Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
BIK 6510 Bacheloroppgaven og arbeidet med den Anbefalt litteratur:
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Om metodekurset Pensum: Bordens & Abbott, 6. utgave (5. utgave OK)
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
"Lyn og torden".
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
FIRST LEGO League i Molde ?
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Kvalitative og kvantitative metoder
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Folkehelseprofiler og statistikkbanker
Introduksjon - positivisme
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Forskningsdesign: tidsdesign Undersøkelser som gjennomføres over tid – longitudinelle studier: Panelundersøkelser (survey)‏ Gjentatte tverrsnittsundersøkelser.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Om å skrive oppgaver I Om prospekt og prosjektuvikling.
Modell av problemstilling: Kausalitet- årsakssammenhenger I forrige del av leksjon 2 ble en modell av problemstillingen presentert som en måte å visualisere.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
Prosjektoppgaven.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Brukbarhetstesting og feltstudier
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer er: Utvikling av problemstilling / tema Teori og tidligere forskning om problemstilling / tema Valg av metode tilpasset problemstillingen Datainnsamling / analyse av sekundærdata Analyse av innsamlet datamateriale Konklusjon

Forskningsmetode og statistikk 1. Utvikling av problemstilling / tema La oss tenke oss at vi ønsker å gjennomføre en kartlegging av sammenhengen mellom kjønn, utdanning og holdning til EU: er det slik at menn og kvinner har forskjellige holdninger, og hvordan virker utdanning inn på en slik sammenheng? Så tar vi for oss tidligere forskning på dette spørsmålet, og kan ende opp med følgende problemstilling/hypotese Problemstilling / hypotese: Kvinner med høg utdanning er mer positiv til EU sammenliknet med menn

Forskningsmetode og statistikk 2. Teori og tidligere forskning om problemstillingen Problemstillinger er teoretiske utsagn som kommer som et resultat av gjennomgang av tidligere forskning. Her er noen andre eksempler på problemstillinger: Kartlegging av kjønn, alder og bruk av datateknologi Hvorfor velger jenter og gutter ulik utdanning og yrke Holdninger til kommunale tjenester og bosted Finn årsaker til arbeidsmiljøproblemer i bedrift X Kartlegging av sykefravær i omsorgsyrker

Forskningsmetode og statistikk 3. Valg av metode tilpasset problemstillingen Forskningsmetode: en arbeidsmåte for å belyse en problemstilling – ved å ta i bruk: Telefonintervju Dybdeintervju Eksperimentell testing Dokumentanalyse Spørreskjema (papir eller webbasert)‏ Observasjon

Forskningsmetode og statistikk 4. Datainnsamling 5. Analyse av innsamlet datamateriale Analyse av intervju og observasjonsdata - presentasjon av sitat og situasjoner Statistisk analyse av spørreskjema - presentasjon av tabeller og figurer 5. Konklusjon Hva har vi lært om problemstillingen Hva bør vi gjøre i videre forskning

Innleveringsoppgavene inneholder disse elementene Utvikling av problemstilling / tema Teori og tidligere forskning om problemstilling / tema Valg av metode tilpasset problemstillingen Datainnsamling Analyse av innsamlet datamateriale Konklusjon (MET321: to innleveringsoppgaver med de 3 første punktene)‏

Vitenskapsteoretisk fundament Vitenskapsteoretisk fundament for forskningsmetode Logisk positivisme / grounded theory: “vitenskapelig kunnskap er generelle utsagn eller teorier som generaliseres fra observasjoner i empiriske undersøkelser» Karl Poppers positivisme: kritisk realisme og falsifiserbarhet: «.. teorier formuleres.. slik at de i prinsippet kan forkastes» (Kilde: Ringdal, 2007: 34-36)‏

Vitenskapsteoretisk fundament Vitenskapsteoretisk fundament for forskningsmetode Thomas Kuhn og Imre Lakatos: Vitenskapelig nytenkning kan bli oversett ved å anvende logisk positivisme og Popper's falsifiserbarhet (Newtons gravitasjonsteori; Bohrs atomteori) Kuhns paradigmeskifter er vitenskapelige revolusjoner som «snur opp ned på tidligere teorier» Lakatos: progressive og degenererende forskningsprogrammer (førstnevnte tilsvarer Kuhns paradigmeskifter) (Kilde: Ringdal, 2007: 37-38)‏

Vitenskapsteoretisk fundament Vitenskapsteoretisk fundament for forskningsmetode Relativisme og konstruksjonisme Hawthorne-undersøkelsen: oppmerksomhet fra ledelsen er viktig – ikke arbeidsmiljø. Men: nye undersøkelser viser at dette ikke nødvendigvis er et faktum. Konstruksjonismen – den sosiale konstruksjon av virkeligheten – viser at arbeidere konstruerer en egen uformell organisering i tillegg til den organisatoriske virkeligheten (Kilde: Ringdal, 2007: 38-39)‏

Vitenskapsteoretisk fundament Vitenskapsteoretisk fundament for forskningsmetode Vitenskap som prøving og feiling: hypotetisk-deduktive metode: felles ramme for all vitenskap Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41)‏

Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41)‏

Forskningsetikk Forskning skal utføres i samsvar med forskningsetiske prinsipp: mål og metoder må ikke bryte med alment aksepterte verdisyn (individers rettigheter, miljøhensyn,...) informert samtykke fra deltakere (evt. foreldre for deltakere under 18 år)‏ anonymisering av persondata unngå risiko til deltakere ved gjennomføring av forskning

Forskningsetikk Forskning skal utføres i samsvar med forskningsetiske prinsipp - fortsatt: whistle-blowing: varslingssystem der medarbeidere som får etiske betenkeligheter kan legge fram disse for en uavhengig høringsinstans Kilde: Forskningsetisk veileder, Den nasjonale forskningsetiske komité for naturvitenskap og teknologi, 1992