Skolen som arbeidsplass Einar M. Skaalvik. Følelse av tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager Motivasjon for å slutte som lærer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forventninger og videre arbeid…...
Advertisements

Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Lærer-elev relasjonen og psykisk helse
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Nulltoleranse for mobbing
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Generelle tiltak og forebygging
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Forutsetninger for samarbeid Ansvar og Ressurser Arbeidsdeling og Organisering.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre.
LP og evidens i undervisningen
Kartleggingsundersøkelsene i LP-modellen
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Lederstil og Motivasjon.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Motivasjon Din motivasjon
Velkommen til et nytt skoleår!
Velkommen til foreldremøte. Glede Fellesskap Helse Ærlighet Fokus på verdier.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Rykkinnprosjektet. Medarbeidersamtaler/vPhD 1 Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Del.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Rekruttering i Skatteopplysningen Øst Rett kompetanse på rett plass Tonje Faraasen.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
Kompetansesenter rus, Nord-Norge KoRus-Nord
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Belastningsfaktorer i lærerrollen Professor Einar M. Skaalvik og professor Sidsel Skaalvik Pedagogisk institutt, NTNU.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Fattigdommens sosiale kostnader
Medarbeidertilfredshet i kommunene
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Skolebasert kompetanseutvikling
Relevant questions for the Reference Group
Skole- hjem samarbeid.
Plan for overgang fra barnehage til skole-
Rekruttering Fremtidens sykepleiere
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Idrettsskolen på Kjenn skole, Lørenskog
Skolebasert kompetanseutvikling
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Undersøkelsesprosessen
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Skolen som arbeidsplass Einar M. Skaalvik

Følelse av tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager Motivasjon for å slutte som lærer

Lærernes opplevelse av skolekonteksten Verdisamsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplinproblemer

UenigEnig (1-3)(4-6) Jeg trives med å være lærer 7 %93 % Jeg tenker ofte på å slutte som lærer 78 %22 % Jeg føler meg uttappet på slutten av skoledagen 45 %55 %

UenigEnig (1-3)(4-6) Jeg føler at jeg er på en skole som deler min oppfatning av hva som er god undervisning 11 %89 % Jeg føler at foreldrene har tillit til min undervisning 4 %96 % Dagene på skolen er hektiske – det er aldri tid til å roe ned 17 %83 % Lærerne er helt neddynget med oppgaver 19 % 81 %

Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager Motivasjon for å slutte

Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19

Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19

Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19

Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19

Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19

Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19

Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19

Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19

Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19

Noen begrensninger Tverrsnitts-studie –Kausale sammenhenger blir tolking –Behov for longitudinelle studier Åpen for andre variabler –Eks. mestringsforventning sterkt relatert til utbrenthet.

Praktiske implikasjoner Reduser tidspresset på lærerne Arbeid for å utvikle en skolekultur med –felles verdier –gode sosiale relasjoner

DisagreeAgree (1-3)(4-6) I enjoy working as a teacher 7 %93 % I often think of leaving the teaching profession 78 %22 % I feel worn out at the end of the schoolday45 %55 %