Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, 11.8.09 1 Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
COINCO II Oppsummering, forankringsprosess juni – juli 2011
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Høyhastighetsutredningen
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Seminar januar 2012 Geir Berg
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Hva bør en støyfaglig veileder ta opp
Vi baner veg for deg !.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
en jernbane for fremtiden
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Aust Agder fylkeskommune, Østfold 2011 Internasjonalt samarbeid Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 1. april 2011.
Transportplan Nordland Transportplan Helgeland Fase I Transportplan Helgeland Fase I –Utarbeidet av regionrådene på Helgeland Transportplan Helgeland Fase.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
1 Helge Kolstad (AP), Østfold fylkesting Landskapsvern og regionpolitikk Hensikten med en estetikkveileder.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Hva skjer internasjonalt? De nordiske samarbeidsarenaene Kjersti Helene Garberg
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
E 134 Åmot-Vinjesvingen i Vinje kommune. Planprogram 23
Marienlyst stadion Gamle Gress
Nasjonal transportplan
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kamp eller samarbeid?.
-innspill til utredningsprogram
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
På sporet av den tapte tid
Nasjonal signalplan – «milepælsbasert»
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Jernbane i Trøndelag
Kommunemøter RPBA - om RTP
Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg
NASJONAL RASSIKRINGRUPPE 14. AUGUST
E18 Akershus grense - Vinterbro
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk

2 Søknad  Visjon To timer Oslo – Gøteborg To timer Gøteborg – Malmø  Bakgrunn GO-samarbeidets utredning fra 2005 Tre alternativer –Forbedring av eksisterende bane –Kombinasjon Intercity – høyhastighet –Ny bane for høyhastighet

3 Søknaden

4

5 Utredningen 2005

6 Østfolds utlegning Byggekloss-strategi  Intercityspor Gøteborg – Øksnered og Oslo – Halden  Rask forbindelse mellom disse systemene  Kapasitet for både Intercitytrafikken Raske utenlandstog Vesentlig økt godstransport

7 Vitale hensyn i Østfold  Samlet areal- og transportplanlegging Oslo-regionens areal- og transportplan –Flerkjerneutvikling Ny fylkesplan 2009 –Transporteffektivitet –40 års planhorisont – flere innbyggere –Jordvern –Kulturminner  God jernbanebetjening av bysentrene Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden  Samkjøring av transportsystemene

8 Byggeklossene på norsk side  Nytt dobbelspor Oslo – Ski  Moderne dobbeltspor Ski – Halden, standard: opp til 250 km/t  Innom byene, men med ny og mye raskere passering, noe endret trase m.v.  Utredning (Jernbaneforum Øst, 2009) Mulig ferdigstilling ca 2021 Prislapp mrd. NOK  Dobbeltspor videre til grensen Utredning under arbeid 2009

9 Prosjektpakker Østfoldbanen Utredning 2009 Prosjektpakke Lengde (km) Kostnader (mill kr 2008) PlanprosessUtbygging Oslo - Ski Sandbukta - Moss Moss -Såstad Seut - Rolvsøy Rolvsøy - Hafslund Hafslund - Halden Kostnadsoverslag og fremdriftsforslag er ikke autorisert av Jernbaneverket.

10 Byggeklossene på svensk side  Intercitylinje Gøteborg – Øksnered Ferdigstilling 2012  Dobbeltspor videre til grensen ?

11 The Missing Link  Halden – Øksnered  Dobbeltspor med god kurvatur  Kapasitet både for personer og gods  Kalkyler er under arbeid (+- 5 mrd)  Tidsplan mangler  Krav til forutseenhet når man bygger intercity-sporet til Halden

12

13 Togavvikling  Stive ruter  Halvtimesfrekvens på intercitystrekningene  To-timersfrekvens på lyntogene, maks tre stopp Oslo – Gøteborg  Rom for grensependel i tillegg?  Betydelig godstransport

14 Forslag til vedtak  Arbeidet med raske tog Oslo – Gøteborg - Malmø legger til grunn visjonen i søknaden (2 + 2 timer)  Første etappe er raske dobbeltspor på intercityforbindelsene Oslo – Halden og Gøteborg - Øksnered  Andre etappe er en rask forbindelse mellom disse systemene, som også gir kapasitet til vesentlig økt godstransport  Innsatsen konsentreres om å få raskest mulig framdrift i disse prosjektene  Alternativer som innebærer bygging av helt ny jernbane ved siden av intercitysporene, stilles i bero.