Masterskolen 2016: Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data) –og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Advertisements

Forskningsmetoder i informatikk
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
DRI 3001 – 3.forelesning Bruk av teori og annen litteratur
Ad. oppsummering av FINF4001
Dag Wiese Schartum, AFIN
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Kvalitative og kvantitative metoder
Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen oppsummering Arild Jansen, AFIN FINF Oppsummering Masteroppgaven : teori - metode - empiri Om de ulike perspektiver i forvaltningsinformatisk.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forskningsmetoder i informatikk Arild Jansen
Masterskolen 2015: Introduksjon
Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2009 Introduksjon Opplegget for Masterskolen Elementene i en masteroppgave: Teori, metode.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen -V12 oppsummering Arild Jansen, AFIN FINF Oppsummering Om sammenhengen mellom teori - metode - empiri Om de ulike perspektiver i forvaltningsinformatisk.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Bruk av teori og om undersøkelsesopplegg
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Ad. oppsummering av FINF4001
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Dag Wiese Schartum, AFIN
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Masterskolen 2013 : Introduksjon
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Gjennomgang før eksamen
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Masterskolen -V11 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Masterskolen 2016: Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data) –og forholdet mellom dem Litt om noen forvaltningsinformatiske perspektiver, med fokus på informatiske problemstillinger Eksempler på noen AFIN-oppgaver 1

Opplegget og planen Opplegg, pensum og planen, se –Opplegget for masterskolen – av-masterskolen-2016.pdfhttp:// av-masterskolen-2016.pdf -Detaljert undervisningsplan - ex.htmlhttp:// ex.html -Pensum - -Tips til masteroppgaver masteroppgaver-innen-retts_v pdf 2

Frister mm DatoHva Onsdag Utlevering av første obligatoriske oppgave. Gruppeoppgave: kvalitativ metode (intervjuer/observasjon). Uke 5 og 6Individuell veiledning med tanke på formulering av emne og problemstillinger Mandag Frist for godkjenning av forslag til problemstilling Mandag Frist for innlevering av bearbeidet problemstilling til veileder. Individuelle tilbakemeldinger senest innen mandag Onsdag Utlevering av andre obligatoriske oppgave. Individuelle oppgaver som gis av veileder. Mandag Frist for innlevering av oblig 1 – gruppeoppgave Fredag Frist for innlevering av oblig 2 - individuell oppgave. Gjennomgås med veileder etter egne avtaler. Fredag Frist for innlevering til veileder av fullstendig utkast til forprosjektrapport. Individuelle tilbakemeldinger med veiledningsmøter innen 29.4 Onsdag Frist for innlevering av forprosjektrapport til sensur 3

Noe om obligatorisk oppgave 1 Gruppeoppgave for kvalitativ metode Kvalitative intervjuer skal anvendes for å kartlegge (a) hvordan DRI- studenter vurderer trusler mot personvernet ved bruk av sosiale medier og (b) hva de gjør for å ivareta sitt eget personvern ved bruk av sosiale medier. Det skal gjennomføres intervjuer med utvalgte DRI-studenter og intervjuene skal ha en varighet på minutter. Gruppeinndeling: 3-4 studenter i hver gruppe For mer, se _oblig.gruppeoppgave_1_2016.pdf _oblig.gruppeoppgave_1_2016.pdf 4

Hva en masteroppgave i bør inneholde -Innledning til temaet/problemstillingen – motivasjon.. -Teoretisk plattform: beskriver faglig ståsted, aktuelle begreper og sammenhengen mellom dem (teori), dvs. relevant, kjent kunnskap på det valgte fagområdet -Forskningsspørsmål [og eventuelt noen hypoteser] som knyttes til teorien beskrevet foran -Metodisk tilnærming: utforme er undersøkelsesopplegg tilpasset forskningsspørsmålene -Empiri – innsamling og beskrivelse av disse data -Analyse og drøftinger: sammenholde egne funn med teori beskrevet foran -Konklusjoner Men denne strukturen og rekkefølgen passer ikke for alle typer oppgaver. 5

Hva er forskning Forskning er en aktiv, grundig og systematisk granskning for å finne ny viten og øke kunnskapen. Forskning er en strukturert prosess med ulike faser. Disse faser er normalt inkludert både i et typisk forskningsarbeid: –Avgrense hvilket emne som det handler om (tema, problemområde) –Utforme problemstillinger/forskningsspørsmål (hypoteser?), basert på eksisterende kunnskap innen feltet (teori) –Planlegge og samle inn data (Undersøkelsesopplegg - metodebruk) –Beskrive og analysere data (fortolke data og sammenholde resultater med eksisterende teori : bruk av ulike metoder/teknikker for analyse) –Slutninger og konklusjoner, hvor en framhever hva/hvordan denne konkrete studien har bidratt til ny kunnskap, og behov for videre arbeid. Men metodisk tilnærming og innholdet i fasene varierer betydelige, avhengig av fagområde, problemstilling, teorigrunnlag og metodebruk 6

Noen eksempler på gode forskningsspørsmål [eller ikke] Hvilke av disse spørsmål er egnet i et forskningsarbeid Hva skrives på avisenes debatt-sider? Hva skiller debatter i nettaviser fra [leserinnlegg] papiraviser? Hvordan foregår en anskaffelse av et IS [i en etat]? Hvilke faktorer er viktige i valg av IS i en etat …..? Hvordan forskjeller mellom anskaffelse av et kontorstøttesystem og et [automatisert] beslutningssystem og hvorfor? 7

Hva er krav til et forskningsarbeid Er basert på en presis og fruktbar problemstilling/spørsmål som det er mulig å gi svar på (men ikke nødv. entydige) –Utforme problemstillinger som bygger på kunnskapsstatus Et forskningsarbeid skal bygge på og referere til tidligere forskning på det konkrete feltet –Første fase i arbeidet er å beskrive kunnskapsstatus på feltet basert på en litteraturstudie på feltet (vitenskapelige artikler/bøker etc.) Bruk av veldefinerte begreper – som fortrinnsvis er akseptert (av noen ) innen det konkrete fagområdet –Det er «lov» å introdusere nye definisjoner, men det må begrunnes Anvende vitenskapelige metoder i datainnsamling&analyse Analyser/drøftinger skal trekke inn tidligere kunnskap: konfrontere egne funn med andres konklusjoner 8

Forskning versus undersøkelser/kartleggingsarbeid En kartlegging innebærer en grundig undersøkelse av et konkret fenomen, ofte for å beskrive eksisterende tilstand/status, eventuelt også en utviklingstrend over tid En kartlegging bør (skal?) anvende solide vitenskapelige metoder i datainnsamling og analyser Men En kartlegging vil nødvendigvis ikke trekke inn relevant forskning i analyser/drøfting. Resultatet av en kartlegging beskriver tilstanden gjennom analyser av datagrunnlaget, men nødvendigvis ikke hvordan dette stemmer med annen forskning. God kartlegging kan også være forskning (men ofte ikke) 9

Litt vinklingen av forvaltningsinformatiske emner Flerfaglig vinkling –Oppgaver i forvaltningsinformatikk omfatter flere eller tverrfaglig forskningsmetoder som involverer jus, samfunnsvitenskap og informatikk –Dere kan velge vinklinger som gir ulik vekt på de forskjellige faglige aspektene Teoretisk/praktisk vinkling –Typisk å både ha teoretisk og praktisk sikte (empiri i lys av teori/teori i lys av empiri) –Mange har fokus på styringsidealer mv, ofte med et rettighetsperspektiv –Ofte kritisk-konstruktivt, alltid uavhengig Metodisk tilnærming –Det kan anvendes både kvantitative og/eller kvalitative metoder for datainnsamling og analyse –Empiri (data) hentes primært fra offentlig sektor (statlige eller kommunale virksomheter) gjennom dokumentstudier, intervjuer/samtaler, observasjoner, eller fra data om bruk av offentlige IKT-løsninger, f. eks. i rapporter, media mm 10

Masteroppgaven - et forskningsprosjektet De 3 hovedelementene Fenomenet  Temaet  Problemstilling & forskningsspørsmålene Teoretisk basis  Begreper  Teorier:  Kjente sammenhenger mellom begrepene, dvs. hva vi allerede vet innen feltet Forskningsmetode - empiri Hvordan samle inn data Oppfatning av virkeligheten (Ontologi) Synet på kunnskap (epistemologi) 11

Forholdet mellom teori og metode Teorien og de tilhørende problemstillinger utgjør premisser for den metodisk tilnærmingen –Dersom en skal gjøre en case-studie, f eks. prosessen av å innføre et IS i en organisasjon, vil ofte en kvalitativ metode passe best –For å teste ut en/flere hypoteser, f eks. knyttet til de ansattes opplevelser, bør vi velge kvantitativ metode (eks spørreskjemaer) Men et teoretisk utgangspunkt kan tillate ulike metodiske tilnærminger, eventuelt en kombinasjon av flere metoder –F eks. kombinere intervjuer med en spørreundersøkelse Imidlertid vil dere ofte måtte gjøre tilpasninger av metodebruken pga. tids- og resursmessige hensyn etc. Dette er ok, så lenge dere redegjør for dette og peker på mulige ulemper/svakheter ved de valgt som er gjort 12

Ulike forvaltningsinformatiske temaer og perspektiver 13

Noen eksempler på temaer 14

Ulike informatikk-perspektiver Informatikk-perspektivet i en masteroppgave innebærer å studere utvikling, innføring eller bruk av et IS, og/eller virkninger av et IS, med fokus på det tekniske egenskapene av systemer, metode SU-metoder som er brukt, bruksegenskapene ved systemet osv.. Et mulig utgangspunkt er ulike fasene i et SU-prosjekt (livssyklusen til et IS), og knytte forskningsspørsmål til de ulike fasene, som for eks. : i) Fasene angitt i Prosjektveiviseren II) Fasene i DWS rammeverket : Fra Lovtekst –til programkode, med vekt på informatisk innhold 15

Fasene i et SU-prosjekt beskrevet i Prosjektveiviseren og elementer fra DWS-metodikk ( Sirklene angir mulige temaer, rødt tekst eks. fra DWS -metodikk) KonseptPlanleggingGjennomføringAvslutteRealisere Ide, Behov Mål Prosjektforslag Avklare IT- politiske føringer, ….. Styringsunderlag, Prosjektmandat og – plan Gevinstrealiseringsplan Funksjonell teknisk løsn Innramming og innsaml. av rettskilder Rettslig analyse …… Utvikle og teste, inklud. programmering av rettslig innhold Opplærings- og innføringsplan Oppdatere/avslutte dokumentasjon,… Overlevering til linja Støtte til system - innføring Evaluering,… Vurdere regelendring mm Styre gevinst- realisereng, Implementere regelendringer Evaluering av bruk,… 16

Krav til et informatikk-perspektiv Må ta utgangspunkt i informatiske teorier /og eller metoder Kan studere egenskaper (funksjoner, kvaliteter, osv.) ved et system, sammenhengen mellom systemets egenskaper og brukerne /andre organisatoriske omgivelser, eller systemets ivaretakelse av rettslige krav. Et viktig forvaltningsinformatisk tema er opplysningskvalitet. Informatikk-perspektivet vil da være å studere hvordan et systems tekniske egenskaper er tilstrekkelig til å sikre tilstrekkelig datakvalitet 17

Eksempler på noen hovedfags/masteroppgaver med tydelig innslag av informatiske perspektiver 18