Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag Kursdeltakerne har «studentrollen» januar 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan kan vi lage salt av syrer og baser?
Advertisements

Kap. 9 Reaksjoner i vann Løselighet Løselighetsprodukt Utfelling
Kapittel C Støkiometri.
Kap.10 Oksidasjon og reduksjon
Avfall og avfallsbehandling
Velkommen til kjemi
Johanne Molnes Harkjerr
Fossilt brensel. Anvendelse
Nøkler til naturfag Et etterutdanningskurs basert
Hva er bindinger?.
KARBONATOMETS KJEMI Oppbyggingen til 30 millioner forskjellige stoffer
Partikkelmodellen fase, tilstand et stoff er i (aggregattilstand)
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Partikkelmodellen Nøkler til naturfag februar 2015
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Brit Skaugrud og Svein Tveit, Skolelab-kjemi, Universitetet i Oslo
Atomer, molekyler m m.
Eller: Organisk kjemi er omtrent som å bygge med LEGO
Elektronegativitet. Kjemiske reaksjoner og bindinger
Naturfag 1 og Syrer og baser.
Materiens oppbygning: Atomer, molekyler og partikkelmodellen
Varme, uorden og spontanitet
Stoffmengde og konsentrasjon Kapittel 4. Begrepet mol Stoffer reagerer med hverandre partikkel for partikkel ⇒ vi trenger en enhet i kjemi som forteller.
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Kjemididaktikk Vivi Ringnes og Merete Hannisdal: Kjemi fagdidaktikk Kjemi i skolen.
Syrer og baser – fra mat til miljø Eureka, kapittel 8.
GENERELT OM ORGANISK KJEMI. Organisk kjemi Det finnes millioner av organiske forbindelser – Dette skyldes karbonatomets sin evne til å danne lange kjeder.
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Stoffenes byggesteiner og modeller
Organisk kjemi - kjeder av karbonatomer Kunne fortelle om grunnleggende kjemi Kunne forklare noen typiske trekk ved organiske stoffer Kunne tegne skallmodellen.
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Detektivoppgaver i kjemi Torsdag 15. oktober – Auditorium 1, Georg Sverdrups hus.
ATOMET Minste del av en ting…… Elektroner, protoner, nøytroner, skall.
Syrer og baser - Stoffer med motsatt virkning. Syrer  Finnes i bær og frukt, men disse er svake syrer  Andre syrer er giftige og etser  Smaker surt,
ET GRUNNSTOFF KAN VÆRE ET FAST STOFF, FOR EKSEMPEL ET METALL eller EN VÆSKE eller EN GASS.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag 22. og 28. oktober 2015 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Stoffenes byggesteiner og modeller
Grunnstoffene og periodesystemet
SYRER OG BASER - STOFFER MED MOTSATT VIRKNING. SYRER FINNES I BÆR OG FRUKT, MEN DISSE ER SVAKE SYRER ANDRE SYRER ER GIFTIGE OG ETSER SMAKER SURT, ETSER.
Det periodiske system. MÅL FOR TIMEN: Det periodiske system MÅL FOR TIMEN: -Repetere hvordan atomer er bygget opp.
Nøkler til naturfag – mars 2017 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1
Hva er kulde og hva er varme.
ATOMER.
Oppbygning av stoffer Kjemiske endringer
Metall og ikkje-metall
Kjeminettverk – Førde 2017 Elevforsøk og demonstrasjoner
Kjemi på ungdomstrinnet
Periodesystemet og atombegrepet
Kjemiske reaksjoner og egenskaper til stoffer
Kjemiske reaksjoner.
Grunnstoffer og periodesystemet
Grunnstoffene og periodesystemet
Kjemiske reaksjoner Mål for økta:
Utskrift av presentasjonen:

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag Kursdeltakerne har «studentrollen» januar 2016

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Program kursdag 1 TidHvaRolleHvem Velkommen Praktisk info om kurset Hva er Forskerføtter og leserøtter ? Forankring i læreplanen LærerSonja Pause Gjennomgang av enheten Kjemiske endringer VGG Elev/lærer Sonja Berit Lunsj Kjemi: Stoffer og kjemiske reaksjonerStudentKaroline og Svein Pause Kjemi: Stoffer og kjemiske reaksjonerStudentKaroline og Svein Pause Gjennomgang av enheten Kjemiske endringer Oppsummering: Hvordan har vi jobbet som forskere i dag? Oppgave til neste gang Elev/lærerSonja Pause Nettsider og utdeling av bokser med utstyrLærerSonja og Maria

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Oppbygning av stoffer stoffers egenskaper stoffer, rene stoffer og stoffblandinger atomer og molekyler makro-, mikronivå og symboler og modeller Kjemiske endringer kjemiske reaksjoner utgangsstoff og produkt Forsøk noen eksempler faremerking

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Læringsmål Etter kurset skal studentene kunne gjøre rede for noen grunnleggende begreper i kjemi gjennomføre enkle forsøk som kan brukes til videreutvikling av praktiske ferdigheter kjenne til informasjonskilder til ny kunnskap i kjemi

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Aktivere forkunnskaper Hvilke kompetanser har elevene med seg fra 1. – 4. årstrinn? «tenk-par-del» noter tre viktige begreper som er nevnt i læreplanen på neste lysbilde.

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Læreplanen 1. – 4. årstrinn Forskerspiren stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen gjenkjenne faresymbol for farlige stoffer og for farlig lys lese og forstå faremerking på hverdagsprodukter Fenomener og stoffer beskrive og sortere stoffer etter observerbare kjennetegn gjennomføre forsøk som viser at stoffer og stoffblandinger kan endre karakter når de blir utsatt for ulike påvirkninger

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Læreplanen 5. – 7. årstrinn 5. – 7. årstrinn forklare hvordan stoffer er bygd opp, og hvordan stoffer kan omdannes ved å bruke begrepene atomer og molekyler gjennomføre forsøk med ulike kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem begreper fra lavere trinn sortere kjennetegn observere stoffer forsøk faresymboler farlige stoffer stoffblandinger faremerking påvirkning stoffers karakter

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Hva er et stoff? Undersøk 6 rør med væsker, alle rør inneholder vann: 1.Se på innholdet i rørene 2.Ta av korken og lukt Smaking er IKKE tillatt! 3.«Plassér» rørene i de fire røde «boksene» vet ikke Forsøket: Sortere seks væsker Noter hvilke kjennetegn du bruker for å avgjøre hvor rørene skal legges.

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Resultat Rent stoff Vet ikke (må undersøkes videre) Vann Løsning av natriumklorid, ca. 3 % Heterogen blanding Vann med potetmel Homogen blanding (løsning) Løsning av ammoniakk, fortynnet Salmi (< 1% ) 7 % eddik Vann med konditorfarge

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Hva er kjennetegn på en løsning? En løsning er en væske som er helt klar og gjennomsiktig. En løsning kan være farget eller fargeløs. Hvis væsken er fargeløs, kan vi ikke alltid avgjøre om væsken er en løsning ved å dampe bort løsemidlet. Hvis det oppløste stoffet er et fast stoff som salt, blir det liggende igjen når vannet damper bort Hvis det oppløste stoffet er en gass, forsvinner gassen når vannet damper bort (for eksempel ammoniakkløsning eller saltsyre). Ikke alle væsker som er klare og gjennomsiktige, er løsninger. Laser-demo av løsning og blanding Demo av reaksjon mellom gasser (ammoniumklorid)

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Faremerkingen avhenger av konsentrasjonen kons. ammoniakk ca. 25 % Salmi ca. 9 % ammoniakk1-3 % ammoniakk Fare Gir alvorlige etseskader på hud og øyne. Kan forårsake irritasjon av luftveiene. Meget giftig for liv i vann. Fare Gir alvorlige etseskader på hud og øyne. Kan forårsake irritasjon av luftveiene. Advarsel Gir alvorlig øyeirritasjon. Irriterer huden. Elever i grunnskolen skal ikke eksponeres for disse løsningene Les mer om oppbevaring og håndtering av kjemikalier i skolen

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Brit Skaugrud og Svein Tveit - Skolelab-kjemi Periodic Puzzle Periodesystemet

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Forskjellige atomer 118 forskjellige atomer118 forskjellige atomer, alle har et nummer, et navn og et symbol. Her er noen av dem: Demo av flammefarger AtomnrNavnAtomsymbolFlammefarge 3LitiumLirød 11NatriumNagul-oransje 19KaliumKsyrin 20KalsiumCamursteinsrød 29KobberCugrønn

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Atomer metaller ikke-metaller karbon

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Kjemiske forbindelser består av minst to forskjellige atomer Siden vi har to grupper av atomer, kan de kombineres på tre måter 1.Atomer som hører til gruppen metaller (bare blå = metaller, metallbinding) 2.Atomer som hører til gruppen ikke-metaller (bare røde = molekyler eller nettverksmolekyler, kovalent binding) 3.Atomer fra begge gruppene (både røde og blå = ioneforbindelser, ionebinding )

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet metallerikke-metaller metaller nettverksmolekylerioneforbindelser atomer og små og store molekyler ”Uendelige” partikler Eks: S 8 (svovel) Eks: CH 4 Eks: He Eks: CO 2 Eks: H 2, O 2, N 2 og Cl 2 Eks: hydrokarboner, polymerer av hydrokarboner, stivelse, proteiner. DNA

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Krystaller er stoffer hvor atomer, molekyler eller ioner er ordnet i et spesielt mønster. Diamant er bygd opp av karbonatomer Jern er bygd opp av jernatomer Vanlig bordsalt er bygd opp av to typer ioner som er ladete atomer Sukker er bygd opp av sukkermolekyler Kjemiske forbindelser Grunnstoffer

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Kjemiens tre dimensjoner MAKRONIVÅ Kjemiske stoffer, Beskrivelser MIKRONIVÅ Atomer, molekyler, struktur Forklaringer REPRESENTASJON Formler, likninger Beregninger

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Ammoniakk, et forsøk fra samlingen «Kjemi på boks»Kjemi på boks Læremiddelfirmaer: –Ferdige poser til «Kjemi på boks»: –Utstyr og kjemikalier: –Utstyr og kjemikalier: Nyttig lærebok i kjemi: Kjemi for lærere, M. Hannisdal og V. Ringnes (2. utgave 2013) Oslo, Gyldendal akademisk.

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet To formler for hornsalt: NH 4 HCO 3 og CH 5 NO 3 Formelen CH 5 O 3 N sier hvilke atomtyper som inngår i stoffet og forholdet mellom antall atomer av hvert slag, i stoffet. Formelen NH 4 HCO 3 sier at stoffet er bygd opp av to forskjellige partikler. Begge partiklene er bygd opp av 5 atomer. Den første består av ett nitrogenatom og 4 hydrogenatomer, den andre består av ett karbonatom, 3 oksygenatomer og ett hydrogenatom. At den første partikkelen er positiv og den andre er negativ, kan vi ikke se av formelen. Partiklene er NH 4 + og HCO 3 −. Ladete partikler kaller vi ioner. Alle atomene i begge partikler er ikke-metaller, det vil si det er atomer som danner molekyler. NH 4 + HCO 3 −

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet NH 4 HCO 3 er bygd opp av ioner Formelen NH 4 HCO 3 sier at stoffet er bygd partiklene Hornsalt er bygd opp av disse to ionene: NH 4 + og HCO 3 − (som er molekyler med ladning). Begge ionene er bygd opp av 5 atomer. NH 4 + HCO 3 −

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet NH 4 HCO 3 → NH 3 + H 2 O + ?? Kjemiske endringer Før og etter

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet NH 4 HCO 3 blir til tre gasser NH 4 + HCO 3 − CO 2 NH 3 H2OH2O

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Google: skolelab kjemi Dagens presentasjon: NTN januar 2016 Dagens presentasjon: NTN januar 2016

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet VGG reaksjonen Det blir Varmt (temperaturforandring) Det blir Gult (fargeforandring) Det blir Gass (det dannes nytt stoff) OBS! Gassen er ikke gul CaCl 2 + 2NaHCO 3 2NaCl + CaCO 3 + CO 2 + H 2 O Hvorfor blir det gult?

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet HCO 3 − H+H+ CO 2 H2OH2O HCO 3 − + + H+H+ CO 3 2- til «marmor» Ca 2+

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet VGG reaksjonen vannfritt kalsiumklorid løses i vann, denne reaksjonen avgir varme og gir frie kalsium- og kloridioner. natriumhydrogenkarbonat løses i vann. I en løsning med hydrogenkarbonationer finnes alltid også karbonationer når en løsning med kalsiumioner blandes med en løsning med karbonationer, felles det ut kalsiumkarbonat (marmor er en form for kalsiumkarbonat) når karbonationer fjernes fra løsningen (ved utfellingen av kalsiumkarbonat), dannes det nye karbonationer fra hydrogenkarbonat som også gir fra seg H + ioner. Det blir overskudd av H + ioner, og løsningen blir sur. fenolrødt er en syrebaseindikator som blir gul i sur løsning når løsningen blir sur nok, tar hydrogenkarbonationene opp H + ioner og det dannes karbondioksidgass og vann.

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Sortere seks væsker Hensikt Hensikten er å lære om sortering. Utstyr 1 rør med rent vann 5 rør med rent vann pluss noe annet (eddik, Salmi, konditorfarge, salt, potetmel) Fremangsmåte Sorter rørene i de fire kategoriene: rent stoff, løsning, blanding og vet ikke. Du kan lukte på væskene. Det er ikke lov å smake. Diskusjon Hvordan kan du gå videre for å finne ut hvilken av væskene som er rent vann? StoffRent stoffgrunnstofferforbindelserStoffblanding homogene blandinger (løsninger) heterogene blandinger vet ikke

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Bildet viser laser gjennom en kobber(II)sulfat- løsning. Prinsippet er det samme som for en løsning av vann og konditorfarge Bildet viser laser gjennom en blanding av melk og vann

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet By Illustratedjc (Own work) [CC-BY- SA-3.0 ( y-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Bildet viser flammefargen til litium

Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Ammoniakk Se «Kjemi på boks»Kjemi på boks