Asbjørn Wahl Daglig leder Nyliberalisme og krise: Konsekvenser for utdanningen 28. september 2011 1NLS förbundsseminarium, Reykjavik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Avvikling av og alternativ til NPM
Advertisements

Anbud i velferdssektoren – feil svar på et viktig spørsmål Rolf Rønning Lillehammer
No Public Management Velferd og trygghet Marked og management Fredag 28. Januar Forbundsleder John Leirvaag Norsk Tjenestemannslag.
Fra modellkommune til kvalitets- kommune - og ny kamp "Ta tjenestene tilbake" - konferanse Sørmarka Dag Christiansen, rådgiver.
Samarbeid mellom skole og hjem
Noen utfordringer for skolene
Sosial integrering Geir Hyrve.
Dårlig arbeidsmoral – eller krevende arbeidsliv?
Asbjørn Wahl Daglig leder Trenger vi et KS-opprør? 7. mai Tariffkurs Utdanningsforbundet Nordland.
Samfunnskunnskap - Makt
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Tillit og fellesskap SVs vårkampanje Tid for tillit.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Utdanningsforbundet Halden - kurs
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Utdanningsforbundet Halden - kurs
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
. Asbjørn Wahl Daglig leder Utfordringer for valget – mot kommersialisering av velferden.
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Har det markedsliberalistiske prosjektet inntatt utdanningssystemet i Norge? JA! På alle nivå: Barnehagene:resultatenheter Grunnopplæringa:nasjonale og.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Kommunen som arbeidsgiver
Norwegian Ministry of Modernisation Fornyelse av velferdssamfunnet Morten Andreas Meyer Moderniseringsminister YS-konferansen oktober, 2004.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Tester i norsk skole Øystese ØKF. Ideologi eller pedagogisk nyvinning? Konkurranse Rangering Belønning Øket læringstrykk Endret ledelse Ytre.
DON´T TRY THIS AT HOME – ERFARINGER FRA ANDRE LAND. Rolf Kr Solvoll har laget et sammendrag av forskningsraporter fra Magnus Marsdals bok ”Kunnskapsbløffen”
Asbjørn Wahl Daglig leder Fra utstøtings- til inkluderingssamfunn mai 2012 Velferdskonferansen 2012.
Kunnskapsbløffen Magus Marsdals bok høsten Sandefjord -Oslo -Hvordan står det til i Akershus? -Gjelder primært synet på nasjonale prøver / resultat-
Høgskolen i Oslo Folkebibliotekpolitikk Forelesning BoS januar 2002.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Asbjørn Wahl Daglig leder Lærerorganisasjonene: Alternativer og strategier 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Asbjørn Wahl Daglig leder Velferdsstaten – en maktpolitisk analyse 28. september 2011 NLS förbundsseminar, Reykjavik.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Om reguleringer Randbemerkninger til Baldwin, Cage and Lodge: Understanding Regulation Forelesninger i lovgivningslære H 15 Professor Inge Lorange Backer.
Velferdskampen og den rødgrønne regjeringa Asbjørn Wahl Daglig leder, For velferdsstaten.
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
FRIE BRUKERVALG: KONSEKVENSER FOR LOKALDEMOKRATIET
Om reguleringer Randbemerkninger til
Kapittel 9: Utdanning i Norge

Arbeiderpartiet - Høyre
KrFs skolepolitikk.
Globaliseringskonferansen 2018
7. Motivasjon i organisasjoner
Velferdsprofitørene Linn Herning For velferdsstaten
Utskrift av presentasjonen:

Asbjørn Wahl Daglig leder Nyliberalisme og krise: Konsekvenser for utdanningen 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Omfattende maktforskyvning Nyliberalismens offensiv endret maktforholdene De nye maktforholdene har lagt grunnlaget for en sterk omfordeling av verdiene i samfunnet Offentlig sektor det mest attraktive området for kapitalens ekspansjon inn på nye markeder Viktig å svekke demokratiet og fagbevegelsen Sentrale roller for IMF/WB, WTO, OECD og EU 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Nyliberalismens menneskesyn Homo økonomikus – maksimere egennytte Konkurranse, del av menneskets natur Grunnsteinen i økonomi og samfunn Problemet: En ren ideologisk konstruksjon Nyliberalismens menneskesyn, målstyring og markedstenking har sneket seg inn i skolen 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Konkurranse som ideologi «Konkurranse er bra, både i idrett og i skolen. Det bidrar til å skape vinnere, ikke tapere som venstresida hevder.» (Torger Ødegaard (H), skolebyråd i Oslo) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

’Konkurranse er nødvendig’ «Store mengder forskning og hverdagserfaring tilsier at markeder og konkurranse fungerer godt; de øker effektiviteten, senker kostnader og er bedre til å tilfredsstille innbyggerne, som har valgfrihet… [De offentlige skolene] blir aldri utfordret av entreprenørers lederskap eller insentivene, effektiviteten og konsumappellen som skapes gjennom konkurranse i markedet.» (Artikkel av Herbert J. Walberg, ledende nyliberal amerikansk forsker og skolepolitiker) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

’New Public Management’ Del av den nyliberalistiske offensiven Fra demokratisk styring til markedet Offentlig sektor skal styres som privat Anbud, privatisering, fristilling, stykkpris… Internasjonal institusjonalisering (GATS) Mål- og resultatstyring: Alt kan måles Nye budsjett- og regnskapssystemer 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Tre myter i styringsdebatten Vi må skille politikk og administrasjon Administrasjon er redskap for politikken Vi må skille bestiller- og utførerfunksjonen Bare hvis man vil privatisere utførelsen Det spiller ingen rolle om offentlige eller private utfører oppgavene, så lenge det offentlige finansierer og styrer virksomheten 7. juni Faglig velferdskonferanse - Fredericia

Synet på de ansatte Offentlig ansatte forfølger sine egeninteresser Befolkningens behov kommer i annen rekke Skaper en karikatur av de offentlig ansatte Underslår at man motiveres av profesjonsetikk, faglige utfordringer, lojalitet og solidaritet Toppstyring, økt kontroll, samlebåndsmodeller 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

«Det finnes ingen bevis» «Det finnes ingen empiriske bevis for at New Public Management-reformer har resultert i noen produktivitetsøkning eller maksimering av velferd.» (Wolfgang Drechsler) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

«Upersonlig og autoritært» «New Public Management fører til de alvorligst frustrasjoner blant de ansatte. Det er et upersonlig og autoritært system av budsjetter, rutiner og mål, som tar fra de ansatte motivasjon og arbeidsglede.» (Professor William Brochs-Haukedal) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

«Motivasjonen forsvinner» «Med den autoritære NPM har de ansatte måttet gi fra seg å involvere seg i sine kunder, klienter, pasienter og elever. NPM har ingen parametre for alle møtene mellom mennesker som gir mening i hverdagen. Å involvere seg teller ikke. Det blir bare ekstra slitsomt. Da forsvinner også den indre motivasjonen.» (Professor William Brochs-Haukedal) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

«NPM må avvikles» «Fremmedgjøringen av de ansatte i offentlig sektor – som i de store helseforetakene – må stoppe. NPM som styringsverktøy må avvikles og ledelsesformer som fremmer de ansattes involvering i jobbene sine må innføres.» (Professor William Brochs-Haukedal) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Kampen om skolen Skolens innhold – ideologi og verdier Skolen som oppdrager – menneskesyn Skolen som produsent av arbeidskraft Skolen som redskap for næringslivets konkurranseevne (Lisboa-strategien) Skolen som arena for privatøkonomisk avkastning – utdanning som vare 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Utdanning som marked «Utdanning er en av de raskest voksende av alle markeder. Privatskoler og voksenopplæring er forventet å oppnå tosifret vekst gjennom det neste tiår.» (Glenn R. Jones, adm.dir. i Jones International og leder av Global Alliance for Transnational Education) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Det offentliges rolle «Offentlig sektors eneste rolle vil være å sikre adgang til utdanning for dem som aldri vil kunne bli et profitabelt marked, og som vil bli enda mer ekskludert fra samfunnet etter hvert som de andre fortsetter å gjøre framgang.» (OECD-rapport) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Krise- og katastrofe-scenarier ”Hvis en fiendtlig makt hadde forsøkt å påføre Amerika en så middelmådig opplæring som den vi har i dag, ville vi sett på det som en krigshandling. Slik situasjonen nå er, har vi selv latt dette skje… Vi har utdanningsmessig gjennomført en tankeløs og ensidig nedrustning.” (A Nation at Risk, 1983) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Utdanning - nøytralt redskap? Skolen bidrar sterkt til å avspeile og reprodusere sosiale forskjeller Homogenisering av utdanningspolitikken – eks. Bologna-prosessen, OECD-rådene Det internasjonale testregimet – fremmer en bestemt type verdier svært effektivt Den nyliberale erobringen av skolen tilsløres av en positivt ladet retorikk 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Paradigmeskifte i skolen De grunnleggende verdiene endres Insitamentene endres (hva belønnes?) En markedslogikk sniker seg inn Lærerprofesjonen marginaliseres Fra fagpedagogisk til administrativ ledelse Byråkratisering og ledelsesorientering Testene spiller rollen som katalysator 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Bush: ’No child left behind’ En revolusjonerende endring i 7 punkter: Pålegg om tester og prestasjonskrav Testingen koplet opp mot bevilgninger Klare planer for hvordan nå målene i 2014 Dokumentasjon av årlig progresjon Sanksjoner ved manglende progresjon Full omstrukturering om man ikke lyktes Alle delstater pålagt føderale tester 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Den nye ideologien ’Accountability’ og ’choice’ ble dominerende Prestasjonstester og resultatrapportering Privat skolevalg og konkurranse om elevene De radikale nyliberale ideene ble mainstream Inspirasjonen bak det norske kunnskapsløftet St.meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Testene er ikke bare tester «De tilsynelatende nøytrale systemene for resultatmåling og kontroll er i virkeligheten instrumenter med makt til å forandre virksomheten de overvåker. … Tross sin tilsynelatende nøytrale natur fungerer målestyringen dermed som en kraftfull morallære. Ikke ved å proklamere hva som er rett og galt, men ved å etablere i praksis en bestemt type atferd der pragmatisk markedsrespons er den eneste fornuftige.» (M. Marsdal: Kunnskapsbløffen) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Det som telles, teller «Ikke alt som betyr noe kan kvantifiseres. Det som testes kan når alt kommer til stykket være mindre viktig enn det som ikke testes. Slik som en students evne til å søke alternative forklaringer, å stille spørsmål, å oppsøke kunnskap på egen hånd og tenke annerledes.» (Ravitch, Diane (2010). The Death and Life of the Great American School System – How testing and Choice Are Undermining Education. New York: Basic Books: 226) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Ulikhet innebygd i systemet «Ulikhet er direkte innebygd i testsystemet vårt. Testene opererer som mekanismer for (re)produksjon av sosioøkonomiske og utdanningsmessig ulikhet. Høyrisiko, standardiserte tester er simpelt hen ’unequal by design’. Dette er den skjulte læreplanen som oppstår i et system hvor høyrisiko standardiserte tester brukes.» (Au, Wayne (2009). Unequal by design. High-Stakes testing and the Standardization of Inequality. New York, London: Routledge: 140) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

«Setter alt det andre til side..» «PISA kommer utenfra, overkjører vedtatte prosesser – og vi legger oss flate. Det mest alvorlige er at undersøkelsen oppfattes som en slags objektiv dom over norsk skole, selv om den allerede som utgangspunkt setter til side politisk vedtatte formål, retningslinjer og læreplaner. Den er ikke forankret i norsk skole, men kommer inn med andre mål og setter alt det andre til side. Det er dette som gjør norske skolefolk fortvilet.» (Svein Sjøberg, intervju i Dagsavisen ) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Cambridge Primary Review De nasjonale prøvene: Legger utålelig press på barn og lærere Innsnevrer og fordreier pensum Er stressende og undergraver barns selvfølelse Står i motstrid til skolens målsetting Går ut over barna til ressurssvake foreldre Uten validitet, demoraliserende og ødeleggende 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Mener de det de sier? Det aller øverste lag av befolkningen i USA sender barna sine til et lite knippe eliteskoler Eksempel Phillips Academy i Massachusetts Årlige skolepenger utgjør $ Unntatt fra testregimet Forholdet lærer / elev er 1:5 73% av lærerne har høyere grads utdanning 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Utfordringer for skolen Skolens rolle i samfunnet Utdanning som vare på et marked Utdanning som produksjonsfaktor Konkurransesamfunnet Økende sosiale problemer Massiv utstøting (utsortering) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Oslo-skolens rektorutdanning Individene gis mer makt og innflytelse gjennom klarere å defineres som kunder og brukere Valgfrihet, juridiske rettigheter (rettsliggjøring) Overvåke og kontrollere resultatene av skolens produksjon Testbasert målstyring, nasjonale prøver Skolene skal få økte incitamenter for egenutvikling, omstilling og endring Stykkprisfinansiering, individuelle belønninger 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Lærerens egeninteresser «[Lærerne] har sterke, klart definerte interesser, som høyere lønn, et kort skoleår, fravær av konkurranse, og ingen å stå til ansvar for – ikke akkurat identisk med fellesskapets eller elevens interesser… Lærernes fagforeninger og skolens administratorer kan utnytte kunder som står uten valgfrihet til sine egne formål, som er å minimere arbeidsbyrden og maksimere lønn og andre goder.» (Artikkel av Herbert J. Walberg, ledende nyliberal amerikansk forsker og skolepolitiker) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

’Dyrking av egennytten’ Den viktigste forandringskraften i det nyliberale styringssystemet er en gradvis omprogrammering av skolens moral. Det bedriftsinspirerte systemet stimulerer alle involverte til egennyttig atferd. Direktører, rektorer og lærere stimuleres gjennom utsiktene til individuelle lønnstillegg, knyttet til atferd og individuelle bidrag. … Denne ensidige dyrkingen av egennyttens prinsipp er fremmed i norsk skoletradisjon. (Etter M. Marsdal: Kunnskapsbløffen) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Lærernes utfordringer New Public Management i skolen Desentralisering/individualisering av lønnsfastsettelse og arbeidstid Skolen avspeiler/utdyper sosiale forskjeller i større grad enn før Redefinering av profesjonskampen Mangel på en progressiv skolepolitikk 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Postboks 7003 St. Olavsplass, 0130 Oslo Tlf.: Hjemmeside: Abonner på elektronisk nyhetsbrev: For velferdsstaten 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik