Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møte med næringsforeninge i Hålogalandsregionen
Advertisements

Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Slik jobber vi med rekruttering av personer med nedsatt funksjonsevne
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset.
Trafikksikkerhetstiltak – fysiske tiltak på vegnettet
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Konnerudgata Trafikksikring og bussholdeplasser
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig
Forvaltningsreforma – Høyringsmøte v/samferdselssjef Magnus Vestrheim, Hordaland fylkeskommune.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Sandefjord Kommune Velkommen til Sandefjord Sykkelbysamling Region vest mai.
E6 Helgeland Alternative utbyggingsmuligheter
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Adresseavisen 10 sept 2012 Den kompakte kunnskapsbyen Hver 6 innbygger i Trondheim er student.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Vi skal bygge videre på det vi har!
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Handlingsprogram (2019) Lars Aksnes Utbyggingsavdelingen.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Orientering – Statens vegvesen Norge GNA-møte Bjørn Erik Selnes Statens vegvesen.
Valg av krysstype Samfunnsøkonomiske vurderinger Færøyene 16. juni 2006 Odd Nygård Statens vegvesen, Norge.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 6. mai 2014.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Verdien av tid, sikkerhet og miljø i transportsektoren Den norske verdsettingstudien.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
BU- og miljøsamling, Lierne Per Helge Haugdal Arealbank – bare tull eller nødvendig tiltak ?
Vinterdrift av kommunale veier
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Vi får Vestfold til å gro
På sporet av den tapte tid
Presis, ofte og behagelig
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Arbeidsopplegg for Region vest
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
MidtSkandias årsmøte Ternaby 09. juni 2016
Utskrift av presentasjonen:

Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide

Vegnettet 2018 ● km langt ● 17 ferjesamband ● 8 korridorer og18 ruter ● 76 % av riksvegnettet har fartsgrense 80 km/t eller høyere ● 90 km kollektivfelt ● holdeplasser og 250 knutepunkt ● km er tilrettelagt for gående og syklende Riksvegutredningen /03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen

Vegstandard Riksvegutredningen /03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen

Riksvegutredningen /03/2015 Årsdøgntrafikk Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Trafikkmengde

Trafikkulykker ● Møteulykker dominerer på det høytrafikkert riksvegnettet ● Utforkjøringsulykker dominerer på det lavtrafikkerte riksvegnettet ● Personskadeulykker koster samfunnet om lag 7,6 mrd kr pr år Riksvegutredningen /03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen

Andre utfordringer ● Mange flaskehalser for næringslivets transporter – Smale og svingete veger – Høyfjellsoverganger – Risiko for skred – Ferjesamband – Høydebegrensninger – Tilknytning mellom terminaler og hovedtransportårene ● Lokal luftforurensning og støyplager ● Inngrep i naturmiljø og kulturmiljø Riksvegutredningen /03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen

Kostnader God standard på riksvegnettet vil koste om lag mrd kroner Fordelt på: ● 550 mrd kr til firefelts veg ● 150 mrd kr til to- og trefelts veg ● 300 mrd kr til tofelts veg Av dette : ● 200 mrd kr til kollektivtiltak og tilrettelegging for gående og syklende ● 130 mrd kr til ferjeavløsningsprosjekter Riksvegutredningen /03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen

Virkninger ● Transportkostnader for samfunnet reduseres med 450 mrd kr ● Transportkostnader for næringslivet reduseres med 160 mrd kr ● Transportkostnader for distriktene reduseres med 200 mrd kr ● Ulykkeskostnadene reduseres med 80 mrd kr ● Reisetiden reduseres med 17 timer Riksvegutredningen /03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen

Standard i 2050 Riksvegutredningen /03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen

16/03/2015 Grafikk: Grafisk senter/Colourbox Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen

Riksvegutredningen /03/2015 Foto: Helge Stikkbakke Takk for oppmerksomheten Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen