PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Veiledning av elever / lærlinger
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Praksislærermøte GLSM-praksis
Pedagogisk utviklingsarbeid
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøre utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift på kartong. Det kan hende.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Dramafaglig prosjektarbeid
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Utskrift: Skriveren skriver kanskje ikke ut på samme måte som våre skrivere, så du må passe på at du prøver noen testutskrifter. Hvis ting ikke er helt.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Utskrift: Skriveren skriver kanskje ikke ut på samme måte som våre skrivere, så du må passe på at du prøver noen testutskrifter. Hvis ting ikke er helt.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Vårrengjøring med Fabrikam
VEILEDNINGSKONTRAKT Oppvekst Formål med kontrakten Parter Varighet
Lekens egenverdi.
Northwind traders Hvem vi er
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Forventninger: I barnehagens informasjons kalender står det om ulike forventninger. Har dere noen forventninger til barnehagen? Hvilke forventninger kan.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Vennskap/Fellesskap:
Titteloppsett Undertittel.
Bursdag Bursdag Oles Oles Hjelp oss å feire Hjelp oss å feire
Pedagogisk dokumentasjon
Firmanavn Produkter og tjenester
Filmstripe Viderekomne  
Slik setter du inn lysbildet i presentasjonen
Tittel med bildeoppsett
Periodeplan for februar 2019
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Samarbeider med Kløver fra uke 26.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Jeg syns.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er tabeller. Du kan endre skrifttype og størrelse etter ønske. Jeg syns det er greit å lagre filen med et annet navn.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
HIPP HURRA FOR 17-MAI EVALUERING OG OPPSUMMERING AV MAI
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
AKTIVITETSUKER Juni og juli
Brukstips! Disse permryggene er ca 18,7cm • 5cm. Det kommer litt an på utskriftsinnstillingene du bruker (om du velger fyll siden/tilpass, original størrelse)
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt, slette dem eller kopiere dem hvis du.
Periodeplan for juli Emilie ferie 28
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Voldsforebyggende opplæring
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Det blå tekstfeltet i denne filen er en tekstboks. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte det rundt og kopiere hvis du vil. Du kan endre.
Utskrift av presentasjonen:

PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift på kartong. Du må kanskje fjerne merket for Tilpass til papirstørrelse i dialogboksen Skriv ut (i rullegardinlisten Helsidelysbilder). Se instruksjonene til skriveren når du skal skrive ut på begge sider av papiret. Hvis du vil endre bilder på dette lysbildet, merker du et bilde og sletter det. Deretter klikker du Bilder-ikonet i plassholderen for å sette inn ditt eget bilde. Kompetanse for fremtidens barnehage ( ) ”Et kjennetegn ved en lærende organisasjon er at alle ansatte er engasjerte i å skape og dele kunnskap om hvordan de kan nå organsasjonens mål. I slike organisajoner stimuleres de ansatte til å se ting på nye måter og kontinulerlig utforske hvordan man kan lære sammen” Veiledning for nyutdannede barnehagelærere Gjesdal kommune - vi strekker oss lenger Gjesdal kommune Rettedalen 1 __________________________ N-4330 Ålgård

Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift på kartong. Du må kanskje fjerne merket for Tilpass til papirstørrelse i dialogboksen Skriv ut (i rullegardinlisten Helsidelysbilder). Se instruksjonene til skriveren når du skal skrive ut på begge sider av papiret. Hvis du vil endre bilder på dette lysbildet, merker du et bilde og sletter det. Deretter klikker du Bilder-ikonet i plassholderen for å sette inn ditt eget bilde. Velkommen som pedagogisk leder Du er ferdig utdannet som barnehagelærer og skal begynne som pedagogisk leder i Gjesdal kommune. Gjennom utdanningen har du tilegnet deg kunnskaper og kompetanse som du nå skal prøve ut i barnehagen. Forskning viser at nyutdannede som får veiledning har lettere for å omsette teori til praksis. Erfaring viser også at det er et behov hos nyutdannede å ha noen å støtte seg til de første årene. I Gjesdal kommune får alle nye pedagogiske ledere individuell- /gruppeveiledning i 2 år. Mål med veiledningen Sørge for at overgangen fra student til pedagogisk leder blir så god som mulig. Gi deg en forståelse av rollen som pedagogisk leder. Gi deg en opplevelse av at du mestrer rollen og forstår mandatet. Gi deg en opplevelse av at du ikke står alene. Bidra til positiv egenutvikling. ”Å vite når man vet noe og å vite når man ikke vet noe - det er kunnskap” Konfucius Ditt ansvar i veiledningen Du avtaler tid en gang i måneden. Du sender veiledningsgrunnlag til veilederen din en uke før avtalt veiledning. Du møter forberedt, har utført avtalte oppgaver og er aktiv i veiledningstimen. Veileders ansvar i veiledningen Veilederen lager en koreografi for veiledningstimen på bakgrunn av ditt veiledningsgrunnlag. Veileder gir både støtte og utfordringer, slik at du kan bli en faglig dyktig pedagogisk leder. Veileder har taushetsplikt, men kan i enkelte saker råde deg til å ta saken opp med styrer. Veileder kan komme til barnehagen for å observere, dersom du ønsker det. ”Påtvungen kunnskap blir aldri sjelens varige eie.” Platon Aktuelle tema Ledelse - rolleforståelse - lek - omsorg - grensesetting - observasjon - dokumentasjon- holdninger - vurderinger - læring - foreldresamarbeid - oppdragelse - veiledning på bakgrunn av observasjoner For mer informasjon: Ingunn Konstali - kommunalsjef VEILEDER: Else Nilsen: Kontakt oss Velkommen til en lærende organisasjon. Rettedalen 1 N Ålgård