Nettverksanalyse og boligsosial planlegging Innlegg under nettverkssamling Kommunalt rusarbeid og boligsosialt arbeid Kristiansund 30. november 2011 Susanne.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Prosjektorganisering
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
1 Rusmiddelpolitisk handlingsplan Presentasjon ved Kristin Langtjernet tlf
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Aktørenes roller i planprosessene
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
Modellkommunene Hva er unikt?
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kommunereform - hva skjer?
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
”Alle skal bo trygt og godt” Fylkesmannen i Troms v/ rådgiver Eva Angell
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Velkommen til folkemøte
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Bærekraftig samfunnsutvikling
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Bærekraftig samfunnsutvikling
utfordringer i en ny region
Husbankens boligpolitiske utfordringer
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Boligsosialt utviklingsprogram
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Nettverksanalyse og boligsosial planlegging Innlegg under nettverkssamling Kommunalt rusarbeid og boligsosialt arbeid Kristiansund 30. november 2011 Susanne Moen Ouff, Møreforsking

Agenda 1.Presentere Boligsosialt arbeid og planlegging – Innhold – Organisering – Bakgrunn 2.Social Network Analyses (nettverksanalyse) – Hva er nettverksanalyse? – Hva kan det brukes til? – Hvordan har vi benyttet SNA i Boligsosialt arbeid og planlegging? Nettverkssamling boligsosialt arbeid og rusarbeid, Kristiansund,

Boligsosialt arbeid og planlegging I Kompetanseutviklingsprosjekt i Molde, Malvik, Stjørdal, Steinkjer og Levanger i perioden okt – jan Felles planprosess med melding om oppstart oktober 2009 Krav om medvirkningsplan og gjennomføring av plan Kommunene utformet plandokument og handlingsplan individuelt Fem felles samlinger på Stjørdal med erfaringsutveksling, kompetanseheving og prosess-støtte Notat med beskrivelse av prosess og arbeidsverktøy Notat Finansiering gjennom kompetansemidler fra Husbanken Nettverkssamling boligsosialt arbeid og rusarbeid, Kristiansund,

Boligsosialt arbeid og planlegging II Molde, Stjørdal, Steinkjer og Levanger kommuner jobbet videre mot iverksetting av planen i 2011 Planene blei lagt ut til offentlig ettersyn og vedtatt i ulikt tempo To felles samlinger med erfaringsutveksling, prosessarbeid, samt synfaring av aktuelle boligprosjekt i Molde To arbeidsmøter i hver kommune Nettverksanalyse av det boligsosiale nettverket i hver av kommunene Notat i løpet av 2011 Nettverkssamling boligsosialt arbeid og rusarbeid, Kristiansund,

Prosjektorganisering Boligsosialt arbeid og planlegging Nettverkssamling boligsosialt arbeid og rusarbeid, Kristiansund,

Bakgrunn for utviklingsprosjektet Viktige utfordringer i kommunal planlegging I/III 1.Stadig økt fragmentering av politikk og forvaltning – Sektorielt, funksjonelt – På og mellom alle forvaltningsnivå 2.Stadig økt fokus på output vs outcome (NPM) – Kommunal aktivitet blir sentrert om målbare størrelser framfor effekter – Kommunens helhetlige og overordna samfunnsansvar blir nedprioritert eller forsvinner Nettverkssamling boligsosialt arbeid og rusarbeid, Kristiansund,

Viktige utfordringer i kommunal planlegging II/III Begrensende rammefaktorer Tid og kapasitet Økonomiske ressurser Kompetanse (prosess- og fag-) Nettverkssamling boligsosialt arbeid og rusarbeid, Kristiansund,

Viktige utfordringer i kommunal planlegging III/III Mangel på felles forståelse mellom administrasjon og politikere av nå-situasjon, utfordringer og løsninger Mangel på politisk og/eller administrativ vilje til prioritering Nettverkssamling boligsosialt arbeid og rusarbeid, Kristiansund,

Revidert PBL av 2008 Myndighetene ønsket ved revisjon av loven å forbedre planprosessen og planredskapene slik at… forpliktelsene blir tydeligere for aktørene planprosessene samlet sett blir mer effektive med sikte på oppfølging av planvedtak Nettverkssamling boligsosialt arbeid og rusarbeid, Kristiansund,

Ny planlov – innhold og konsekvenser I § 5–1 Medvirkning Enhver som fremmer planforslag, skal legge til rette for medvirkning. Kommunen har et særlig ansvar for å sikre aktiv medvirkning fra grupper som krever spesiell tilrettelegging (…). Grupper og interesser som ikke er i stand til å delta direkte, skal sikres gode muligheter for medvirkning på annen måte. Nettverkssamling boligsosialt arbeid og rusarbeid, Kristiansund,

Hvordan prøvde vi å angripe utfordringene i Boligsosialt arbeid og planlegging? 1.Kompetanseheving: Planprosess som læringsprosess Erfaringsutveksling mellom kommuner Erfaringsutveksling mellom politikere/ administrasjon Ekstern kompetanse Prosesskompetanse Tid Nettverkssamling boligsosialt arbeid og rusarbeid, Kristiansund,

Hvordan er utfordringene løst forts. 2.Politisk og administrativ motivasjon og vilje Skape felles plattform og forståelse Faglig påfyll Dele erfaring og kunnskap med ”likesinnede” Deltakere fra flere administrative nivå Se seg selv/kommunen i et større perspektiv Nettverkssamling boligsosialt arbeid og rusarbeid, Kristiansund,

Hvordan er utfordringene løst forts. 3.Kunnskapstilgang og aktiv deltakelse i planarbeidet gjennom å identifisere nøkkelaktører utafor kommuneorganisasjonen og som har stort potensial for utføre boligsosiale tiltak stor symbolverdi stor praktisk innflytelse på brukere/innbyggere e.a. Nettverkssamling boligsosialt arbeid og rusarbeid, Kristiansund,

Hvordan er utfordringene løst forts. 4.Tverrfaglige arbeidsgrupper i kommunene Malvik kommune (5 stk) Saksbehandler/gjeldsrådgiver Avdelingsingeniør Daglig leder Malvik Eiendom KF Virksomhetsleder Virksomhetsleder bo- og servicesenter Steinkjer kommune (5 stk) Konstituert leder Boligkontor Rådmannsstaben Nav - Velferd Politiker Molde (5 stk) Rådgiver plan- og utviklingsavdelingen Politiker/Styreleder Molde Utleieboliger KF Politiker Saksbehandler, NAV Stjørdal (6 stk) Konsulent, NAV - Sosial Konsulent, teknisk drift Enhetsleder, flyktningetjenesten Servicevert, Husbankens virkemidler Koordinator, omsorgsetaten Boligforvalter, teknisk drift Levanger (7 stk) Avdelingsleder Helse- og omsorg Politiker Prosjektleder/politiker Psykisk helsearbeider Daglig leder Boligselskapet Rådgiver, innvandringstjenesten NAV Mental Helse, brukerrepresentant Nettverkssamling boligsosialt arbeid og rusarbeid, Kristiansund,

Hvorfor nettverksanalyse? Relasjonene mellom personer bestemmer hva slags handlingsrom aktørene har (hindringer og muligheter). Relasjoner er kanaler for kommunikasjon, og for flyt av ressurser. Det ligger ofte strukturer til grunn for samhandlingsmønstre, og for hvilken informasjons- og kunnskapsutveksling som skjer mellom dem.

Formål 1.Å kartlegge og beskrive mønster for kunnskaps- og informasjonsutveksling. 2.Beskrivelsene skulle brukes som diskusjonsgrunnlag om organisering av boligsosialt arbeid i kommunen.

SNA kan også blant annet beregne aktørenes sentralitet i et nettverk av relasjoner hver enkelt aktør sin prestasjonsevne/slagkraft i nettverket

Hvordan leser vi SNA-data? Bildet leses slik Den blå firkanten representerer en person i nettverket, og kalles node. Ordet Tildeling er koden for en person som dekker funksjonen tildeling av bolig i nettverket. Linjen mellom de to representerer en relasjon i form av kontakt mellom de to. Pila viser i hvilken retning relasjonen er oppgitt. Kommentarer til nettverksanalyse, Levanger18

Stjerneformet nettverk A har i dette nettverket en brobyggerfunksjon mellom de andre aktørene, siden A er den eneste som har direkte kontakt med alle. Styrker  Èn aktør (A) har tilgang til all informasjon i nettverket, og kan koordinere informasjons- og kunnskapsflyten. Svakheter (eksempel)  Alle aktører må “gjennom” A for å komme til hverandre. Det kan i beste fall være tungvint, i verste fall kan A hindre at de andre kommer i kontakt med hverandre.  Personlige egenskaper ved A kan være avgjørende for hvordan nettverket fungerer. Kommentarer til nettverksanalyse, Levanger19

Sirkulært nettverk I et sirkulært nettverk har alle samme muligheter og funksjon når det gjelder formidling og innhenting av informasjon og kunnskap til andre i nettverket. Styrker Alle aktører har tilgang til like mange andre aktører. Svakheter Alle må gjennom to ledd, i form av andre aktører, for å komme til vedkommende som befinner seg lengst vekk i nettverket. Det finnes ingen som har fullstendig tilgang til all informasjon, og kan koordinere den. Det er ingen garanti for at de to aktørene en har kontakt med, er de en burde ha kontakt med. Kommentarer til nettverksanalyse, Levanger20

Lineært nettverk Et lineært nettverk kjennetegnes som vist i figuren. Aktørenes plassering er svært ulik, alt ettersom de befinner seg i ytterkant (som A og G) eller mot midten (som D). Svakheter Det er svært langt fra den ene enden av nettverket til den andre. Mange mellomliggende aktører kan hindre at informasjon og kunnskap kommer fram. Ingen har mulighet til å koordinere arbeidet. Ingen har fullstendig oversikt over arbeidet. Kommentarer til nettverksanalyse, Levanger21

Forkortelser for funksjoner brukt i presentasjonen Tildeling Tildeling av kommunal bolig Utbygging Innhold Innholdstjenester som det å lære å bo, hjelp til praktiske gjøremål, hjemmehjelp o.l. Boligsosial plan Boligsosial planlegging Kontrakt Kontraktsinngåelse Drift Drift av bygg Økonomiråd Økonomisk rådgiving Økonomiske vm Økonomiske virkemidler Økonomi II Både økonomisk rådgiving og økonomiske virkemidler Areal Arealplanlegging Kommentarer til nettverksanalyse, Levanger22

Hele nettverket, daglig kontakt, Levanger og Stjørdal kommuner Figur 14: Daglig kontakt, hele nettverket, Levanger Figur 15: Daglig kontakt, hele nettverket, Stjørdal Kommentarer til nettverksanalyse, Levanger 23 -Kommunene er ganske like på daglig basis ved at begge består av en større «klynge» og et par mindre. -Nettverket større i Levanger enn i Stjørdal (henholdsvis 33 og 20). -Det er særlig på området tildeling av bolig at kommunene skiller seg fra hverandre.

Hele nettverket, daglig og ukentlig kontakt, Levanger og Steinkjer kommuner Figur 19: Daglig og ukentlig kontakt, hele nettverket Steinkjer Figur 18: Daglig og ukentlig kontakt, hele nettverket, Levanger Kommentarer til nettverksanalyse, Levanger 24 -I forhold til Steinkjer er Levanger sitt boligsosiale nettverk mye større. Det er interessant å reflektere over om forskjellen er reell. -Nettverket i Steinkjer ser ut til å være mer integrert enn Levanger sitt. -Nettverket i begge kommunene er holdt sammen eller koordinert av et mindre antall brobyggere.

Daglig og ukentlig kontakt, hele nettverket, Levanger og Molde kommuner Figur 20: Daglig og ukentlig kontakt, hele nettverket, Levanger Figur 21: Daglig og ukentlig kontakt, hele nettverket, Molde Kommentarer til nettverksanalyse, Levanger 25 -Nettverkene i Molde og Levanger har flere fellestrekk -Nettverket består at to klare klynger -Klyngene er koordinert (eller ikke) av noen få og sterke brobyggere -Kommunene har ulike klynger. I Levanger består den ene klart av tildeling, i Molde består den av ulike planleggere.

Tildelingsnettverket i Levanger og Molde Figur 22: Kun aktører med funksjonen tildeling, daglig og ukentlig kontakt, Levanger Figur 23: Kun aktører med funksjonen tildeling, daglig og ukentlig kontakt, Molde Kommentarer til nettverksanalyse, Levanger 26 -Når en tar vekk alle andre relasjoner enn tildeling i seg sjøl, blir nettverket rundt funksjonen veldig tydelig. -Forskjellen mellom Levanger og Molde blir enda tydeligere: arbeidet med tildeling i Molde er fordelt på fem personer, mens det i Levanger er fordelt på 13 personer.

Funksjonen økonomi sin plass i det boligsosiale nettverket. Levanger og Stjørdal Figur 28: Funksjonen Økonomi og deres nærmeste relasjoner, daglig og ukentlig kontakt, Levanger Figur 29: Funksjonen Økonomi og deres nærmeste relasjoner, daglig og ukentlig kontakt, Stjørdal Kommentarer til nettverksanalyse, Levanger 27 -I Stjørdal ser det ut som om økonomi har en lite sentral plass i nettverket totalt sett. -I Levanger var det mange innafor området økonomi som ikke har svart.

Politisk involvering: Driftsstyrer Figur 30: Kontakt med Driftsstyret, LevangerFigur 31: Kontakt med Drift og forvaltning, Molde Kommentarer til nettverksanalyse, Levanger 28 Bildene viser at -To personer gir informasjon til, en får informasjon fra og en diskuterer faglige spørsmål med (-), i Levanger -To personer gir informasjon til, fire får informasjon fra og to legger fram saker for (-) i Molde

Politisk involvering: Plan og utvikling Figur 32: Kontakt med Plan og utvikling, Levanger Figur 33: Kontakt med Plan og utvikling, Molde Kommentarer til nettverksanalyse, Levanger 29 Bildene viser at -en gir informasjon til og en får informasjon fra (-) i Levanger -fire gir informasjon til, seks får informasjon fra, fem legger fram saker for og to diskuterer faglige spørsmål med (-) i Molde

Politisk involvering: Ordfører Figur 34: Kontakt med ordfører, LevangerFigur 35: kontakt med ordfører, Stjørdal Kommentarer til nettverksanalyse, Levanger 30 Bildene viser at -to gir informasjon til og tre får informasjon fra (-) i Levanger -åtte gir informasjon til, tre får informasjon fra, to legger fram saker for og en diskuterer faglige spørsmål med (-) i Stjørdal

All politisk kontakt Figur 36: All politisk kontakt, boligsosialt område, Levanger Figur 37: All politisk kontakt, boligsosialt område, Molde Kommentarer til nettverksanalyse, Levanger 31 Bildene viser at Molde har atskillig større kontaktflate mellom administrasjon og politikere på det boligsosiale området enn Levanger.

Hva har SNA gitt kommunene? Kommunene har fått et tydelig og gjenkjennelig bilde på «ståa» i organisasjonen viktig og omforent utgangspunkt for diskusjon rundt koordinering/organisering/samhandling i tjenestene nyttig sammenligningsgrunnlag med andre kommuner i tilsvarende situasjon Nettverkssamling boligsosialt arbeid og rusarbeid, Kristiansund,