Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU
Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Prosjektpartnere Gullfakslisensen Statoil Norsk Hydro Saga Petroleum NTNU Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk Institutt for geologi og bergteknikk Norwegian Learning Laboratory (NLL)
Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Formål - I Utvikle tverrfaglighet i petroleumsutdanningen Utvikle ferdigheter i gruppearbeid hos studentene Øke motivasjonen hos studentene Bevisstgjøre lærerne om læreprosesser Bedre petroleumsutdanningen
Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Formål - II Skaffe tilveie bedre infrastruktur for læring grupperom arbeidsstasjoner Bruk av virkelige data i utdanningen (Gullfaksdata) Bruk av virkelige problemstillinger i utdanningen (Gullfaksproblemer) Gjøre studentene bedre forberedt for industrien
Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Budsjett Totalbudsjettet er 30 mill. NOK over en 5-årsperiode 12 mill. NOK er avsatt til Formasjonsevalueringsprosjektet ved NTNU for mill. NOK er avsatt til Gullfaksprosjektet for mill. NOK er avsatt til UiB for mill. NOK er avsatt til HiS for mill. NOK er reservert for 2005
Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver - I Innhold i enkeltfag læremål læremateriell syntetiske data vs. virkelige data Læreprosesser forelesning vs. individuell veiledning vs. gruppearbeid samarbeidsformer gruppetyper gruppestørrelser lærerengasjement
Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver - II Samarbeid mellom enkeltfag hvilke typer fag skal samarbeide type samarbeid Verktøy datautstyr arbeidsstasjoner bærbare maskiner Programvare og opplæring i bruk Informasjonssøk og kvalitetskontroll
Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver - III Støttefunksjoner studentassistenter pedagogisk støtte (NLL) databasestøtte (Gullfaks) datastøtte laboratoriestøtte Studieplanstøtte organisering på institutt- og fakultetnivå studieplan
Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver - IV Kost/nytte-analyse kontinuerlig evaluering (NLL) overvåkning av tidsforbruk studenter lærere Evaluering av studenter eksamen gruppeevaluering peer-evaluering (studenter) sensors rolle
Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver - V Infrastruktur grupperom klasserom laboratorie utstyr plassering av studentgrupper og lærere
Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Tidsplan Innstallering av Gullfaksdatabasen Innstallering og tilpasning av Landmark-programvaren Utvikling av ”Gullfaksrommet for Fleksibel læring” Utvikling og tilpasning av fleksible læringsmetoder for enkeltfag
Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Gullfaks Flexible Learning Project at NTNU Deltakende lærere og fag 1999/2000 fall 1999 spring 2000 Rune Holt (boring) Formasjonsmekanikk Tom Jelmert (reservoar) Reservoaregenskaper Ståle Johansen (geofysikk) Seismisk tolkning Jon Kleppe (reservoar) ReservoarutvinningReservoarsimulering Martin Landrø (geofysikk) Seismisk dataanalyse Helge Langeland (petrofysikk) Formasjonsevaluering Ole Bernt Lile (petrofysikk) Formasjonsevaluering Pål Skalle (boring) Borevæsker Ole Torsæter (reservoar) Reservoaregenskaper Egil Tjåland (geofysikk) Seismiske bølgerSeismisk tolkning Bjørn Ursin (geofysikk) Reservoarseismikk
Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver/utfordringer høsten 1999 Forsøk med PBL 4 enkeltfag gjennomfører 1 gruppearbeid i høst oppgavestørrelse/varighet? sammensetning av grupper? gradvis definering av oppgaven? gruppemøtefrekvens? gruppeledelse? innlevering av felles rapport? evaluering?
Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver/utfordringer høsten 1999 Arranger opplæringskurs i PBL for lærere og assistenter Etablering av kjernegruppe ved instituttet lærere studenter assistenter Få erfaring med å lage gruppeoppgaver og utarbeidelse av læremål
Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver/utfordringer høsten 1999 Prøve ut metoder for kvalitetssikring og evaluering Flere lærere og studenter får erfaring med PBL Begynne diskusjonen av omstrukturering av studieplaner Planlegge innredning av ”Gullfaksrommet”