Mål- og resultatstyring i praksis Elisabeth Enger Rådmann i Bærum kommune UHR´s direktørskole 8. mai 2007 UHR´s direktørskole 8. mai 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Advertisements

Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Resultatledelse Resultatledelse.
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Organisasjonsutvikling og lederroller
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Skolen – en kommunal virksomhet
Internkontroll i norske kommuner
Medbestemmelse1 Prinsipper for medbestemmelse for ansatte, tillitsvalgte og vernetjenesten.
Styringsprinsipper Styringssystem
HP MEDARBEIDERNE1 Arbeidsgiverpolitikk - strategier lStyrke kompetanseutvikling og faglighet på alle nivå lTa i bruk uutnyttet arbeidskraft.
Samhandling leder/verneombud
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Departementets styring og styrenes rolle
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Lunner 2004 Møte i Fellestjenesten 19. november 2003.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Resultatledelse med brukerfokus Tønsberg og Nøtterøy bibliotek Vigdis Gjelstad Jakobsen.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Modellkommunene Hva er unikt?
Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Inkluderende arbeidsliv som integrert del av arbeidsgiverpolitikken Prosess, plan og oppfølging IA-rådet i Oppland
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Dialogkonferanse Behovene
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Helse miljø og sikkerhet
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Asker - mulighetenes kommune
Profesjonelle læringsfellesskap
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
utfordringer i en ny region
Utskrift av presentasjonen:

Mål- og resultatstyring i praksis Elisabeth Enger Rådmann i Bærum kommune UHR´s direktørskole 8. mai 2007 UHR´s direktørskole 8. mai 2007

BÆRUM l innbyggere (per ) lBrutto driftsbudsjett 2007: 4,7 mrd. kr lInvesteringer 07-10: 6,8 mrd. kr lAnsatte/årsverk: / l220 tjenestesteder

En organisasjon som: lGir faglig grunnlag for politiske beslutninger lEr myndighetsutøver/forvaltningsorgan lEr tjenesteyter på mange ulike områder; skole, barnehage, helse, pleie og omsorg, kultur, vannforsyning, samferdsel, natur og idrett osv. lEr en viktig samfunnsaktør

Administrativ styringsfilosofi lStyring gjennom kultur, holdninger, verdier og resultatledelse lUtvikling av felles spilleregler og praksis i ledelsen lMedbestemmelse og medvirkning fra de ansatte lBrukerstyring og brukerfokus zInnhente og aktivt bruke tilbakemeldinger fra brukerne zEtablere fora for dialog mellom brukere og tjenesteytere lResultatavtaler for alle ledere lGjennomgående og unike målekart lSammenlikninger med andre

Resultatledelse Ledelsesfilosofi lFasthet på mål - frihet til handling lFokus på resultater lResultatene måles ogMetode lBalansert målstyring lAmbisjonsnivå fastsettes i resultatavtaleneStyringsverktøy l Felles styringssystem - tydelig, oversiktlig l Felles kulturutvikling l Økt fokus på resultater ogUtviklingsverktøy l På alle nivåer l Bedre kunnskapsgrunnlag l Økt brukerinnflytelse l Bedre ledelse

Kort om hva vi har gjort lUtviklet felles målekart for kommunen og støtteavdelingene, og unike målekart for ulike tjenester, 40 brukerundersøkelser og medarbeiderundersøkelse. lGjennomført bruker- og medarbeiderundersøkelser som viser resultater for 2003, 2004 og Bare medarbeider- undersøkelse for 2006 l5 år resultatavtaler med målekart lEtablert system for resultatoppfølging og resultatsikring lUtviklet dataverktøy for presentasjon av resultatene lUtviklet system for bonus og resultatlønn

Målekartet – mål 2007

Andre mål i rådmannens resultatavtale Ved utgangen av 2007 skal rådmannen: 1.Samarbeid skole - barnehage: 1.Samarbeid skole - barnehage: Ha utviklet samarbeid mellom videregående skole, grunnskole og barnehage som gir et mer sammenhengende utdanningsløp for barn og unge i Bærum kommune. 2.Tilrettelagte arbeidsplasser: 2.Tilrettelagte arbeidsplasser: Ha avklart ambisjonsnivå og organisering av kommunens innsats for sysselsetting av yrkesvalghemmede. 3.IKT / e-kommune: 3.IKT / e-kommune: Ha etablert minst 15 selvbetjente tjenester på kommunens internettsider.

forts. > andre mål Gjennomføring av investeringsprogrammet: 4.Gjennomføring av investeringsprogrammet: Ha sikret tilstrekkelig kompetanse og kapasitet som byggherre til å sikre profesjonell gjennomføring av de planlagte investeringene. Risikoen skal minimiseres og prosjektene skal følges opp tett. 5.Arbeidsgiverpolitikk: 5.Arbeidsgiverpolitikk: * Ha redusert veksten i uttak av AFP. * Ha økt andelen arbeidstakere med minoritetsbakgrunn. * Ha økt andelen heltidsansatte. * Ha økt antallet lærlinger. 6.Etikk: 6.Etikk: Ha forankret kommunens verdigrunnlag og etiske retningslinjer i organisasjonen.

Eksempel på resultatavtale

forts. > eksempel resultatavtale

Resultatoppfølging og rapportering lLøpende (månedsoppfølging), f.eks. økonomi og sykefravær l”Den store” resultatsløyfa når undersøkelsene kommer lRapportering til politisk nivå månedlig og tertialvis

Virksomhetens ledergruppe Tolker/vurderer Formidler Oppfølging Virksomhetens ledergruppe Foreslår tiltak Iverksetter Den store ledergruppa/ ledernettverk Rapporterer Gir tilbakemeldinger Lærer Virksomheten Dialog med ansatte og brukere Formidle, analysere, drøfte tiltak, iverksette Hele sløyfa tar uker Rådmannens ledergruppe Tolker – Formidler helhet internt og senere eksternt ”Bestiller” av virksomhetene og evt. beslutter Den store ledergruppa/ ledernettverk Formidler egne resultater Tolker/vurderer Hjelper/støtter hverandre Formidling Resultatsløyfa

Resultatsikring - ledernettverk lLedernettverkene sammensettes på tvers l2 – 3 ganger pr. år lFast mal på møtene, en prosessleder l Mål: l Bidra til at resultater leveres! l Læring l Samhold l Felles kulturbygging l Motivasjon

Bonus og resultatlønn lBonus til tjenestesteder zDe med best resultat innenfor hver tjeneste zDe med best fremgang zFokusområde brukere legges til grunn zØkonomi må være gult eller grønt, dvs. minst balanse zÅpen klasse for å gi en sjanse til flere med særskilt begrunnelse lResultatlønn for ledere zGule eller grønne resultater i forhold til eget lederskap (relevante spørsmål i medarbeiderundersøkelsen) z Økonomi må være gult eller grønt, dvs. minst balanse z Skjønnsmessige vurderinger: helhetstenking, utviklingsarbeid

Andre konsekvenser lForpliktende mål i resultatavtalen lForpliktende prosesser i forhold til brukere og medarbeidere lForpliktende resultatsikring- og resultatoppfølging lAvtalen og avtaleinngåelsen tas på alvor zEn resultatavtale inngås i individuell samtale … zAvvik sees, påtales og følges opp! lMangel på positiv utvikling over tid: Grunnlag for egen samtale

Administrasjonssjefens oppgaver og myndighet Kommunelovens § 23 Administrasjonssjefens oppgaver og myndighet 2. Administrasjonssjefen skal påse at de saker som legges fram for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet, og at vedtak blir iverksatt. Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen drives i samsvar med lover, forskrifter og overordnede instrukser, og at den er gjenstand for betryggende kontroll.

Nye/forsterkede tiltak lVektlegging av ansvaret for kontroll/overholdelse av regler i resultatavtalene – nytt fokusområde lStørre omfang/økt ressursbruk på risikokartlegging og stikkprøver lGjennomgang av internt regelverk for å zklargjøre skal-regler zgjøre det lettere tilgjengelig zstyrke opplæringstiltakene lVidereutvikling av ledelse, organisasjon og styring etter samme grunnprinsipper som før

Fokusområde Etikk Felles retningslinjer Programområdevis

Å lede gjennom resultatledelse Kommunalsjefssitater lKrevende, men givende! lLedelse er viktig! lØkt bevissthet om hvordan jeg fungerer som leder lDet er lov til å være stolt over å være god! lNoen har tatt sin hatt og gått … lFra å være opptatt av ledelse som det jeg gjør selv, har jeg nå fokus på hvilke resultater organisasjonen skal oppnå, og hva vi samlet sett må gjøre for å få det til lJeg er blitt opptatt av min rolle som coach – hvordan jeg virker på resultatoppnåelsen hos de der ute lDet strukturerer samtalen / dialogen, vi får snakket om det som er viktig

Erfaringer Forbedret ledelse og styring? Bedre resultater? Rune J. Sørensen m.fl.: Omstilling og utvikling i norske kommuner. Mye skrik og lite ull?

Erfaringer lKrever betydelig ledelsesenergi lBred deltakelse er en forutsetning lProsessen viktig; både i utvikling og bruk lSterkt verktøy: Gir felles fokus og stor oppmerksomhet til utvalgte områder lTydelig og eksponerende ledelsessystem