Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas 1.1. 2016 1.8 1.1. 2017 1.8 1.1. 2018 Dekan-

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering av rektor og ledelse
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Universell utforming av IKT- løsninger ved NTNU Fra teori til praksis Carl-Fredrik Sørensen Seniorrådgiver NTNU IT.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Den ideelle kommunesammenslåing
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Organisasjonsgjennomgang i NFF Landsmøte 2010 Landsmøtet 2010 vedtar at det foretas en total gjennomgang av NFFs organisering i kommende landsmøteperiode.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
Strategidokument NMBU - prosess
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Forslag til faglig organisering av nye NTNU Presentasjon av forslaget fra Gruppe for faglig organisering, november 2015.
Strategiprosess HiST og AITeL. Styrevedtaket 1.Høgskolen skal utarbeide en strategisk plan for perioden 2010 – Rektors planforslag legges fram for.
1 1.januar 2016 slår NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag.
Gjøvik – Trondheim – Ålesund Status for fusjonsarbeidet, november januar 2016 slår NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag.
1 1.januar 2016 slår NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag.
Gjøvik – Trondheim – Ålesund Status for fusjonsarbeidet, oktober januar 2016 slår NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag.
Status for fusjonsarbeidet August, Vi fusjonerer fordi…* …vi har en målsetning om å heve kvaliteten i hele bredden av virksomheten. …vi sammen kan.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Ny styringsmodell for SiO Utvidet regionrådsmøte 2. juni 2016 Frøya Bjørn Buan Enhetsleder SiO.
1 Organisering og milepæler i fusjonsprosjektet. 2 Vi fusjonerer fordi… …vi har en målsetning om å heve kvaliteten i hele bredden av virksomheten. …vi.
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Gjøvik – Trondheim – Ålesund Status for fusjonsarbeidet, september januar 2016 slår NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag.
«Econa i 100» 19 september 2015 #ECONAFORUM15. Vi setter i gang prosessen #ECONAFORUM15 «Econa i 100»
Status for fusjonsarbeidet Mai, Vi fusjonerer fordi…* …vi har en målsetning om å heve kvaliteten i hele bredden av virksomheten. …vi sammen kan.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
Status for fusjonsarbeidet Juni, Vi fusjonerer fordi…* …vi har en målsetning om å heve kvaliteten i hele bredden av virksomheten. …vi sammen kan.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Strategi & bemanningsplaner
Den gode skoleeier I Nes.
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Interkommunal eierstrategi
Administrativ organisering
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Gruppe administrativ organisering
Endringsprosesser ved UiT
Faglige arbeidsgrupper
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Status for fusjonsarbeidet
Årshjul for FUS (med henblikk på 2017/18)
Adm Etablering av nye fellestjenester
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
NTNUs samarbeid med lav- og mellominntektsland
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Regionreformen – status og veien videre
Møte i styringsgruppa for Masterplan for IT
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Aktiviteter i campusutvikling høst 2017
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Spillemiddelsøknad 2019 Prioriterte områder.
IT-ledernettverket 18. april 2018
Informasjonsmøter for ansatte
Administrativ organisering -
Utskrift av presentasjonen:

Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan- tilsettinger fullført Samlet budsjett 2017 Nye dekaner tiltrer med fullmakter Institutt- struktur vedtatt Ny inntekts- fordelings modell for budsjett 2018 Instituttledere tilsatt

22.5. Utkast fra faglig plattformgruppe sendes ut for å få innspill Stortinget behandler strukturmeldingen Faglig organisering: Diskusjonsgrunnlag drøftes Nye NTNU er etablert. Fire blir til én enhet – Faglig organisering: Bred høringsrunde i organisasjonene. Viktige datoer i 2015 Juni NTNU-fusjonen behandles i Statsråd 1.7. Forslag til ny faglig plattform ferdigstilt August Administrativ organisering: Utredningsarbeid starter August – september Faglig organisering: Behandling av diskusjonsgrunnlag i 7 faglige arbeidsgrupper Faglig organisering: Konkrete alternativer legges frem og sendes på høring i organisasjonen Nytt felles NTNU- styre operativt. Behandler utvalgte saker September Valgprosessen til NTNUs nye styre starter Møte i gruppe for faglig organisering – NIFU-rapport legges fram Felles workshop for de 7 faglige arbeidsgruppene Juni Valg av kritiske IT- systemer «NTNU Vi» – fusjonscamp for studenter

Vedtak om fusjon 11.juni Grunnlaget: Stortingets behandling av Strukturmeldingen 19. juni: Regjeringen vedtar Kgl. resolusjon om fusjonen Innen 1. juli (?): Brev fra Kunnskapsdepartementet om Kgl. res. (om bl.a. NTNUs styresammensetning etter fusjon)

Gruppe fusjonsplattform 18.mars ble det nedsatt en gruppe som skal beskrive et forslag til en felles fusjonsplattform for det nye NTNU. Det innebærer å definere samfunnsoppdraget, visjonen, profilen og ambisjonsnivået for det nye NTNU. Forslaget ble sendt på høring 26.mai Høringsfrist er 26. juni Høringsuttalelsene + sammendrag + kommentarer fra Gruppe Plattform: Styringsgruppa 19. august – styrene orienteres Legges fram for nytt styre – som grunnlagsdokument i sak om faglig organisering

Gruppe faglig organisering Gruppa skal lage forslag til hvordan universitetet bør organiseres. Arbeidet er delt i faser: 19.juni: et diskusjonsgrunnlag – utsending ca 23.juni 1.november: konkrete alternativer til den framtidige faglige organiseringen ved NTNU. Høringsrunde fram til 15. januar Medio februar 2016: Styrebehandling

Arbeidsgrupper for faglig utvikling Oppgave: Gi innspill til faglig plattform og faglig organisering Helse- og sosialfag: Dekan Roger Lian, HiG Økonomi og ledelse: Instituttleder Monica Rolfsen, NTNU Læring og utdanningsvitenskap: Førsteam. Torunn Klemp, HiST Teknologi: Leder av FUS NTNU, Roger Midtstraum Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: Dekan Geir Øien, NTNU Kunstfag: Dekan Frederik Shetelig, NTNU Disiplinfag: Professor Torberg Falch, NTNU 16. juni: Workshop - hver gruppe 30 – 50 ansatte, studenter, ledere og tillitsvalgte fra alle fire institusjoner.

Nye NTNU starter med ledelse fra dagens NTNU Dagens rektorat, organisasjonsdirektør og økonomi- og eiendomsdirektør ved NTNU fortsetter i sine stillinger i det fusjonerte universitetet i Ledere ved høgskolene fortsetter også i hovedsak som før. De av dem som mister sine stillinger vil innen 1.juli i år få tilbud om andre jobber i den nye organisasjonen. Dagens dekaner og instituttledere hos alle fire institusjoner vil beholde sine jobber inntil det nye organisasjonskartet er tegnet og nye dekaner tiltrer 1.januar 2017 og nye instituttledere er på plass senest 1.august 2017.

Ledergrupper 2016 Rektors daglige ledergruppe: Fire prorektorer, to direktører, stedlig leder HiG og HiÅ. Rektors ledergruppe: Daglig ledergruppe samt dekaner nåværende NTNU og HiST. Rektors utvidete ledergruppe: Rektors ledergruppe (dekanmøtet) og dekaner HiG og HiÅ. Instituttledermøtet: Instituttledere ved NTNU og HiST, dekaner ved HiG og HiÅ.

Ledergrupper 2016, forts. Prorektor utdanning sin ledergruppe: Studiesjef NTNU, studiedirektør HiST, bibliotekdirektør NTNU. Økonomi- og eiendomsdirektørs ledergruppe: Økonomisjef NTNU, økonomidirektør HiST, driftssjef NTNU, eiendomssjef NTNU, campusdirektør HiST Organisasjonsdirektørs ledergruppe: IT-sjef NTNU HR-sjef NTNU, HMS-sjef NTNU, leder administrasjonstjenesten NTNU, kommunikasjonssjef NTNU, kommunikasjonssjef HiST, organisasjonsdirektør HiST.

Prosjektleder sekretariat Gruppe faglig organisering Gruppe fusjonsplattform Prosjektgruppe Gruppe administrativ organisering Arbeidsgrupper administrative forhold Arbeidsgrupper for faglig utvikling Referansegrupper: Lederfora Arbeidstaker- organisasjoner Arbeids-/læringsmiljø- utvalg Hovedverneombud Studentting/student- parlament Student- samskipnadene Styringsgruppe Rektorene + organisasjonsdirektør NTNU Representant for arbeidstakere og studenter Prosjektorganisasjonen

Mandat Gruppe administrativ organisering Utarbeide forslag til prinsipper, målbilde og kvaliteter som skal være førende for det videre arbeidet med administrativ organisering av nye NTNU. Herunder beskrive hvordan økt fokus på brukerrettede arbeidsprosesser kan løses i en fremtidig organisering. Frist: 1. okt 2015

Mandat, forts.  Utarbeide forslag til administrativ organisering og ledelse o Utarbeide alternative modeller for helhetlig organisering og ledelse av administrative ressurser på alle nivåer av organisasjonen. Herunder foreslå konkret organisering av administrativ ledelse, fullmakter og rapporteringsveier for NTNU. o Utarbeide forslag til hvilke tjenester/prosesser som bør være fagnære/nært brukerne og hvilke tjenester som med fordel kan samles og/eller digitaliseres. Frist: 1. feb Arbeidsgruppen skal gi en samlet anbefaling og utarbeide en plan for gjennomføring av omstillingen. Frist: 1. juni 2016

Sikker drift tiltak (forslag til NTNUs styre 17.juni) Felles løsning for FS tas i bruk (allerede påbegynt) Paga tas i bruk som felles lønnssystem fra Oracle tas i bruk som felles økonomisystem fra Publiseringsløsning for web (Liferay), NTNUs løsning for eksternweb og intranett (Innsida) tas i bruk som felles web/intranett senest fra ePhorte tas i bruk som felles sak-arkiv system fra (må utredes nærmere)

Risikovurdering