Hva er Akasia? Akasia er en virksomhet under Bergen kirkelige fellesråd som ivaretar en del av områdene som i henhold til Kirkelov og Gravferdslov er.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Temadag fibersatsing KS huset 22. januar 2014
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Prosjektorganisering
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Tariffkonferanse Norsk Fysioterapeutforbund
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
IT på hørselsentralen NTAF kurs 2004 Kjell-Magne Nupen.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Boligsosial utvikling – Boligbyggelagenes rolle
130206jpj.
Presentasjon av fjernvarmeprosjekter
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Felleseiendom til salgs? Innledning ved Velferdskonferansen 2010 Hans Olav Felix EL & IT Forbundet © EL & IT forbundet, søndag, 13. juli 2014 Lysbilde.
Skolen – en kommunal virksomhet
Overføring av avløp til Holmestrand Etter mindre enn 20 år, kan det siste av i alt 7 renseanlegg i Sande bli nedlagt.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Den anbefalte banken! Presentasjon på RAFF Seminar V Erik M Throndsen.
Stab økonomi Ansvarsområder:
Endringer i byråd Byrådsleder Monica Mæland Pressekonferanse 28. september 2009.
Levanger kommune enhet Bygg og eiendom Driftskomiteen 1 Presentasjon av Bygg og eiendom.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
« KUNNSKAP HJELPER BRIKKENE Å FALLE PÅ PLASS » VELKOMMEN SOM RÅDSMEDLEM I DEN NORSKE KIRKE Valgt til å styre, Del 1.
Frogn kirkelige fellesråd Flerbrukskirken 2008 Flerbrukskirken i Frogn Hvorfor Involvering Forventning Prosess og milepæler.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Kunstnerisk utsmykning av kommunale bygg
[Firmanavn AS] Presentasjon av tjenester. Beskrivelse av selskapet Beskrivelse av tjenester –Regnskap –Lønn –Rådgivning –Inkasso Inkassotjeneste levert.
Gravlegging uten kiste -praksis og prinsipper Høstkonferansen September Bjarne Kjeldsen.
«BITAR FELL PÅ PLASS MED KUNNSKAP» VELKOMEN SOM RÅDSMEDLEM I DEN NORSKE KYRKJA Vald til å styre, Del 1.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
PRIORITERTE VIRKEMIDLER PÅ KORT SIKT Posten for undervisning, diakoni og kirkemusikk justeres i revidert nasjonalbudsjett opp med 50 millioner. Innlemme.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Litt om Stavanger eiendom. Oktober -15. STAVANGER KOMMUNE Bestiller – utfører – kunder. STAVANGER EIENDOM BYGGDRIFT / NATUR OG IDRETT VIRKSOMHET Driftsavtale.
– 1.1 Presentasjon av Undervisningsbygg Tilbudskonferanse vaktmestertjenester Runar Berget –
Kirkebygget og biskopens oppgaver Presentasjon under kurs for kirkelige fellesråd 2016 Agder og Telemark bispedømme.
VELKOMMEN SOM RÅDSMEDLEM I DEN LOKALE KIRKE En kort innføring med vekt på arbeidet i kirkelig fellesråd.
AKTUELLE VIRKEMIDLER FOR Å SKAPE EN HELHETLIG KIRKEORGANISASJON FOR DEN NORSKE KIRKE AUGUST 2015 FOREDRAG AV DIREKTØR I KIRKERÅDET JENS-PETTER JOHNSEN.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Forslag til endring av vedtektene Grendelaget Nordre Finstad 1 Arnulf lothe 11. nov Til behandling på ekstraordinær generalforsamling 11. november.
Sarpsborg kommune en FDV enhet Kari-Anne Horge og Sylvia Amundrød Sammen om å forvalte kommunens verdier på best mulig måte. Sarpsborg kommune – der barn.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Spilleregler i arbeidslivet. Arbeidslivet består av arbeidstakere og arbeidsgivere Arbeidstakere: er ansatt og får betalt for arbeidet de gjør Arbeidsgivere:
Felles menighetsrådsmøte i Aremark, Marker, Rømskog Informasjon om rådsarbeid og fordeling av arbeidsoppgaver Gudstjenestereformen – hva innebærer.
FDV - Hva er det? En del av slutt-dokumentasjonen I byggesaker Hva trenger bedriftene fra produsent / leverandør? BKF Son
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
Resultater fra delprosjekt 1:
Sammenligning av renovasjonsgebyrer
«Å bygge nye Asker kommune»
Kurs i praktisk gravplassdrift Stavanger april 2017
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Ordinært sameiermøte 2017 Åstadtunet Boligsameie.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Eksempel fra Randaberg menighet
Langtidsplan og budsjett
Gjennomgang Eiendoms-forvaltningen
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
Attestasjon og anvisning
Navn og dato slik: Navn Navnesen, 2. mars 2011
Gravferdsforvaltningen og tilrettelegging for gravferd Møte med tros- og livssynssamfunn En gjennomgang av aktuelle bestemmelser i gravferdsloven (gl)
Utskrift av presentasjonen:

Hva er Akasia? Akasia er en virksomhet under Bergen kirkelige fellesråd som ivaretar en del av områdene som i henhold til Kirkelov og Gravferdslov er lagt til fellesrådet. Akasia ble opprettet 1. november 2012 og ledes av et eget utvalg (Forvaltningsutvalget).

Bergen kirkelige fellesråd (BKF) BKF er et selvstendig offentlig organ på lik linje med kommune og stat. Fellesrådet er øverste myndighet. Ansvarsområder – Ivareta administrative og økonomiske oppgaver på vegne av soknene – Utarbeide mål og planer for kirkelig virksomhet i kommunen – Fremme samarbeid mellom menighetsrådene – Ivareta soknenes interesser ifht. kommunen – Anskaffelse og drift av menighetskontorer – Tros- og livssynsopplæring – Forvaltning av økonomiske midler – Forvaltning, eierskap, drift og vedlikehold av kirker, og gravplasser – Gravplassmyndighet/-forvalter i kommunen BKF har ca 130 ansatte (eksl. Akasia).

Begrunnelse for Akasia Bergen kirkelige fellesråds begrunnelse for opprettelsen av Akasia er tredelt: rydde plass for en klarere kirkelig profil i BKF med fokus på arbeidet i menighetene profesjonell ivaretakelse av områdene som er lagt til Akasia generere ekstra inntekter til BKF

Vår forretningsidé Barnehageaktør og -utvikler Eiendomsforvalter og -utvikler, primært av kirkebygg og gravplasser Gravplassforvalter i Bergen Regnskapskontor

Visjonen vår - verdier for generasjoner

Vår h ovedstrategi Akasia ivaretar viktige samfunnsoppgaver og bringer kulturarven videre, gjennom komplette og profesjonelle fagmiljø med fokus på kvalitet og service

Våre verdier ansvarlig lærende nyskapende åpen

Noen fakta 550 ansatte egne ansatte på de fleste fagområder Samlet budsjett på over kr 550 millioner Bygningsmasse ca kvadratmeter Anleggene over 750 dekar med grøntarealer og annet uteareal

Noen fakta 34 kirker 20 er fredet eller verneverdige 18 barnehager og to under oppføring barn pr februar gravplasser med ca graver gravlegginger (70 % urnenedsettelser) 5 kapell i Bergen - ca 850 gravferder ca 1700 kremasjoner, (22 % fra andre kommuner) Akasia har sitt hovedkontor i Bergen

Noen fakta Akasia leverer også en rekke tjenester til andre fellesråd, kommuner og private: – Rådgivning og analyser bygg og anlegg – Regulering, prosjektering og prosjektledelse – Renhold, trepleie, gartnertjenester, bygg- og landskapsdrift – Murer-, tømrer-, snekker-, elektro- og anleggstjenester – Regnskaps- og lønnsføring inkludert rådgivning – Rådgivning offentlige anskaffelser Kundene våre er hovedsakelig i Bergen og på Vestlandet, men også i resten av landet

Organisering Barnehage – 345 ansatte – 18 barnehager og to under oppføring Eiendom – 150 ansatte – Eiendomsforvaltning – Bygg Renhold & kantine, Byggdrift, Elektro, teknikk & VA, Murer & maler, Tømrer & snekker – Landskap Landskapsdrift, Anlegg, Gartner – Utbygging Prosjektering, Prosjektledelse Gravplass – 20 ansatte – Gravplassmyndighet, Gravferd Regnskap – 9 ansatte Økonomi, IKT og administrasjon HR

Organisasjonsstruktur

Kirker, barnehager og andre bygg Avtalen omfatter alle kirkene og noen menighetskontorer – 34+ Alle barnehagene unntatt Sola og Valen – totalt – 15 Alle gravplassene i Bergen kommune - 27

Fraksjoner Restavfall Papp/papir Plast Sten, grus, sand Trevirke Organisk avfall (grøntavfall) Smittefarlig avfall Kvikksølvholdig avfall og spillvæske Kullfilter fra renseanlegget til kremasjonsovnen