Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk
2 Søknad Visjon To timer Oslo – Gøteborg To timer Gøteborg – Malmø Bakgrunn GO-samarbeidets utredning fra 2005 Tre alternativer –Forbedring av eksisterende bane –Kombinasjon Intercity – høyhastighet –Ny bane for høyhastighet
3 Søknaden
4
5 Utredningen 2005
6 Østfolds utlegning Byggekloss-strategi Intercityspor Gøteborg – Øksnered og Oslo – Halden Rask forbindelse mellom disse systemene Kapasitet for både Intercitytrafikken Raske utenlandstog Vesentlig økt godstransport
7 Vitale hensyn i Østfold Samlet areal- og transportplanlegging Oslo-regionens areal- og transportplan –Flerkjerneutvikling Ny fylkesplan 2009 –Transporteffektivitet –40 års planhorisont – flere innbyggere –Jordvern –Kulturminner God jernbanebetjening av bysentrene Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden Samkjøring av transportsystemene
8 Byggeklossene på norsk side Nytt dobbelspor Oslo – Ski Moderne dobbeltspor Ski – Halden, standard: opp til 250 km/t Innom byene, men med ny og mye raskere passering, noe endret trase m.v. Utredning (Jernbaneforum Øst, 2009) Mulig ferdigstilling ca 2021 Prislapp mrd. NOK Dobbeltspor videre til grensen Utredning under arbeid 2009
9 Prosjektpakker Østfoldbanen Utredning 2009 Prosjektpakke Lengde (km) Kostnader (mill kr 2008) PlanprosessUtbygging Oslo - Ski Sandbukta - Moss Moss -Såstad Seut - Rolvsøy Rolvsøy - Hafslund Hafslund - Halden Kostnadsoverslag og fremdriftsforslag er ikke autorisert av Jernbaneverket.
10 Byggeklossene på svensk side Intercitylinje Gøteborg – Øksnered Ferdigstilling 2012 Dobbeltspor videre til grensen ?
11 The Missing Link Halden – Øksnered Dobbeltspor med god kurvatur Kapasitet både for personer og gods Kalkyler er under arbeid (+- 5 mrd) Tidsplan mangler Krav til forutseenhet når man bygger intercity-sporet til Halden
12
13 Togavvikling Stive ruter Halvtimesfrekvens på intercitystrekningene To-timersfrekvens på lyntogene, maks tre stopp Oslo – Gøteborg Rom for grensependel i tillegg? Betydelig godstransport
14 Forslag til vedtak Arbeidet med raske tog Oslo – Gøteborg - Malmø legger til grunn visjonen i søknaden (2 + 2 timer) Første etappe er raske dobbeltspor på intercityforbindelsene Oslo – Halden og Gøteborg - Øksnered Andre etappe er en rask forbindelse mellom disse systemene, som også gir kapasitet til vesentlig økt godstransport Innsatsen konsentreres om å få raskest mulig framdrift i disse prosjektene Alternativer som innebærer bygging av helt ny jernbane ved siden av intercitysporene, stilles i bero.