Professor Kirsten Sandberg Velferdsrett Innledning, rettskilder, rettighetstenkning Våren 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

Barn og unges rett til deltakelse
Det kommunale og det statlige barnevern
FNs Barnekonvensjon 17. mars 2014.
7 Demokrati.
Prosessuell Materiell Personell
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Viktige lover og regler
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Studieadministrativ dag
Ved bevissikring utenfor rettssak
Kort om rettsdogmatisk metode
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
innholdet i enkeltvedtak
Velferdsrettens innhold
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ole Kr. Fauchald Kort om oppgaven n Oppsummering av fase 1 ä Hva har vi lært (utover kunnskap om investeringsavtaler)? ä Forhandling av avtaler.
FORVALTNINGSRETT.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Oversikt over de to første forelesningene
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Retten til arbeide En presentasjon av Plog AS sitt arbeide for å gi de ikke-returnerbare flyktningene skattekortet tilbake.
Vilkårlighet, tilfeldighet, forskjellsbehandling - sosialhjelpssatsene i kommunene Innspill til Fagforbundets Fattigdomskonferanse den 22. oktober 2008.
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Tvisteloven kap. 36 – Overprøving av tvangsvern etter psykisk helsevernloven Helserett spesialfag – 14. oktober 2015.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Fakultetsoppgave i rettskildelære, H-16
Kapittel 2- Juridisk metode
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Oversikt Innledning til faget Rettskildene i velferdsretten
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Grunnleggende juridisk metode
Advokat Hilde Økland Lone KLUGE Advokatfirma DA
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Elektronisk forvaltning og jus
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Menneskerettigheter og
Fylkesmannen i Buskerud
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2005
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
3 Marius Stub.
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Professor Kirsten Sandberg Velferdsrett Innledning, rettskilder, rettighetstenkning Våren 2016

Velferdsrettens innhold Trygd Økonomisk sosialhjelp Helse- og omsorgstjenester Barnevern Opplæring Arbeid De to siste behandles i liten grad i faget 1

Velferdsstaten – kjennetegn Gjelder enkeltindividets situasjon i dagliglivet Utgangspunkt: Den enkeltes ansvar, ved hjelp av familie og slekt. Men velferdsstaten tar en stor del av ansvaret Grunnverdiene humanitet, solidaritet, likeverd Samfunnets egeninteresse: –Investering –Samfunnsvern –Påvirke atferd 2

Velferdsstaten – kjennetegn forts. Paternalisme Kostnadskrevende Store personalressurser Betydning for hele befolkningen, ikke bare de svakeste Store og vanskelige fordelingsspørsmål og vanskelige rettssikkerhetsspørsmål Juridisk perspektiv nødvendig av hensyn til den enkelte borger 3

Rettskilder i velferdsretten 4

Rettskildene En del velferdsrettslige spørsmål kommer sjelden for retten. Likevel anlegge et dommersynspunkt på løsningen av dem? Eller polysentri? Vanlig rettskildelære med tilpasninger 5

Rettskildene - oversikt Grunnloven Menneskerettigheter og EU/EØS-rett Lovtekst Forarbeider Etterarbeider? Rettspraksis Forvaltningspraksis Juridisk teori Reelle hensyn 6

Grunnloven Ny § 89 vedtatt 1. juni 2015, domstolenes prøvingsrett: I saker som reises for domstolene, har domstolene rett og plikt til å prøve om lover og andre beslutninger truffet av statens myndigheter strider mot Grunnloven. Nytt kapittel E. Menneskerettigheter, mai 2014 Generelt: § 92 staten skal respektere og sikre MR 7

Grunnlovens bestemmelser om menneskerettigheter Spesiell betydning på velferdsrettens område: –§ 98 likhet for loven, ikke-diskriminering –§ 102 privatliv og familieliv (ang. barnevern) –§ 104 barns rettigheter –§ 109 rett til utdanning –§ 110 rett til offentlig støtte for den som ikke kan sørge for sitt livsopphold (ang trygd og sosialhjelp) –Fra før: § 110 rett til arbeid, vag, betydd lite –§ 113 legalitetsprinsippet i forvaltningsretten 8

Grunnloven forts. Kan generelle grunnlovsbestemmelser verne om velferdsrettigheter? § 105: Vern om den private eiendomsretten. Etablerte rettigheter, forsikringssynspunkt § 97: Tilbakevirkende kraft. Forutberegnelighet vs styring Spørsmål om innskrenkning av f.eks. trygderettigheter kan komme i strid med disse Borten og Thunheim-dommene, tas på kurs 9

Grunnloven § 109 «Enhver har rett til utdannelse. Barn har rett til å motta grunnleggende opplæring. Opplæringen skal ivareta den enkeltes evner og behov og fremme respekt for demokratiet, rettsstaten og menneskerettighetene. Statens myndigheter skal sikre adgang til videregående opplæring og like muligheter til høyere utdannelse på grunnlag av kvalifikasjoner.» 10

Internasjonale menneskerettigheter Trygderettigheter: EMK første tilleggsprotokoll art. 1 om eiendomsrett Trygd og sosiale ytelser: ØSK art 11, barnekonvensjonen art , CRPD art. 19 Helse : ØSK art. 12, barnekonvensjonen art. 24, CRPD art. 25 – Norges erklæring ang. frihetsberøvelse av sinnslidende Barnevern : EMK art. 8 om retten til familieliv, barnekonvensjonen art. 16, 19 og 9 Utdanning : EMK første tilleggsprotokoll art. 2, ØSK art 13, barnekonvensjonen art , CRPD art

Menneskerettighetene forts. Stilling i norsk rett: Styrket gjennom Grl. Ellers: EMK, SP, ØSK, BK og CEDAW er inkorporert gjennom menneskerettsloven og gjelder fullt ut som norsk rett, se dens § 2 Med forrang fremfor nasjonale lovbestemmelser i tilfelle konflikt, se menneskerettsloven § 3 Norge lite villig til å tiltre klageordninger etter ØSK, BK og CRPD, redd for å miste styringen over offentlige midler 12

EU/EØS-retten Gjennom EØS-avtalen får EU-retten virkning på flere måter, bl.a. ikke-diskriminering Fri bevegelse av arbeidskraft: Trygdeforordninger bestemmer at ingen skal tape pensjons- og trygderettigheter ved å flytte mellom medlemsstatene. Prinsipper: –Likebehandling –Sammenlegging av trygdetid –Trygd fra hvert land ut fra oppholdstid –Kan eksporteres, dvs utbetales der borgeren bor 13

Lovteksten Viktigste rettskilde Utvidende tolking: –Av inngrepshjemmel: Forsiktig, legalitetsprinsippet –Av rettighetslov: OK i forhold til borgeren, men likhetsprinsippet og Stortingets bevilgningsmyndighet kan tale mot Innskrenkende tolking: –Av inngrepshjemmel: OK i forhold til borgeren, men likhetsprinsippet og andre hensyn –Av rettighetslov: Forsiktig, forutberegnelighet 14

Forarbeider Hvilke: –NOU, evt høringsnotat –Prop L eller odelstingsproposisjon (Ot.prp) –Innst. L eller Innst. O Rettskildemessig vekt: Gjennomgående stor Men avhengig av hvor grundige og juridiske de er Og alder. Eldre forarbeider mindre vekt hvis forholdene har forandret seg Lovens formål: Egen paragraf el forarbeidene 15

Etterarbeider Hva er det: Dokumenter som kommer fra eller har vært gjennom Stortinget etter at loven er vedtatt Diskusjon om disses rettskildemessige betydning I prinsippet relevant Men ikke til å innskrenke rettigheter eller utvide tvangshjemler Liten vekt 16

Rettspraksis Høyesterettsdommer: Stor vekt Etter hvert mange høyesterettsdommer på velferdsrettens område Barnevern og psykisk helsevern: Mange dommer, særlig på og 1990-tallet Trygderett: Økning etter år 2000 Behandles på kurs Rettspraksis fra lavere domstoler (LR og TR) 17

Praksis fra domstolslignende forvaltningsorganer Trygderettens kjennelser: Ganske stor vekt –Bare én trygderett –Forarbeidene sier at rettsskapende karakter –Utøver faktisk rettspleie –Publiseres på Lovdata –Bringes direkte inn for lagmannsretten, trygderettsloven § 23 18

Praksis fra domstolslignende forvaltningsorganer, forts. Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker: Relevante, men ikke så stor vekt –12 nemnder, ingen sentral instans –Treffer vedtak i første instans, er ikke en klageinstans –Bare få avgjørelser publiseres –Ikke tillagt rettsskapende rolle i forarbeidene –Større vekt hvis det danner seg fast praksis nasjonalt 19

Forvaltningspraksis for øvrig F.eks. NAV, barneverntjenesten i kommunene Den enkelte avgjørelse har ingen rettskildemessig vekt. Men praksis som helhet kan være rettskildemessig relevant. Vekten avhenger av om fast og langvarig Uansett interessant fordi den viser fungerende rett, som man møter i praksis Likhetsprinsippet: Avvik fra praksis må ha god grunn 20

Forvaltningens rundskriv Del av rettskilden forvaltningspraksis Bindende for underordnede organer, instruks Gir ofte uttrykk for gjeldende rett Kan bygge på fast praksis eller danne grunnlag for praksis Da viss rettskildemessig vekt Men bare hvis forsvarlig tolking 21

Juridisk teori og andre rettsoppfatninger Juridisk teori: Vises ofte til, også av Høyesterett. Vekt avhenger av grundighet og argumentasjonsverdien Den alminnelige rettsbevissthet – finnes den på dette området? 22

Reelle hensyn Formålsbetraktninger Rettferdighet Konsekvensbetraktninger 23

Rettighet eller ikke 24

25 To ulike tenkemåter i velferdsretten 1.Veldedighet, «verdige trengende», skjønnsmessig tildeling 2.Den enkelte har rett til ytelser Velferdsretten begynte som det første, fattighjelp, 1800-tallet Etter hvert rettighetstenkning med fastere kriterier og utmålingsregler i trygden. Verdighet. Men ulikt i ulike deler av velferdsretten

Rettskrav eller konkurranse om knappe ressurser? Rettskrav, eks.: Gå på skolen. Sykepenger når vilkårene er oppfylt. Har rett til dette uansett hvor mange andre Konkurranse om knappe goder, eks.: Opptak på jusstudiet, ansettelse i vernet bedrift. Ingen rett. Mulighetene for den enkelte kan avhenge av hvem man konkurrerer med 26

Rettighetsbegrepet Mangfoldig, ikke et entydig innhold Kan brukes om alt fra rettskrav som kan håndheves for domstolene til vagere menneskerettigheter Ikke enten-eller, kan ha sterkere eller svakere rettsvern Men i velferdsretten ofte brukt i betydningen rettskrav 27

Rettskrav eller ikke – et tolkingsspørsmål. Momenter: Lovtekst og forarbeider (lovgivers intensjon) Bruker loven uttrykket «rett»? Evt «krav»? Eller sier den «kan få», «kan gis» e.l.? Dvs. gir den anvisning på et hensiktsmessighetsskjønn? (forts.) 28

Rettskrav – momenter forts. Nokså klare og konsise ord og uttrykk, eller generelle og vage formuleringer? –Hvem har evt. rett –Hvem har plikt –Vilkår for å få ytelsen –Hva går ytelsen ut på – art og omfang (forts.) 29

Rettskrav – momenter forts. Kan forvaltningen unnskylde seg med pengemangel? F.eks. ikke mer penger i kommunekassa Rettssikkerhetsgarantier? Men forvaltningsloven gjelder også for skjønnsmessige avgjørelser. Hvilken betydning har full overprøving i klageomgangen for om noe er en rettighet? Kan man få sin rett fastslått av domstolene? Også skjønnsmessige ytelser kan prøves, men skjønnet prøves ikke fullt ut 30

Rettighet: Beslutningsprosessen Se hva saken gjelder Tolke den aktuelle lovbestemmelse med forskrifter Klarlegge faktum Subsumsjon: Anvende jussen på faktum –Er vilkårene oppfylt? –Hvilken ytelse skal vedkommende ha? 31

Rettighetsbestemmelser kan også være vurderingspregede Fra alminnelig forvaltningsrett: Vurderingspregede regler = rettsanvendelsesskjønn På vilkårssiden: Kan være faste eller vurderingspregede På rettsfølgesiden: Kan være faste eller vurderingspregede 32

Rettsfølgesiden: Faste regler Rettsfølgesiden: Vurderingspregede regler Vilkårssiden: Faste regler Barnetrygd Alderspensjon Skolegang? Øyeblikkelig helsehjelp Vilkårssiden: Vurderingspregede regler UførepensjonHjelpetiltak i barnevernet Spesialundervisning Omsorgstjenester 33

Vurdering av rettighetslovgivning Fordeler: Den enkelte settes i sentrum, verdighet Sikrer at han/hun får dekket sitt behov Forutberegnelighet Likhet Effektivitet (enkelt å administrere) 34

Vurdering av rettighetslovgivning Ulemper: Vilkårene kan bli for firkantede. Noen faller utenfor som kunne trenge ytelsen og omvendt Enkelte står på sine rettigheter istedenfor å gjøre noe med sin situasjon Medikalisering i samfunnet når ytelsene er knyttet til helse Midler blir bundet opp for det offentlige 35

Rettssikkerhet 36

Rettssikkerhet - innhold Vern mot overgrep fra det offentlige Forutberegnelighet Likhet Rettsriktige avgjørelser (også ved tildeling av goder) 37

Rettssikkerhetsgarantier Materielle regler, dvs regler om vilkår og rettsfølger: Klare, enkle regler sikrer hensynene best Problem hvis lovreglene er for kompliserte eller skjønnsmessige 38

Rettssikkerhetsgarantier forts. Prosessuelle regler: Kontradiksjon: Rett til å uttale seg, beskytte sine interesser – det kontradiktoriske prinsipp Upartiskhet: Habilitet, ikke ta utenforliggende hensyn, ikke usaklig forskjellsbehandling Overprøving: Mulighet for dette ved klage og/eller domstolsprøving 39

Rettssikkerhetsgarantier forts. Personelle regler Hva slags organ treffer avgjørelsen, plassering og sammensetning De ansatte må være faglig kvalifisert (juridisk og annen kompetanse) (se neste) 40

Rettssikkerhet: Uavhengige, domstolslignende forvaltningsorganer Trygderetten: Overprøver NAVs vedtak i trygdesaker. Ett sentralt organ Fylkesnemnda for sosiale saker: Avgjør barnevernsaker (og enkelte andre) i første instans. 12 nemnder For begge opptrer forvaltningen og borgeren som motparter, i motsetning til vanlige forvaltningsssaker 41

Nærmere om disse organene Kan ikke instrueres av regjering eller departement i lovtolking eller enkeltsaker Kan ikke selv instruere NAV/barneverntjenesten Saksbehandlingsreglene er dels fra domstolsprosessen, dels forvaltningsloven Begge: Dommerne/nemndsmedlemmene er jurister, fagkyndige og legfolk 42

Trygderett og fylkesnemnd forts. Trygderetten: Hvem som dømmer i den enkelte sak avhenger av temaet Fylkesnemnda: Tilfeldighetsprinsippet Trygderetten: Skriftlig saksbehandling. Fylkesnemnda: Muntlig – møter Begge: Kjennelser/vedtak som skal begrunnes Trygderettens: Danner presedens hvis prinsipielle Begge: Kjennelsen/vedtaket kan bringes inn for domstolene, men Trygderettens går rett til lagmannsretten. Fylkesnemndas går til tingretten og siles ved anke til lagmannsretten, tvl. §36-10, 3.ledd 43

Rettssikkerhet vs. andre hensyn Effektivitet Demokratihensynet Behandlingsideologien: Målet er viktigere enn hvordan man kommer dit 44