YS` Inntektsplitiske konferanse 27.02.08 TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
Advertisements

1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
Nytt fra ASVL Distrikt Vest 4. og 5. mars 2008 Dag Sandvik.
Hovedtariffoppgjøret bidrag til en mer attraktiv kommunesektor! Strategikonferansene 2012.
DM Tariffoppgjøret 2007 Økonomiske forutsetninger.
Pensjonsreformen 7. mars Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Hovedelementene i pensjonsreformen •Opptjening •Fleksibelt uttak •Levealdersjustering.
Pensjon – privat sektor
Ny fleksibel alderspensjon v/Anja Søberg, seniorrådgiver NAV Hedmark
VILLEDER DAGSREVYEN OM PENSJON? ET FORSØK PÅ Å MINNE OM FAKTA.
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
TARIFFKONFERANSE ABELIA Tariffoppgjøret 2009 NTLs tariffpolitiske uttalelse.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Årstalen 2005.
Pensjonsforum 12.november 2007
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Knut Røed Offentlige tjenestepensjoner.
DM Tariffoppgjøret 2008 Forhandlingsdirektør Oskar Rønbeck, BNL.
Våre mål iår (sånn omtrentlig pr nå): a) Nivå ved fratreden 62 år må være om lag som i dag. b) Ikke vesentlig vanskeligere å kvalifisere til hel AFP- pensjon.
Pensjonsreformen Endrede forutsetninger – hva kan gjøres i offentlig sektor? Seminar: AFP i offentlig sektor Oslo Jan Mønnesland Utdanningsforbundet.
Offentlig pensjon: tilpasning til pensjonsreformen?
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
Dagens- og fremtidens pensjonssystem Fevik, 25. okt 2007 Gro Handal, SpareBank1 Livsforsikring.
TO HOVEDTREKK I REFORMEN I. ”Til ungdommen” ( ca 35 minus): Opptjening, alleårsregel, ”gratispoeng” m.v. med full virkning i 2050 II.”Alle skal med” Tidligpensjon,
1 - Alle skal få mer! Alle som tjener under en halv million i året skal komme bedre ut enn i dag, lover ”pensjonsminister” Bjarne Håkon Hanssen. NTB 20.
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Økonomiske utsikter for 2015 Lars E Haartveit. 2 Verden rundt oss.
PROGNOSER 2015 Tariffkonferansen 2015
Mellomoppgjøret forutsetninger
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Er det noen fremtid for konkurranseutsatt sektor i Norge? Steinar Holden Faglig pedagogisk dag UiO, 5. Januar 2004 behovet.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Informasjonsmøte om ny alderspensjon. Agenda | Informasjonsmøte om ny alderspensjon Hva betyr det nye regelverket for deg? Slik beregner du din fremtidige.
Fagforbundet Sogn og Fjordane- 24. mars 2010 V/ Anders Austrheim, kunde- og salgsleder Sogn og Fjordane.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Pensjonsberegning og pensjoneringsvalg. Pensjoneringsvalg Hvem kan gi råd om pensjoneringsvalg? Når kan du gå av? Når lønner det seg å gå av med pensjon?
De Facto Framtida for AFP Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Tirsdag 23/10 – 2007 Stein Stugu.
YS Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Folkemengden i yrkesaktiv alder AldersgruppeAntall i 2002 Antall i.
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
De Facto AFP NTL Forskningsinstitutter Roar Eilertsen De Facto
Informasjon ny alderspensjon. Agenda | Informasjon om ny alderspensjon Konsekvens nytt regelverk? Slik reknar du din framtidige pensjon Introduksjon.
Tariffkonferanse YS-Spekter Om lønnsoppgjøret 2008 Viseadm. direktør Anne-Kari Bratten Forhandlingssjef Stein Gjerding Tariffkonferanse i YS-Spekter.
Organisasjonsmessig behandling. Tariff 2016 Hva blir det viktigste for Utdanningsforbundet i vårens hovedoppgjør? Tariff 2016s2.
Knut Bratland. Offentlig tjenestepensjon -> Bruttogaranti-ordning -> 30 års opptjening eller mer gir 66% av sluttlønn totalt -> 14 timer eller mer pr.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
AFP – hva nå? Foredrag for forbundsledelsen i YS, 23. Oktober 2007 Tove Midtsundstad Fafo - Institutt for arbeidsliv- og velferdsforskning.
Hva er våre krav framover? Pensjonskonferanse 17. oktober 2016 Gudrun Høverstad Forsvar offentlig pensjon
Pensjonsreformen og AFP
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
Tall og bakgrunn for årets oppgjør sett fra YS’ ståsted
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Felles krav levert 15.4: Det kreves en fleksibel, brutto tjenestepensjonsordning. Fleksibiliteten gjennomføres slik at ny folketrygd sammen med tjenestepensjon.
Regulering av alderspensjoner, hva med veien videre?
Mellomoppgjøret forutsetninger
Økonomiske utsikter for 2015
Ny alderspensjon i folketrygden
P E N S J O R F M HVORDAN KAN FREMTIDENS PENSJONS-ORDNINGER BLI
Hva står på spill? Med jevne mellomrom: pensjon på forsiden av medier
Grunnlaget for arbeidsplasser og sysselsetting
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Fleksibel alderspensjon Informasjon til arbeidsgivere
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Pensjon – før, nå og etter…. +++
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
9 Arbeidsledighet og konjunkturer
Folketrygden - alderspensjon
Utskrift av presentasjonen:

YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE

YS` Inntektsplitiske konferanse UTVIKLING I KONKURRANSEEVNEN 2007: Lønnskostnader overfor handelspartnerne økte med 2,9 %, som skyldes både en styrking av kronen på 1,6 % og 1,3 % høyere lønnsvekst i industrien enn for handelspartnerne 2007: Lønnskostnader overfor handelspartnerne økte med 2,9 %, som skyldes både en styrking av kronen på 1,6 % og 1,3 % høyere lønnsvekst i industrien enn for handelspartnerne Konkurranseevnen samlet for de tre siste årene svekket seg med 9 % Konkurranseevnen samlet for de tre siste årene svekket seg med 9 % 2007: Timelønnskostnadene i industrien lå 25 % høyere enn for handelspartnerne, mens for industriarbeidere alene lå kostnadene 41 % over handelspartnerne. 2007: Timelønnskostnadene i industrien lå 25 % høyere enn for handelspartnerne, mens for industriarbeidere alene lå kostnadene 41 % over handelspartnerne.

YS` Inntektsplitiske konferanse Lønnsutvikling i perioden(%) INDUSTRIARBEIDERE 3,6 5 ½ 9 1/4 INDUSTRIARBEIDERE 3,6 5 ½ 9 1/4 FUNKSJONÆRER 4,6 5 ¾ 10 1/2 FUNKSJONÆRER 4,6 5 ¾ 10 1/2 FRONTFAGET 4,3 5 1/2 10 FRONTFAGET 4,3 5 1/2 10 STATEN 4, /4 STATEN 4, /4 KOMMUNENE 4,1 4 1/2 8 3/4 KOMMUNENE 4,1 4 1/2 8 3/4 FINANSNÆRING 5,6 5,2 11 FINANSNÆRING 5,6 5,2 11 SPEKTER utenom helse 4,8 5,3 10 1/2 SPEKTER utenom helse 4,8 5,3 10 1/2 HELSEFORETAKENE 3,7 …. HELSEFORETAKENE 3,7 …. HSH VAREHANDEL 4, /2 HSH VAREHANDEL 4, /2 ALLE GRUPPER 4,1 5,4 9 3/4 ALLE GRUPPER 4,1 5,4 9 3/4

YS` Inntektsplitiske konferanse OVERHENG 06/08 (%) OVERHENG 07 OVERHENG 08 OVERHENG 07 OVERHENG 08 INDUSTRIARBEIDERE 1,4 1 3/4 INDUSTRIARBEIDERE 1,4 1 3/4 FUNKSJONÆRER 2 2 1/2 FUNKSJONÆRER 2 2 1/2 FRONTFAGET 1,7 2 FRONTFAGET 1,7 2 STATEN 2,9 1 1/2 STATEN 2,9 1 1/2 KOMMUNENE 1,7 1 1/4 KOMMUNENE 1,7 1 1/4 FINANSNÆRING 1,4 1,3 FINANSNÆRING 1,4 1,3 SPEKTER utenom helse 1,5(1,2) 1,3 SPEKTER utenom helse 1,5(1,2) 1,3 HELSEFORETAKENE 1,7 …. HELSEFORETAKENE 1,7 …. HSH VAREHANDEL 1,2 1,6 HSH VAREHANDEL 1,2 1,6 ALLE GRUPPER 2,0 2 ALLE GRUPPER 2,0 2

YS` Inntektsplitiske konferanse VEKST I REALØNN ETTER SKATT I 2006 og 2007(%) ÅRSLØNN ENDRING ÅRSLØNN ENDRING 2007 KJØPEKRAFT 2007 KJØPEKRAFT INDUSTRIARBEIDERE ,5 4 1/2 INDUSTRIARBEIDERE ,5 4 1/2 IND.FUNKSJONÆRER ,9 4 1/4 IND.FUNKSJONÆRER ,9 4 1/4 INDUSTRI I ALT ,2 4 1/2 INDUSTRI I ALT ,2 4 1/2 HSH-VAREHANDEL ,0 4,1 HSH-VAREHANDEL ,0 4,1 FINANSSEKTOREN ,5 3,9 FINANSSEKTOREN ,5 3,9 STATSTILSATTE ,2 4 STATSTILSATTE ,2 4 KOMMUNETILSATTE ,9 3 3/4 KOMMUNETILSATTE ,9 3 3/4 ALLE GRUPPER ,9 4,5 ALLE GRUPPER ,9 4,5

YS` Inntektsplitiske konferanse VEKST I REALØNN ETTER SKATT I 2006 og 2007(KRONER) ÅRSLØNN ENDRING ÅRSLØNN ENDRING 2007 KJØPEKRAFT(Kroner) 2007 KJØPEKRAFT(Kroner) INDUSTRIARBEIDERE INDUSTRIARBEIDERE IND.FUNKSJONÆRER IND.FUNKSJONÆRER INDUSTRI I ALT INDUSTRI I ALT HSH-VAREHANDEL HSH-VAREHANDEL FINANSSEKTOREN FINANSSEKTOREN STATSTILSATTE STATSTILSATTE KOMMUNETILSATTE KOMMUNETILSATTE ALLE GRUPPER ALLE GRUPPER

YS` Inntektsplitiske konferanse PRISUTVIKLINGEN KPI El-Priser KPI El-Priser 2005/2006 KPI 2,3 % + 25 % 2005/2006 KPI 2,3 % + 25 % 2006/2007 KPI 0,8 %* - 18 % 2006/2007 KPI 0,8 %* - 18 % Stigende prisvekst gjennom året. I januar 2008 økte prisene på årsbasis med 3,7 % Stigende prisvekst gjennom året. I januar 2008 økte prisene på årsbasis med 3,7 % PROGNOSE FRA TBU: 2007/2008 PROGNOSE FRA TBU: 2007/2008 KPI omlag 3 1/2 % El-priser + 30 % KPI-JAE 2,2 % (1,4 % i 2007) * Ett prosentpoeng skyldes lavere el-priser * Ett prosentpoeng skyldes lavere el-priser

YS` Inntektsplitiske konferanse NORSK ØKONOMI I 2008 LAVERE VEKST, ØKT SYSSELSTETTING OG LAVERE LEDIGHET LAVERE VEKST, ØKT SYSSELSTETTING OG LAVERE LEDIGHET BNP (Fastland)+ 4,8 % i 2006 BNP (Fastland)+ 4,8 % i 2006 BNP + 6 % i 2007 BNP + 6 % i 2007 BNP + 2,8 % 2008(SSB) BNP + 2,8 % 2008(SSB) BNP +1,5-2,3-3,3 % BNP +1,5-2,3-3,3 % VALUTA NOK + 2 % VALUTA NOK + 2 % ANSLAG FOR LØNNSVEKST 2008: ANSLAG FOR LØNNSVEKST 2008: SSB 6,2 %, FINANSDEP 5 % OG NORGES BANK 5 ¾ % SSB 6,2 %, FINANSDEP 5 % OG NORGES BANK 5 ¾ % HANDELSPARTNERNE 3,5 % (Nasj. Valuta) HANDELSPARTNERNE 3,5 % (Nasj. Valuta) HANDELSPARTNERNE 1,5 % (I NOK) HANDELSPARTNERNE 1,5 % (I NOK)

YS` Inntektsplitiske konferanse Virkning på kjøpekraft av skatteendringer ved 3,5 % inflasjon Inntekt 07 KronerProsent Ved 5,5 % lønnsvekst , , , , , , , ,26500

YS` Inntektsplitiske konferanse Klar bedring i arbeidsmarkedet I 2006 økte sysselsettingen med personer og i 2007 med personer I 2006 økte sysselsettingen med personer og i 2007 med personer Betydelig reduksjon i veksten tre neste årene (mellom 1/3-1/6) av 2007 Betydelig reduksjon i veksten tre neste årene (mellom 1/3-1/6) av 2007 Rekordlav ledighet: (utg.januar) Rekordlav ledighet: (utg.januar) Betydelig arbeidsinnvandring to siste årene, har bidratt til sterk vekst i produksjon og sysselsetting, men samtidig begrenset nedgangen i ledigheten Betydelig arbeidsinnvandring to siste årene, har bidratt til sterk vekst i produksjon og sysselsetting, men samtidig begrenset nedgangen i ledigheten

YS` Inntektsplitiske konferanse AFP: to-sporsmodellen SPOR 1 SPOR 1 En nøytral AFP-ordning der en fritt kan arbeide ved siden av, men der pensjonen avkortes desto mer jo tidligere uttaket skjer. Poenget er at samlet pensjon over gjenstående levetid skal være uavhengig av uttakstidspunkt. En nøytral AFP-ordning der en fritt kan arbeide ved siden av, men der pensjonen avkortes desto mer jo tidligere uttaket skjer. Poenget er at samlet pensjon over gjenstående levetid skal være uavhengig av uttakstidspunkt. Modellen kan kombineres med et to-nivåuttak, der for eksempel AFP-tillegget er høyere mellom år, men der pensjonen fra 67 år blir tilsvarende lavere. Fordel for folk med lav levealder. Modellen kan kombineres med et to-nivåuttak, der for eksempel AFP-tillegget er høyere mellom år, men der pensjonen fra 67 år blir tilsvarende lavere. Fordel for folk med lav levealder. Også mulig å velge en tidsbegrenset ordning over f eks 15 år, noe som er en fordel for yrker med lav levealder. Ulempen er at pensjonen reduseres dramatisk etter 15 år. En annen ulempe er at en tidsbegrenset ordning vil gjøre det vanskeligere for mange å gå av med tidligpensjon fra år. Også mulig å velge en tidsbegrenset ordning over f eks 15 år, noe som er en fordel for yrker med lav levealder. Ulempen er at pensjonen reduseres dramatisk etter 15 år. En annen ulempe er at en tidsbegrenset ordning vil gjøre det vanskeligere for mange å gå av med tidligpensjon fra år.

YS` Inntektsplitiske konferanse AFP: to-sporsmodellen Spor 2 Spor 2 En ikke-nøytral AFP-ordning som gir et noe høyere livsvarig AFP-påslag til personer som går av tidlig, men der påslaget avkortes strengt mot arbeidsinntekt En ikke-nøytral AFP-ordning som gir et noe høyere livsvarig AFP-påslag til personer som går av tidlig, men der påslaget avkortes strengt mot arbeidsinntekt Den enkelte definerer seg selv som ”sliter” ved å foreta dette valget. Arbeidsgiver og/eller myndighet (NAV) kan ikke overprøve beslutningen. Den enkelte definerer seg selv som ”sliter” ved å foreta dette valget. Arbeidsgiver og/eller myndighet (NAV) kan ikke overprøve beslutningen. Forutsettes at arbeidstakeren har relevant kunnskap om konsekvensene av valget som foretas. Bl a vil han/hun vite at om man velger spor 1 så vil pensjonen øke betydelig ved å stå lengre i arbeid Forutsettes at arbeidstakeren har relevant kunnskap om konsekvensene av valget som foretas. Bl a vil han/hun vite at om man velger spor 1 så vil pensjonen øke betydelig ved å stå lengre i arbeid

YS` Inntektsplitiske konferanse LEVEALDERSJUSTERING OG REGULERING AV AFP Utvalget sier: I beregningen av AFP- påslaget er det lagt til grunn at det benyttes samme regler som i folketrygden for leveladersjustering og årlig regulering av opptjente rettigheter(som for lønn) og AFP-påslaget (lønn minus ¾ prosent- poeng). Hensynet til enkelhet kan tilsi at en benytter samme regler som i folketrygden. Utvalget sier: I beregningen av AFP- påslaget er det lagt til grunn at det benyttes samme regler som i folketrygden for leveladersjustering og årlig regulering av opptjente rettigheter(som for lønn) og AFP-påslaget (lønn minus ¾ prosent- poeng). Hensynet til enkelhet kan tilsi at en benytter samme regler som i folketrygden.

YS` Inntektsplitiske konferanse INNTEKSTPOL. DOKUMENT HOVEPUNKTER

YS` Inntektsplitiske konferanse INNTEKSTPOL. DOKUMENT (2) INNLEDNING INNLEDNING NORSK ØKONOMI (TALL JUSTERES) NORSK ØKONOMI (TALL JUSTERES) LAVERE VEKST I 2008 LAVERE VEKST I 2008 PROGNOSENE PROGNOSENE INTERNASJONAL ØKONOMI INTERNASJONAL ØKONOMI KONKURRANSEEVNEN I INDUSTRIEN KONKURRANSEEVNEN I INDUSTRIEN ENDRINGER I SKATTEREGLENE ENDRINGER I SKATTEREGLENE

YS` Inntektsplitiske konferanse INNTEKSTPOL. DOKUMENT (3) FRONTFAGET FRONTFAGET LØNNSVEKSTEN I KONK.UTSATT SEKTOR DANNER NORM I ØVRIGE OPPGJØR LØNNSVEKSTEN I KONK.UTSATT SEKTOR DANNER NORM I ØVRIGE OPPGJØR PENSJON – AFP- OFFENTLIG SEKTOR- SÆRALDEREGRENSER PENSJON – AFP- OFFENTLIG SEKTOR- SÆRALDEREGRENSER ARBEIDSMARKED (JUSTERE TALL) ARBEIDSMARKED (JUSTERE TALL)

YS` Inntektsplitiske konferanse INNTEKSTPOL. DOKUMENT (4) OMSORG FOR SYKE I FAMILIEN OMSORG FOR SYKE I FAMILIEN GLOBALISERING GLOBALISERING SOSIAL DUMPING SOSIAL DUMPING ANDRE KJERNEOMRÅDER ANDRE KJERNEOMRÅDER KLIMA-OG MILJØ - TILTAK KLIMA-OG MILJØ - TILTAK ØKTE LØNNSFORSKJELLER ØKTE LØNNSFORSKJELLER