Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Status for fusjonsarbeidet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Status for fusjonsarbeidet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Status for fusjonsarbeidet
August, 2015

2 Vi fusjonerer fordi…* …vi har en målsetning om å heve kvaliteten i hele bredden av virksomheten. …vi sammen kan være en enda bedre partner for utvikling av næringsliv og samfunn i hele landet, enn vi klarer hver for oss. …det gir et mer enhetlig studietilbud, med mulighet for høyere kvalitet og større samfunnsrelevans. …det gir større muligheter i konkurransen om forskningsmidler. …det setter oss bedre i stand til å utvikle vår nasjonale rolle innen teknologisk og naturvitenskapelig forskning og utdanning. …det øker mulighetene til å få gjennomført en helhetlig campusutvikling og styrker studiebyene Trondheim, Ålesund og Gjøvik. * Begrunnelser gjengitt fra utkastet til faglig plattform for nye NTNU, pr. 26.mai 2015.

3 Viktige datoer i 2015 11.6. Stortinget behandler strukturmeldingen
19. 6 NTNU-fusjonen behandles i Statsråd Juni Valg av kritiske IT- systemer August Administrativ organisering: Utredningsarbeid starter August – september Faglig organisering: Behandling av diskusjonsgrunnlag i 7 faglige arbeidsgrupper 1.11. Faglig organisering: Konkrete alternativer legges frem og sendes på høring i organisasjonen 2.11. Nytt felles NTNU-styre operativt. Behandler utvalgte saker «NTNU Vi» – fusjonscamp for studenter 20.6. Faglig organisering: Diskusjonsgrunnlag drøftes. 1.7. Forslag til ny faglig plattform ferdigstilt September Valgprosessen til NTNUs nye styre starter 1.11. – Faglig organisering: Bred høringsrunde i organisasjonene. Nye NTNU er etablert. Fire blir til én enhet 16.6. Felles workshop for de 7 faglige arbeidsgruppene

4 Framdriftsplan 2016 - 2017 2016 2017 2018 18.3 Budsjett 2016:
summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas 1.1. 2016 1.8 2017 2018 Dekan- tilsettinger fullført Samlet budsjett 2017 Nye dekaner tiltrer med fullmakter Institutt- struktur vedtatt Ny inntektsfordelings- modell for budsjett 2018 Instituttledere tilsatt

5 Prosjektorganisasjon
Styringsgruppe Rektorene + organisasjonsdirektør NTNU Representant for arbeidstakere og studenter Referansegrupper: Lederfora Arbeidstaker-organisasjoner Arbeids-/læringsmiljø- utvalg Hovedverneombud Studentting/student-parlament Student-samskipnadene Prosjektleder sekretariat Gruppe faglig organisering Gruppe fusjonsplattform Gruppe administrativ organisering Prosjektgruppe Arbeidsgrupper for faglig utvikling Arbeidsgrupper administrative forhold

6 Styringsgruppa Styringsgruppa har i oppgave å forberede
og gjennomføre prosjektet. Gruppa møtes normalt en gang i måneden. Medlemmer: Rektor Gunnar Bovim, NTNU Rektor Helge Klungland, HiST Rektor Marianne Synnes, HiÅ  Rektor Jørn Wroldsen, HiG Organisasjonsdirektør Ida Munkeby, NTNU Arbeidstaker-representant Øystein Risa, Tekna - NTNU (møter for de ansatte ved alle fire læresteder)  Studentrepresentant Morten Djupedal, HiST (møter for studentene ved alle fire læresteder) Sekretær: Prosjektleder Trond Singsaas. Økonomidirektør Ingrid Volden fra HiST møter fast. I aktuelle saker møter også direktør Inge Øystein Moen, HiG, og direktør Roar Tobro, HiÅ.

7 Prosjektgruppa Prosjektgruppa planlegger, forbereder og organiserer fusjonsarbeidet og setter opp detaljerte framdriftsplaner og milepæler innenfor rammene satt av styringsgruppa. Gruppa møtes normalt annenhver uke. Medlemmer: Trond Singsaas (prosjektleder) Økonomi- og eiendomsdirektør Frank Arntsen, NTNU Økonomidirektør Ingrid Volden, HiST Høgskoledirektør Inge Øystein Moen, HiG Høgskoledirektør Roar Tobro, HiÅ Arbeidstaker-repr. Sturla Søpstad, NTL – NTNU Arbeidstaker-repr. Anne Hilde Nymoen, Parat – HiG Arbeidstaker-repr. Gunnhild Furnes, Forskerforbundet – HiÅ Arbeidstaker-repr. Anita Brækken, YS – HiST Studentrepresentant Jone Valen Trovåg – NTNU Varamedlemmer: Arbeidstaker-repr. Gry Alterskjær, Forskerforbundet – NTNU Arbeidstaker-repr. Thomas Misje, NITO – NTNU

8 Gruppe fusjonsplattform
Gruppa la 27.mai fram et første utkast til et grunnlagsdokument som definerer samfunnsoppdraget, visjonen, profilen og ambisjonsnivået for det nye NTNU. Notatet og høringsuttalelsene som er kommet inn skal behandles i styringsgruppa 19.august, og blir derfra sendt videre til styret i nye NTNU. Medlemmer: Gruppeleder Dekan Einar Hjorthol, HiST Prorektor Arnulf Omdal, HiST Prorektor Gro Kvanli Dæhlin, HiG Prorektor Webjørn Rekdalsbakken, HiÅ Prorektor Kari Melby, NTNU Dekan Anne Borg, NTNU Dekan Stig A. Slørdahl, NTNU Studentreprentant Yngve M. Hereide, NTNU Studentrepresentant Jonathan Sørfonden, HiG Ansatterepresentant Knut Ole Lysø, HiST (UNIO)

9 Gruppe faglig organisering
Gruppa skal lage forslag til hvordan universitetet bør organiseres. Arbeidet er delt i to faser: 26.juni la gruppa fram et diskusjonsgrunnlag med fire ulike konsepter for organiseringen av det framtidige NTNU. Fristen for å kommentere forslagene er 15.september. Etter å ha gått gjennom innspillene skal gruppa innen 1. november legge fram konkrete alternativer til framtidig organisering. Disse skal sendes ut på bred høring i organisasjonene med frist 15. desember. Etter bearbeiding skal et endelig forslag behandles i styret for nye NTNU. Medlemmer: Gruppeleder Prorektor Berit Kjeldstad, NTNU Dekan Marit Reitan, NTNU Dekan Ingvald Strømmen, NTNU Dekan Solrun Valen, HiST Dekan Camilla Nereid, HiST Dekan Hans Petter Hildre, HiÅ Dekan Nils Kalstad Svendsen, HiG Student Maria Honerød, NTNU Student Hans Marius Martinsen, HiÅ, Arbeidstakerrepresentant Kristian Steinnes, Forskerforbundet – NTNU Vararepresentanter for arbeidstakerne er Terje Tvedt, Tekna HiÅ og Ronny Kjelsberg, NTL HiST

10 Fire mulige konsepter for organisering
Gruppe faglig organisering la 26.juni fram et notat med beskrivelse av fire ulike konsepter for organisering på nivå 2. Etter å ha fått innspill fra organisasjonen skal gruppa innen 1.november legge fram konkrete alternativer for faglig organisering. Gruppa foreslår fakultet som betegnelse på nivå 2 og institutt, skole og senter som grunnenhetsbetegnelser på nivå 3. I alle konseptene er Vitenskapsmuseet beholdt som en selvstendig enhet på nivå 2. De foreslåtte konseptene: Smal fakultetsstruktur (fire fakulteter + museet) Dagens NTNU-struktur (sju fakulteter + museet) Bred fakultetsstruktur (ti fakulteter + museet) Se illustrasjon. Campusbasert fakultetsstruktur Utdypende info om konseptene finnes her.

11 Arbeidsgrupper for faglig utvikling
Under gruppe for faglig organisering er det opprettet sju arbeidsgrupper innen ulike fagområder. Hver gruppe er sammensatt av 30 – 50 ansatte, studenter, ledere og tillitsvalgte fra alle fire institusjoner. Ved behov kan det også bli opprettet undergrupper med enda flere deltakere. Les artikkel om arbeidsgruppene. Ledere av arbeidsgruppene: Helse- og sosialfag: Dekan Roger Lian, HiG Økonomi og ledelse: Instituttleder Monica Rolfsen, NTNU Læring og utdanningsvitenskap: Førsteam. Torunn Klemp, HiST Teknologi: Leder av FUS NTNU, Roger Midtstraum Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: Dekan Geir Øien, NTNU Kunstfag: Dekan Frederik Shetelig, NTNU Disiplinfag: Professor Torberg Falch, NTNU

12 Gruppe administrativ organisering
Gruppa skal foreslå den framtidige administrative organiseringen ved NTNU fra 1.januar Kriterier for, og krav til, velfungerende gjennomgående administrative tjenester, funksjoner og prosesser skal formuleres. Gruppa skal avklare arbeidsdelingen mellom nivåene i organisasjonen og hvordan virksomheten best kan organiseres og utvikles parallelt i tre byer. Gruppa skal levere et første prinsippdokument 1.oktober 2015, og kommer deretter med en ny del-leveranse 1.februar 2016, før den endelige anbefalingen kommer 1.juni Les mer om hva gruppe for administrativ organisering skal gjøre. Medlemmer: Dekan Anne Kristine Børresen, NTNU (leder) Høgskoledirektør Roar Tobro, HiÅ Høgskoledirektør Inge Øystein Moen, HiG Avdelingsdirektør Gunnar Bendheim, HiST Prodekan Hans Marius Eikseth, HiST Adm. koordinator Liv Alfhild Unhjem, NTNU Adm. leder Hege Ertzaas Fossland, NTNU Ansatterepr. Gry Alterskjær, Forskerforbundet NTNU Ansatterepr. Gunnhild N. Furnes, Forskerforbundet HiÅ Ansatterepr. Iver Johnsen, NTL NTNU Ansatterepr. Kjerstin Tobiassen, Akademikerne HiST Student Jonathan Sørfonden, HiG Student Marte Øien, HiST

13 Risikobilde presentert for styringsgruppa i prosjektet 8. juni
Risikobilde presentert for styringsgruppa i prosjektet 8.juni. Det understrekes at dette er en foreløpig status, og at risikobildet vil bli sikrere etter hvert som arbeidsgruppene gjør grundigere analyser.

14 Nye NTNU starter med ledelse fra dagens NTNU
Dagens rektorat, organisasjonsdirektør og økonomi- og eiendomsdirektør ved NTNU fortsetter i sine stillinger i det fusjonerte universitetet i Ledere ved høgskolene fortsetter også i hovedsak som før. De som mister sine stillinger har fått tilbud om andre jobber i den nye organisasjonen. Dagens dekaner og instituttledere hos alle fire institusjoner vil beholde sine jobber inntil det nye organisasjonskartet er tegnet og nye dekaner tiltrer 1.januar 2017 og nye instituttledere er på plass senest 1.august Les artikkel om ledelsen ved nye NTNU i overgangsåret 2016.

15 Planlegger felles opptak i 2016
I 2016 blir søkerne presentert for en felles portefølje av studieprogram. Denne lista må være klar til 1.desember i år og vil stort sett bli identisk med dagens studietilbud hos de tre høgskolene og NTNU. Det vil trolig bli få endringer i studieprogram og –tilbud det første året, men studentene blir registrert i en felles database. Les artikkel om felles opptak. De fire institusjonene har i dag hver sine systemer for å administrere studenter. Alle lagrer data om sine studenter på egne områder i Felles studentsystem (FS). Dette er et felles studieadministrativt system for norske universiteter og høgskoler. Mange andre systemer henter opplysninger herfra. Derfor har en omlegging mange ringvirkninger. Det vil bli en stor jobb å slå sammen de fire databasene. Timingen blir også viktig. Dette må nemlig skje i månedsskiftet februar/mars 2016, for å passe inn i rapporteringsrutinene til Database for høyere utdanning. Dersom man ikke rekker fristen i 2016, vil det altså gå ett helt år til neste mulighet. Derfor haster det med å komme i gang med å planlegge studentopptaket.

16 Prosjektbudsjett på 30 mill. i 2015
Prosjektbudsjettet for i år har en ramme på til sammen 30 mill. kroner. De største utgiftspostene er frikjøp av ansatte og arbeidstaker-representanter som skal jobbe med å planlegge fusjonen og reiseutgifter. 20 mill. av budsjettet dekkes gjennom et spleiselag mellom de fire fusjonspartnerne, og de siste 10 mill. forventer man at Kunnskapsdepartementet bidrar med. Foreløpig er det ikke tatt stilling til utgiftene knyttet til selve gjennomføringen av fusjonen. Det er ventet at spesielt sammenslåing av datasystemer vil medføre store ekstrautgifter. Les artikkel om prosjektbudsjettet.

17 Studenter samles i fusjonscamp
Studenttinget ved NTNU og studentparlamentene ved høgskolene i Sør-Trøndelag, Gjøvik og Ålesund arrangerer 3-9.august en fusjonscamp for studenter fra de fire institusjonene. Les om den fusjonscampen for studenter.

18 Midlertidig organisering av nye NTNU i 2016 STYRET
Fakultet for informasjons- teknologi, matematikk og elektroteknikk arkitektur og billedkunst (AB) Det medisinske fakultet (DMF) Det humanistiske fakultet (HF) NTNU Vitenskaps- museet ingeniør- vitenskap og teknologi (IVT) naturviten- skap og teknologi (NT) Fakultet for teknologi og Informatikk (gml HiST) Administrasjons- tjenesten Komm-unika-sjons-avdeling en Personal og organisasjon (gml HiST) HMS- avdelingen IT- Studie, kommunikasjon og bibliotek (gml HiST) UB Økonomiog regnskap (gml HiST) Drifts- avd. STYRET REKTOR Organisa-sjons- direktør Prorektor for nyskaping forskning utdanning Økonomi og eiendoms- Øk.avd. Campus og drift (gml HiST) Prorektor for faglig integrasjon Studie- Komm-unika-sjon (gml HiST) Personal avdeling en samfunns- teknologi- ledelse (SVT) Fakultet for helse og velferd Fakultet for lærer og tolkeutdanning Fakultet Handelshøyskolen i Trondheim Stedlig leder ---- Campus Ålesund Campus Gjøvik

19 Midlertidig organisering av nye NTNU i 2016
Campus Gjøvik Campus Ålesund Stedlig leder Stedlig leder Administrativ leder Administrativ leder Studie og forskiningsseksjonen Personalseksjonen Økonomi og drfitsseksjonen Bibliotekseksjonen IT-seksjonen Bibliotek Personal- og organisasjonsseksjonen IT-seksjonen Økonomi- og driftsseksjonen FoU-seksjonen Studieseksjonen Avdeling for helse, omsorg og sykepleie Avdeling for informatikk og medieteknikk Avdeling for teknologi, økonomi og ledelse Avdeling for internasjonal business Avdeling for ingeniør- og realfag Avdeling for maritim teknologi og operasjoner Avdeling for biologiske fag Avdeling for helsefag

20 Antall registrerte studenter 2014

21 Antall ansatte 2014

22 Studenter fordelt på fagområder (2013)

23 Økonomi (2013)

24 Meninger om fusjonen? Engasjerte ansatte og studenter er selve fundamentet for en vellykket fusjon, har rektor Gunnar Bovim skrevet i sin blogg. Alle inviteres til å komme med sine forslag og tanker om hvordan det nye NTNU bør bygges.   Prosjektet tilbyr flere kanaler for deg som har meninger eller spørsmål: Et åpent diskusjonsforum på prosjektets nettside. Et skjema for å sende spørsmål og kommentarer til prosjektledelsen. En Twitter-konto som heter NTNUfusjon. Bruk hashtag #NTNUfusjon. To Facebook-sider; en side for studenter og en annen for ansatte.

25


Laste ned ppt "Status for fusjonsarbeidet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google