NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Universitetspilotene – en vurdering av forsøk med næringsrettet universitetssatsing.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Lars E. Onsøyen.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1 Velkommen til Høgskolen i Østfold. Noen nøkkeltall fra Høgskolen i Østfold Høgskolen i Østfold har ca studenter og ca. 500 ansatte Omsetning.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Historien  NFR-satsing overfor høgskolene siden slutten av 90-årene med sikte på næringsrettet arbeid  Sjømatklynge Nord  Næringsrettet høgskolesatsing.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Næringsrettet Høgskolesatsing – nHS Seminar – Høgskolen i Oslo, Klekken 13. januar 2005 Arthur Almestad nHS-koordinator Norges forskningsråd, Innovasjonsdivisjonen.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Tjenesteyting, handel og logistikk - Puls Hvordan få frem gode prosjekter - søknadsprosessen og vurderingskriteriene Ulf Henriksen og Trond Knudsen 30.
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Næringsrettet HøgskoleSatsing - nHS Nordisk forsknings- og utviklingskonferanse: HSS 03 - Högskolor och Samhälle i Samverkan, Ronneby 14 -
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Kommersialisering av forskningsresultater
Hvorfor regionale møter?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Prosjekt internasjonalisering
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Universitetspilotene – en vurdering av forsøk med næringsrettet universitetssatsing Per Hetland

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Universitetspilotforsøket Bidra til å styrke bedriftenes kompetansemessige forutsetninger for økt satsing på FoU-relatert innovasjon Bidra til å stimulere institusjonelle og strategiske endringer i universitetene Bidra til at universitetene blir mer aktive partnere i den regionale og nasjonale næringsutviklingen

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Universitetspiloter Universitetet i Tromsø: Næringslivsrettet satsing innen Energi  Utviklet masterstudier i Energi og miljø i nord og Energi 2050  Konsortieavtale med regionale energibedrifter, høgskoler og organisasjoner. Universitetet i Bergen: Kompetansebasert havbruk  ”Fiskehelse og ernæring” FoU-prosjekt 2005  ”Torskehelse i yngel- og settefiskproduksjon” skreddersydd opplæring 2005  ”Kompetansebasert havbruk” FoU og opplæring Universitetet i Oslo: Næringsliv- og universitetssamarbeid  MN fagmiljøer masteroppgaver i industribedrifter, utvikle kurs, fagdager  HF og SV fagmiljøer 2007 Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo: Rapid Prototyping teknologi som industriell innovasjonskatalysator  Uttesting med fire bedrifter og SINTEF i 2005  Fire høgskoler og åtte produksjonsbedrifter i Universitetet for miljø- og biovitenskap: Kompetanse for innovasjon  ”Roser og agurker” FoU og opplæring 2005  ”Kompetanseutvikling i sosialt og kulturelt entreprenørskap i Aurland” opplæring i nettverk 2005  ”Varslingsmeteorologi – oseanografi/bølger og ekstremvær (vind og nedbør)” skreddersydd opplæring 2005

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Ulike kategorier av forsøksprosjekter

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Betydningen av det eksperimentelle Akademisk entreprenørskap  Sponsing, interne prioriteringer, særskilte satsinger (Sentre for forskningsdrevet innovasjon, Norwegian Centres of Expertise)  Masteroppgaver i samarbeid med næringslivet  Studentene  gir konkret erfaring og jobbmuligheter  UoH  blir attraktive blant studentene og får kontakter for videre samarbeid (kostnadene kan være et problem, insentivbaserte ordninger?)  Bedriftene  ”billigere”, større idetilfang (viktig med aktive faglærere), interessante nettverkskontakter Dialogbaserte arbeidsformer  Dialog mellom forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap  Grenseobjekter for dialog rundt felles FoU-oppgaver  Rapid Prototyping-teknologi  Prosedyrer

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning

Kundeorientering og kvalitetsnormer I alle de fem pilotene har man arbeidet med å utvikle en kundeorientert og fleksibel holdning til bedriftenes FoU- behov  Brukere som etterspør spisskompetanse mest interessante?  Brukere som etterspør breddekompetanse oppleves som konkurrenter til mer meritterende virksomhet? Kvalitetsnormer for brukerorientert forskning?  For UoH-sektoren  Vitenskapelig publisering  For brobygging  ”Dobbeltkompetanse”  forskere med erfaring fra praksisfeltet  Modeller for dialog  eksempelvis ”kompetent tjenerrolle” og ”grenseobjekter”  For næringslivet  FoU-relatert innovasjon  Kontakt med forskningsfronten  Skreddersydd EVU  Gode kandidater med erfaring fra bedriftssamarbeid

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Forankring og forpliktelse fra ledelse og fagpersonale et voksende mangfold av finansieringskilder  universitetspilotene har medført søknader både på nasjonale og regionale midler, de internasjonale aktivitetene har potensial på sikt samspill mellom ledelse og administrasjon  universitetspilotene har underbygd universitetenes igangværende satsing på feltet og hatt en viktig dagsordenfunksjon randsone av forsknings- og utviklingsaktører  universitetspilotene har mobilisert en rekke aktører i randsonen entreprenørskapsånd innenfor kjerneaktivitetene  medført entreprenørskap blant deltakende aktører, men samtidig er dette store og tunge institusjoner som ikke endrer seg hurtig evnen til å utvikle en kultur for entreprenørskap som preger store deler av aktiviteten  universitetspilotene har bidratt til å stimulere en pågående prosess ulike tidsperspektiver og kulturforskjeller mellom UoH-sektor og næringslivet  flere ”brukere” uttrykker både overraskelse med forskernes evne til å sette seg inn i ”brukersituasjoner” og tilfredshet med at de faktisk gjør dette. Dette kan tyde på at forskjellene like gjerne kan være mentale som reelle barrierer.

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Dokumentasjon av økt fokus på ekstern virksomhet Tre oppgaver  Forskning  Utdanning  Formidling Formidlingsindikatorer  Omsetning  Innovasjon og samhandling med arbeidslivet  Bedriftsetableringer  Lisenser  Studentprosjekt  Publikasjoner  Foredrag på brukerrettede fagkonferanser  Medier og direkte formidling

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kopling til andre regionale, nasjonale og internasjonale nettverk Pilotene har så langt konsentrert seg primært om regionale nettverk, noen eksempler på nasjonale nettverk og noen få eksempler på internasjonale nettverk Nettverksbygging tar tid, viktig med en diskusjon av nettverkenes innhold  Hva slags nettverk ønsker man å utvikle?  Hvilke oppgaver skal nettverkene ivareta?  Hvordan skal nettverkene leve videre etter prosjektperioden (om dette er ønskelig)?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Insentiver relatert til pilotene Generelle miljøorienterte insentiver Individorienterte/ bedriftsorienterte insentiver Insentiver som stimulerer til ny eller forsterker tidligere aktivitet Utvikle samarbeid og tilbud, styrke pågående aktivi- teter og tilrette- legge for læring og erfarings- overføring Stimulere til samarbeid Insentiver som belønner ny eller forsterker tidligere aktivitet Indikator- finansiering. Investeringer i laboratorier og utstyr. Indikator- finansiering. Egen forskning på metoder/ prosesser.

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kompetanseutvikling, dialog og læring mellom prosjektene Så langt av mindre betydning Målrette kompetanseutvikling, dialog og læring mot noen temaer hvor det er ønske om en grundigere oppfølging

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning VRI-kommentarer det ”regionale” i VRI-programmet må gis en åpen fortolkning som ikke knyttes til administrative grenser, rollen til det regionale partnerskapet må derfor ikke vanskeliggjøre aktiviteter på tvers av regioner hele kunnskaps-Norge (UoH, institutter og randsonen for øvrig) må inkluderes i arbeidet med å bidra med løsninger, ikke minst for aktivt å kunne trekke på en bred internasjonal kontaktflate kvalitet i prosjektene er viktig for å kunne forene kravene til forskningskvalitet på den ene siden og regional relevans på den andre siden hva med regionale forskningsfond (St. meld. nr. 12) og prosjekter på tvers av regioner?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Anbefalinger 1 Betydningen av det eksperimentelle må tydeliggjøres i planen. Et viktig formål med det eksperimentelle er å utvikle arbeidsmåter og aktiviteter som senere kan danne grunnlag for politikkutforming på institusjonsnivå og regionalt/nasjonalt nivå. Dette gjelder både for formidling av breddekompetanse og spisskompetanse Betydningen av gode forskerinitierte prosjekter som knytter seg til de strategier som institusjonene har utviklet, må tydeliggjøres i planen. I denne sammenheng bør det arbeides med å styrke ulike former for dobbeltkompetanse i akademia De to foregående punktene understreker betydningen av å også invitere til søknader som primært er prosessorienterte, med et åpent løsningsrom

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Anbefalinger 2 Betydningen av kontinuitet og langsiktighet bør understrekes ved at det åpnes opp for femårige VRI-prosjekter. Dette gjelder spesielt for noen av mobilitetsordningene inkludert PhD-satsinger (se arbeidsgruppens rapport i denne sammenheng), internasjonal satsing og nettverksbygging Samarbeidsperspektivet understrekes i programplanen for VRI, det er imidlertid viktig å ha en åpen definisjon på hvem som kan være mulige samarbeidspartnere Nettverksperspektivet understrekes i programplanen for VRI. Søkere bør imidlertid oppfordres til å synliggjøre hvilke oppgaver nettverkene skal håndtere og nettverkenes rolle på kort og lang sikt

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Anbefalinger 3 VRI-programmet bør følge utviklingen av nasjonale insentivsystemer på dette feltet og sikre at erfaringene fra VRI-programmet blir et underlag for videreutvikling av insentivsystemene VRI-programmet bør stimulere til ytterligere utvikling av dialogbaserte arbeidsformer, ikke minst gjelder dette i forhold til mer praksisnær utdanning

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Anbefalinger 4 Regional forvaltning av forskningsmidler må utformes slik at det fortsatt stimuleres til tiltak på tvers av regional inndeling Skal det utvikles felles kunnskapsgrunnlag innenfor sentrale tema samt skapes felles referanserammer for sentrale aktører, må dette bli en løpende tverrgående aktivitet i programmet Skal VRI-programmet i større grad inkludere også mer uerfarne partnere, blir langsiktighet av økende betydning. Jo kortere tidshorisont, jo mer sannsynlig er det at FoU-institusjonene vil prioritere erfarne bedriftspartnere