KULTURPLAN 2016-2026 Saksordfører: Ole Christoffer Rønning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagforeningens arbeid for mangfold
Advertisements

Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
 Samarbeidsavtalen med Moss kommune  Arbeidet med Scene 2 (Parkteateret)  Tilsetting av administrativ/daglig leder  Hjemmeside for MOM.
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Kulturell infrastruktur. Tilskudd til kulturhus med regionale funksjoner • Røros • Oppdal • Ørland • Midtre-Gauldal.
Forum for Sandnes som sunn by 10. juni Rogaland arboret Sakliste: •Referat fra møte •Ny plan for integrering og inkludering •Kort pause.
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Levanger kommune rådmannen Foreløpig orientering økonomiplan Administrasjonsutvalget – Ola Stene 1 Økonomiplan Presentasjon.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Horten vidergående skole
Fra Olavsled og Olavsfestdager til OL - fylkeskommunens kultursatsinger Sentrale elementer i arbeidet med å gjøre Trøndelag til Europas mest kreative region:
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Asker kulturskole. Gratulerer – dere er skoleeiere! Lovbestemt skoleslag –ikke et offentlig subsidiert fritidstilbud! Kulturskolen er det eneste skoleslaget.
Måling av kultur En introduksjon. Kan kultur måles? Ja, og det skjer hele tiden.
Kulturens rolle i utvikling av attraktive samfunn frå eit næringsperspektiv. Ola M. Løkholm, direktør i Harstad Kulturhus as.
Politisk bestilling og innspill Bestillingen Verbalforslag «Dette legges inn i den kommende kulturplanen» 2 verksteder med politisk komite Forutsetter.
1 Fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Sør-Trøndelag Mål og retningslinjer for anleggsutvikling Revidering Handlingsplan for Fysisk aktivitet.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
KIF-planens innhold og formål Innspill til Handlingsprogram Kommuneplan Kunnskapsgrunnlag Kartvedlegg Vedlegg fra Asker Idrettsråd Strategier, mål og.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Frivilligheten i fremtiden. HVORFOR KOMMUNAL FRIVILLIGHETSPOLITIKK? Potensialet er enormt –dersom frivilligheten får større rom til selvutvikling En tverrsektoriell.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
KK KulturSFO – foreløpig versjon Komité oppvekst 12. januar 2016.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Tjenesteområdene Kultur, frivillighet og fritid Teknikk og miljø Komite for teknikk, kultur og fritid Ragnar Sand Fuglum, direktør for kultur og teknikk.
KULTURPLAN Saksordfører: Ole Christoffer Rønning.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Seniorsentre og innbyggertorg Utvikling og organisering.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
« Små scener « Presentasjon biblioteksjefmøte Stjørdal
KULTURARENAPLAN 2016 Saksordfører: Liv Knatten, MDG
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bærekraftig samfunnsutvikling
Naturen som møteplass Oslo og Omland Friluftsråd Ingvild Kavli
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Working Class Hero.
1. Muligheter og utfordringer på Furuset og i Bydel Alna
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.

Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
KULTURSTRATEGI FOR TRØNDELAG
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

KULTURPLAN Saksordfører: Ole Christoffer Rønning

Strategi for Asker kulturskole Strategi for Asker kulturhus Strategi for Asker bibliotek

Kulturminneplan Folkehelseplan

Vedtatt i 2006

OVERORDNEDE FØRINGER Kommuneplanen for Asker 2014 – 2026 o Visjon og mål o Befolkningsutvikling o Tettstedsutvikling o Det flerkulturelle Asker o Folkehelse Regionale føringer o Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus (2014) o Kunstpolitisk plan for Akershus fylke, 2008 Nasjonale føringer o Kulturloven («Lov om offentlege styresmakters ansvar for kulturverksemd»), 2007 o Kulturutredningen 2014 o Samhandlingsreformen - Rett behandling – på rett sted – til rett tid (St.meld. nr. 47 (2008 – 2009)

KULTURARBEIDET I ASKER Verdigrunnlag o Hva er kultur, møte med kunstfagene tidlig i livet, kunst og kultur i skolen, kvalitet er viktig o Felles identitet, folkehelse, frivillighet, inkludering og mangfold, kulturvern, by- og tettsteder, profesjonelt kulturarbeid Asker kommunes kulturinnsats o Tilskudd til kulturorganisasjonene o Virksomheter og anlegg, kommunale og private Norsk kulturindeks 2014 o Status 2014 o Kommunale utgifter til kultur

UTFORDRINGER FRA KULTURLIVET Lokaler – Øvelokaler – Produksjonslokaler – Lager – Fremføringslokaler – Verksteder for profesjonelle kunstnere – Utendørsscener

UTFORDRINGER FRA KULTURLIVET Rekruttering Nettverk/Møteplasser Økonomi – gode forutsigbare tilskuddsordninger Organisering av kommunens kulturtilbud

VISJON, MÅL, STRATEGI OG TILTAK Utviklingen av Askersamfunnet skal bygge videre på den tradisjon for godt samspill mellom kommunen, kulturlivet og næringslivet. Sammen skal vi bygge opp et samfunn der ingen skal være utelukket fra sosialt samvær eller kulturell utvikling. Derfor er vår visjon: Kultur for alle

Mål og strategi 11 områder og 20 mål og 120 tiltak Kommunal innsats Arenautvikling og attraktive møteplasser Barn og unge Frivillig sektor Inkludering og mangfold Folkehelse Stedsutvikling Kultur og næring Profesjonelt kulturarbeid Museum og kulturminnevern Visuell kunst

Vedtatt i kommunestyret 8. september 2015: Prioriterte områder Arenaer for kulturutøvelse Barn og unge Frivillighet og folkehelse Inkludering og mangfold Kommunal organisering Profesjonelt kunst- og kulturarbeid 13 konkrete tiltak Planen skal revideres i 2020

Arenaer for kulturutøvelse For å få et aktivt lokalmiljø må vi ha anlegg der folk kan være aktive og som svarer til aktivitetenes behov. Med tilgang til egnede lokaler kan utøverne bruke mer krefter på aktiviteten, og mindre på å lete etter ”husvære”. Utarbeide en kulturarenaplan for kulturlivets samlede behov for lokale scener, øvingslokaler og lagre, sentralt og lokalt, i takt med befolkningsveksten. Musikkorpsenes behov må få særlig oppmerksomhet med fastsatte krav til standard i henhold til «NS 8178, standard for musikklokaler til øving og framføring». Kulturarenaplanen skal vise: - Hvilke lokaler er i bruk, hvilken forfatning de er i og hva de egner seg til. - Behov for nye anlegg. - Behov for aktivitetsanlegg i lokalsentrene som skal fungere som møteplasser med rom for eksempelvis: o Øving, framføring og lager o Livssynsnøytrale seremonirom o Forsamling, kurs og møter  Legge til rette for egnede lokaler for kulturaktivitet utenfor skoletiden ved bygging og ombygging av skoler.

Barn og unge At barn og unge får delta i og oppleve kunst og kultur tidlig, bidrar til deres livskvalitet også senere i livet. Barn lærer allerede fra livets begynnelse å utrykke seg gjennom de estetiske språkene. Kunst og kultur har positive effekter for barn og unges selvtillit og kulturelle identitet. Barn og unge må tilbys kvalitet.  Gi alle barn ved SFO-ene minst ett gratis kurs/opplæringstilbud innen kultur hvert semester.  Gi alle barnehager minst ett «Den Kulturelle Skolesekken»-tilbud hvert år.  Legge til rette for at unge talenter får utfordringer i det lokale kulturlivet.  Gi alle barn og unge minst en kulturopplevelse i kulturhuset, bibliotekene, museene, galleriene og-/eller kulturskolen hvert år.

Frivillighet og folkehelse I Asker er en høy andel av befolkningen aktive og har mye å bidra med. Det er behov for å arbeide mer med informasjon og nettverksbygging. Frivillig aktivitet gir mennesker muligheter til å bruke sine evner og sin kompetanse. Kunst og kultur får egenverdi for den enkelte når den oppleves, samtidig har det verdi gjennom at vi er til stede sammen, som publikum eller som utøvere. Kultur er en viktig del av folkehelsen.  Etablere et kulturens brukertorg i kulturhuset skal gi samlet informasjon, oversikt over kulturaktiviteter, booking av lokaler i hele kommunen, tilskuddsordninger, opplæringstilbud med mer.  Styrke Den Kulturelle Spaserstokken og sørge for et profesjonelt formidlet kulturtilbud til eldre som ikke har anledning til å benytte seg av det ordinære kulturtilbudet i kommunen.

Inkludering og mangfold Kulturaktiviteter er inkluderende og et positivt virkemiddel i inkluderingsarbeidet. Inkludering gjelder både innvandrere med annen kulturbakgrunn, innflyttere fra andre deler av Norge, mennesker med nedsatt funksjonsevne og andre grupper.  Bidra til at alle som flytter til Asker skal få kjennskap til kulturtilbudene.  Stimulere til større deltagelse fra utøvere med flerkulturell bakgrunn.

Kommunal organisering I Asker er det tradisjon for dialog og godt samspill mellom kommunen, nærings- og kulturlivet. For å tilrettelegge tjenestene best mulig skal Asker kommune ha en enkel og lett tilgjengelig organisering av kulturarbeidet. Evaluere organiseringen av kulturarbeidet, med utgangspunkt i innbyggerbehovene, og foreslå løsninger for: o bedre koordinering av de kommunale kulturtjenestene o enklere møtepunkter mellom kulturlivet og de kommunale tjenestene o riktig ressursbruk og prioriteringer o god ledelse, utvikling og strategi

Profesjonelt kunst- og kulturarbeid Profesjonelle kunstnere og kulturarbeidere er en viktig del av den kulturelle kapitalen i Asker som må foredles og tas i bruk. I et samfunn med interaksjon på tvers av miljøer og fagprofesjoner, vil et kreativt og innovativt kulturliv stimulere andre deler av samfunnslivet.  Etablere atelierer og produksjonslokaler, til forutsigbare leiepriser, og lokaler til «Artist in Residence», for eksempel på Dikemark eller Sem gård, som regionalt senter for kunst og kulturproduksjon.  Fremme Trafo Kunsthall som regionalt fyrtårn for kunstformidling overfor Akershus fylkeskommune.

Ved behandling av kulturplan , ble følgende oversendelsesforslag enstemmig vedtatt: Marianne Riis Rasmussen (Ap) fremmet følgende fellesforslag fra Ap og AGV: Rådmannen bes vurdere en fyrtårnsordning der enkelte organisasjoner og aktiviteter sikres en forutsigbar støtte over 4 år. – Vårt svar: Det bør vi vurdere. Tilskuddsordningen bør også gjennomgås på nytt som en følge av arbeidet med kulturplanen, og da er dette et naturlig forslag å vurdere.

Rådmannen bes arbeide for at den historiske bygningsmassen på Dikemark kan romme et sykehusmuseum og ellers legge til rette for en kulturnæringsklynge. – Vårt svar: Det er allerede vedtatt i Museumsplanen at Sykehusmuseet skal vurderes overtatt av Akershusmuseet. – Det er allerede en næringsklynge av visuelle kunstnere på Dikemark, som leier lokalene, på årsbasis, av Oslo kommune. Områdeplanen for Dikemark, som kommuneplansjefen jobbes med i disse dager vil inneholde ulike forslag til framtidig bruk av lokalene hvor muligheter for å videreutvikle området til en mer permanent base for kulturnæringsklynge vil bli beskrevet.

Ingvild Vevatne (V) fremmet følgende forslag til oversendelse: Askerkort med subsidierte aktiviteter innen kultur og idrett kan gi flere muligheter til å delta. – Vårt svar: Dette har vært diskutert men ikke prioritert i arbeidet med kulturplanen. Vårt forslag er at innføring av lave billettpriser for alle barn og unge til kulturarrangementer er et bedre, og ikke så stigmatiserende, virkemiddel. Det flerkulturelle kunne inviteres til en felles kulturdag i året. – Vårt svar: Dette skjer i betydelig grad i kulturhuset i dag. Barnas Verdensdager er et godt eksempel på det. Et av de prioriterte tiltakene i kulturplanen er «Stimulere til større deltagelse fra utøvere med flerkulturell bakgrunn». Det oppfordrer vi til og forventer at alle våre kulturinstitusjoner og samarbeidspartnere vil legge enda mere vekt på i fremtidig planlegging.

Ved behandling av Disposisjonsplan for Risenga Idrettspark, ble følgende oversendelsforslag enstemmig vedtatt: Kristin Bjelke (AGV) fremmet følgende oversendelsesforslag: Rådmannen bes vurdere et kulturaktivitetshus i planen for Risenga idrettspark og rehabiliteringen av Risenga ungdomsskole. – Vårt svar: Et av de prioriterte tiltakene i kulturplanen er «Arealer for kulturutøvelse». Der står det at det skal utarbeides en kulturarenaplan for kulturlivets samlede behov for lokal scener, øvingslokaler og lagre, sentralt og lokalt, i takt med befolkningsveksten. – I en mulighetsstudie som skal utarbeides for Risenga idrettspark og rehabilitering av Risenga ungdomsskole vil det være naturlig å også vurdere mulighetene for kulturlokaler/kulturaktivitetshus i området i samsvar med arbeidet med kulturarenaplanen som skal utarbeides.