Oslo tingrett Oslo tingrett, praktiske forhold i forbindelse med tolk Nina Gulbrandsen Har jobbet med tolkeproblematikk i domstolene siden 2002 Oppdaterer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rettens sammensetning
Advertisements

Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
EVurdering Et webbasert system for elektronisk vurdering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av elektronisk system for vurdering av forskningssøknader.
3 bud for tolkebrukere - og noen fallgruver
Rolleavklaring Nedbemanning er ikke en enmannsjobb og ved planlegging forutsettes samarbeid med PO-senter/etat PO –senteret skal ha en veileder og kvalitetssikringsfunksjon.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Status/erfaringer etter innføring FISBasis i Brunssum
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.

PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
TOLKING ved Språktjenester
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Samfunnets retningslinjer
Enhet for intern revisjon, 1.februar 2010 EIRs rolle i varslingsregimet EIR = Enhet for intern revisjon.
Nytt HR-system  Info lederforum
Oslo kommune Sykehjemsetaten
Advokat Møyfrid Hveding Advokatfirmaet Perspektiv DA
Digitalt forbedrings- og avvikssystem i Møre og Romsdal fylkeskommune
Innkalling til årsmøte i NFF, avd. Akershus STED: AHUS TID: Mandag 14.mars kl
Nasjonale kvalitetsregistre
ELIN-k, og hva nå? Kirsti Blomli PRO-leder. Vi har vært med i samspillkommune-prosjektet fra januar –juni 2008 NÅ har vi startet med innstalleringen 28.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
Basware Purchase Management
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Stabsmøte
Transportvedtekt oppdateres:
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Om sykefravær For ledere på USIT Feb – Britt M. Krog.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Prosjektavslutning og sluttrapport
Helserett spesialfag – 17. november 2014
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Nye rutiner for ID-kontroll av utenlandske arbeidstakere
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Høgskolen i Nord-Trøndelag - en næringsrettet høgskole.
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Nordisk konferanse om tvangsekteskap og botilbud 4. og 5. desember 2008 ”Sikkerhet” Fung. Politioverbetjent Nina Karstensen Bjørlo, leder av etterforskningsseksjonen,
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
1 Veiledning for bestilling av lisenser fra Crayon (Hovedsakelig Adobe og Microsoft programvare) UiBs elektroniske bestillingssystem – BaswarePM Oppdatert.
Velkommen til foreldremøte tirsdag Viktige sider å følge med på: -En del hjemmearbeid leveres.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Gosia Taszarek Michał Giełda Den dømm- ende makt : Det norske rettsvesenet.
Teknologi etter før og etter 2016 eller: Teknologi etter før og før etter 2016 eller: Teknologi før og etter 2016 Eksisterende serviceavtaler under den.
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
1 1 KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS Møte SSB, 02. april 2009 Bjørn Gabrielsen, SSB.
FRiidrett 01/ Tamil sangam i Norge.
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
Domstoladministrasjonen, Kompetanseutvalget for dommere
Tvistelovens regler om offentlighet og dokumentinnsyn
Jordskifte på 10 minutter
Rettens sammensetning Hvem og hvor mange som er med på å behandle en sak i retten, avhenger av både sakstype, rettsinstans og hva det ankes over. I det.
HMS © Caritas Norge..
Nasjonal konferanse om tolking i barnevernet
Merkantilsamling Kristiansund
Det var en gang… 88% uten formelle tolkefaglige kvalifikasjoner… «Veldig sjeldent at vi får en tolk som oversetter alt» «Sliter med at noen tolker er fryktelig.
Internkontrollsystem
Gruppe 1 - Kunnskapsgrunnlag
Om tolkeproblematikk i forliksrådet * Fra tingrettens ståsted
STR 2400 Strategi Kursopplegg
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Digisos - Digitalisering av økonomisk sosialhjelp
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Anskaffelse og Gjenanskaffelse
Utskrift av presentasjonen:

Oslo tingrett Oslo tingrett, praktiske forhold i forbindelse med tolk Nina Gulbrandsen Har jobbet med tolkeproblematikk i domstolene siden 2002 Oppdaterer domstolenes landsdekkende tolkeregister i Lovisa på vegne av Domstoladministrasjonen Behandler tilbakemeldinger på tolk - o - Bestiller ikke tolk og behandler ikke salær Trondheim, 31. august 2016

Oslo tingrett 100 som dømmer 60 saksbehandlere 60 administrativt ansatte (adm, øk, hr, it, service, sikkerhet) Åtte rettsavdelinger = åtte mellomstore domstoler

Forholdene på begynnelsen av 2000 tallet og tidligere: -Få statsautoriserte tolker -Ingen kvalifikasjonskategorier utover statsautoriserte -Ingen godkjente tester -Ingen tolkeutdanning -Ikke noe tolkeregister  Tolken kom ofte rett inn fra gata

Bestilling av tolk 1 Rundskriv – skriftlige rutiner s/upload/da/internett/domstol.no/ domstoladministrasjonen/publikasj oner/tolkerundskriv-oktober- 2010_internett.pdf

Bestilling av tolk2 Kvalitet - Bestille den best kvalifiserte tilgjengelige tolken

Kvalifikasjonskategorier i Tolkeportalen / Nasjonalt tolkeregister 1.Tolker med statsautorisasjon og tolkeutdanning 2.Tolker med statsautorisasjon 3.Tolker med tolkeutdanning 4.Oversettere med grunnleggende tolkeopplæring 5.Personer med bestått tospråklig test og grunnleggende tolkeopplæring

Bestilling av tolk 3 Tolkeregisteret i saksbehandlingssystemet vårt eller Tolkeportalen / Nasjonalt tolkeregister

Tolkeregister i saksbehandlingssystemet

Bestilling av tolk4 Oslo tingrett ønsker å bestille tolkene selv fremfor å bruke tolkeformidlingsfirma i dagens situasjon Oslo tingrett har en hovedansvarlig for bestilling av tolk i store saker. Oslo tingrett ønsker seg elektronisk bestillingssystem så vi slipper å ringe tolker som allerede er opptatte

Rutiner etter bestilling Partene skal høres før oppnevning – vi sender kopi av bekreftelse på bestilling til begge parter. Oppnevning skjer i rettsmøtet. For at tolken skal kunne forberede seg: Oversend bekreftelse på bestilling til tolken sammen med I sivile saker: Kopi av stevning og tilsvar hvis dommer ber om det. (I straffesaker: Kopi av tiltalebeslutning og bevisoppgave I tilståelsessaker: Kopi av påtegningsark)

Utstyr i Oslo tinghus Tolkerom Tolkeboks Teknisk utstyr Men det "vanligste" er å sitte ved siden av og hviske

Tolkerom

Tolkeboks

Ulike oppgaver i forbindelse med bruk av tolk Saksbehandlere: Bestiller tolk Dommere: Bruker tolken i retten Viktig med et system for tilbakemeldinger!

Tilbakemelding på tolk 1 Språkferdigheter Fremtreden (oppmøte, fravær, samarbeid) Tolkeetikk Oslo tingrett ønsker at det etableres en sentral klageordning på tolker

Tilbakemelding på tolk 2 I påvente av en sentral ordning: Internt rundskriv om tilbakemeldinger på tolk Skjema på Intranett Behandles i administrasjonen Intern liste over tolker Oslo tingrett ikke ønsker å bestille

Vandelskontroll Ingen regler om at tolk i retten skal være ustraffet. Ikke enhver registrering i straffe- og bøteregisteret vil gjøre tolken uegnet til å gjøre tjeneste i enhver sak. Arbeidsgruppe foreslo i 2005 en tidsbegrenset sperring etter mønster av regelen som er innført i domstolloven § 66 når det gjelder meddommere, men dette er ikke fulgt opp.

Offentlige rapporter om tolk i 2005 og /jd/rap/2005/0005/ddd/pdfv/ rett_til_tolk.pdf a47e34bc4d7344a18192e28ce8b95b7b/no /pdfs/nou dddpdfs.pdf