Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Advertisements

Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Teknik & demens i Norden. Mål Samle kunnskap om hvordan kognitive hjelpemidler kan være til nytte for personer med demens og deres pårørende i dagliglivet.
Det vurderende øyet.  Observasjon  Intervju  Spørreskjema  Logg  Valg av metode(r)  Etikk Kilder; Bjørndal 2002, Jacobsen og Thorsvik 1997,Johannesen.
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i september og skal gjøre i oktober Som dere ser på bildet var noe av det mest spennende.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Alkoholbruk blant unge i Agder
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Teoriens rolle - analyse
Februarnytt Buorre beaivi = god dag
Informasjon til FAU
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
v/Hanne-Lisbet Løite Pilotklasseansvarlig i NDLA
Marsnytt Vi tar farvel med vinteren og ønsker våren velkommen!
Tydelig misjon Joh 4 – Mark 2. Tydelig misjon Joh 4 – Mark 2.
Det var en gang en liten skilpadde.
Dette er en presentasjon av skolen Cristiania i Lima, Peru.
Jomfrusjekk.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
LYKKE TIL MAT I BARNEHAGEN.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
En gang skal det bli min tur
Brønnbygging i Afrika.
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Foreldreundersøkelsen 2018
Sannsynlighetsregning 4
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
MatMedSmak.
MatMedSmak.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Velkommen!.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
MatMedSmak.
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Foreldremøte Maurtua.
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Bra for legen – bra for pasienten
Lytteforståelse Rammeverket
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
MatMedSmak.
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som regel flere analyser. Analyser kan gjøres uavhengig av materialets karakter eller også sett i sammenheng med dette.

Hvem er barnhagen til for? Foreldrene? Barna? staten? Nasjonen? Næringslivet? Spørsmålene vil framkalle ulike diskurser etter hvilke av perspektivene som vi velger å ta.

Hvem er temaet ditt viktig for? Hvilke perspektiver og diskurser er virksomme/ kommer tilsyne i din presentasjon og drøfting av dette temaet. På hvilken måte overrasket barns medvirkning- samtale/ obervasjoner i forhold til ditt tema og prosjekt. Hva fant du som var nytt tror du?

Analyse: Hva har vi funnet og hvordan fortolker vi det? Koding Vekting Målenivå Å se mønstre og lage modeller.

Den kvalitative analysen; Kategori basert analyse- forskeren konstruer kategorier materialet kan ordnes som for eksempel tema eller idealtyper. Diskursanalyse- ulike type diskurser som intervjupersonen inngår i; hvilke forpliktelser og rettigheter som hefter ved diskurs bærerne f.eks. foreldre, myndigheter, eiere. Narrative analyser (sjanger) - en fortelling eller en historie eller et bilde. Intervjuet er en sjangerfortelling som skaper en viss type tale.

Makt

Fortelling om makt; Fortelling: ”skorpespising” Stina 2,5 år, går på stor avdeling i barnehage. Dvs barn fra 3 til 5 år. Stina har én av to småbarnsplasser på avdelingen. Under måltidene kan Stina ofte spise opptil fire brødskiver med leverpostei, uten skorpe. Dette syntes assistent Sara er en uting. Hun syntes Stina kan spise skorpene, så man ikke sløser så med maten. Hadde hun spist skorpene, hadde det nok holdt med tre brødskiver. Og hun har jo tenner til det! Stina derimot syntes ikke skorpene er spesielt fristende. Barnehagen kjøper inn brød en gang i uka. Det som ikke blir spist denne dagen blir fryst ned og tinet opp utover i uka. Stina syntes skorpene på disse brødene er litt seige, og ikke spesielt gode. Som regel ender det med gråt og at Stina ikke vil spise mer.

Har Sara rett til å tvinge Stina til å spise skorpene? Hva sier dette om Saras syn på barn? Og hvilken virkning vil dette ha på barn (Stina)?

Fortelling om kjønn Praksisfortelling:Hanne To gutter på 4 og 5 år og to jenter på ca. 4 år og 5 år sitter sammen og ser på film om Lotta av Astrid Lindgren i barnehagen. Foran dem sitter også noen yngre barn og følger med på filmen. Filmen handler om Lotta som har rømt hjemmefra og bor på loftet til tant Berg. Der tørker hun støv, rer opp sengen og vanner blomster. Tant Berg sender opp en kurv med mat gjennom vinduet til Lotta. Hun dekker på bordet og setter seg og spiser. Da sier gutt 5 år i barnehagen: ”Hun er akkurat som en husmor”. ”Ja hun er sånn husmor”, sier gutt 4 år. De ler begge to. Jente 4 år ser bort på guttene og sier: ”Hva er det?”. Gutt 5 år: ”Vet du ikke det? Det er sånn som mammaer – de er husmor når de er hjemme og lager mat og vasker og sånn vel!”. Jente 4 år: ”Å ja”. Jente 4 år: ”Men da er pappaen min husfar da jo”. ”Nei, det går ikke an!”, sier gutt 5 år. ”hvorfor ikke det?”, spør jente 5 år. ”Fordi han er gutt vel!”. De fortsetter å se på filmen. Hva skjer her?

Hva slags materiale har vi: intervju, case, observasjoner, fortelling eller spørreskjema. Tematisk analyse av hele materialet Mønster av hele materialet Portretter og typetilfelle ( personalet) – intervjuer.

Pålitelighet og gyldighet: Metning- gir ingen ny kunnskap Kvalitetssikring – materialets mangfoldighet og relevans i forhold til problemstillingen. Vitenskapssamfunnets etterprøving som objektivitets sikring – kritikk av metoder og materialet gjennom åpne diskusjoner; Universalisme,felleskap,upartiskhet og organisert tvil