Status for sykehuspolitikken. Har vi en sykehuskrise? Representantskapsmøte Fagforbundet - Sogn og Fjordane 2. april 2008 Unni Hagen Fagforbundet Samfunnspolitisk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Når sykehus blir butikk – 1
Helse eller forretning?
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
L. A. Heløe: Samhandlingsreformen
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Regionale forskningsfond
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
OFFENTLIG ELLER PRIVAT UTBYGGING AV VELFERDSTJENESTENE –HVA LØNNER SEG? GARDEMOEN 5. MAI 2013 PROFESSOR BJARNE JENSEN.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
19. Juni 2009 Ny helsereform Samhandlingsreformen sett i en større sammenheng Er samhandlingsreformen svaret på helsesektorens utfordring? Er god samhandling.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Samhandlingsreformen Samhandlingsreformen er navnet på et forslag til reform innenfor helse- og omsorgtjenestene, som skal svare på følgende utfordringer:
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Norwegian Ministry of Health and Social Affairs Effektivisering av norsk helsevesen Helseminister Tore Tønne Polyteknisk Forening
Kommunal styring og privatisering.
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Husbanken og kommunene
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Reformarbeidet i offentlig sektor
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Representantskapsmøte Fagforbundet Troms, 1. nov.2011
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

Status for sykehuspolitikken. Har vi en sykehuskrise? Representantskapsmøte Fagforbundet - Sogn og Fjordane 2. april 2008 Unni Hagen Fagforbundet Samfunnspolitisk enhet

Målene for reformen? Verdigrunnlaget: Velferdsstatens grunnleggende verdier om likeverd, rettferdighet og solidaritet Sikre alle tilgang til helsetjenester uavhengig av økonomi og bosted Helsesektoren skal være underlagt politisk styring for å sikre nasjonale mål

Premissene for omorganiseringen av spesialisthelsetjenesten i 2002 Eierskap og ansvar overført fra fylkeskommune til stat Ansvar for tjenestene lagt til helseforetak organisert etter mal for aksjeselskap Nytt økonomistyringssystem, etter regnskapslovens prinsipper

§ 43 åpner for privatisering Sykehusdrift kan ikke overføres til private eiere - med mindre Stortinget beslutter dette De ikke-medisinske funksjoner kan derimot skilles ut og organiseres med begrenset ansvar (AS). Hva som er ikke-medisinske funksjoner vil bli et definisjonsspørsmål

Vår bekymring - våre advarsler Svekket demokratisk kontroll Sterk vekst i administrasjon prioritering av ”enkle”, ”friske” pasienter Fra pasient- til økonomifokus Mindre offentlighet i styringen Økt press på primærhelsetjenesten

Oppsummering av situasjonen Hva sa vi - hvor er vi? Økonomistyringssystemet vil vanskeliggjøre målene om økt satsing på kvalitet, samordning og et solidarisk helsevesen Foretaksorganiseringen vil vanskeliggjøre ønsket om sterkere politisk styring Vår rolle som premissleverandør like stor med ny regjering

Hva er er New Public Management? Samling metoder av organisasjons, ledelses- og styringsmessig karakter for å effektivisere offentlig sektor Marked og bedriftsøkonomiske styrings- og ledelsesprinsipper er idealet England, New Zealand og Australia er de land som mest systematisk bruker NPM

NPM-tiltak: Bestiller-/utførermodeller og konkurransesetting av hele virksomheter Oppsplitting av offentlig virksomhet i selskaper/AS som styres etter bedriftsøkonomiske prinsipper i stede for av folkevalgte Privatisering og utsalg av off. virksomheter Naiv tro på at resultatene av off. virksomhet lar seg måle Innføring av forretningsbaserte regnskaps- og budsjettprinsipper i offentlig sektor

Drivkreftene bak NPM: Off. virksomhet mindre effektiv enn privat virksomhet, 15 til 20 prosent eller mer antydes IMF, Verdensbanken, OECD, sentralbankene og finansdepartementer Mange aktører har økonomiske interesse i en slik utvikling Politisk ideologi Vise politisk handlekraft

NPM - virker det? Omdiskutert om NPM gir effektive løsninger Hvem tjener, hvem taper? Tjener: Aktører som får nye forretningsmuligheter, konsulentbransjen, ledelsen/ny ledelse Taper: De som bærer omstillingskostnadene: samfunnet/lokalsamfunnet, ansatte som mister arbeid og rettigheter Brukerne - pasientene

Forskjeller økonomistyring – forretning og offentlig velferdsgoder Offentlig velferdsgoder Disponerer inntekter for å dekke fellesbehov/tjenester Resultat i form av økonomisk overskudd er irrelevant Resultat vanskelig å måle/lar seg ikke måle med enkle indikatorer Budsjett bindende vedtak om ressursbruk Regnskapet registrerer om midlene er brukt i henhold til vedtak Forretningsvirksomhet: Har kostnader for å skape inntekter. Budsjettets betydning omdiskutert. Internt dokument/løs plan for å skape størst mulig økonomisk resultat/profitt. Mål - maksimere økonomisk overskudd. Regnskapet viser det økonomiske resultat

Forskjell i økonomiprosess - forretningsvirksomhet / offentlige velferdsgoder

Likevel er påstanden: Systemer for budsjett og regnskap utviklet for forretningsvirksomhet er bedre egnet til å løse offentlig virksomhets behov for økonomiske styring enn systemer utviklet med det som formål.

Norges ressursinnsats til helsetjenester ligger på gjennomsnittet for OECD-landene hensyn tatt til at landene bruker en større andel på helsetjenester jo høyere BNP er pr innbygger. M.a.o. Vi prioriterer innsats til våre helsetjenester på normalnivået av det flertallet av OECD-landene gjør. Konklusjon - ressursbruk i helsesektoren

Utviklingstrekk offentlige helseutgifter i Norge pst.andel BNP

Virkninger av forretningsbaserte prinsipper: Regnskapsmessige underskudd hvert år etter overgangen til de nye prinsipper – Akkumulert underskudd 18 milliarder kroner etter 5 år. Framstår som konkursbo selv om de ikke er det. Etter kommunale prinsipper ville de hvert år hatt positivt netto driftsresultat samtidig som det har vært investert 38 milliarder kroner i spesialisthelsetjenesten etter Elendig økonomistyring – savner sidestykke når det gjelder offentlig tjenesteproduksjon i Norge. Gir inntrykk av behov for omfattende strukturrasjonalisering i spesialisthelsetjenesten.

Hovedspørsmålet blir: Er det forretningsbaserte regnskapssystemet egnet til å styre offentlig tjeneste- produksjon?

Forretningsbasert regnskapssystem uegnet som økonomistyringssystem i offentlig helsetjeneste fordi: Dårlig økonomistyring Feil bilde av foretakenes økonomiske situasjon Står i motsetning til målene og verdigrunnlaget for helsetjenesten Organiseringen i helseforetak og stykkprisfinansiering stimulerer bedriftsøkonomiske lønnsomhetsvurderinger i stede for pasienten i sentrum Mangel på samordnet budsjett og regnskap svekker politisk styring, helhetstenkning og kontroll Erstattes av lignende system som kommuner og fylkeskommuner bruker

Soria Moria i sikte? Hva er oppnådd så langt i stortingsperioden? Evalueringen av sykehusreformen er avsluttet. Hva er konklusjonen?

Dette sa vi i 2005: Sykehusreformen må evalueres Garanti om at ingen sykehus legges ned Sterkere politisk styring (Nasjonal helseplan) Folkevalgte inn i styrene Andelsen ISF (stykkprisfinansiering) må trappes ned Økonomistyringssystem tilpasset off. sektor Vurdere sykehus i nye sterke regioner

Nasjonal helseplan Vil nasjonal helseplan løse spesialisthelsetjenestens utfordringer?

Sentrale utviklingstiltak Mer vekt på forebyggende arbeid Etablere nasjonalt råd for kvalitet og prioriteringer Systematisere arbeidet med samarbeidsavtaler mellom helseforetak og kommuner Lokalsykehus skal videreutvikles for å ivareta behov for generelle tjenester Tydeliggjøre lokalsykehusenes oppgaver knyttet til akuttfunksjoner og den samlede behandlingskjede

Sentrale utviklingstiltak Arbeide for en folkehelsepolitikk der arbeidslivet er en viktig arena for å forebygge sykefravær og bedre folkehelsa Initiere strategier for særlig utsatte grupper, for å redusere sykefravær og bidra til økt sysselsetting Utarbeide en nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering i helse- og sosialsektoren Vektlegge HMS-arbeidet, med særskilt oppmerk- somhet på årsakene til at arbeidsmiljøbelastninger oppstår

Nasjonal helseplans store dilemma Mange gode målsettinger i nasjonal helseplan. Men gode målsettinger og muligheten for å nå disse i sterk kontrast til dagens økonomiske rammer og system. Vi sa i vårt høringsinnspill at målene om kvalitet og riktige prioriteringer må kobles opp mot problemene som følger av de økonomiske rammevilkårene, og de nye økonomiske styringsprinsippene. Dette er det ikke tatt høyde for.

Nasjonal helseplans store dilemma Muligheten til å få på plass de mange gode uttalte målsettinger på helseområdet blir dermed et vanskelig kunststykke, ja etter Fagforbundets syn et umulig kunststykke. Det må tas høyde for grunnleggende endringer bort fra markedsmodellen for å stake ut kursen mot Soria Moria.

Fagforbundets evaluering av det nye styringssystemet Kombinasjonen av forretningsbasert regnskap, foretaksorganisering med "profesjonelle"styrer som ikke representerer befolkningen, og stykk- prisfinansieringen har to viktige virkninger: Svekker en overordnet politisk styring Stimulerer økonomiske lønnsomhets- beregninger - ikke pasientens behov

Fagforbundets konklusjon Økonomistyringssystemet vanskeliggjør målene om økt satsing på kvalitet og samordning og hindrer målene om likhet, tilgjengelighet og rettferdighet Foretaksorganiseringen hindrer ønsket om sterkere politisk styring Vår rolle som premissleverandør like stor med ny regjering

Finnes det alternativer? Helse egner seg ikke for handel i et marked Fortsatt basert på likhet og solidaritet Pasienten i sentrum = politisk styring Samarbeid heller enn konkurranse Intern organisering, kvalitet og klare mål valgt av politikere.

Fokus - noen veivalg for nye løsninger En effektiv helsesektor må baseres på utviklingsmetoder hvor medarbeidernes kunnskaper, motivasjon og engasjement utnyttes bedre i omstillingsprosessene. Samarbeidet mellom kommunenes primære helse- og sosialtjenester og statens spesialisthelsetejeneste er avgjørende for den totale effektivitet i helsetjenestene

Fokus - noen veivalg for nye løsninger Regnskapslovens prinsipper må skiftes ut med et regnskapssystem egnet for offentlig sektor Sterkere politiske føringer/styring gjennom en forpliktende nasjonal handlingsplan hvor sykehusstrukturen ligger fast

Helsesektorens hovedutfordring Hvor store ressurser skal helse- sektoren disponere og hvordan skal de finansieres? Hvordan skal ressursene fordeles? Hvordan skal vi organisere, styre og drive helsesektoren slik at ressursbruken blir mest mulig effektiv?