Synnøve Finden ASA 3. kvartalspresentasjon 15. oktober 2004 Konsernsjef Dag Swanstrøm.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Advertisements

Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
kvartal Regnskap 1. Kvartal 2003 Presentasjon 28. april 2003.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Velkommen til en kort presentasjon av Glommen Skogs satsing
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Utviklingsprogrammet for landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskaping Bjarne Øygard Innovasjon Norge, Møre og Romsdal
PRESENTASJON 3. KVARTAL NORSK VEKST ASA 20. OKTOBER 2006.
Gruppe 4 Privat somatisk sykehjem BUS436 Prosjektanalyse Norges Handelshøyskole 2009 Ola Wedøe – s Vegar Strand – s Krister Eriksen – s
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Presentasjon 3. kvartal 31. oktober 2001 Konsernsjef Fredd Causevic.
SpareBank 1 Buskerud-Vestfold 3. Kvartal 2010, Oslo, 12. november 2010.
1 Regnskap Nordea Bank Norge ASA 3. kvartal Nordea Bank Norge Finansuroen har hatt begrenset effekt for resultatregnskapet så langt i år Totale inntekter.
Nordea i Norge Q Gunn Wærsted Nordea Bank Norge i 1. kvartal 2008 Totale inntekter økt med 9 % til NOK millioner (1 914 mill sammenlignet.
Nordea Bank Norge Nordea Bank Norge 3. kvartal 2009.
©AASBØ Innføring i regnskap Regnskap –er et redskap for registrering systematisering rapportering Regnskapsplikten –er spesifisert i regnskapslovens §1-2.
Leverandørmøte 20. mai 2009 Næringens kapasitet og muligheter Terje R. Venold, Konsernsjef.
1 Styreformann Erik Gjellestad Adm. Dir. Thorbjørn Graarud Økonomisjef Lars H. Enger Synnøve Finden ASA 4Q06 presentasjon Sterk vekst og skuffende resultater.
1 Posten Norge Halvårsrapport – 1. halvår
AKTIV KAPITAL 1. kv Hovedtrekk 1. kvartal 2002  Fortsatt vekst i alle tre virksomhetsområder  Kjøp av tre porteføljer:  Arsenal:
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Presentasjon 1. halvår Hovedtrekk - driftsresultater n n Dobling av driftsresultat i norsk virksomhet fra MNOK 13,1 til MNOK 27,7 n n Driftsresultat.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Repant ASA | Kobbervikdalen 75 | 3036 Drammen | Norway | Phone: –
Nordea Bank Norge 1 Nordea Bank Norge Resultat 1. kvartal 2011.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Y o u r T e c h n o l o g y P a r t n e r...arb\desktop\finans\kva-4-99.ppt\1\ Ver. 05\ Velkommen til presentasjon av TTS Technology ASA 4. kvartal.
Q Choice Hotels Scandinavia Sterk forbedring fra foregående år Fra negativ til positiv kontantstrøm De dårlige tidene ligger bak oss Oppgangen.
1 Adm. Dir. Thorbjørn Graarud Synnøve Finden ASA Presentasjon første kvartal 2007 Strukturert og klar for lønnsom drift.
halvår Regnskap 1. Halvår 2003 Presentasjon 14. august 2003.
1 Konsernsjef Dag Swanstrøm Finansdirektør Øystein Selen Synnøve Finden ASA 2Q06 presentasjon Rekordresultat!
Konsernsjef Dag Swanstrøm Finansdirektør Øystein Selen Synnøve Finden ASA 1Q06 presentasjon Folket vil ha Synnøve!
Konsernsjef Dag Swanstrøm Finansdirektør Øystein Selen Synnøve Finden ASA 4Q05 presentasjon 13. feb 2006 Sterk vekst – investering i økte markedandeler.
1 Resultatfremgang for Nordea Bank Norge i 1. halvår 2005 Driftsresultat før tap på utlån opp 21 % til NOK millioner (1 329) Resultat etter skatter.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Benchmarking som kilde til forbedring
De viktigste resultatene fra prosjektet
Ekstraordinær generalforsamling
Lønnsomhetsvurderinger
Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon
Nordea Bank Norge Q april 2012.
Kurs i entreprenørskap
Balansert omstilling for utvikling
De viktigste resultatene fra prosjektet
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Verktøy for leverandørkategorisering
Kapittel 9: Lønnsomhetsvurderinger av lån
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Kontantstrømanalyse Viser bedriftens inn- og utbetalinger mellom to oppstillingstidspunkter for balansen Gir regnskapsbrukerne et dynamisk bilde av likviditetsendringene.
Strategiske kostnadsdrivere
Satsinger budsjett 2019 SG BOTT:ERP Digitaliseringsprogrammet
Kraljic matrise.
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Tittel for bedriftsmøte
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken
Finansregnskap Regnskapsføring av skatt (22 %) (student)
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 2) Grunnleggende regnskapsanalyse TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Synnøve Finden ASA 3. kvartalspresentasjon 15. oktober 2004 Konsernsjef Dag Swanstrøm

Agenda 3Q 2004 Hovedpunkter Nøkkeltall Drift –Meieri –Baltikum –Ny nr. 2 posisjon i sikte –Rammevilkår –Måltidsvirksomheten Spørsmål

Hovedpunkter 3Q 2004 Konsern: –Økte inntekter –Kostnader knyttet til forretningsutvikling og oppstart av ny virksomhet gir et svakere driftsresultat sammenlignet med i fjor. –Salgsgevinst på salg av 41,5% av Vöru Just Meieri: –Betydelig salgsvekst –Produktmiksforbedring, –Noe svakere driftsresultat Kjernevirksomheten bedre Men andre poster på 3,7 mnok trekker driftsresultatet ned –Testsalg av Parmisanost i Italia bekrefter kvalitet og lønnsomhetsvurderinger Måltid: –Salgsvekst –Resultatfremgang –Oppkjøp gjennomført og strukturelle grep iverksettes

Nøkkeltall balanse

Nøkkeltall resultat Resultatet er belastet med 8,0 mill kr (2,3) i kostnader knyttet til forretningsutvikling i Baltikum m m oppstartskostnader i Namsos smør og margarin samt Tines prisjustering av melk ref Coop-saken arbeid med rammevilkår

Nøkkeltall kontantstrøm I hovedsak kapasitetsøkende investeringer : Alvdal Namsos

Meieri - drift God salgsvekst Driftsresultatetet er noe svakere enn i fjor men… –Produktmiksbedring fortsetter –Forbedret produksjonseffektivitet Resultatet er belastet med 6,0 mill kr i 3Q04 vs 2,3 mill kr i 3Q03: –Coop-saken –Oppstartkostnader Namsos og forretningsutvikling –Rammevilkårsarbeid

Total marked for skivet gulost: Markedsandel relativt stabil… Kilde AC-Nielsen

.. fortsatt tosifret vekst for Synnøve-skivet gul ost

5 ukers transportarbeiderstreik Skivet ost Topp 7 – Synnøve på topp Kilde : AC Nielsen

Salg av 42%-eide Võru Juust Synnøve Finden har solgt sin 42%-andel i Võru Juust AS. Bokført gevinst på NOK 9,1 mill. Forutsetninger for strategisk plattform ikke til stede Produksjonssamarbeid fortsetter basert på kvalitetsost –Lav råvarekost –Rimelig arbeidskraft.

Fortsatt satsning i Baltikum Testsalg av parmisan gjennomført –Dokumenterert kvalitet –Bekrefter våre lønnsomhetsvurderinger Produksjonsavtale med Võru Juust –Utgjør % av Võru Juust-produksjon; - opp mot tonn/år –Marked Italia og EU for øvrig Forretningsutvikling –Vi vurderer fortløpende nye etableringer –Utvikle ytterligere salg

Hvitt kjøtt markedet: Ny nr. 2 posisjon i sikte Ledig nr. 2 posisjon –Basert på Synnøves konkurransefortrinn –Synergier med Synnøves salgsapparat Salgsselskap for kylling og egg –Leveranseavtaler med Trønderkylling og Jærkylling Synnøves eierandel 76% –Trønderkylling 10%, Jærkylling 10%, daglig leder 4% NOK 200m i omsetning i 2004 E –Forventning om sterk vekst i 2005 –Totalmarked for fjærkre på ca 1,9 mrd nok, årlig vekst ca 7% Fast margin til salgsselskap Overskudd benyttes til å bygge merkevare de første årene Vil bli rapportert som separat virksomhetsområde

Rettsak – sammendrag Rettsak vedr. melkeprisen i perioden –SFM har fått 31,5 mill kr i 2001 vedrørende rabatter Enstemmig meddomsrett i Oslo Tingrett fastslo at Synnøve Finden har betalt for høy pris på melken i denne perioden –SFM forventer ytterligere 40 mill kr Dommen presiserer at det kapitalvolumet som har vært benyttet av Landbruksdepartementet har vært for lavt Ankefrist: 21. oktober Konklusjon: Kostnadene for Synnøve Finden har vært for høye –Alle kostnader utgiftsført –Ingen ting er inntektsført

melkepris til gulost Foredlingskostnad Råvarekostnad = melkepris til SFM Standard kalkyle Effekt av kryss- subsidier -ing Effekt av markeds- verdi av kapital* Redusert råvarekostnad for SFM Marginforbedring Foredlingskostnad Egentlig råvarekostnad = Ny melkepris til SFM Effekt av EK- avkastni ng Synnøves nye kalkyle * Anleggskapital og immateriell kapital Aksept for prinsippet om immateriell kapital 31,5 27,5 40 ?

Avsetninger, utbetalinger vs utfall av dom Dommen gir etter Synnøves mening grunnlag for en utbetaling av anslagsvis NOK 40m –Alle kostnader er tatt løpende –Gjelder melkepris i perioden 97-00

P R E S E N T E R E R

Måltidsvirksomheten - drift Salgsvekst –Organisk vekst hovedsaklig –Fokus på ytterligere vekst i Norge – strukturelle grep i Sverige Resultatbedring –Omsetningsvekst og stordriftsfordeler –Reduserte kostnader i Sverige

Premia AB + Landet Runt oppkjøp gjennomført Fokus på lønnsomhetsforbedringer Fase I –Innkjøp –Distribusjon –Produksjonsfordeling Fase II –Organisasjon –Geografisk produksjonsstruktur vs. kundebehov i Skandinavia –Økte volumer pr anlegg –Økt automatisering –Ytterligere forbedring av distribusjonsleddet Fase III –Skandinavisk plattform –Øke fokus på salg og markedsføring –Nye kundegrupper og segmenter

Verdikjeden i Nordic Lunch: Komplett i både Norge og Sverige InnkjøpProduk- sjon Mer- verdier QA m.m Kjede- kunder Kritisk masse Distri- busjon Logi- stikk Informasjonssystem: Food Access NL N x x x x x x NL S x x x Premia x x x x Landet Runt x x Nye NL S: x x x x x x

Utfordringer - Sverige Hovedutfordringen i Sverige er å nå kritisk masse, og derigjennom skape grunnlag for lønnsomhet og vekst Gjennom oppkjøp og samlet kompetanse i konsernet har vi virkemidlene Fase I tiltak gjennomføres i oktober Fase II beslutninger taes i 4Q Fase II og III iverksettes i 2005 Kortsiktig ambisjon: –Break-even –Basert på eksisterende volum –I løpet av 12 mndr. Produksjonsstruktur –3 anlegg i dag

Strukturendringene muliggjør konsolidering i Sverige Driftsmarginer vs omsetningsvolumer i Norge/Sverige

Synnøve Finden ASA 3. kvartalspresentasjon 15. oktober 2004