27.9.99 Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
1 Nettstøttet undervisning Fagskolen Tinius Olsen Kongsberg Terje Mjøen og Ole F. Stevning.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Pilotprosjektet så langt
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Evaluering av elevforsøk med bærbare PC’er 2005/ skoler.
Didaktisk relasjonstenkning
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Erfaringer fra Institutt for kulturstudier og orientalske språk Wiki og blogg som læringsverktøy.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
BA oppgave Rammer og erfaringer fra BA oppgaver på IFH
Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 1.
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Strategier og prinsipper for implementering
VIDEOKONFERANSE I UNDERVISNING OG VEILEDNING ved Nasjonalt senter for telemedisin Bodil Bach Regionkontakt Helse Øst Nasjonalt senter for telemedisin.
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
pedagogisk bruk av IKT i Osloskolen
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Gullfakslandsbyen2009.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Ny Lerkendal stadion – En moderne fotballarena Prosjektoppgave i SIF 8002 IT grunnkurs Høsten 2000.
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
NTNU 2006 VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM KOMPETANSE- OG NETTVERKSUTVIKLINGSPROGRAM NTNU 2006.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Velkommen til foreldremøte for trinn
2005 Øvinger HUMSAM høst 2005 Tid:7 onsdager – Sted: Grupperom 4, UB Øvingslærer:Mari Saua Svalastog /
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no Jan-Helge Atterås, styremedlem og leder Arbeidsutvalget.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Status HP Utdanning og læringskvalitet
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
- der du vokser som menneske
Om veiledning av team i læringsnettverk
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Ny som universitetslærer
Læringsform: Tilegnelse
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Бейшева Ментай Идрисовна
Time- og eksamensplanlegging
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utskrift av presentasjonen:

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Prosjektpartnere Gullfakslisensen Statoil Norsk Hydro Saga Petroleum NTNU Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk Institutt for geologi og bergteknikk Norwegian Learning Laboratory (NLL)

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Formål - I Utvikle tverrfaglighet i petroleumsutdanningen Utvikle ferdigheter i gruppearbeid hos studentene Øke motivasjonen hos studentene Bevisstgjøre lærerne om læreprosesser Bedre petroleumsutdanningen

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Formål - II Skaffe tilveie bedre infrastruktur for læring grupperom arbeidsstasjoner Bruk av virkelige data i utdanningen (Gullfaksdata) Bruk av virkelige problemstillinger i utdanningen (Gullfaksproblemer) Gjøre studentene bedre forberedt for industrien

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Budsjett Totalbudsjettet er 30 mill. NOK over en 5-årsperiode 12 mill. NOK er avsatt til Formasjonsevalueringsprosjektet ved NTNU for mill. NOK er avsatt til Gullfaksprosjektet for mill. NOK er avsatt til UiB for mill. NOK er avsatt til HiS for mill. NOK er reservert for 2005

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver - I Innhold i enkeltfag læremål læremateriell syntetiske data vs. virkelige data Læreprosesser forelesning vs. individuell veiledning vs. gruppearbeid samarbeidsformer gruppetyper gruppestørrelser lærerengasjement

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver - II Samarbeid mellom enkeltfag hvilke typer fag skal samarbeide type samarbeid Verktøy datautstyr arbeidsstasjoner bærbare maskiner Programvare og opplæring i bruk Informasjonssøk og kvalitetskontroll

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver - III Støttefunksjoner studentassistenter pedagogisk støtte (NLL) databasestøtte (Gullfaks) datastøtte laboratoriestøtte Studieplanstøtte organisering på institutt- og fakultetnivå studieplan

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver - IV Kost/nytte-analyse kontinuerlig evaluering (NLL) overvåkning av tidsforbruk studenter lærere Evaluering av studenter eksamen gruppeevaluering peer-evaluering (studenter) sensors rolle

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver - V Infrastruktur grupperom klasserom laboratorie utstyr plassering av studentgrupper og lærere

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Tidsplan Innstallering av Gullfaksdatabasen Innstallering og tilpasning av Landmark-programvaren Utvikling av ”Gullfaksrommet for Fleksibel læring” Utvikling og tilpasning av fleksible læringsmetoder for enkeltfag

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Gullfaks Flexible Learning Project at NTNU Deltakende lærere og fag 1999/2000 fall 1999 spring 2000 Rune Holt (boring) Formasjonsmekanikk Tom Jelmert (reservoar) Reservoaregenskaper Ståle Johansen (geofysikk) Seismisk tolkning Jon Kleppe (reservoar) ReservoarutvinningReservoarsimulering Martin Landrø (geofysikk) Seismisk dataanalyse Helge Langeland (petrofysikk) Formasjonsevaluering Ole Bernt Lile (petrofysikk) Formasjonsevaluering Pål Skalle (boring) Borevæsker Ole Torsæter (reservoar) Reservoaregenskaper Egil Tjåland (geofysikk) Seismiske bølgerSeismisk tolkning Bjørn Ursin (geofysikk) Reservoarseismikk

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver/utfordringer høsten 1999 Forsøk med PBL 4 enkeltfag gjennomfører 1 gruppearbeid i høst oppgavestørrelse/varighet? sammensetning av grupper? gradvis definering av oppgaven? gruppemøtefrekvens? gruppeledelse? innlevering av felles rapport? evaluering?

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver/utfordringer høsten 1999 Arranger opplæringskurs i PBL for lærere og assistenter Etablering av kjernegruppe ved instituttet lærere studenter assistenter Få erfaring med å lage gruppeoppgaver og utarbeidelse av læremål

Jon Kleppe Gullfaks Fleksibel Læring Prosjekt ved NTNU Oppgaver/utfordringer høsten 1999 Prøve ut metoder for kvalitetssikring og evaluering Flere lærere og studenter får erfaring med PBL Begynne diskusjonen av omstrukturering av studieplaner Planlegge innredning av ”Gullfaksrommet”