prosjektgrupper som jobber med ulike områder. Situasjonen: Til tross en god start med felles forståelse av behov og mål, samt en god plan, så har det nå oppstått store problemer. Mange mellomledere gjennomfører ikke de beslutninger som er tatt, lokale tillitsvalgte tar omkamper, og de ansatte er misfornøyde med prosessen. Medarbeiderundersøkelsen viser at de ansatte er spesielt misfornøyde med omstillingsprosessen og med toppledelsens evne til å vise mål og retning for organisasjonen. Både toppledelsen og de tillitsvalgte er bekymret for prosessen videre, og dette er et tema i neste samarbeidsmøte. Tenk individuelt og ta egne notater: Hva mener du har gått feil? Hva kan ledelsen gjøre? Hva kan de tillitsvalgte gjøre? Hva er regulert gjennom lov- og avtaleverk? Hva vil være smart å gjøre for å få prosessen på rett spor igjen? Stikkord: reell medbestemmelse lojalitet i lederlinjen samarbeidsprosesser informasjon og forankring Notater: Gruppediskusjon: Ta en bordet rundt og forsøk å bli enig om: Hva er ledelsen og de tillitsvalgte pålagt å gjøre i henhold til regelverket? Hvordan hadde dere villet løst situasjonen?

Hva er ledelsen og de tillitsvalgte pålagt å gjøre i henhold til regelverket?

Hvordan hadde dere villet løst situasjonen?

Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring (Tips til prosessleder) TEMANOTATER Bakgrunn: Denne etaten er stor med åtte regionskontorer. Det er satt i gang en stor omstillingsprosess for å effektivisere driften og forbedre tjenestene til brukerne. Prosessen er godt forankret hos de hovedtillitsvalgte, og alle bestemmelser er fulgt. Hovedtrekkene i endringen dreier seg om implementering av ny strategi, digitalisering av tjenester, effektivisering av arbeidsprosesser samt brukerorientering. Selve omstillingsprosessen er organisert gjennom en egen prosjektorganisering med programstyre og en rekke prosjektgrupper som jobber med ulike områder. Situasjonen: Til tross en god start med felles forståelse av behov og mål, samt en god plan, så har det nå oppstått store problemer. Mange mellomledere gjennomfører ikke de beslutninger som er tatt, lokale tillitsvalgte tar omkamper, og de ansatte er misfornøyde med prosessen. Medarbeiderundersøkelsen viser at de ansatte er spesielt misfornøyde med omstillingsprosessen og med toppledelsens evne til å vise mål og retning for organisasjonen. Både toppledelsen og de tillitsvalgte er bekymret for prosessen videre, og dette er et tema i neste samarbeidsmøte. Tips angående regelverk: Hva er ledelsen og de tillitsvalgte pålagt å gjøre i henhold til regelverket? Informasjon, drøfting og forhandling: saksgangen og hvem tar den endelige beslutningen? Opprette egen informasjonsrutine (pålagt å ha god nok informasjon). Mellomledernes rolle – lojal til ledelsen: Arbeidsgiver som tar seg av det formelle partssamarbeidet med de tillitsvalgte. Tips og råd samarbeid: Gjennomføre en underveisevaluering i IDF. 1. Hva kan vi lære av prosessen så langt – hva har gått bra, hva kunne vært gjort annerledes/bedre? Utvikling av tiltak rettet mot samarbeidet, toppledelsen, de tillitsvalgte og ikke minst mellomledere. Utforske årsakene til mellomledernes manglende lojalitet. Seminar for alle mellomledere med tematikk «endringsprosesser og endringsledelse». Hva kjennetegner den gode endringsleder? Avklare og tydeliggjøre krav og forventninger til ledere i og under endringsprosesser.