Alle kan lære. Professor, dr.philos. Arild Raaheim Program for universitetspedagogikk Det psykologiske fakultet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ulike syn på tvang - fra teori og praksis
Advertisements

Motivasjon.
Trenerrollen og motivasjon
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
UIA – høsten -13 • Ny BLU • Yrkesfaglærerutdanning (Fem nye utdanninger innefor 8-13) • U-trinnsatsingen 1.
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
Christian Waale Hansen
FORMATIV VURDERING.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
SUKSESS ELLER FIASKO I PROSJEKTER TIDLIGE ”SYKDOMSTEGN”
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
mai 2005 OPP! konferansen Stjørdal Faggruppe for pasientopplæring og brukermedvirkning ?
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Livskvalitet og positiv psykologi. L i v s k v a l i t e t T i l f r e d s h e t Positiv affekt Optimisme Håp L y k k e Flyt Self-efficacy Resiliens.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
DIGITAL PORTFOLIOS AS TOOLS FOR SHARED KNOWLEDGE IN TEACHER EDUCATION IN NORWAY. Phd.Student Mattias Øhra Training for Pre-school Teachers and General.
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Personlighetsforstyrrelser i DSM-5
Experiences with standards and criteria in Norway Sissel Skillinghaug/Kirsti Aandstad Hettasch Assessment Department.
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Grunnleggende prinsipper i læringsfremmende vurdering 21. September 2011 Egil Weider Hartberg.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Heimdall’s Quest Jason Karl Arne Klasserommet som et spill.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
2-IT Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Letizia Jaccheri (inst.leder) Trond Aalberg (SPR) Guttorm Sindre.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Altevatn-reguleringenTest: Changes in the flow of water: Effects on watercover and water velocity
The Norwegian Hydrografic Pilot
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Økonomiske forutsetninger
Projections of the disease burden
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
Pedagogisk basiskompetanse RESULT 2017
EiT Landsby.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
SOSIALARBEIDER I EN UROLIG TID
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
Resultater for Rettsvitenskap &
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Sustainability as practice
Fra valg til læring.
bruk av spill i tverrfaglig engelsk/IKT- undervisning
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Alle kan lære. Professor, dr.philos. Arild Raaheim Program for universitetspedagogikk Det psykologiske fakultet

Om det typisk norske David Genius (BT, ) – om den norske middelmådigheten: Når jeg i dag ser rundt meg, ser jeg en trend der vi gjør alt vi kan for å skape middelmådighet istedenfor å skape vinnere. Barneoppdragelse og talentutvikling utføres mer og mer etter en kultur der det ikke skal være lov å dyrke enere. Alle skal inkluderes i alt, alle skal få oppleve alt, alle skal være med på alt, uttrykket «alle skal med» er kanskje det nye «norske». Dersom vi ikke snart tillater at noen faktisk er bedre enn andre, ender vi opp som en bitte liten nasjon langt mot nord med masse penger, store ego og middelmådighet som vår rettesnor.

Tja, men… Hvordan bestemme hvem som er «best»? –Resultater? Innsats? Resultater som følge av innsats? Antakelse om mulige resultater (IQ)? Når skal vi bestemme hvem som er best? –Før en har fått prøvd seg? Ved oppnådd aldersgrense? Etter 3 førsteplasser? Hva er «best»? –Seieren? Måten seieren kom på? 7.plassen «mot alle odds?» Genius har ikke fasiten, men; «La oss stille krav til hverandre, la oss spørre oss selv hver dag: Hva kan JEG gjøre bedre? Hvordan kan jeg gjøre de rundt meg bedre?»

3’er i matte – 3’er i livet? skolen _1.snd

Karakterer og prestasjoner (Deci, Ryan & Koestner, 1999). Når studier viser at ulike typer ytre belønning – som gjøres avhengig av bestemte prestasjoner – har en negativ innvirkning på indre motivasjon, skyldes dette at de bidrar til å underminere individets opplevelse av autonomi og kontroll. «When institutions – families schools, businesses, and athletic teams, for example – focus on the short term and opt for controlling people’s behavior, they may be having a substantially negative long-term effect» (s. 659).

Niemiec, C.P. & Ryan, R.M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom. Applying self-determination theory to educational practice. Theory and Research in Education, Vol. 7, No. 2, «Students’ autonomy can be supported by teachers’ minimizing the salience of evaluative pressure and any sense of coercion in the classroom, as well as by maximizing students’ perceptions of having a voice and a choice in those academic activities in which they are engaged. Indeed, research suggests that autonomy- supportive teaching practices are associated with positive outcomes in the classroom» (Op.cit. s. 139).

Alle kan lære det de vil… …men de må ville det …og andre må ha tro på dem!

Lære gjør vi hele tiden, men det vi lærer der vi ikke er indre motivert står i fare for: - å huskes over kortere tid - å bli oppfattet som mindre viktig – kunnskap i faget/selve faget er ikke så viktig som annen type kunnskap/andre fag. Kan slå ut i lavere lojalitet til faget og til utdanningsinstitusjonen.

Mangel på kontroll/opplevelse av stress… …vil kunne ha den virkning at vi ”hensettes” i en negativ sinnsstemning/humør (mood). Når vi er i dårlig humør: Har vi en tendens til å oppfatte andre menneskers handlinger/utsagn rettet mot oss som negativt intendert Har vi en tendens til å huske dårligere Har vi en tendens til å prestere dårligere Har vi en tendens til å huske negativ selvrelevant informasjon/episoder

Et positivt selvbilde – positiv selvvurdering er viktig (blant annet) fordi: -En forutsetning for å vokse og å utvikle oss er at vi trives med oss selv -Vi forholder oss til våre medmennesker på en mer åpen, direkte, ærlig og ansvarsbevisst måte -Vi ser utfordringer som en mulighet for å lære – og ikke som en trussel -Vi har en «bagasje» som gjør det mulig for oss å løse nye problemer -Vi møter våre medmennesker med åpenhet og tillitt heller enn skepsis og mistro -Vi bidrar positivt til et praksisfellesskap – og vi lærer bedre!

Det er en sammenheng, men… motivasjon (indre) selvbildemestring selvverd

Motivation: cause or effect? competence challenge Flow apathy boredom relaxation arousal anxiety worry control high low high (Csikszentmihalyi, 1990) Flow: The Psychology of Optimal Experience", New York: Harper & Row.

Forventning og læring (Bandura) PERSON ATFERDUTFALL Mestringsforventning Resultatforventning «Har jeg det som skal til?»«Blir resultatet som forventet?» «Klarer jeg å slutte å røyke…vil jeg oppleve at helsen blir i dag…bedre i morgen?» «Om jeg legger inn flere timer…vil jeg få bedre karakter og bruker hele helgen…på prøven?»

Læring skjer når…..?  En har lyst til å lære  En blir møtt med respekt  En blir utfordret  En får tilbakemelding  En vet hvor en skal  En opplever at det er en sammenheng mellom det som skjer her og nå, og en ønsket framtid

Så; hva hemmer/fremmer læring? Hemmer  Negativt selvbilde  Andres (negative) forventninger  For lave/strenge krav  For lite oppfølging/mangel på tilbakemelding  Læringsmiljø preget av kynisme og negativitet  Manglende kontrollopplevelse  Tidspress Fremmer  Et læringsfellesskap preget av åpenhet, respekt og samarbeid  Positive mestringsforventninger  Opplevelse av kontroll  Tidligere (autentiske) mestringsopplevelser  Positive forventninger  Tilbakemelding

Min filosofi; Alle kan lære, og alle kan bli bedre til det de holder på med, men alle kan ikke være best!

Vi mennesker har iboende behov for: Autonomi Kompetanse Tilhørighet (Relatedness) Ryan & Deci – self determination theory Forutsetninger for indre motivasjon.

Motivasjon og prestasjoner Perfeksjonisme – et multidimensjonalt fenomen; 1. selv-orientert – egne forventninger til en selv (SOP) 2. andre-orientert – egne forventninger til andre (OOP) 3. sosialt-foreskrevet – andres forventninger til en (SPP). «Research has shown that controlling feedback, which involves the perception that one must meet someone else’s expectations, leads to reduced levels of intrinsic motivation and increased negative affect» (s. 915). «…these studies provide consistent evidence that SPP has adverse consequences on students’ psychological adjustment, including lower self- esteem, depression, anxiety, avoidant coping, hassels, negative attributional style, hopelessness, loneliness, shyness, fear of negative evaluation, and more» (s. 914). Miquelon, P., Vallerand, R.J., Grouzet, F.M.E. & Cardinal, G. (2005). Perfectionism, academic motivation, and psychological adjustment: An integrative model. Personality and Social Psychology Bulletin, Vol. 31, No. 7,

Martin Covington Det at en person ikke yter som forventet behøver ikke bety at han/hun ikke er motivert. Tvert imot. Det kan være at vedkommende er for motivert: ”…but for the wrong reason.” Læring: et tveegget sverd: ønske om å prestere vs redselen for ikke å strekke til. Covington, M. V. (1984). The self-worth theory of achievement motivation: Findings and implications. Elementary School Learning, vol. 85, nr. 1, Covington, M.V. (2000). Intrinsic Versus Extrinsic Motivation in Schools: A Reconciliation. Current Directions in Psychological Science, vol. 9, nr. 1, Raaheim, A. (2010). Læring og undervisning. Bergen: Fagbokforlaget. Raaheim, A. (2013). Råd og tips til deg som underviser. Olso: Gyldendal Akademiske Forlag.

Students’ Needs, Teachers’ Support, and Motivation for Doing Homework: A Cross-Sectional Study. Idit Katz, Avi Kaplan & Gila Gueta. The Journal of Experimental Education, 2010, 78, 246–267. Results from studies using experimental, correlational, and qualitative methods have converged on the finding that when students engage in academic tasks out of interest, enjoyment, and the purpose to learn and understand, they engage more meaningfully, regulate their learning, achieve higher grades, retain the material, and manifest higher well- being than when they engage in academic tasks out of more extrinsic reasons such as a desire to please others, to demonstrate ability, to avoid feeling stupid, or to avoid punishment (Ames, 1992; Bouffard et al., 2001; Coutts, 2004; Grolnick, Ryan, & Deci, 1991; Hardre & Reeve, 2003; Midgley, 2002; Vansteekiste et al., 2004; Vansteekieste et al., 2005). s. 248

Hva opprettholder motivasjon? -Eierskap -Kontroll -Balanse mellom krav og utfordringer -Mestring -Tilbakemelding

Motivasjon ikke konstant… Individets behov for autonomi, kompetanse og tilhørighet – og den relative betydning av disse - varierer avhengig av kontekst. «Some theorists argue that despite possible individual differences in level of psychological needs, it’s people’s perceived environmental support of the psychological needs that constitutes the relevant factor for need satisfaction and for adaptive motivation» (s. 250). Katz, Kaplan & Gueta (2010). Students’ needs, teachers’ support, and motivation for doing homework: a cross-sectional study. The Journal of Experimental Education, 78,

Lære for en ukjent fremtid… Forståelsesfokusert fremfor kunnskapsfokusert kursplan Knowledge capability: –identifisere og håndtere nøkkelinformasjon i nye situasjoner/oppgaver –knytte slik informasjon til tidligere kunnskap –avgjøre hvilke utfordringer som ligger i den nye situasjonen –utarbeide en måte å håndtere utfordringene –være i stand til å takle utfordringene og sørge for å løse oppgaven, enten aleine eller sammen med andre. «…knowledge capability … is achieved through experience of variation, rather than merely having varied experiences» (s. 233). Baillie, C., Bowden, J.A. & Meyer, J.H.F. (2013). Theshold capabilities: threshold concepts and knowledge capability linked through variation theory. Higher Education, 63,

Litteratur 1. Baillie, C., Bowden, J.A. & Meyer, J.H.F. (2013). Theshold capabilities: threshold concepts and knowledge capability linked through variation theory. Higher Education, 63, Covington, M. V. (1984). The self-worth theory of achievement motivation: Findings and implications. Elementary School Learning, vol. 85, nr. 1, Covington, M.V. (2000). Intrinsic Versus Extrinsic Motivation in Schools: A Reconciliation. Current Directions in Psychological Science, vol. 9, nr. 1, Csikszentmihalyi, (1990) Flow: The Psychology of Optimal Experience, New York: Harper & Rowe. 5. Deci, E.L., Ryan, R.M. & Koestner, R. (1999). A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation. Psychological Bulletin, vol. 125, nr. 6, Niemiec, C.P. & Ryan, R.M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom. Applying self-determination theory to educational practice. Theory and Research in Education, Vol. 7, No. 2, Katz, i., Kaplan, A. & Gueta, G. (2010). Students’ Needs, Teachers’ Support, and Motivation for Doing Homework: A Cross-Sectional Study. The Journal of Experimental Education, 2010, 78, 246– Miquelon, P., Vallerand, R.J., Grouzet, F.M.E. & Cardinal, G. (2005). Perfectionism, academic motivation, and psychological adjustment: An integrative model. Personality and Social Psychology Bulletin, Vol. 31, No. 7, Raaheim, A. (2010). Læring og undervisning. Bergen: Fagbokforlaget. 10. Raaheim, A. (2013). Råd og tips til deg som underviser. Olso: Gyldendal Akademisk. 11. Raaheim, A. (2014). Råd og tips til deg som skal studere. Oslo: Gyldendal Akademisk. 12. Raaheim, A. (2016). Eksamensrevolusjonen. Råd og tips om eksamen og alternative vurderingsformer. Oslo: Gyldendal Akademisk.