Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud 02.09.15.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Trygge organisasjoner
Møteplass for etisk refleksjon
Etiske perspektiver på bruk av tvang
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Prosjekt - Samarbeid om etisk kompetanseheving
Etisk refleksjon – metoder og verktøy
Etikk og brukermedvirkning
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Invitasjon til kurs INVITASJON TIL KURS KAP. 9
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
Målsetting med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Sosialtjenesteloven kap. 4A
Bjørgene Omsorg- og utviklingssenter Bjørgene omsorg- og utviklingssenter 8.juni 2011.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Etisk kompetanseheving i Stange kommune
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Etikkprosjektets verktøy. Skuespillet og filmen « Torbjørn» Torbjørn har begynt å glemme, han trenger hjelp og vi møter Torbjørn og menneskene rundt.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Hvordan forebygge mobbing?
Verktøy for å kartlegge holdninger
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Sett inn video fra Vimeo:
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Velkommen til kurs Tema: Hva er sjelesorg?
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Visdom fra en sjelesørger
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud

REFLEKSJONSKORTENE: Består av utsagn, påstander, bilder beskrivelse av holdninger, etiske dilemma og vanskelige situasjoner man kan reflektere rundt.

Kortene er delt inn i kategoriene: Refleksjonskort for ledere og medarbeidere Refleksjonskort for ledere, medarbeider og brukere/pårørende

De to kategoriene er igjen delt inn i undergrupper etter fagfelt: – Helse og omsorg – Alle tjenester – Oppvekst

Kortene brukes som inspirasjon til refleksjon og for lettere å starte en samtale i gruppe.

Brukes som utgangspunkt for trening på å: konkretisere problemstillinger. skille mellom en etisk utfordring og andre typer utfordringer. identifisere verdier som står på spill i ulike situasjoner.

Brukes i kombinasjon med andre metoder for etisk refleksjon for å sikre at det etiske perspektivet ivaretas i refleksjonen.

Refleksjonskort om enslige mindreårige flyktninger Os kommune har utarbeidet egne refleksjonskort knyttet til arbeidet med enslige mindreårige flyktninger. Kortene har en utfordring, et dilemma eller et case som skal gi grunnlag for etisk refleksjon.

”Kort og godt” – refleksjonskort fra Glemmen sykehjem, Fredrikstad Temaer: 1.Sentrale begreper 2. Tillitskapende arbeid 3. Situasjon 4. Tvang 5. Samtykkekompetanse. 100 refleksjonskort knyttet til kap. 4A i pasientrettighetsloven. Teksten er formulert som åpne spørsmål, problemstillinger og beskrivelse av aktuelle situasjoner. Selges hos Nasjonalt kompetansesenter For aldring og helse

Refleksjonskort knyttet til Lov om kommunens helse- og omsorgstjenester Kapittel 9 Oppegård kommune har på oppdrag fra prosjekt «Samarbeid om etisk kompetanseheving» utarbeidet refleksjonskort knyttet til bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning.

Samarbeid med Stabburshella, KS og Sør Aurdal kommune

Refleksjonskort kan senke terskelen for å sette i gang med etisk refleksjon Men kan også gjøre refleksjonen vanskeligere pga den begrensede informasjonen kortet gir.

Refleksjonskort med bilder til bruk ved etiske utfordringer knyttet til rus og psykisk helse

Utarbeidet i 2013 av Sør-Aurdal kommune og værestedet Stabburshella. Jevnlig i løpet av året møtes brukere fra Stabburshella og ansatte fra Sør-Aurdal kommune for å reflektere sammen.

Erfaringene fra disse felles refleksjonene danner plattformen for refleksjonskortene de har utarbeidet på oppdrag fra prosjektet.

Refleksjonsverktøyet består av 29 bilder av ulike tema: selvmord/overdose, taushetsplikt, mobbing, fyllekjøring psykisk vold overgrep m.fl.

Tanken er at metodikken «Åpen samtale» skal benyttes sammen med kortene. Alle deltagere sitter i en sirkel. Et refleksjonskort sendes rundt. Gruppen tar en runde for å høre hvilke tema som assosieres rundt bildet. Et tema velges til å reflektere rundt. Den som holder kortet har ordet, resten av gruppa lytter.

Det er viktig å: Skape trygghet og redusere engstelse. Være åpen og dele raust av egne erfaringer. La alle stemmer bli hørt. Bruke åpne spørsmål Ikke gå i forsvar. Søke etter flere innfallsvinkler på samme sak. Ha fokus på ressurser og muligheter. Tids-avgrense refleksjonstunden.

Videre:

Bildekortene må sees i sammenheng med prosjektets andre verktøy og hjelpemidler