SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Eksperimentell studie av varmepumpedrift av et prototyp CO 2 klimaanlegg for biler A. Hafner SINTEF Energiforskning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Advertisements

SIPOK - SINTEFs kunnskapsforvaltning
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Drammen Eiendom KF Teknisk leder Geir Andersen Drammen Eiendom KF. Nye ”hårete” energimål for miljøbygg i Drammen.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
I samarbeid med sentrale private og offentlige partnere ønsker SINTEF Byggforsk og NTNU å etablere Klima 2050 som et senter for forskningsdrevet innovasjon.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Tilbudskonferanse Velkommen til tilbudskonferanse Om tilbudet- Guro Hauge, Lavenergiprogrammet Rehabiliteringskurs – Even Bjørnstad,
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
KOLUMBUS AS Rogaland kollektivtrafikk FKF nedlagt pr
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Om BALANSE (Kjønnsbalanse i faglige toppstillinger og forskningsledelse) Knut Liestøl Programstyreleder Kick-off seminar
Karriereplanlegging – den enkelte forskers ansvar alene? Trond Singsaas, NTNU 15. februar 2012.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Denne informasjonen gjelder for
Originale deler på lager
Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Nasjonal innovasjonscamp
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Luleå University of Technology
Presentasjon av DARTFISH
Dag Wiese Schartum, AFIN
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
En innføring i varmepumpas virkemåte og prinsipp
Nye for ansatte-sider: Status og tidsplan høsten 2015
Utlysning av studentoppgave
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Grønne tiltak i blå næring – Enova hjelper deg til lønnsomhet
NTNUs deltakelse i Horisont og veien videre Prorektor for forskning Bjarne Foss Rektors møte med instituttlederne 21. november 2017.
Forbundets etiske retningslinjer
Avløpsvann som ressurs
Klimamål i et kommuneperspektiv Status og utvikling i kommunalt klimaarbeidet Aggregering til klimamål og tiltakspotensial for et samlet kommune-Norge?
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Tekna – Vi kjemper for deg og faget du brenner for
Rehabilitering etter passivhuskonseptet: Myhrerenga Borettslag,Skedsmo
Verktøy for leverandørkategorisering
Høgskolen i Østfold tilbyr 60 studier i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad
Årsplan for HF om internasjonaliseringsåret 2012
Formål og vurdering i høyere utdanning
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Inspirasjon og ledelse
Kjemisk likevekt.
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Ymse om regelverksutvikling
Tittel for bedriftsmøte
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Teknologi og utforsking Elektrisitet
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Gevinstrealiseringsstrategi
Utskrift av presentasjonen:

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Eksperimentell studie av varmepumpedrift av et prototyp CO 2 klimaanlegg for biler A. Hafner SINTEF Energiforskning Klima- og Kuldetekknik, N-7465 Trondheim Norge 28 August 2001

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Stiftelsen for industriell og teknisk forskning ved NTH organisasjon 8 forskningsinstitutter og 4 forskningsaksjeselskaper ca ansatte visjon lokalisering forretningsidéen SINTEF-gruppen skal i samarbeid med NTNU og UiO selge forskningsbasert kunnskap og tilknyttede tjenester til norske og internasjonale kunder. Vi skal bidra til å utvikle ny nærings- virksomhet og eksisterende næringer med potensial for vekst Trondheim og Oslo partner Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU Universitetet i Oslo, UiO Trondheim Teknologi for et bedre samfunn Felles bruk av laboratorier og utstyr Felles bruk av laboratorier og utstyr SINTEF ansatte underviser ved NTNU SINTEF ansatte underviser ved NTNU NTNU-personell arbeider på SINTEF-prosjekter NTNU-personell arbeider på SINTEF-prosjekter

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Innhold Måleutstyr Komponenter Testbetingelser Resultater Konklusjon

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Måleutstyr Forsøksrom med vindtunneler Interior test chamberExterior test chamber -30 °C  + 65 °C Temperatur område -30 °C  + 65 °C 60 m 3 /h  550 m 3 /h Volumstrøm luft 200 m 3 /h  6000 m 3 /h

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Interior Varmeveksler: mikrokanal hx to rad enhet rør bredde 41 mm cross counter-current flow deler er ekstrudert av Hydro Aluminium 18 mm Prinsippskisse: CO 2 system for biler Kompressor Slagvolum: 20.7 cm 3 Sugegassvarmeveksler: ekstrudert aluminum profil lengde = 1.5 m ekstrudert av Hydro Aluminium Exterior varmeveksler: mikrokanal varmeveksler rørbredde 16.5 mm ekstrudert av Hydro Aluminium Akkumulator: modifisiert seglass Volum 1 dm 3

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Testbetingelser 1 / 6 5 / 10 2 / 7 4 / 9 3 / 8 Air inlet temperature: +5 °C / -5 °C relativ fuktighet av innløpsluft: 80 % høytrykk styrt etter optimal COP maksimal trykkrørstemperatur: 140 °C

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Resultater Prosessverdier for ‘driving operation’ (test 3) i ett log p, h-diagram og ett T,s-diagram

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Innløpstemperatur luft: +5 °C Resultater test 3, t air +5 °C, 2400 rpm

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Resultater Varmeytelse & COP Ved tomgangskjøring: 2 kW varmeytelse COP  2 Ved kjøring: 6 kW varmeytelse COP  2

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Resultater Ytelse & COP Konstant kompressor rpm: 1600 min -1 Økt COP & Q h ved høyre luftvolumstrømmer COP->1 ved lave luftvolumstrømmer

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Resultater Luftens utløpstemperatur fra interior HX Komp. rpm:  90 °C luft utløpstemperatur ved medium kompressor rpm og redusert luftstrøm gjennom interior HX Lufttemperaturer i området °C er oppnåelig

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Resultater “Temperature approach” interior HX Definisjon “Temperature approach” Varmevekslere er opprinnelig kun dimensjonert for kjøledrift av systemet. Det er grunnen til at de målte ”temperature approaches” er ganske høy. Lav ”temperature approach” trenger man for å øke systemvirkningsgraden.

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Resultater test 2, t air +5 °C, 1600 rpm

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte  Et prototyp CO 2 -system med varmevekslere opprinnelig designet for AC-drift ble testet i varmepumpemodus. Testene ble gjennomført ved tomgang, mellomliggende og vanlige kjøreforhold, og ved omgivelsestemperaturer på +5  C og -5  C.  Ved kontroll av fordampertrykket, kan tiden før ’exterior’ varmeveksleren blir blokkert på grunn av rimdannelse, bli forsinket inntil det er tilstrekkelig varme tilgjengelig fra kjøretøyets motor. KONKLUSJON

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte  Arrangementer som forsinker is-/rimdannelse på den ytre varmeveksleren må undersøkes.  Mer designarbeid må gjøres på ’interior’ varmeveksleren, om den skal fungere som en effektiv fordamper så vel som en god gasskjøler med mindre pinch problemer.  Det reverserte AC-systemet kan være et effektivt supplerende varmesystem for å redusere oppvarmingstiden i passasjerkupéen og øke trafikksikkerheten i kaldt vær. KONKLUSJON

SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte TAKK for oppmerksomheten ! Ha en fin dag! Spørsmål er velkommen! (ICE and REFRIGERATION, 1922, vol. 63)