Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. Folketrygdens formål.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Statens pensjonskasse gir deg trygghet i alle livets faser
Advertisements

Arbeidsdepartementet Norsk mal:1 utfallende bilde Tips bilde: Bildestørrelse kan forandres ved å dra i bilderammen eller høyreklikke på rammen og klikke.
Hva med offentlig tjenestepensjon? Statssekretær Jan-Erik Støstad Pensjonsforum
Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
Pensjonsreformen Vil den få oss til å jobbe mer? v/ Axel West Pedersen Institutt for samfunnsforskning.
Ny fleksibel alderspensjon v/Anja Søberg, seniorrådgiver NAV Hedmark
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
Dagens pensjonsordninger - eks tjenestepensjoner (45 års opptjening)
Pensjonsforum 12.november 2007
Offentlig pensjon: tilpasning til pensjonsreformen?
Ny uføretrygd og alderspensjon til uføre - Prop. 130 L
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
1 Rapport fra Uførepensjonsutvalget EISS 7. juni 2007 Faksimile av forsiden.
TO HOVEDTREKK I REFORMEN I. ”Til ungdommen” ( ca 35 minus): Opptjening, alleårsregel, ”gratispoeng” m.v. med full virkning i 2050 II.”Alle skal med” Tidligpensjon,
Pensjon i historisk perspektiv
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Forsvar offentlig tjenestepensjon som en solidarisk pensjon! LO i Oslo 25. januar 2016 Gudrun Høverstad Forsvar offentlig pensjon
Informasjonsmøte om ny alderspensjon. Agenda | Informasjonsmøte om ny alderspensjon Hva betyr det nye regelverket for deg? Slik beregner du din fremtidige.
Den offentlige tjenestepensjonen? Hva får du? Når ”lønner” det seg å gå av? Når lønner det seg å ta ut pensjon? Klubben, Ålesund vgs Gunnar Rutle.
Utfordringsbildet foran tariffoppgjøret 2016 Strategikonferansen i Akershus, Bente Stenberg-Nilsen, Arbeidslivsområdet, stab.
Offentlig tjenestepensjon Et kritisk blikk på rapport fra ASD av desember 2015 Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 11/1 – 2016 Stein Stugu.
Pensjonsberegning og pensjoneringsvalg. Pensjoneringsvalg Hvem kan gi råd om pensjoneringsvalg? Når kan du gå av? Når lønner det seg å gå av med pensjon?
De Facto Framtida for AFP Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Tirsdag 23/10 – 2007 Stein Stugu.
Pensjonsreformen og AFP Statssekretær Jan-Erik Støstad YS’ AFP-seminar 23. oktober 2007.
Demografi, aldring og velferd. Effekter på offentlige finanser i Norge Ådne Cappelen, SSB VAM Okt
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
Den offentlige tjenestepensjonen? Hvorfor er den verd å forsvare? Hva får du? Hva lønner seg? Fallgruver. Utdanningsforbundet Fræna Gunnar Rutle.
Kan gradering av sykefravær forebygge senere uføretrygding? Arnstein Mykletun Avdelingsdirektør ved Avdeling for samfunn og psykisk helse Nasjonalt folkehelseinstitutt,
De Facto AFP NTL Forskningsinstitutter Roar Eilertsen De Facto
FAGFORBUNDET Vest-Agder Pensjonskommisjonens innstilling "Modernisert folketrygd - bærekraftig pensjon for framtida" Hva betyr det for oss og.
Informasjon ny alderspensjon. Agenda | Informasjon om ny alderspensjon Konsekvens nytt regelverk? Slik reknar du din framtidige pensjon Introduksjon.
Hvordan få til IA i praksis?  Program –Nytt regelverk –HFK’s IA- strategi –Trygdeetatens statistikkverktøy –Eksempler –Diskusjon.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
Knut Bratland. Offentlig tjenestepensjon -> Bruttogaranti-ordning -> 30 års opptjening eller mer gir 66% av sluttlønn totalt -> 14 timer eller mer pr.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Inkluderende arbeidsliv Ny IA-avtale Sentrale og lokale handlingsplaner ved NTNU.
Pensjonsreformen – fra solidaritet til spekulasjon? Er alleårsregelen solidarisk? Forsvar en reell tidligpensjon Oslo 17/10 – 2016 Forsvar Offentlig Pensjon.
Evaluering av NAV-reformen ( ) Møte i Brukerforum 21. august 2007 Steinar Kristiansen, Norges forskningsråd.
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
8. April 2010 Arbeidsavklaringspenger Møte i Den Norske Aktuarforening Kontorsjef Kristian Heyerdahl, Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Orientering eldrerådet
Brukerutvalget i NAV Telemark
Felles krav levert 15.4: Det kreves en fleksibel, brutto tjenestepensjonsordning. Fleksibiliteten gjennomføres slik at ny folketrygd sammen med tjenestepensjon.
Ny alderspensjon i folketrygden
P E N S J O R F M HVORDAN KAN FREMTIDENS PENSJONS-ORDNINGER BLI
Store forskjeller i arbeidsledighet
Arbeidsavklaringspenger Forholdet til tjenestepensjonsordningene
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
Hva er et tariffoppgjør?
FORSVARETS SENIORFORBUND (FSF)
NYE ASKER KOMMUNE TJENESTEPENSJON FRA
Tariffkonferansen 2017 Aktuelt om pensjon
Seniorene en verdifull ressurs for samfunns- og arbeidslivet ! eller ?
NAV i tall og fakta 2016.
Fleksibel alderspensjon Informasjon til arbeidsgivere
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Et bærekraftig pensjonssystem
Uførereformen: Hva skjedde?
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Pensjon – før, nå og etter…. +++
Ny uførepensjon Erik Orskaug, sjeføkonom i Unio
RISØRKONFERANSEN 14.mars 2013
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Quiz 16 (13/2/1) Bergen
Folketrygden - alderspensjon
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Utskrift av presentasjonen:

Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. Folketrygdens formål og Pensjonsreform, IA-samarbeid og NAV-reformer - om insentiver til arbeid versus sosial fordeling - Bjørn Halvorsen Trygdeforskningsseminaret 2014 Bergen 1 – 2. desember,

Folketrygdens formål Lov om folketrygd § 1-1  Folketrygdens formål er å gi økonomisk trygghet ved å sikre inntekt og kompensere for særskilte utgifter ved arbeidsløshet, fødsel, aleneomsorg for barn, sykdom og skade, uførhet, alderdom og død.  Folketrygden skal bidra til utjevning av inntekt og levekår den enkeltes livsløp og mellom grupper av personer  Folketrygden skal bidra til hjelp til selvhjelp med sikte på at den enkelte skal kunne forsørge seg selv og klare seg best mulig til daglig

I Omlegging av Folketrygdens alderspensjon fra Utligningssystem (pay-as-you-go) til ”beregnet” Innskuddssystem (notional defined contribution)  Livsløpsbasert og inntektsproporsjonal opptjening av alderspensjon  Garantipensjon for lav inntekt / kort opptjening  Levealdersjustering av opptjent pensjon  Lønnsindeksering av opptjente pensjonsrettigheter (som yrkesaktiv)  Lønns- og pris-indeksering (gj.snitt) av utbetalt pensjon  Fleksibel pensjonering mellom – kostnadsnøytralt II Omlegging og tilpasning av andre / supplerende pensjonsordninger:  Folketrygdens uførepensjon fra 2015  Avtalefestet pensjon (AFP)  Tjenestepensjoner i privat sektor  Tjenestepensjon i offentlig sektor ?? Pensjonsreformene - gradvis innfasing fra

Sammenheng mellom årlig arbeidsinntekt og årlig pensjon ved gammelt og nytt pensjonssystem i folketrygden For en enslig person med konstant arbeidsinntekt i 40 år ( Regnet i antall Grunnbeløp (BPU) = ca NOK) 4

Beregnete bidragsrater for å finansiere folketrygden Prosent av samlet arbeidsinntekt Kilde: SSB Fredriksen & Stølen (2011). Holmøy & Strøm (2014)

Tydelig effekt på sysselsettingen for reform-kullene Prosent * aldersstandariserte tall Andel i registrert arbeid, etter alder. Utgangen av 1. halvår. Kilde: AVDIR 2014

Treparts samarbeid om Inkluderende arbeidsliv (IA) Mål 1)Redusere sykefraværet med 20 % (ift 2001) 2)Flere funksjonshemmede i arbeid 3) Flere seniorer (50+) flere år i arbeid Resultater 1)Sykefraværet er redusert med ca 10 % ( ) 2)Uendret sysselsettingsrate blant funksjonshemmede (ca 43 % - mot 80 % totalt) 3)Ca 1 ½ år lengre i arbeid i gj.snitt Ca 25 % øking

IA-avtalen delmål 3 Gj.sn. antall (hele) år i arbeid, seniorer 50 + Kilde: AVDIR 2014 (Haga)

”Det er av NAV og Arbeidsdepartementet bestilt en rekke evalueringer og rapporter knyttet til ulike aspekter ved IA-avtalen, men i vitenskapelig forstand er det bare et fåtall av disse som faktisk evaluerer effekter av tiltakene. Med unntak av gradert sykmelding har vi generelt lite kunnskap om hva som virker, hva som eventuelt er skadelig, og hva som er helt uvirksomt. Slik kunnskap har bare i liten grad vært etterspurt, men en nødvendig holdningsendring må til på dette området.” Kilde: Mykletun og Brinchmann m. fl. (2013) Effekter på sykefravær

NAV-reformene I Organisasjonsstruktur Slå sammen arbeidsmarkedsetat, trygdeetat og sosialetat* * i partnerskap mellom stat og kommune II Innholdsreformer Virkemidler og arbeidsmåter -Slå sammen og forenkle ytelser -Mer rom for fleksibilitet og skjønn -Støtteredskap for skjønn Mål:  Flere i arbeid og aktivitet og færre på stønad  Enklere for brukere og bedre tjenester tilpasset deres behov  Helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning

Foreløpig effekt-evaluering av Nav-reformen  Reformene synes foreløpig ikke eller i liten grad å ha bidratt til høyere overgang til arbeid etter trygde-stønad, isolert sett  ”Støvet legger seg etter noen år” – bedre resultater etter hvert  De negative effektene ser mer ut til å gjelde selve omstillingsprosessen enn det nye organisasjonssystemet og virkemiddelapparatet  Best effekter ved kvalifiseringsprogrammet og –stønaden Kilder: Fevang, Markussen & Røed (2014). Løvvik (2012). Foss, Gravseth, Kristensen mfl (2013). Markussen & Røed (2014). M.fl.

Konklusjoner  Politisk konsensus er viktig! Ikke minst for oppslutning og gjennomføring. Kanskje ikke like avgjørende for resultater og effekter (?)  Økonomiske insentiver ser ut til å gi best effekter på arbeid. Godt utformet kan de også opprettholde økonomisk trygghet og sosial fordeling  Ambisiøse og bredt anlagte organisatoriske- og administrative reformer ser ut til å gi begrensede resultater og effekter  Det kunne være hensiktsmessig å gå mer skrittvis fram. Systematiske forsøk & piloter med mer avgrensede og målrettede innsatser som evalueres før en beslutter å gå videre i stor / full skala.