Skolen som arbeidsplass Einar M. Skaalvik
Følelse av tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager Motivasjon for å slutte som lærer
Lærernes opplevelse av skolekonteksten Verdisamsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplinproblemer
UenigEnig (1-3)(4-6) Jeg trives med å være lærer 7 %93 % Jeg tenker ofte på å slutte som lærer 78 %22 % Jeg føler meg uttappet på slutten av skoledagen 45 %55 %
UenigEnig (1-3)(4-6) Jeg føler at jeg er på en skole som deler min oppfatning av hva som er god undervisning 11 %89 % Jeg føler at foreldrene har tillit til min undervisning 4 %96 % Dagene på skolen er hektiske – det er aldri tid til å roe ned 17 %83 % Lærerne er helt neddynget med oppgaver 19 % 81 %
Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager Motivasjon for å slutte
Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19
Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19
Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19
Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19
Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19
Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19
Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19
Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19
Verdi- samsvar Støttende leder Relasjon til kolleger Relasjon til foreldre Tidspress Disiplin- problemer Tilhørighet Utbrenthet Trivsel Psykosomatiske plager R 2 =.53R 2 =.50 R 2 =.44 R 2 = Motivasjon for å slutte Figur 1. Empirisk modell av relasjoner mellom variabler i undersøkelsen. Standardiserte regresjonskoeffisienter. Bare signifikante koeffisienter oppgitt R 2 =.54.19
Noen begrensninger Tverrsnitts-studie –Kausale sammenhenger blir tolking –Behov for longitudinelle studier Åpen for andre variabler –Eks. mestringsforventning sterkt relatert til utbrenthet.
Praktiske implikasjoner Reduser tidspresset på lærerne Arbeid for å utvikle en skolekultur med –felles verdier –gode sosiale relasjoner
DisagreeAgree (1-3)(4-6) I enjoy working as a teacher 7 %93 % I often think of leaving the teaching profession 78 %22 % I feel worn out at the end of the schoolday45 %55 %