Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Advertisements

Har vi et fungerende marked i entreprenørbransjen?
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Inndeling av vegnettet
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
Finansiering av E6 på Helgeland - alternativer
Finansiering av Vegbygging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Fylkes- og kommunale veger
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Skarv PUD og BP I Nordland
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Tiltakspakke 2009 Øvre Eiker kommune Drammen Næringslivsforening
E6 Helgeland Alternative utbyggingsmuligheter
Energimerking som incitament NVE, 9. mars 2010 Tommy Rudihagen, adm. dir.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Økonomiske virkemidler Skogkultur –etablering og oppbygging av kvalitetsskog inkl miljøhensyn –distriktsprofil –statlig tilskudd pga langsiktige tiltak,
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Kommunalteknikk Ansvarsområder Kommunal vannforsyning Kommunal avløpshandtering Kommunale veger Trafikksikkerhet Parkeringsordning Parker Damsikkerhet.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Alternativer for nye gavler Jerpeskogen. Stoneart.
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Tilskudd til friluftslivsformål i Rogaland fylkeskommune 1.Regionalt UtvklingsProgram (RUP) 2.Tilrettelegging i friluftslivsområder, RFK 3. Statlige friluftslivsmidler.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
Nordisk Vegteknisk Forbund Direktør Michael Bors.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 1. oktober 2014.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 6. mai 2014.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Dialogkonferanse Behovene
«NyeVeier – Ny giv for vei-Norge»
Møte i Vegdirektoratet 9
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Kollektivtransport og kostnader
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Langtidsplan og budsjett
Informasjonsmøte E6 Helgeland Sør Gardermoen 26. august 2015
Fv Bustneslia Rana kommune
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
4. April 2019, Jostein Fjærestad
MidtSkandias årsmøte Ternaby 09. juni 2016
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Utvikling av E6 Helgeland

Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av smale/ dårlige bruer200 Utretting av kurver med radius < 150 m500 Forsterkning til bæreevne >10 tonn og fjerning av telehiv 750 Øvrige tiltak: Gang- og sykkelveger, problembakker, rekkverk, hvile/ stoppeplasser for tungtrafikk, rasteplasser, universell utforming, siktrydding, skiltfornying, sanering av avkjørsler. 250 TOTALT2700

Mål for utvikling og standardheving av E6 Vegbredde minst 8,5 m der det gjøres tiltak og bruer mindre enn 7,5 m utbedres Ingen kurve skal ha mindre horisontalradius enn 150 m og ”problembakker” skal utbedres Faktisk bæreevne skal være større enn 10 tonn og telehiv fjernes Det bygges gang- sykkelveger rundt byer, mellom tettsted og langs skoleveg Etablering av stoppesteder/ hvileplasser for tunge kjøretøy Hovedrasteplasser utbedres Utvalgte kollektivknutepunkt gis universell utforming Krav til stoppsikt oppfylles. Hindre i siktsoner fjernes eller sikres. Skog ryddes i en bredde på 10 m. Rekkverk utbedres. Avkjørsler samles for å bedre trafikksikkerhet Skilt skal oppfylle krav i skiltnormalene

Utbedring av E6 Helgeland - Bompengepakke (mill kr) Kostn. Statlige midler Store prosj. Prog. omr. Post 23 Mo-Bolna Mo-Korgen Mosjøen- Osen Brenna- Brattås Mosjøen- grense NT SUM Restfinansiering: Statlige inv.midler 2020: 200 mill Bompenger: 1100 mill Brattås- Lien

Prinsipp bompenger Oppstart utbedring/ standardheving høst 2011 Forutsetninger –6 bommer –Takst basert på 150 kr i total bomavgift for å kjøre gjennom hele Helgeland. –Full takst 25/75 kr (30/90 Båthola, 20/60 Skamdalen) –Start innkreving på alle bommer i 2013 –15 år innkrevingstid –20 % gj.snittlig rabatt Bompengefinansiert bidrag på ca 1100 mill kr

Utviklingskontrakt - omfang Strekning på ca 27 mil Drift og vedlikehold samt utvikling/ utbygging Med eller uten bompengepakke Varighet 15 år. Utbygging over de første årene Kontraktsstørrelse opp mot 3,2 mrd. Drift- og vedlikeholdsdelen ca 300 mill Årlig omsetning opp mot mill. pr. år

Oppbygging av kontrakt Drift og vedlikehold basert på en vanlig funksjonskontrakt Utbyggingsdelen basert på totalentreprise på noen deler (der det er gode planer) samt også mengdebeskrevne oppgaver Noen føringer på framdrift Incitamenter, for eksempel knyttet mot framdrift, HMS, framkommelighet, tilstandsutvikling.

Fordeler og ulemper Kontinuerlig, sammenhengende og forutsigbar utbygging Kontraktsforpliktelse sikrer framdrift og finansiering. Koblingen mellom utbygging og drift bør gi incitament for å levere kvalitet. Totalentreprisemodellen gir fleksibilitet til å finne kostnadseffektive løsninger. Langsiktig kontrakt og kombinasjon utbygging/ drift gir mulighet til å planlegge driftsopplegg og ressursbruk på en effektiv måte. Enklere kommunikasjon i byggefasen med kun en entreprenør på en lang strekning. Færre grensesnitt. Mulighet for mindre administrasjon og mindre byggherrekostnader Kontraktsstørrelsen er rettet mot større entreprenører og kan gi liten konkurranse Kontrakten binder opp budsjettene over lang tid. Det kan bli en utfordring å finne ”riktig” risikofordeling.

Framdrift og videre arbeid Oppstart Jobbing mot bransjen/ markedet Detaljering av kontraktsgrunnlag Vurdering av risikofordeling Kontraheringsform og –prosedyre Bør kunne utnytte erfaringene fra OPS