Ny lov om naturmangfold Synspunkter og konsekvenser for skogbruket Simon Thorsdal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vernekategoriene Nasjonalpark Landskapsvernområde Naturreservat
Advertisements

Status eksisterende datagrunnlag
Reguleringsplaner.
Naturmangfoldloven Prioriterte arter og utvalgte naturtyper 1
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Bærekraftig utvikling - miljø
1/9 Christian Steel Rådgiver, SABIMAs sekretariat Ny naturmangfoldlov – Blir det godt nok?
Kapittel IV Fremmede organismer Kartlegging, hva er viktig?
Fremmede arter i norsk natur – forskrift og handlingsplan
Naturen er trua! Natur og Ungdom.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Naturforvaltning i øvings- og skytefelt 165 Lov om vern av natur Bilde/figur (slett boksen før du setter inn bilde). Spillende tiur og to røy på leiklokalitet.
Forventninger til FMLA-skog Direktør Janne Sollie Skogfaglig samling, Selbu
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
Skogsamling Selbu 1. Naturmangfoldloven og landbruket 2. Skog og klima 3. Landbruksmeldinga Avd.dir Ivar Ekanger, LMD - Skogsamling, Selbu,
Naturmangfoldloven 1Interessekonflikter i skog Naturmangfoldloven.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
§12 i vannforskriften
PRAKTISK BRUK AV NATURMANGFOLDLOVEN VED BEHANDLING AV SKOGSAKER Fylkesskogmester Trond Rian (Noe tilpasset / justert versjon av et foredrag av juridisk.
Veileder for gevinstrapportering
Vannskuterforvaltning KS
Oppslag senest : KUNNGJØRING nr 2
Intern kontroll i regnskapsprosessene
INFORMASJON OM BARNEVERN
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Ny skogbruksforskrift i Marka
Ny skogbruksforskrift for Marka FNF/OOF 12. september 2017.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Omlegging til produksjonsområder
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Styring av og samarbeid om de regionale tilskuddsordningene i jordbruksavtalen. Seminar for fylkeslederne i Norges Bondelag 26. – 27. august, Landbrukets.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Matematikk på ungdomstrinnet
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
UU og Fylkesmannens rolle
Naturmangfold i internasjonalt farvann
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
STILLEHAVSØSTERS I VESTFOLD LENE BERGE FYLKESMANNEN I VESTFOLD
FAST EIENDOMS RETTSFORHOLD
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Presentasjon av Høringsdokumentene
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Porsangerfjorden 2.0 Innspill Gunnstein Bakke Seniorrådgiver
Regional høringskonferanse 14.mai
Meld. St. 14 ( ) Natur for livet
Verneområder og nasjonalparker.
Lokal markagrense for Frogn kommune
Utskrift av presentasjonen:

Ny lov om naturmangfold Synspunkter og konsekvenser for skogbruket Simon Thorsdal

Kort om loven Vedtatt: 19. juni 2009 I kraft: 1. juli 2009 Antall paragrafer: 78 Antall forskriftskomp.: 37 ”Kongen kan gi … ” Kongen: 49 MD: 15 Kommunen: 28 Fylkesmannen: 3

§ 1 (lovens formål) Lovens formål er at naturen med dens biologiske, landskapsmessige og geologiske mangfold og økologiske prosesser tas vare på ved bærekraftig bruk og vern, også slik at den gir grunnlag for menneskenes virksomhet, kultur, helse og trivsel, nå og i fremtiden. Loven har til formål å sikre ved vern og bærekraftig bruk at naturen med dens biologiske, landskapsmessige og geologiske mangfold og økologiske prosesser tas vare på for fremtiden.

Lovens oppbygning 1.Formål og virkeområde 2.Alminnelige bestemmelser om bærekraftig bruk 3.Artsforvaltning 4.Fremmede organismer 5.Områdevern 6.Utvalgte naturtyper 7.Tilgang til genetisk materiale 8.Myndigheter etter loven, tilsyn 9.Håndheving og sanksjoner 10.Avsluttende bestemmelser

Områdevern Reglene om områdevern er i stor grad en videreføring av dagens regler. Med hjemmel i loven kan det opprettes – nasjonalparker, – landskapsvernområder, – naturreservater og – biotopvernområder. – Frivillig vern fungerer godt – Igangverende bruk - påregnlig bruk

Prioriterte arter

Forvaltning av enkeltarter eller livsmiljøer Levende Skog har som mål å bevare og utvikle livsmiljøer for artene i skogen som helhet, i stedet for å fokusere på mer eller mindre tilfeldige registrerte forekomster av enkeltarter. Gjennom MiS prosjektet er det utviklet et vitenskaplig basert system for å registrere og velge ut verdifulle områder (nøkkelbiotoper) for de artene som er avhengig av at det tas spesielle hensyn i skogbruket. Dette er innarbeidet i næringens sertifiseringssystem. Livsmiljøene sikres gjennom krav som – gjensetting av livsløpstrær, – bevaring av kantsoner, – sumpskoger, – edellauvskoger, – brannpåvirket skog m.fl. Forskningsresultater har vist at Levende Skogs livsmiljøtilnærming har vært en riktig strategi. Ordningen med prioriterte arter er basert på enkeltartsforvaltning.

Fjellrev Dverggås Storsalamander Sinoberbille Elvesandjeger Klippeblåvinge Rød skogfrue Svarthalespove Dragehode Eremitt Honningblom Elvemusling Forslag – 12 arter Foto: Bård Bredesen, Naturarkivet

Eksempler på funksjonsområder Rød skogfrue – økologisk funksjonsområde; artens leveområder. Forbud mot veibygging, flatehogst, skogplanting, sprøyting og gjødsling. Elvesandjeger – økologisk funksjonsområde; artens leveområde. Forbud mot graving, masseuttak, utfylling og lagring av masser. Sinoberbille – økologisk funksjonsområde; artens leveområde. Forbud mot utbyggingstiltak, flatehogst og hogst av ospetrær eller ospedominert bestand. Storsalamander – økologisk funksjonsområde; 300 m omkring dammen, vandringskorridorer mellom dammer. Forbud mot utbygging, grøfting, drenering, masselagring med mer.

Forskrift om sinoberbille Som økologisk funksjonsområde for sinoberbille regnes i denne forskriften artens leveområder. I det økologiske funksjonsområdet for sinoberbille er enhver handling som kan påvirke arten negativt forbudt – utbyggingstiltak – flatehogst og – hogst av ospetrær eller ospedominert bestand – uttak og skade av død osp

Sinoberbille Pyrochroa coccinea Schizotus pectinicornis Kan forøvrig forveksles med blant annet disse to:

Utvalgte naturtyper

Forskrift om utvalgte naturtyper Utpeker og beskriver 5 utvalgte naturtyper – Slåttemark – Slåttemyr – Hule eiker – Kalk- lindeskog – Kalksjøer Det vil foreligge handlingsplan for skjøtselskrevende naturtyper. En forskrift – med liste over utvalgte naturtyper. Lista suppleres på sikt etter behov Ikke angivelse av naturtypenes geografiske utbredelse i forskriften

Skogbrukstiltak § 54 Meldeplikt for skogbrukstiltak som berører utvalgte naturtyper Kommunen skal vurdere tiltaket iht. § og 3. ledd - før tiltaket utføres Forskrift om utvalgte naturtyper foreslår frist på 3 uker for kommunen Vedtaket må være i samsvar med skogbruksloven §§ 6 fjerde ledd og 8 annet ledd

Hule eiker Med hule eiker menes eiketrær som har en omkrets på minst 250 cm, samt eiketrær som er synlig hule og har en omkrets på minst 95 cm. Omkretsen skal måles i brysthøyde (ca 1,3 m) over bakken. Med synlig hule menes eiketrær med et indre hulrom som er større enn åpningen, og der åpningen er 5 cm eller større.

Koblinger mellom naturmangfoldlov og plan- og bygningslov Planloven Kommuneplanlegging Kapitel 11 Arealformål § 11-7 Hensynssoner § 11-8 Bestemmelser § 11-9 § Regional planlegging Kapitel 8 Randsoneforv altning Utvalgte naturtyper Kongen kan gi forskrift om utvalgte naturtyper Meldeplikt Tilskudd Nekte tiltak Prioriterte arter Kongen kan gi forskrift om prioriterte arter Bestand som strider mot forvaltningsmål for arter Konsekvenser?

Hensynssoner

Dette er bare en begynnelse

”Innkomne forslag” - Arter 69 sopp 17 laver 10 moser 51 karplanter 51 insekter 4 edderkopper 6 bløtdyr 5 fisker 24 fugler 2 pattedyr

Informasjonsplikt Ansvar for å informere skogeieren. – Fylkesmennene – Kommunene Komiteen vil støtte Regjeringa i at styresmaktene skal orientere dei grunneigarar som har prioriterte arter etter forskrift på sin eigedom om kva konkrete område som vert omfatta av eventuelle reglar om beskyttelse av økologiske funksjonsområde, og at det er denne informasjonen grunneigaren skal forholda seg til. Dette er etter komiteen si meining nødvendig for å få ordninga med priorterte arter til å fungere, og at ordninga vert føreseieleg for den enkelte grunneigar.

Konsekvenser Automatisk båndlegging av arealer. Vanskelig å forholde seg til. Arealgrenser, leveområder og økologiske funsjonsområder. Meldeplikt. Hva skal til forå få tillatelse – kunngjøring Kostnadskrvende Utfordrer en presset rotnetto

Skogbruket er en del av løsningen

Framtidas ressurser potensial for økt aktivitet

Veien videre – behov for en praktikabel ordning Ser ut til å ha ignorert regjeringsforslag som stortinget fant fornuftig og støttet. Regjeringen med støtte i stortinget la betydelige føringer om informasjonsplikt og virkeområde. Vi har lit til at dette blir ivaretatt i fastsettelsen av forskrifter.

Vår mangfoldige verdikjede