SAMPOL M3 V00 6. Interesseorganisasjoner og korporatisme
Interesseformidling: Interesseorganisasjonenes rutiniserte deltakelse i utforming og iverksetting av den offentlige politikk Interesseorganisasjoner: Permanent og formell organisering for å sikre systematisk ivaretakelse av interessene til avgrensede målgrupper utenfor valgarenaen Begreper
Korporatisme Én bestemt form for institusjonalisert samhandling ved utforming og iverksetting av offentlig politikk Relasjon 1: Mellom stat og interesseorganisasjoner Relasjon 2: Mellom interesseorganisasjoner Relasjon 3: Mellom interesseorganisasjoner og medlemmene
A political structure within advanced capitalism which, integrates organized socioeconomic producer groups, through a system of representation and cooperative mutual interaction at the leadership level, and through a system of representation and cooperative mutual interaction at the leadership level, and mobilization and social control at the mass level mobilization and social control at the mass level (Panitch 1980)
Interesseformidling Stat Samfunn Partier Organisa- sjoner Kartellparti Catchallp. Massep. Korporatisme Pluralisme
Interessegruppesystem Pluralisme Korporatisme Stat og organi- sasjoner Staten som dommer, arena eller selv pluralistisk Uavhengige organisajoner som konkurrerer om aksess Staten som aktiv med helhetsmål Staten lisensierer organisasjoner og gir deltakelsesprivilegier til noen få utvalgte Organi- sasjoner og medlem merer Medlemmer uavhengige; Innsyn og kontroll ift. ledelse Frivillig medlemskap Konkurrerende organisasjoner Fri opprettelse av nye organiosasjoner Medlemmer underordnet Lite kontroll/insyn Tvungent medlemskap Orgnisasjonsmonopol Statlig lisensiering
Korporatisme i vestlige stater Landsstørrelse Korpora- tisme Sterk Svak LiteStort Storbritannia, USA Canada, Frankrike, Italia Østerrike, Norge Sverige Danmark Finland Nederland Belgia Sveits Tyskland Irland
Hvorfor korporatisme? Rothstein: Rational choice marxism: Institusjoners fremvekst og stabilitet/endring forklares ved hjelp av klassebaserte aktørers strategiske atferd. Korporatismen (qua institusjon) må oppfattes som formålstjenlig av den organiserte kapital, arbeiderklasse (og stat)
Arbeid vs. kapital Forhandlingssituasjon: Arbeideres organisasjonsimperativ: Øke forhandlingsstyrke ved kollektiv organisering To handlingslogikker: Klasse: Revolusjon vs Organisasjonsmessig handlingslogikk: Reform
Dilemma: Suksess i reformorientert forhandlingsstrategi øker risiko for konkurs, kapitalflukt osv: Løsning: Moderasjon; ansvarlighet Allmengjøring av forhandlingsresultat, gjennom brede tariff avtaler eller lovgivning
Stat og kapital Kapital: Ønske om “even playing field”. Allmengjøring av avtaler og sentraliserte forhandlinger Stat: Holde klassekonflikter under kontroll v/ å institu- sjonalisere dem
Kritikk av korporatismeteori 1. Teorien er for deterministisk: Eksempler på på reversering av utviklingen 2. Overser variasjoner på sektornivået Gjerne større enn mellom stater 3. For unyansert: De fleste case vil falle mellom korporatisme og pluralisme 4. Korporatismebegrepet er for elastisk (Sartori: Conceptual stretching)